Dags att så 2014

Min dill har avlidet i år igen,förstår inte vad jag gör för fel.
Inomhus? Utomhus?
Inne har jag fattat att det är svårt att få dill att bli bra.

Ute är dill nog bland det mest lättodlade. Utom de år när den envisas med att få löss. FAST det finns år när ingen människa får någon dill. Varför begriper jag inte. Det är nog ingen annan växt som beter sig sådär.

Den bor ute ihop med välväxt persilja,sockerärtor,morötter och frösådda smultronplantor, får samma omvårdnad och skötsel som dom andra,men rätt vad det var blev dom gulbruna och ledsna sen dog det mesta,det finns några ynkliga krakar kvar.'
Jag är nog ingen dill odlare detta är 4e året i rad jag lyckats ha ihjäl dillen,tror jag prövar en ny omgång.

Den bor ute ihop med välväxt persilja,sockerärtor,morötter och frösådda smultronplantor, får samma omvårdnad och skötsel som dom andra,men rätt vad det var blev dom gulbruna och ledsna sen dog det mesta,det finns några ynkliga krakar kvar.'
Jag är nog ingen dill odlare detta är 4e året i rad jag lyckats ha ihjäl dillen,tror jag prövar en ny omgång.
Radsår du eller bredsår? Samma ställe alla gångerna? Tydligen kan de få nematodangrepp. Verkar inte otroligt att du har nån sjukdom som tar dem om de kommer fint men sedan avlider? Byt ställe?

Testa att släppa några frön i rabatten ;) Många har dill på udda ställen och det funkar

Hittade den här tråden: http://forum.odla.nu/lofiversion/index.php/t70891.html

Kan man odla brandlilja på balkongen tro?
Hittade ett par plantor i dikeskanten, ihop med en massa krolliljor (mina två favoriter!), plockade blommorna o har i en vas här hemma. Men så tänkte jag att det vore ju trevligt att kunna njuta av de vackra färgerna under en längre tid, så nu funderar jag på att åka tillbaka och gräva upp någon bulb och testa.
Men jag vet ingenting om liljor! Kan man ha dem i kruka? När tar man bulberna och när sätter man dem?
Krolliljan förökas med frö, inte bulb, vill jag minnas. Får hålla koll efter fröställningar längre fram..

@tanten radsådda och i helt nya pallkragar med ny jord. Jag provade rabatten förra året det kom upp några små tunna krakar som blev typ 2dm höga.

Kan man odla brandlilja på balkongen tro?
....
Men jag vet ingenting om liljor! Kan man ha dem i kruka? När tar man bulberna och när sätter man dem?
.
Får de sköta sig själv ramlar ju bulberna av till hösten och slår rot. Jag har tagit framåt sensommaren och fått det att funka. De är luriga dock första åren, de kommer upp med ett blad och sedan försvinner de.

Samma med krolliljan. Man sår och det kommer så må ynka blad några år och man glömmer dem. Sedan plötsligt har man krolliljor!

I maj hade jag små blad på en fläck i rabatten och kom ihåg att jag krafsade ner bulber där förra sommaren. Nu är de spårlöst borta. De har vissnat bort.

Jag hittade några groddade potatisar för sådär två veckor sedan. Dem petade jag ner inne i växthuset. Funkar sånt? Nu kommer det iaf upp lite blast.

Det var jorden förra året,i år är det helt ny jord,fluffig o fin,jag tror det blir billigare o enklare att köpa skräpet....
Dill är lite kinkig med om det slammar igen runt dem, som när man vattnar och det blir en skorpa på jorden. Min bästa dill växer i rabatten och inte i grönsakslandet.

Tänkte bara uppdatera mina odlingar lite :)

Min krasse börjar äntligen se ut som krasse, tycker att den börjar se lite kraftigare ut.
Och dillen växer som ogräs.
DSC_0763_zpskglpwjt0.jpg

Luktärten står mest bara still :meh: verkar inte som att den växer något alls. Men vi får väl se.
DSC_0764_zps0eqp2dcj.jpg

Basilikan trivs bra, iaf i den svarta krukan. Det är även basilika i den andra krukan, men den är sådd i toarullar, och där tog nog näringen slut väldigt snabbt, för de är sådda samtidigt. Men nu börjar det faktiskt hända även lite med den klena basilikan.
Och gräslöken börjar bli lite kraftigare oxå :).
DSC_0761_zpsu2m3hgzi.jpg

Dålig bild, men har tryckt ner salladen från aluminiumfatet ner i en hink. Blev lite tajt, men får se om den överlever ;)
DSC_0768_zpsmqnvgc2a.jpg

Sist och minst, jag har äntligen hittat Blomman för dagen. Här på bilden en vecka gammal. Men det är många frön som inte grott :mad:
Fråga är om man ska plantera dessa bland luktärten, eller plantera dem i en helt egen balja kanske.... nog bäst att de får vara för sig själv. hmm

DSC_0762_zpskfx6e4rf.jpg

Nu hoppar jag in i tråden -- lite sent kanske, men ändå .. :P
Fick igår för mig att jag vill ha egenodlade granatäpplen. Så idag har jag sått det.. :D Dessvärre verkar det omöjligt att få frukt i Sverige men tänkte att det kan vara kul att prova -- så om 5-10 år hör jag av mig igen och berättar hur det gick. ;)
När jag ändå höll på så råkade jag pilla ner lite passionsfrukt- och sharonfrö också. Spännande, spännande! Kan knappt vänta.

Är det någon här som har granatäpple, passionsfrukt eller sharon sen tidigare? :)

Jag sådde passionsfrukt för 3 år sedan tror jag. Den bor hemma hos mina föräldrar och förra sommaren när det fick komma ut och bo i växthuset fick den sin första frukt. Får se om det går ännu bättre denna sommaren :)

Jag har en 2 år gammal passionsfrukt,den bor ute i år,har växt så det knakar .hoppas det blir frukt på den.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka