Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
@tanten ajfan.. Då får jag vräka i men zucchini nu.. Har typ fyra kilo plockade och minst lika mycket kvar på plantorna.
Vi gjorde zucchini"pasta" igår, som spaghetti. Det var riktigt gott!
Googlar vidare efter fler recept....
Den traditionella tiden för att beskära rosor är "när björken har musöron" dvs när lövsprickningen börjar i april - maj och björklöven har musöronstorlek. Mindre friseringar kan du säkert göra nu också, eller ta bort någon enstaka gren utan skada. Flytta rosor rekommenderas helst sen höst eller tidig vår, samma som nyplantering, men även där skulle jag säga att det går att flytta och plantera på sommaren också. Risken är väl att den kan bli lite ledsen resten av säsongen och måste passas nogsamt med vatten för att må bra.
Är ingen expert, men har odlat ett gäng olika sorters lökar tidigare. Jag stoppade ner mina i slutet på september/oktober innan frosten, sen kom dom upp till våren.Såg att de börjat plocka fram vårlökar när jag var i blomsteraffären igår
Så: När kan jag sätta tulpaner?? Vill mest bara köpa obscena mängder och sätta NU, NU, NU! Plånboken vill dock införa vissa restriktioner av mängden lökar och jag försöker intala mig att: de blommar ju ändå inte förrns till våren, så det är bara dumt att sätta dem för tidigt.
Och förutom tidpunkten, är det något särskilt annat man ska tänka på?
Det går även efter att det blivit tjäle. Man gör som exet, ställer ut lökarna på den frusna marken och täcker med brunnen stallgödsel. Så kan hustrun förvånat hitta en skog av van Tubergens Variety på vårenÄr ingen expert, men har odlat ett gäng olika sorters lökar tidigare. Jag stoppade ner mina i slutet på september/oktober innan frosten, sen kom dom upp till våren.
Sätta lökar är nog det enklaste någonsin, bara peta ner dom med rätt sida upp så sköter dom sig själv. Kontrollera dock att lökarna är vinterhärdiga i den zon du bor i.
Fundera på om det finns gott om sork.Och förutom tidpunkten, är det något särskilt annat man ska tänka på?