Dags att så 2014

Sv: Dags att så 2014

I år har vi tänkt odla:
Buskkrasse
Chilipeppar
Paprika
Rosmarin
Basilika
Rysk Dragon
Pepparmynta
Broccoli
Palsternacka
Persilja (x 2)
Spenat
Lavendel
Kamomill
Morot
Kryddtimjan
Kryddsalvia
Gojibär

Det är första året vi har en ordentlig balkong, därav överflödet. Vi får se vad vi lyckas driva upp :D

Låter ju gott :D
Broccoli kanske man ska börja med igen, lättodlad och gott med spröda skott :d

Ja, vi gillar ju att äta, så vi tänkte förena nytta med nöje och bara odla nyttogrejer :p

Största frågan nu är egentligen hur vi ska inreda balkongen för att få ihop allt på bästa sätt. Funderar på en lite djupare, längre låda för morötterna till exempel. Och så får man väl hänga en del. Fast innan man börjar köpa krukor kanske man ska se om man lyckas driva upp hälften av grejerna också ... :o

Häng upp så mycket som möjligt! Då kan man odla i våningar och får plats med mycket mer. Så gör jag både med ätligheter på sommaren och krukväxterna inomhus.
Sambon tycker jag är smått galen :angel:

Jag har sått temynta (tredje och sista året jag försöker etablera det) kronärtsskocka första försöket och physalis som jag sådde för sent förra året, missade att de vill ha otroligt lång tid på sig att gro. Jag ska gro en massa blommor för första gången i år för att få igång en blåvit perenn rabatt. Ska bli spännande att se vad jag misslyckas med i år :sneaky:

Jag har planerat att odla gurka och tomat upp och ned i år och sen har jag införskaffat bokashi. Den är jag också spänd på vad det kan ge för effekt. Har hört så mycket positivt.

Hur odlar man tomat upp och ner?

Jag är helt ny på odling men har pga nytt jobb börjat intressera mig (tänk vad gratis jord och lite frön kan göra...)
Jag har sått lite smått och gott i ett miniväxthus och allt utom psyalisen har kommit upp.

Ute planerar jag att anlägga land i pallkragar. Jag hörde någonstans att man ska hälla i jord i god tid innan man ska plantera. Är det så?
Det blir mest grönsaker, morot, palsternacka, sallad mm.

Vad ska jag ta för jord? Räcker det med enbart planteringsjord (antar att man inte sår ute i såjord??). Ska jag blanda med torv eller gödslad torv?

I år kommer vi att göra en trädgårdsjord (billig med dåligt ledningstal) och planteringsjord av lite bättre kvalite.

Inne har jag satt rosmarin, tomater, tomatillo, persiljor, psyalis, purjolök.
De måste väl planteras om i större krukor men hur stora ska de vara då? Planteringsjord?

Jag är tacksam för tips gå jag är helt ny på detta!

rosmarin sådde jag också första året, nu tycker jag inte det är värt det längre och köper färdiga plantor. Dålig groning och långsam tillväxt. Lagom till den var tillräckligt stor att börja skörda dog den för vintern! Physalis tar sju svåra år att gro, min har inte heller kommit upp, två veckor i drivhus.

Nu har jag aldrig odlat upp och ned så jag kan inte svära för sättet, men tanken är att man har en ampel och när tomatplantan är liten trycker man den igenom hålet i bottenoch fyller på jorden ovanför i krukan, sen låter man den växa så och då kan man ju odla blommor på ovansidan.
lånade en bild från internet

images

Bokashi använder jag, gör egen jord på balkongen. Blir asbra! Tomaterna älskar det. Upplever att alla växter blir pigga och motståndskraftiga hela säsongen utan extra näring.

Låter vettigt. Men vi får väl se vad jag kan tigga till mig för krukor också - gratis är godast :p

*kl*

I år ska jag odla en hel del, men inte alls lika mycket som förra året. Det kommer att bli på friland en hel del kryddväxter, sen blir det väl någon slags sallad, spenat, morötter, 1 squashplanta.

Växthuset kommer, om det inte byts ut, ordnas så att det blir mer odlingsyta och där kommer det att bli tomat, chili och mina nya ananasgubbar (vita jordgubbar med en svag ananaston).

På jordkällaren tänkte jag sprida lupinfrön, eftersom det ändå måste på mer jord där.
Det kommer även planteras (spridas) en del blomfrön för dekoration.

I höstas strösslade jag med frön från stockrosor blir intressant att se om några av dem tagit sig.

kl
Nu har jag sått squash, gurka och två sorters tomat, tidigare chili och paprika. Allt har kommit upp men det är inte riktigt dags att sätta om dem i större krukor än. Hur ska jag göra med jordgubbar? I växthuset, på friland eller lite av varje? Växthuset är ju inte jättestort, men det borde gå att få in några plantor där.
photo.php

Trädgården lär inte bli klar i år heller så jag lär få vänta till (förhoppningsvis) nästa år på mina planteringslådor. Men.. Lite kan man ju så ändå ;)

I den delen av trädgården som ändå kommer grävas upp (nästa år?) så blir det ett litet grönsaksland med majs, potatis och pumpa.

på södersidan av tomten hoppas jag kunna krukodla åtminstone ngn liten jordgubbsplanta (saknar mina jordgubbar), melon och tomat. Salladen kommer få flytta ut också när vädret tillåter.

Och inne fortsätter jag med mina örter och chili. Satte lite fröer för några veckor sedan men det var bara basilikan som tog sig så nu blev det ny chili, koriander och timjan. Håller tummarna.

knapp
Jävlar! Katten åt upp tre av broccoliplantorna. Jaja, det är bara att så nytt :meh:

:p Haha - Sorry! Kattskrälle :rage:

Jag har hittat frön till små gula pärontomater :banana: Ska sätta dom så fort jag hinner! Plommontomat-frön, sättpotatis och kamomill åkte med av bara farten ;)

Sonen satte avocado-kärnor i höstas och nu är det en lång stängel av varje med blad i toppen. Kan jag klippa dom så att dom buskar sig eller dödar jag dom då?
Dom är ganska fula som dom ser ut nu... O_o

åh gula tomater är jag också grymt sugen på i år. förra året hade vi rosa och några grönaktiga.

KL

Vad är det dags för nu? Jag har googlat lite: chili, paprika och tomat. något annat?
Börja grodda potatis? Tacksam för svar!!

Efter den inledande irritationen var jag tvungen att skratta lite åt honom. Det finns inget som ser så skyldigt ut som en katt som håller på att äta upp ens växter :p

Förutom de du nämnde har vi börjat med rosmarin, broccoli (när katten inte äter upp dem :p), palsternacka, timjan, salvia och gojibär, om jag inte minns fel.

Jag har nu planterat brysselkål, paprika och tomater samt chili och kastanjer:D
En liten tuva gräslök räddades från diskbänken och ner i en kruka också.
I väntan på värmen sneglar jag bara på resten, ska sätta ruccola, majs (glömde fröna på jobbet, planterar dem i helgen), mangold, gurka rädisor och spetskål samt utöka kryddlandet med mer rosmarin och mynta.

Jag har bara satt tomat, paprika och physalis (och en liten avocado) i år. Vi ska flytta i maj, så det måste vara hanterbart med alla plantor vid flytten + att vi ska renovera hela lägenheten, så fokus ligger nog där... Men när vi kommer tillrätta där så blir det kanske lite sallad i nån låda. Jag räknar med att få köpa en del färdiga plantor i år.

Förra året hade jag tomat, potatis, smultron, luktärter och krasse på balkongen. Och en himla massa olika örter som jag köpt som färdiga plantor.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka