Dags att så 2014

Sv: Dags att så 2014

Vilken fin balkong! :love: vill med ha! Jag har bara en sån där tråkig miljonprojektsbalkong..

KL

Är det några här som investerar en mindre summa till belysnig för de små plantorna?
Funderar på om man ska försöka fixa nått enkelt som inte tar så stor plats ex LED lampa i glödlampestorlek man kan hänga i gardistången över de få plantor man har o en bara ta den när man inte behöver det.
Alltså ingen stor lysrörsarmatur som ska hängas/skruvas fast.

Vart har ni hittat grejor? För vilka priser? Är det nån idé med nått sånt litet?

Vad roligt med balkongen :) Ska se om jag kan svara på lite frågor..

Enligt mig är den absolut bästa jorden för krukor och lådor Hasselfors u-jord. Grymt bra är den! Bra struktor och blir inte stenhård med tiden.
Ang näring så är u-jorden redan preppad med lite mer långtidsverkande gödning och när man sedan behöver börja gödsla finns det antingen näringskulor eller flytande. Jag gillar flytande bäst, och då gärna biobact som är ekologisk.

Jag hade satsat på krukor om jag hade plats. Balkonglådorna är såpass grunda så de torkar ur väldigt lätt. Mina lådor på min gamla balkong behövde vattnas två-tre ggr/dag en varm sommardag. Där i hade jag trädgårdsverbena, daggsalvia och persilja och man såg direkt på persiljan när det var torrt och på sommarblommorna när det behövdes näring. Bra indikatorer :)

Kryddväxterna är ju dock ordentligt torktåliga så de kan funka i balkonglådor om man vill. Rruccola och gräslök kan funka eftersom de har så litet rotsystem men då blir det vattna, vattna för de vill inte torka ut för mycket.

I balkonglådor slår/borrar man först hål i botten (har nåt som överskottsvatten kan rinna ner i undertill så det inte rinner ner på grannen) och lägger lecakulor längst ner. Sedan kan man lägga lite fiberduk (släpper igenom vatten) för att separera mellan leca och jord eller jorden direkt på lecan och fylla upp. Ju större kärl desto mer fukt kan det hålla=bra om man odlar på balkong ;) Att man lägger fiberduk mellan lecan och jorden är för att spara på lecan, då kan man återanvända den nästa år.

Basilika och luktärtor kan du ju alltid förodla, om du har ett tillräckligt ljust fönster :) Sådd inne under april månad. Luktärter är bra att så i typ toarullar ställda i en glassbytta för de har långa rötter och gillar inte att bli störda. När du sedan planterar luktärterna sätter du ner hela rullen, så förmultnar den och rötterna får vara ifred. Fyll toarullarna med 60 % u-jord eller liknande och överst 40 % såjord så får inte grodden för kraftig jord direkt utan kan växa sig ner till den allt eftersom.

De andra sakerna du nämner är lätta att så senare (ruccola, rädisa, sockerärtor) och rosmarin, citrontimjan, koriander, gräslök, mynta är enklast att köpa färdiga plantor av i plantskolan.

I krukor som ska stå ute eller på balkong brukar jag fylla 1/4-1/3 (beroende på hur stort kärlet är) av volymen med leca, sedan fyller jag upp resten med u-jord och planterar i det. Ser till att jorden är ordentligt genomvattnad vid planteringen.

Lite bilder från min gamla balkong (söderläge):
IMG_2695_zpsa0fb43f8.jpg

IMG_3329_zps8d6a7396.jpg

IMG_3325_zpsadbcf635.jpg

Nu har jag ju dock perenner i dessa krukor mestadels så de övervintrar. Men i lådan är det sommarblommor iaf. Lite krasse, tomater och sånt jox fanns också ett år men det åkte ut på lotten senare ;) En ampel med jordgubbar testade jag men det blev för torrt. (orka vattna fem gånger/dag liksom..)

Och som du ser så odlar jag i alla kärl jag kommer över. Fick plats med rätt mycket på den där balkongen!

I balkonglådor slår/borrar man först hål i botten (har nåt som överskottsvatten kan rinna ner i undertill så det inte rinner ner på grannen) och lägger lecakulor längst ner.

I krukor som ska stå ute eller på balkong brukar jag fylla 1/4-1/3 (beroende på hur stort kärlet är) av volymen med leca, sedan fyller jag upp resten med u-jord och planterar i det.

Själv har jag aldrig förstått vitsen med att ha i en massa lecakulor i botten av odlingskärlet :)

Många tror att det skulle göra hela krukan mer väldränerad, men det enda man gör är att minska jorddjupet och därigenom försämrar jordens vattenhållande/dränerande egenskaper. Ett lägre jorddjup innan lecakulorna bryter strukturen (de stora porerna som bildas mellan lecakulorna är för stora för att hålla vatten, däremot hjälper de till att syresätta) så att jorden klarar av att hålla mindre vatten än om den fått utnyttja hela kärlets djup. Och man får en jord som antingen är plaskblöt eller snustorr. (Något överdrivet, men i princip blir det resultatet när man minskar jorddjupet).

Personligen föredrar jag, om man ska ha leca, att blanda i det i jorden i den lägre delen, alt. att använda planteringsjord där det redan är iblandat småleca. Det blir en luftigare jord än om man struntar i lecan, men kan samtidigt utnyttja jordens förmåga att hålla vatten hela vägen ner till botten av kärlet.

kl

Jag har köpt lägenhet med balkong så nu får jag gå med i den här tråden! Har massa nybörjarfrågor..

- Duger sådan jord man köper i en liten säck på mataffärerna som jag använt till krukväxter?
- Vilken näring ska man använda? Stickor/flytande?
- Ska man satsa på balkonglådor eller krukor? Tänkte odla rosmarin, citrontimjan, basilika, mynta, koriander, gräslök, ruccola, rädisor, sockerärtor, luktärtor. De sistnämnda till spaljé.)
- I balkonglådor, fyller man hela lådan med jord och petar ner fröna eller har de varsin kruka i lådan också?
- Jag får tillträde till lägenheten 29 april, ska jag börja odla inomhus innan dess för att sedan plantera ut växterna då?
- Innerkrukor, leca-kulor, jord mm - hur bygger jag upp en kruka/balkonglåda bäst?

Please help en odlings-newbie!

Om du har tillgång till bil, åk ut till Spillepengen och köp deras planteringsjord, jag tycker den är riktigt bra och ruskigt näringsrik! Dessutom billigare än det mesta andra man hittar. U-jord och liknande är förvisso rätt bra till urnor och krukor, men den är också svindyr... Spillepengens jord blir möjligtvis lite väl kompakt i typ balkonglådor, men den går ju att blanda ut med lite grövre organiskt material om man vill ha den mer lucker eller om man ska odla något som inte kräver riktigt mycket "kräm" i jorden.
Öspab har också en hel del bra jord och vettiga priser, ligger ju inte alltför långt från Malmö heller.

Jag föredrar flytande näring framför näringspinnar. Lätt att dosera och smidigt när man ändå vattnar.

Och i balkonglådor och planteringskärl: hellre allt i samma jord än individuella krukor innanför, så stor jordvolym som möjligt (utan att klämma in abnormt mycket växter förstås) är alltid att föredra :)
Tänk också på att allt du odlar i ska ha hål i botten! Allra helst om det kan regna ner i krukan, annars drunknar det mesta förr eller senare.

Grattis förresten till lägenheten, härligt med balkong också :)

+ Fjädern

Tack tack för mycket utförliga utförliga svar! :bow: :love:

Vad är såjord, är det samma som blomjord?
Kan jag köpa jord blandad med småleca och blanda ut den jorden med Spillepengsjorden?

Jag har både söder- och norrfönster just nu, då kan jag börja odla luktärtor och basilika snart. Eller är det bättre att köpa basilika på planta, blir det kraftigare/mer tålig då? Det här med att odla luktärtor i toarullar i glasslåda, är det bara i toarullarna jag fyller på med jord då eller även i glasslådan? So many questions :D

Såjord är ganska lätt/lucker och inte så kraftig eller näringsrik jord som är bra att förså en del växter i. Bra tips är att som Nethril (tror jag det var?) skrev, använda planteringsjord i botten och sen ett tunnare lager såjord ovanpå som fröet kan gro i, för att sen låta rötterna växa ner i den kraftiga jorden. Alla frön är ju olika också, en del är ljus- och andra värmegroende, så man får läsa på påsarna och se om fröna vill läggas uppepå/under ett jättetunt lager jord, eller lite djupare.

Du kan nog absolut blanda de två, men det kan också bli onödigt dyrt om du ska ha mycket växter. Jag hade kanske använt spillepengsgjorden i alla större krukor/lådor du vill odla i, och använt någon lättare jord (typ sån med småleca i) till blomlådor och mindre krukor, och eventuellt tillsatt flytande näring i dem ifall du känner att det skulle behövas mer sprutt :)

Det är bara toarullarna du fyller med jord, glasslådan är mest för att ha något att samla dom stadigt i. Luktärter borde du kunna så nu, tänk på att lägga fröna i blöt något dygn innan bara (men det står nog på påsen mer utförligt hur du ska göra). Basilika är jag inte alls bra på, men vet att man kan hitta riktigt fina plantor att köpa ifall man inte har tålamod att så från frö. Tåligheten kan jag dock inte säga något om.

Jag blir för övrigt jätteavundsjuk, egen lya OCH balkong!

Woho vad bra svar! Tror inte det blir för dyrt, SÅ mycket ska jag ju inte odla, men vem vet man kanske blir galen i det ;) det är ingen megabalkong tyvärr utan en vanlig stadsbalkong.. men ja det känns sjukt bra med egen lägenhet äntligen, har ju bara letat i sisådär två år :D Du får komma och granska odlingen när jag är inflyttad!

*kl*

Yes, idag kom min beställning, fick hem 1 planta med sammetsiris, en planta pineberry och frön till thaibasilika och kanelbasilika.

har en beställning till som väntar, den innehåller en (för mig) ny sorts spenat (har försökt hitta röd, men inte lyckats), palsternacka, mangold, fler pineberryplantor och vattenmelon.

Enkel regel att komma ihåg när man sår: Så fröet på dubbelt frödjup. Alltså är fröet ca 2 mm långt så ska det ner 4 mm i jorden, är fröet 1 cm långt ska det ner 2 cm i jorden osv :)

Bra tumregel, tycker jag :) Men (som jag skrev på förra sidan) så funkar det inte på alla frön, vilket kan vara värt att nämna. En del frön är ljusgroende och vill ligga i princip på ytan. Men sånt står oftast på påsen/går att googla sig till :)

har en beställning till som väntar, den innehåller en (för mig) ny sorts spenat (har försökt hitta röd, men inte lyckats), palsternacka, mangold, fler pineberryplantor och vattenmelon.

Går det att så spenat och mangold på balkongen??

Måste ta tag i det här till helgen!!
Tänkte så gräslös, basilika. Och spenat och mangold om det går :), och blomsterkrasse och se om det finns någon mer blomma som kan vara enkel. Sen blir det nog att köpa någon blomma att plantera oxå.

Hur är jorden från Jem & Fix förresten? De har Rölunda balkongjord som ska vara extra näringsrik står det.

Vill man ha nåt som verkligen sprider sig ska man ha mynta :D Satte två myntor förra sommaren, slutade med att jag hade typ femton plantor som korsade sig hej vilt och luktade tandkräm :p
tyvärr dog de i vintras, jag glömde plocka in dem för övervintring.. Så i år gör jag ett nytt försök! Köper dock färdiga plantor på typ Granngården.

De övervintrar!!

Jag har flera krukor som står ute i en pallkrage, nödtorftigt skyddade med lite ris. förra året hade de inte ens ris - de överlevde ändå. Tror faktiskt de övervintrar bättre ute än inne.

De är örter och vissnar ner på hösten och kommer med nya skott på våren. Släng inte!!!

På vår nya gård finns det buskar som visade sig vara mynta!

KL
Kan jag så sallad ute nu eller är det för tidigt? Jag bor i sydligaste Skåne. Ska jag sätta den i växthuset eller utomhus? Jag är helt ny på detta med växthus...

På vår nya gård finns det buskar som visade sig vara mynta!

KL
Kan jag så sallad ute nu eller är det för tidigt? Jag bor i sydligaste Skåne. Ska jag sätta den i växthuset eller utomhus? Jag är helt ny på detta med växthus...

Sallad kan du så i omgångar så du alltid har späda plantor. Jag hade testat nu och sedan fortsatt så i lämpliga intervall.. Du ser ju om de gror och överlever.

Sånt som ska sås tidigt är tex morot. Spenat går också bra tidigt.

det enda problemet är frosten. Men den har du väl knappast några bekymmer med...
:mad: orättvist...

Tack, då gör jag ett försök i ett hörn av växthuset. Vi har ju lite nattfrost fortfarande, t ex natten till idag, men i skyddat läge inne i växthuset är det nog ingen fara.

1odling

Sådär ser min IKEA-odling ut än så länge. Timjan verkar vara segväxt?

Riddarsporre kom det inte upp några så dom muggarna kastade jag nu. Allt annat verkar på gång, ampeltomaterna har börjat få en till omgång pyttesmå blad.

Hur gör man för att få tomatplantor sådär tjocka och kraftiga så dom ger massor med tomater :)? Amplarna ska få hänga inne i hallen som är inglasad. Ska jag plåga dom med för små krukor(muggar)? Läste någonstans att tomatplantor blir kraftigare om dom får trängas ordentligt med rötterna i mindre krukor innan man planterar om?

Sen hittade jag en påse med zebratomatfrön, så dom stack jag i jorden och två små plantor har just kommit upp ur jorden.

Busktomater tjuvas inte, så är det vad du har sått behöver du inte bekymra dig om det :)

Det är precis det jag har sått, så det var ju skönt att höra! :) nu är det ju bara att hoppas att det kommer tomater på dem så småningom, tycker att de växer rätt bra nu iallafall. Jag funderar på att köpa något mindre växthus att ha dem i då de blivit för stora för den där lilla odlingslådan jag har nu (de slår i taket ;) ).

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024

Omröstningar

Tillbaka