Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
I balkonglådor slår/borrar man först hål i botten (har nåt som överskottsvatten kan rinna ner i undertill så det inte rinner ner på grannen) och lägger lecakulor längst ner.
I krukor som ska stå ute eller på balkong brukar jag fylla 1/4-1/3 (beroende på hur stort kärlet är) av volymen med leca, sedan fyller jag upp resten med u-jord och planterar i det.
kl
Jag har köpt lägenhet med balkong så nu får jag gå med i den här tråden! Har massa nybörjarfrågor..
- Duger sådan jord man köper i en liten säck på mataffärerna som jag använt till krukväxter?
- Vilken näring ska man använda? Stickor/flytande?
- Ska man satsa på balkonglådor eller krukor? Tänkte odla rosmarin, citrontimjan, basilika, mynta, koriander, gräslök, ruccola, rädisor, sockerärtor, luktärtor. De sistnämnda till spaljé.)
- I balkonglådor, fyller man hela lådan med jord och petar ner fröna eller har de varsin kruka i lådan också?
- Jag får tillträde till lägenheten 29 april, ska jag börja odla inomhus innan dess för att sedan plantera ut växterna då?
- Innerkrukor, leca-kulor, jord mm - hur bygger jag upp en kruka/balkonglåda bäst?
Please help en odlings-newbie!
har en beställning till som väntar, den innehåller en (för mig) ny sorts spenat (har försökt hitta röd, men inte lyckats), palsternacka, mangold, fler pineberryplantor och vattenmelon.
Vill man ha nåt som verkligen sprider sig ska man ha mynta Satte två myntor förra sommaren, slutade med att jag hade typ femton plantor som korsade sig hej vilt och luktade tandkräm
tyvärr dog de i vintras, jag glömde plocka in dem för övervintring.. Så i år gör jag ett nytt försök! Köper dock färdiga plantor på typ Granngården.
På vår nya gård finns det buskar som visade sig vara mynta!
KL
Kan jag så sallad ute nu eller är det för tidigt? Jag bor i sydligaste Skåne. Ska jag sätta den i växthuset eller utomhus? Jag är helt ny på detta med växthus...
Busktomater tjuvas inte, så är det vad du har sått behöver du inte bekymra dig om det