Dags att så 2014

Sv: Dags att så 2014

Dahlior! Det är ju inga fröer utan knölar, som man gräver upp och övervintrar så kommer de igen nästa år. Eller så lämnar man dem att självdö... I vilket fall: fantastiskt vackra snittblommor med oändlig variation!
Kanske lite pensionärsvarning, men sak samma. De är fina! Just att de finns i ungefär alla former och färger är roligt, men jag får se om jag själv orkar med växter som måste grävas upp på hösten och ev delas.

Om jag sår något i år så blir det nog ängsblommor, direkt på friland. Skulle jag så rabattblommor skulle det vara sommarmalva. :love: Grönsaker får vänta, med lite tur hinner jag börja med att gräva landet i år.

Jag har inte tålamod för att så utan brukar istället spendera alldeles för mycket pengar på "färdiga" plantor, men då blir det liksom fint på en gång. :o :D

Dock tänkte jag lite på måfå strö ut ett gäng påsar med frön jag köpte billigt förra året, vallmo, blåklint, regnbågslupiner och säkert några fler sorter. Jag när en orealistisk dröm om att få till någon slags vildblommande ängsbit på ogräsremsan som byggbolaget lämnat på andra sidan grusgången. Det är "ingenmansland" just nu, fd ängsmark som just nu består av överblivna schaktmassor, lerjord och sandjord blandat, och massor av blandat ogräs som blommar bitvis vackert. ;) Det spelar inte så stor roll om jag lyckas, jag har inget att förlora. Funderar dock på om jag borde se till att fröna hamnar under ett lager jord eller bara se det som ett experiment med naturens krafter. Åtminstone lupinerna borde kunna ta sig, det växer några enstaka där redan.

Förra året planterade jag humle på tre ställen i ogräsremsan, i ett försök att försköna min utsikt bortom den som är en 3-4 m hög och 50 m bred stenhög som någon gång om hundra år eventuellt ska ersättas av ytterligare bostadshus... :p Alla plantorna överlevde sommaren men växte knappt på höjden trots vattning. Återstår att se om de överlevt vintern och behagar växa vidare i år.

I bakgrunden här kan man se en bild på eländet... Tror ni det finns någon chans att få se en vallmo eller blåklint blomma bland tistlar, klöver och annat ogräs? :cautious:

999460_10151805412497326_1645917053_n.jpg

Ängsblommor är inte alls bra på att konkurrera med ogräs, tyvärr. :/ Man måste ha ren jord att så på och så ska det helst vara näringsfattig jord. Om man bara slänger ut fröer där det redan växer ogräs kommer nog inget, förutom kanske lupinerna, att ta sig.

Tänkte själv anlägga äng och alla råd jag har läst handlar om just detta. Du kan inte välta upp jord på vissa ställen och så där? Annars kanske kungsljus skulle trivas, så får du lite höjd också. :d Har du stöd åt humlen? Den vill ju helst klättra. Vår humle växer till oanade höjder varje sommar och är alltid alldeles för frodig, och den återkommer alltid oavsett vad det blir för vinter eller sommar.

Humle är förklätt ogräs :p När jag har hus ska jag ha humle, tycker det luktar så gott.

Sitter och skissar lite på hur jag ska göra på balkongen i år. Satte upp spaljéer i höstas och köpte stora fina videklädda krukor men nu inser jag att det nog inte kommer få plats :o Om jag ska ha bord och stolar där med blir det trångt.
Äsch, finns det hjärterum.. Det får gå på något sätt :p

Själv tänkte jag satsa på kaprifol. Den har inga sträva klängen att fastna i med livet som insats (känns det som). ;) Plus att då kan man få besök av ligustersvärmaren. :love:

Och det luktar ju med alldeles underbart! Nästan så jag måste skaffa hus nu ju :p

Tack för tipsen! Dahlia låter alldeles för jobbigt... Jag har förresten ett projekt till på nya gården. Vi har en innergård som är grusad. Där växer idag en alldeles för stor jersmin mot stallet. Bakom den finns en klängros. Mot nästa vägg finns två björnbärsplantor. Björnbären vill jag ha kvar, men jersminen ska bort. Troligen får rosen vara kvar också. Och så ska jag sätta fler klängväxter mot väggarna och komplettera med krukor med sommarblommor. Det är gråstensväggar i tre av längorna, huset som utgör den fjärde sidan (och inte sitter fast med de tre längorna, några meters glugg emellan) är vitputsat.

Jag har beställt en hel massa frön häromdagen :) Men iår orkar jag inte driva upp egna blommor, satsar på grönsakslandet/växthuset istället.
Köper färdiga blommor och hoppas på att en del lökar har överlevt ommöbleringen i trädgården.
De grönsaker (Myyyycket avancerade ;)) jag försöker mig på iår är:
Blomkål 'All The Year Round'
Chili & Paprika - 6 sorter
Chili 'Orange Wonder'
Gurka 'Chinese Slangen'
Physalis
Machesallat 'Valentin'
Pumpa 'Charmant'
Rödbeta 'Chioggia'
Romansallat 'Sweetheart'
Sallat
Sommarsquash 'Tosca F1'
Tomat 'Sub-artic plenty'
Tomat 'Sweet million'

Åsså kryddor och potatis förstås!

Jag sådde chili och paprika idag - men så förvånad jag blev när det bara var sju respektive fem frön i påsarna! Tja, blir det en bra planta av varje frö så räcker det ju, men påsarna var ju rätt dyra...

Humle hade vi på en humlestång på förra gården, jag är lite sugen på att göra en här med.

Ängsblommor är inte alls bra på att konkurrera med ogräs, tyvärr. :/ Man måste ha ren jord att så på och så ska det helst vara näringsfattig jord. Om man bara slänger ut fröer där det redan växer ogräs kommer nog inget, förutom kanske lupinerna, att ta sig.

Tänkte själv anlägga äng och alla råd jag har läst handlar om just detta. Du kan inte välta upp jord på vissa ställen och så där? Annars kanske kungsljus skulle trivas, så får du lite höjd också. :d Har du stöd åt humlen? Den vill ju helst klättra. Vår humle växer till oanade höjder varje sommar och är alltid alldeles för frodig, och den återkommer alltid oavsett vad det blir för vinter eller sommar.
Nej jag vet, tyvärr, men jag tänkte att jag kunde chansa i alla fall då fröna var så billiga. Vill så gärna ha något vackert att titta på där! Men jag funderar på om jag istället ska testa att strö ut dem på ett annat ställe runt huset, dock tveksam till om de kommer trivas där heller. Ganska skuggigt, blött och bara lerjord, det enda som vill växa där just nu är lite mossa och det har ändå gått två år sedan området byggdes nu, det är fortfarande nästan helt bar mark. Det är meningen att det ska återgå till att bli ängsmark där och runtomkring växer nästan bara ängsväxter, knappt något ogräs alls. Eller tror ni det är lönlöst där med? Tror jorden är mager, har nog inte lönat sig att bruka den här jorden på länge. Såg någon enstaka vallmoblomma förra sommaren på ängen där vårt område ligger, så det skulle ju kunna funka. Men det blöta skuggiga leriga läget gör mig tveksam, inget verkar ju trivas där. :(

Jo, min humle har stöd mot ett fult staket av stormaskigt metallnät som omger hela den nedlagda byggarbetsplatsen, dvs de fula stenhögarna. Hade hoppats att den skulle växa fort och dölja dem ;) men det ville den tydligen inte. Tog runt 50 skott från en väns humleplanta och lät dem skaffa lite vattenrötter innan jag planterade dem på tre ställen längs staketet. Gav dem gropar med bättre jord också för att ge dem möjlighet att konkurrera mot ogräset, och de höll sig fina med vattning hela sommaren men växte bara ca 20-30 cm på hela säsongen. Grannarna har konstaterat att jag är knäpp som vattnar ogräset, för det växer ju högre än humlen så den syns ju inte. :D Om de har överlevt, bör jag göda dem med något i vår?

Kungsljus vet jag inte vad det är för blomma, men jag googlade och fick upp en gul som är väldigt lik en blå blomma som växer på några ställen bland ogräset. Den har åtminstone långa smala stänglar med massor av små blommor på, fantastiskt vackra nästan hela sommaren, kan det vara samma? Ska satsa på lupinerna i alla fall, dock kanske de inte blommar första säsongen. Funderade på att ta frön från rallarros och strö ut förra hösten men det blev aldrig av. Tänkte det skulle vara fint med något som blommade efter att lupinerna tagit slut. Men många tycker väl säkert man är galen som vill ha in såna "ohyror" så nära tomten. ;)

Vem vill inte ha rallarros? :love: Jag plockade massor förra året och satte i små vaser runt i stallet, hoppas de fröat av sig lite :D Det finns ju en annan rosa rosliknande historia med, jättefin och ser inte lika ogräsig ut. Hmm, när jag kommer på namnet hojtar jag.
Hittade någon söt liten klängväxt också, åkervinda tror jag den heter. Den växer lite överallt häromkring. Tovar in sig i buskage och annat, full med små vita blommor.
Försökte ta sticklingar på den men efter att ha glömt dem i bilen ett antal gånger gav jag upp..

Ang att sätta chili och paprika
Om man inte vill ha någon specialsort går det kalasbra att ta frön från "köpefrukt" och peta ner i jorden. Jag är inne på min fjärde generation paprika på det sättet. Första generationen blev mest höga plantor utan frukt, men sen dess har jag fått flera små söta och goda paprikor på varje planta.
Chili har jag provat sätta frön ur en kryddblandning. Det fungerade! Snacka om att jag blev förvånad! Andra generationen ligger i en påse och väntar på att bli planterad. Sambon tycker iofs att jag kan strunta i chili i år, han hatar det och jag har typ åtta torkade frukter kvar från förra skörden :angel:

Jag brukar oxå ta frön från köpefrukt, och det går kanonbra :) Men iår har jag glömt bort det, så då slank fröna ner när jag ändå beställde det andra.

Vem vill inte ha rallarros? :love: Jag plockade massor förra året och satte i små vaser runt i stallet, hoppas de fröat av sig lite :D Det finns ju en annan rosa rosliknande historia med, jättefin och ser inte lika ogräsig ut. Hmm, när jag kommer på namnet hojtar jag.

Kan det vara Tjärblomster du menar?
Om inte så är det ett tips på "ogräs" som är jättefina ;) Jag har ett bestånd sånna i stugan som jag utökar varje år, för fröställningen blir som en boll med små-små svarta frön i = lätt att ta och sprida där man vill ha dom :)
Jag har även spridit dom på den plätt hemma som ska bli en sommaräng :love:

Nää, inte tjärblomster. Fast de är också väldigt fina.

Hehe, jag älskar blommor. Det kanske märks? :D

Rallarros och lupiner förstår jag inte att man frivilligt tar in i trädgården. :p Fast det beror väl på hur stor trädgården är och hur enkelt man kan rensa!

Själv ska jag jämna ett stort lupinbestånd med marken till våren. ;) Tänkte göra samma sak med praktlysing. Det är verkligen en blomma jag INTE rekommenderar. Den har spridit sig och växer i hela trädgården nu i enorma bestånd. Måste gå runt och dra upp varenda planta med rötterna för att bli av med dem.

Angående nånting jag faktiskt sått: I höstas plockade jag "frön" från orange lilja, antagligen tiger eller eld, och pluttade ner i en rabatt. Hoppas på mina glada små plantor i år, det var rejält med "frön" jag hade. De växer fritt i den ovårdade slänten och får gärna ersätta praktlysingen i den bemärkelsen.

Jag har sått två sorters tomater idag (Roma och Tiny Tim), kryddtimjan, lavendel och klotbasilika. Tyvärr hade jag ingen såjord så vi får se om det funkar bra ändå. :)

Jag tänkte även så backtimjan som jag ska ha som marktäckare framför en klematis som jag har på balkongen. Hoppas bara klematisen har klarat vintern.

Ute på balkongen har jag några växter som tillbringar vintern i kruklådor gjorda av frigolit och som jag har isolerat med tidningspapper. Det är bl.a. prydnadsgräs och citrontimjan. Det är första gången som jag har perenner på balkongen. Hur gör jag med dessa till våren så att tar sig på nytt? Ska något klippas ner?

Kan det vara axveronika du tänker på som påminner om kungsljus? :) I så fall så blir kungsljusen mycket högre, kan bli upp mot två meter, därför föreslog jag dem som täckare av den fula grushögen. :D

Skuggigt, blött och lerjord låter tyvärr inte så optimalt för ängsväxter... De vill gärna ha mer sandig och väldränerad mark, samt väldigt näringsfattigt. Om du googlar på skuggig lerjord så kommer det upp flera sidor med bra förslag på växter som trivs där. :) Försök hitta nånting som passar till omkringliggande äng och er övriga stil i trädgården?

Prydnadsgräsen skulle jag klippa ner nästan helt nu på senvintern (om det inte är något vintergrönt). Se till att göra det innan de börjar växa upp på nytt bara. :)

Finns det några grönsaker man kan odla på friland som mördarsniglarna inte käkar upp fullständigt så fort man vänder ryggen till? :rage:
Gjorde det misstaget med riddarsporrar i fjol..

Jag flyttade till hus i slutet av maj i fjol så jag hann se lite vad som dök upp i rabatterna men missade ju helt att odla något ätbart.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix
  • Stora shoppingtråden III

Omröstningar

Tillbaka