Dags att så 2014

Sv: Dags att så 2014

Jag torkar fröna bara om de ska förvaras en längre tid. Annars petar jag ner dem som de är.

Det får bli till att sätta chili och paprikafrön i veckan märker jag :D Förra året var jag alldeles för sen med dem

När kan man sätta tomatfrön förresten?

Jag har satt nu :D Men jag är alltid lite tidig, så de får lite dåligt med ljus första veckorna (=taniga små saker..). Men mars någonting brukar vara rätt lagom.

Jaha, det blir nog inga gula päronformade tomater här i år. Kattskrälle rivit upp varenda lilla planta och tuggat på bladen, igen. Mutter... :meh:
Har planterat dem igen och hoppas de överlever.

Mitt jordnötsprojekt funkar inte alls.
Köpte nötter från Impecta. Lättodlad stod det. Gror på 5-10 dagar stod det.
Jo tjena. Hittills har ingenting hänt, på två veckor. Jo förresten! Två nötter har skrumpnat ihop och en har möglat.
Trots att de bott på samma ställe, i sandblandad jord, i växthuslåda och inte fått något vatten sen de planterades. Heja. Lättodlat är inget för mig.

vad tråkigt
jag håller tummarna för att tomaterna överlever trotts katten.

Själv kommer jag prova att så chokomat i år igen men denna gång så pass tidigt att jag kan ha den ute. Det visade det sig nämligen att den plantan blir jättestor (över 2m inna jag fick kasta min i höstas pga platsbrist).

Har satt 2 chili, 2 paprika, 1 basilika och 1 koriander just nu. Det var vad mina torvbriketter räckte till så det får väl bli ett litet inköp på den fronten. Ska se om jag kan hitta något annat roligt att så också.

Tips och idéer?

Prydnadsgräsen skulle jag klippa ner nästan helt nu på senvintern (om det inte är något vintergrönt). Se till att göra det innan de börjar växa upp på nytt bara. :)

Det är inte vintergrönt, men har heller inte vissnat ner. Jag kan ta ett foto imorgon så får du och andra se vad ni tror blir bäst. :)

En tråkig sak som jag upptäckte när jag var ute på balkongen igår var dock att mina jordgubbsplantor har möglat. :( Min citronmeliss ser inte heller särskilt glad ut - bladen är nästan kolsvarta.

Jaha, det blir nog inga gula päronformade tomater här i år. Kattskrälle rivit upp varenda lilla planta och tuggat på bladen, igen. Mutter... :meh:

Kattskrälle :rage: Du måste kattsäkra dina små plantor ;)

Jag skulle så mina fem stackars näva-frön jag hade kvar och plantera om chiliplantorna igår... hittade ingen jord :nailbiting: jag som alltid har jord hemma har tydligen matat inneväxterna med alltihop :meh: så gick det i stöpet.

Jaa, jag får bygga någon slags växthus på fönsterbrädan tror jag. Har en överlevande planta, den tänker jag hålla koll på!

Nu ska jag skola om paprikor! De ska bo tre och tre med flätade stammar är planen. Det blev riktigt bra förra året så tänkte köra samma variant i år.

Katter är :mad::rage: när det kommer till små plantor - vis av erfarenhet..
När jag hade katt och plantor brukade jag klippa av stora petflaskor på mitten och ställa delen delen där korken brukar sitta i krukan över plantorna tills de blev för stora

Kl

Har inte hunnit så någonting än.. Är rädd att det inte är tillräckligt ljust då solen inte har vågat titta fram bakom molntäcket på flera veckor, stan har inte haft en enda soltimme under hela februari :(
När det väl blir av tänkte jag plantera busktomater, linser, svarta bönor och basilika.
Mina fingrar är allt annat än gröna, men jag tycker ändå det är trevligt och fint med lite grönska (och ännu bättre om det går att äta :D) så jag lägger energin på några få sorter och håller tummarna för att de ska överleva

Citronmeliss blir helt torr på vintern. Klipp ner den helt i vår så kommer det nytt. I min trädgård växer de som ogräs och självsår sig dessutom, visserligen i Skåne. Håll ut lite bara

kl

Okej, råkade kolla på fröer idag... :D Köpte inget men är mycket sugen! Min storfavorit sommarmalva (rosa) fanns såklart. Om jag skulle köpa något i blomväg så vore det nog den och röd rudbeckia till min rosa rabatt. Som kanske blir överdådigt rosa, haha. Behöver kanske lite annat att väga upp mer än den vita såpnejlikan som inte kommer förrän sensommaren.

Men jag ska nog ta mig i kragen och beställa ängsfrö från Pratensis snart innan de tar slut! Såg att de hade en blandning utan gräsfrö vilket vore toppen för en gräsallergiker som mig. Får nog mest bli sådana påsar och sen några extra med andra blommor och lite gräs för att få mer variation. Borde kunna se fram emot en hyfsat fin äng till nästa sommar!

Citronmeliss blir helt torr på vintern. Klipp ner den helt i vår så kommer det nytt. I min trädgård växer de som ogräs och självsår sig dessutom, visserligen i Skåne. Håll ut lite bara

Tackar! :)

*KL*

Så här ser mitt prydnadsgräs (Weeping Love, http://en.wikipedia.org/wiki/Eragrostis_curvula) ut just nu. Det är delvis nedpackat så det kanske inte syns så bra. Vågar jag mig på att klippa ned det?

Bilden glömde jag ju:

Senast ändrad:

Det skulle jag klippa ner nu innan det börjar växa upp på nytt. :)
Verkar inte vara ett jättehärdigt gräs, men visst hade du haft det i någon isolerad låda? Hoppas det klarat vintern!

KL

Avkomman la in en beställning på grönkål. Jag som aldrig lyckas med några kålväxter alls! Förmodligen för att jag använder så mycket stallgödsel?

Nu vet jag varför mina jordnötter inte tar sig :mad:

Titta här:

Helt maskäten och full med larver! Inte konstigt det inte tar sig.. Så nu ska jag gå igenom alla nötter, super-skrubba krukorna, slänga jorden, kolla igenom resten av odlingen så ingen annan är drabbad och försöka artbestämma larverna.

J g har massa frön, men vet inte om det är för tidigt... Det känns ju så! Livrädd för att stå med massa plantor och morötter som måste ut på friland, och så är det iskalla nätter...

J g har massa frön, men vet inte om det är för tidigt... Det känns ju så! Livrädd för att stå med massa plantor och morötter som måste ut på friland, och så är det iskalla nätter...

Morötter ska du så tidigt på friland. Jag bor i zon 4 och här sår många morötterna redan i slutet av april

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix
  • Stora shoppingtråden III

Omröstningar

Tillbaka