Dags att så 2014

Sv: Dags att så 2014

Såna man plockat i parken med fyraåring. De har legat och tryckt i frysen samt på balkongen, nu nedpetade i mjölkkartonger med jord. Jag hoppas mest att något kommer upp, vi får väl se.

Nu har min timjan och koriander också ploppat upp :banana:
Dock verkar chilin svårflörtad i år. Jag har aldrig haft problem med chili tidigare så jag vet faktiskt inte vad jag gör för fel i år :confused:

KL

jag sitter med Impecta och ska göra lista till min langare (vi går ihop några stycken varje år. Det blir billigare frakt och så kan man dela vissa portioner).

Hittade Bärmålla. Är det någon som odlat den eller har erfarenhet av den?

I övrigt blev jag glad över att åter hitta bönan Merveille de Piemonte - som kallades Dragons Tongue första gången jag hittade den. Det är de godaste bönor jag smakat. Går att äta som snacks rakt av.

Kl

3 små brysslar har tittat upp! Lyckan är total! Resten syns det inte ett spår av, men jag bidar min tid.

Kl

Hittade smultronfrön igår, letat i varenda fröhylla jag passerat så lyckan är total :D Såg dock att man kunde sätta dem redan i februari :cautious: Och jag som fått tjuvstarta med växter som ska sås i april-maj för att jag inte kunnat hålla fingrarna i styr... suck, önskar jag hade hittat dem tidigare! :p

Annars har tomaterna av olika sorter, blomman för dagen, gurka och lite persilja kommit upp och jag har även sockerärtor, majs, potatis och lök att så/sätta.

Men löken.. jag förstår mig inte på den?! Ramlade över sättlök i affären och ska försöka få ned den så snart lannet är klart. Men hur växer lök egentligen? Jag förstår inte :o Blir den bara större den man stoppar ned eller bildar den nya lökar på något sätt? Hurdå i så fall? O_o

Sättlök (vanlig gul lök) blir bara större ;) men som bonus så blir det även en grön blast och den är jättegod :d smakar som en blandning av purjo och gräslök!

Impecta är livsfarligt! Beställde fröer för nästan 500 kr därifrån i höstas, bara till mig. Och jag har inte ens någon trädgård :o

Har aldrig drivit bärmålla, men morfar hade det i trädgården under några år när jag var liten. Underbart goda! Försök vettja!

Jag plockade in en jordsäck från balkongen häromdan. Nu har det börjat växa solrosor i den :D Har trillat ner kärnor från fågelbordet ner i jordsäcken så nu får jag lite solrosor att vårda med.
Två av tre månvindor har kommit upp, men den ena är hårt ansatt av kattattacker.. Nåja, jag får förhoppningsvis en i alla fall.
Atlasblommor har jag satt från egna från i parti och minut, vet inte riktigt var jag ska plantera allt.. Får väl ställa några fler krukor i stallet.
Och givetvis har jag köpt ännu mer frön.
Ska ge mig på att hitta växtplatser till
Dahlia
Diascia
Blandade snabbväxande klängväxter och blommor
Lakritsrot (första två plantorna dog kort efter uppkomst av okänd anledning :arghh:)
Physalis (egna frön)
Barbardensis och passionsblomma
Persilja

En inventering av det redan existerande beståndet på odlingsbordet:
Solros
Slanggurka
Atlasblomma
Kejsarvinda
Månvinda
Paprika
Arabiskt kaffe
Två sorters övervintrad timjan
Svartöga
Klockmalva
Tomat
Kumquat (hur det nu stavas)

Och en vansinnig massa sticklingar från krukväxterna som bor inne. Kommer ha ampelliljor, apostlaliljor, paraplyaralior och fredskallor tills jag spyr! Knappt så vi får plats själva längre. Jag bor i en djungel! :D

Det gör du sannerligen. ;)

För min del blir det fokus på att få i ordning min äng i år och sprang på lite ängsfröer på affärn, råkade köpa några övriga också...
0

Ska köpa fler ängsfröer från Pratensis är planen. Men vad tror ni om att så under våren? Är det bättre att vänta till sensommaren/hösten? Funderar på hur känsligt det kan vara för torka då jag kommer jobba borta och mest kommer hem på helgerna. Men å andra sidan vill jag komma igång med ängen så den etablerar sig så fort som möjligt. :d Jag kan ju så mina fröer nu och sen till sommaren kan jag plocka blommor och låta dem torka och fröa av sig på plats för att få mer lokala varianter också. Det är ett område på lite mer än 10x10 meter som harvades i somras och varit gräsfritt sedan dess.
Malvan och rudbeckian ska ner i min solrabatt. :)

Kan tyvärr inte svara på dina frågor.
Kl*

Nu har jag satt lite fröer här hemma, odlar inomhus så blir ju lite begränsat. Det som är ner pillat i jord än så länge är: dill, gräslök, persilja, basilika och paprika. Har tänkt sätta chili med men inte bestämt sort ännu och vill även ha lite mer kryddörter. Kan bara inte bestämma mig för vad, någon sorts mynta hade jag tänkt mig men utöver det vet jag inte. Vilken mynta sort rekommenderar ni? :)

KL

Hur länge ska man ha tålamod att vänta på lavendel egentligen? Jag sådde för drygt en månad sedan och det händer absolut ingenting.

Jag sådde förra året, det tog nog 3 veckor innan det första tittade upp ur jorden. Efter 1,5 månad ca hade alla de som faktiskt tog sig kommit igång. Jag hade dock ingen vidare lycka, av drygt 100 frön var det 12-13 frön som grodde. Så antingen var jag inte så skicklig, eller så är det lavendeln som är kinkig :p

Jag sådde förra året, det tog nog 3 veckor innan det första tittade upp ur jorden. Efter 1,5 månad ca hade alla de som faktiskt tog sig kommit igång. Jag hade dock ingen vidare lycka, av drygt 100 frön var det 12-13 frön som grodde. Så antingen var jag inte så skicklig, eller så är det lavendeln som är kinkig :p

Jag tror lavendel är kinkig.

Går det inte att rota sticklingar från lavendel? Har jag drömt? Har för mig att jag sett det i något trädgårdsprogram på TV att den som beskars bort fick bli nya sticklingar.

Med andra ord - spana in något ställe med lavendel, beväpna dig med en sax och sno några skott ;)

Jag är böjd att hålla med, och tror också sticklingar är ett säkrare kort.

Personligen ville jag i fjol mest testa att så något annat än sommarblommor och grönsaker :) Det var svårt!
Lavendeln gav fattigt utslag som ovan (men de som kom upp blev fina och har vuxit bra :) ), gullvivan visade sig öht aldrig, inte tallen heller. Runt 100 backsippefrön resulterade i att tre(!) frön grodde. 24 frön av Clematis (glömt art&sort) gav mig 1(!) planta, som sen dog när jag råkade slarva med vattningen...
Ingen vidare odlingslycka där med andra ord, jag håller mig nog till sticklingar i framtiden :D

*kl*

Jag har just på gång en omgång med koriander, timjan och persilja.

Och sen:

Ampelkörsbärstomater, gula och röda.
Ringblomma
Någon lila blomma jag fick med på köpet när jag köpte frön
Zebratomater

Sen tog minnet slut. Står ett gäng muggar under plast i köket.
Har i princip alltid dödat allt jag odlar, så det blir intressant om jag lyckas få ut något i den inglasade hallen och odlingsbänkarna sambon ska fixa på gården. Kommer antagligen sluta med att jag sår potatis i bänkarna när allt annat hunnit dö :o

Jag bestämde mig precis för att gå på trädgårdsmässan på lördag, fröjd och lycka! Vill hitta nåt piffigt till balkongen.

kl*

Råkade visst handla på mig lite till idag :o Blev krasse, plocksallad, spenat och salladslök. Får hoppas det går bra. Funderar på att bygga en fönsterhylla med, känns som det kommer bli väldigt trångt annars. Letar efter en chili sort som heter scotch bonnet är det någon här som har tips på vart man kan köpa den?

Tänkte även köpa någon mer sallads sort, timjan (varför glömde jag det?), mynta och någon mer chili. Lär säkert bli ännu mer, ska bara lösa hur jag ska få plats med :o

Är det någon här som odlat tomat inomhus? Läste att busktomater ska fungera men kände att det är bäst att fråga om andra erfarenheter först, och om det funkar vilken sort ska man välja?

Jag har odlat körsbärstomater ( ibuskform) inomhus. Inga problem. Har inte koll på vilken sort men kollade höjden på fröpåsen och då var det typ max 100cm det kunde bli

Jag hade nog valt att så tåliga annueller nu i vår, låtit dem fröa av sig och så nytt och känsligare i höst.

Okej, vad räknas till tåliga annueller då? Det är ju blandningar jag köper så jag kanske ska dela upp och så hälften till våren och hälften till hösten? Allt kommer ju ändå inte ta sig pga fel årstider/väder eller fel växtplats/jordmån och det är blandat annueller/perenner. :) Men jag har funderat på att komplettera med enskilda blommor från Impecta.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka