Dags att så 2014

Jag satte passionsfrukt och passiflora för nåt år sen. De kom upp fint, började klättra och var gröna och fina.

Sen skaffade sambon katt... :meh:

@sthu Åh nej, typiskt! Hoppas katten är söt åtminstone. :)
Passiflora vet jag inte ens vad är, måste googla direkt!
Vad kul att höra om så många som provat redan och att det faktiskt funkar. :)

Passiflora är väl samlingsnamnet på passionsblommorna tror jag. Barbadin tror jag det var jag satte.
Har petat ner ner fler frön, men de tar så lång tid på sej! Har satt dem i andra växters krukor men glömt bort vilka :o

@sthu Googlade och de är ju jättefina! Verkar finnas mängder av olika sorter.
Haha, då kommer de kanske upp som en överraskning sen!

den mindre kul delen av odlandet ägnade jag mig åt i gårkväll.. Snigeläckel! De jag hittar får åka till de evigt gröna (hoppas de har egna evigt gröna och inte hamnar på hästarnas evigt gröna, då finns det nog inget gräs kvar där!) och jag strör ut snigelfritt, men man blir ju aldrig av med dem. Hade en padda som bodde i stenmuren förra sommaren, men har tyvärr inte sett till den i år, de är ju varmt välkomna annars. Kom på att i har gammal öl i källaren som jag ska göra snigelbad av, så kommer den till någon nytta också. *suck*

den mindre kul delen av odlandet ägnade jag mig åt i gårkväll.. Snigeläckel! De jag hittar får åka till de evigt gröna (hoppas de har egna evigt gröna och inte hamnar på hästarnas evigt gröna, då finns det nog inget gräs kvar där!) och jag strör ut snigelfritt, men man blir ju aldrig av med dem. Hade en padda som bodde i stenmuren förra sommaren, men har tyvärr inte sett till den i år, de är ju varmt välkomna annars. Kom på att i har gammal öl i källaren som jag ska göra snigelbad av, så kommer den till någon nytta också. *suck*
Sniglar :yuck:, hoppas du får bukt med dom!
*peppar-peppar* så bor jag i en del av landet där mördarsniglarna inte fått fäste än :up:, men jag är sjukt nojjig när jag köper nya växter... :nailbiting:.
Du får införskaffa Myskankor :idea: - dom käkar väl sniglar har jag för mig...

Sniglar :yuck:, hoppas du får bukt med dom!
*peppar-peppar* så bor jag i en del av landet där mördarsniglarna inte fått fäste än :up:, men jag är sjukt nojjig när jag köper nya växter... :nailbiting:.
Du får införskaffa Myskankor :idea: - dom käkar väl sniglar har jag för mig...

och alla grönsaker typ ;) Skulle gärna ha ankor däremot, de är charmiga. Och så får man ägg :)

nu är min rosrabatt "klar" med duk, kantstenar, alla rosbuskar är planterade, täckbark på plats. Ska se hur pass stort allt blir sen är tanken att jag ska flytta den lavendel jag har och komplettera med mer, runt kanterna men det blir till nästa år. Där lavendeln sitter idag ska det bli vit anisisop så det blir symmetriskt runt kryddlandet.
Är jättenöjd så här långt, två rosor har börjat blomma och det är massor med knoppar i resterande som slår ut när som (med lite mer värme kanske...) :)

Jag har inte haft tid att skriva något, svårt att hinna med allt med trädgården, hästen, jobbet och allt annat. Sniglar får mig att tappa lusten på allt som har med trädgård att göra. I min pappas trädgård som är den jag pysslar med, har det kommit en invasion av åkersniglar som är omöjliga att se men som dödar allt man sätter. *suck*

Jag fick luftlök av tanten som har kommit upp väldigt bra och är otroligt användbara så det är jag nöjd med. En annan sak jag är nöjd med är kamomillen, ät väldigt söt mellan lavendeln, luktar ljuvlig och blir ett väldigt väldigt gott the. Jag ska aldrig mer ha en trädgård utan luftlök och kamomill i varje fall. Här är det rosår i år, alla rosor, även de helt nysatta är översållade av antingen knoppar eller rosor. Underbart!

Hade som vana att gå och sticka näsan i yorks vita ros tills jag en dag såg att en blomfluga satt väldigt konstigt på en blomma. Det såg nästan ut som om den satt fast? Vid lite närmare titt lärde jag mig något nytt. Att vi har något som heter krabbspindlar i Sverige. Att lukta på rosor kommer aldrig att bli desamma igen!

misumena_vatia_9118_20120620.jpg

Nu ska jag flytta och kommer odla på en stor fin balkong, det tråkiga i kråksången är att den ligger i nordöstlig riktning så jag är skeptisk till om jag kommer lyckas med något

Å, vad det är vackert ute nu! På min naturtomt är det fullt av stora blåklockor, prästkragar, mörklila toppklockor, klöver, käringtand, bergsklint, smultron, lavendel, rosor, förgätmigej, näva mm. Det är en härlig blandning av odlat och vilt växande. Alldeles nyss fick jag besök av grävlingen. Orädd och söt men det ser ut som en miniångvält gått fram, tillplattade och avbrutna blommor...

Nu kommer en annorlunda odlingsfråga.

Sambon pratade med en försäljare på lantämnnen som sa att man absolut inte ska avända stallgödsel som inte brunnit ordentligt till grönsaker, eftersom man då kan få larver inuti grönsakerna. Jag tyckte det lät ologiskt och som en skröna..

Sant eller falskt?

Nu har jag en tomat i stallgödsel från i höstas, och pupor och rödbetor direkt sådda i gödselstacken. Resten är gödslade med blåkorn (som vi inte köpte på lantmännen då det kändes som ett försäljningsknep). Googlar man så hittar man att stallgödsel är väldigt vanligt att gödsla tomater med, speciellt i amerikat.

Nu kommer en annorlunda odlingsfråga.

Sambon pratade med en försäljare på lantämnnen som sa att man absolut inte ska avända stallgödsel som inte brunnit ordentligt till grönsaker, eftersom man då kan få larver inuti grönsakerna. Jag tyckte det lät ologiskt och som en skröna..

Sant eller falskt?

Nu har jag en tomat i stallgödsel från i höstas, och pupor och rödbetor direkt sådda i gödselstacken. Resten är gödslade med blåkorn (som vi inte köpte på lantmännen då det kändes som ett försäljningsknep). Googlar man så hittar man att stallgödsel är väldigt vanligt att gödsla tomater med, speciellt i amerikat.
Nja?
Fast å andra sidan är det större risk att få insekter som äter upp plantorna. jag använder rikligt med stallgödsel och har sällan lyckats med kålväxter eftersom de blir uppätna. Den som inte använder stallgödsel har inte lika stora problem.

Men INUTI? Näe?

Har satt sallad i säckjord blandad med gödsel. Inget ätet på den hittills. Rädisorna däremot har blasten blivit tuggad på, trots att dom står i samma rabatt.

Förstår inte hur larven skulle liksom växa upp inuti tomaterna utan att lämna några spår på utsidan, eller så var det inte så hon menade. Men hon sa verkligen inuti grönsakerna.

Kopplingen gödsel = larver som äter plantan inifrån vet jag ingenting om men jag vet att det FINNS larver som äter plantan inifrån. Det syns inte utifrån förens det är för sent och plantan vissnar ihop. Den vuxna insekten lägger sina ägg i jorden och sen är plantan larvernas matförråd medans de växer så de börjar med rötterna och äter sig sen upp i plantan om jag minns rätt. Sen har jag för mig att obrunnen gödsel inte tillför näring på samma sätt som obrunnen, utan mer förbättrar mullhalten i jorden. Men är inte helt säker, så sorry för det osäkra svaret ;)

Sicket snicksnack. Använt inte alls brunnen stallgödsel bitvis i flera år och vet fler som gör så, inga problem, mer än avd man normalt har i form av sniglar, kålfjärilar och liknande.
Den säljaren ville sälja ;)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka