Dags att så 2014

Gödselstack är det bästa någonsin! Tror det är därför mina zucchini har växt så :p odlar ju direkt i det jag har mockat i vinterhagen.

Nästa år ska jag göra en bädd under, sätta sten runt och odla mer tomater.

@tanten ajfan.. Då får jag vräka i men zucchini nu.. Har typ fyra kilo plockade och minst lika mycket kvar på plantorna.

Vi gjorde zucchini"pasta" igår, som spaghetti. Det var riktigt gott!
Googlar vidare efter fler recept....

Zucciniplättar, funkar jättebra att frysa in :)

Den traditionella tiden för att beskära rosor är "när björken har musöron" dvs när lövsprickningen börjar i april - maj och björklöven har musöronstorlek. Mindre friseringar kan du säkert göra nu också, eller ta bort någon enstaka gren utan skada. Flytta rosor rekommenderas helst sen höst eller tidig vår, samma som nyplantering, men även där skulle jag säga att det går att flytta och plantera på sommaren också. Risken är väl att den kan bli lite ledsen resten av säsongen och måste passas nogsamt med vatten för att må bra.

Jag är heeelt ny på med det här att odla, när börjar man för nästa år?

Sätter man frön eller små plantor?

Vi har en rätt stor balkong med sol från förmiddagen till kväll.

Vad är lättast att lyckas med? :D

Den traditionella tiden för att beskära rosor är "när björken har musöron" dvs när lövsprickningen börjar i april - maj och björklöven har musöronstorlek. Mindre friseringar kan du säkert göra nu också, eller ta bort någon enstaka gren utan skada. Flytta rosor rekommenderas helst sen höst eller tidig vår, samma som nyplantering, men även där skulle jag säga att det går att flytta och plantera på sommaren också. Risken är väl att den kan bli lite ledsen resten av säsongen och måste passas nogsamt med vatten för att må bra.

Tack! 2st har nu provflyttat.

Dax att så-tråden har blivit dax att skörda-tråden hemma hos mig ;)
Klippte i persilja och lade i frysen, tog rätt på oregano som torkat färdigt inne och hängde upp två nya fång...:love: älskar mina kryddland den här tiden på året :d

Ajemän, här skördas det med! Gett bort ungefär 8 kilo zucchini, har snart tomater och det var allt ätbart jag har kvar :p
Mina paprikor var på gång, men fick spinn och dog när jag åkte på semester.. Tänkte prova att odla just paprika inne i vinter, under en ledlampa. Får se om det funkar

Här är en av mina pumpor!

4 Augusti
pumpa-4-aug.jpg

5 Augusti
pumpa-5-aug.jpg

6 Augusti
pumpa-6-aug.jpg

7 Augusti
pumpa-7-augusti.jpg

15 Augusti (Idag)
pumpa-15-aug.jpg

Äsch, kastar upp resten av allt också. Jag har aldrig kunnat odla någonting över huvudtaget i hela mitt liv, till och med krukväxterna har dött. Men i år, trots kallaste juni på flera år då hälften av alla plantor frös ihjäl, med god hjälp av diverse släktingar jag frågat otroligt konstiga saker av i stil med "kan man så potatis i nedförsbacke" och "Hjälp mina tomater blommar!?".. Samt med hjälp av buke här så verkar jag ha lyckats med något iallafall.

Pelargoner i en skitig kruka
pelargon.jpg

gul-ampeltomat

En häst som äter tomat
hast-som-ater-tomat.jpg

Skördad tomat
skord.jpg

I växthuset
vaxthus.jpg

Ser att en bild försvann ur mitten. Den verkar ha blivit borttagen för obscent innehåll. Ni får föreställa en den istället efter beskrivning:

En hink. I ett snöre. Över kanten hänger förjävla massa tomater som strax blir gula.

Såg att de börjat plocka fram vårlökar när jag var i blomsteraffären igår :d
Så: När kan jag sätta tulpaner??:bump: Vill mest bara köpa obscena mängder och sätta NU, NU, NU! Plånboken vill dock införa vissa restriktioner av mängden lökar och jag försöker intala mig att: de blommar ju ändå inte förrns till våren, så det är bara dumt att sätta dem för tidigt.
Och förutom tidpunkten, är det något särskilt annat man ska tänka på?

Såg att de börjat plocka fram vårlökar när jag var i blomsteraffären igår :d
Så: När kan jag sätta tulpaner??:bump: Vill mest bara köpa obscena mängder och sätta NU, NU, NU! Plånboken vill dock införa vissa restriktioner av mängden lökar och jag försöker intala mig att: de blommar ju ändå inte förrns till våren, så det är bara dumt att sätta dem för tidigt.
Och förutom tidpunkten, är det något särskilt annat man ska tänka på?
Är ingen expert, men har odlat ett gäng olika sorters lökar tidigare. Jag stoppade ner mina i slutet på september/oktober innan frosten, sen kom dom upp till våren.

Sätta lökar är nog det enklaste någonsin, bara peta ner dom med rätt sida upp så sköter dom sig själv. Kontrollera dock att lökarna är vinterhärdiga i den zon du bor i.

Är ingen expert, men har odlat ett gäng olika sorters lökar tidigare. Jag stoppade ner mina i slutet på september/oktober innan frosten, sen kom dom upp till våren.

Sätta lökar är nog det enklaste någonsin, bara peta ner dom med rätt sida upp så sköter dom sig själv. Kontrollera dock att lökarna är vinterhärdiga i den zon du bor i.
Det går även efter att det blivit tjäle. Man gör som exet, ställer ut lökarna på den frusna marken och täcker med brunnen stallgödsel. Så kan hustrun förvånat hitta en skog av van Tubergens Variety på våren ;)

Växthusrookien har också fått skörda! Framför allt tomater har det blivit gott om, men även en del squash. Rödlöken är jag lite besviken på, lökarna är rätt små. Jag lyckades ju även rädda fram någon chilipeppar-planta som tomaterna hade belamrat med växtlighet, och där är det ett par små frukter på gång. Jag har dragit massor med lärdomar inför nästa år.

Köpa fuchsior nu?
Går de övervintra inne i lägenheten tro?
Hittat en som säljer 12 rotade sticklingar av olika sorters fuchsior i helt underbara färger till ett minst sagt bra pris. Värt att chansa?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka