Dags att så 2014

@tanten För det första: tur att du är så kunnig, tack för svaren på alla mina frågor i tråden :)

Nej det blir ingen frost därinne mer i år skulle jag tro, tänkte mer på om dom får kraftigare ljus eller något och får lust att dö för det.

NU har mina näva-frön bestämt sig för att gro... det var på håret att jag kastade dom efter 6 veckor av inte ett spår :crazy:

Kamomill-fröna kom upp på 2 dagar!!!

@tanten För det första: tur att du är så kunnig, tack för svaren på alla mina frågor i tråden :)

Nej det blir ingen frost därinne mer i år skulle jag tro, tänkte mer på om dom får kraftigare ljus eller något och får lust att dö för det.

Luttrade tanten konstaterar att vill de dö så dör de. Vill de leva så lever de. Det är i viss mån slumpmässigt, och oberoende av skötsel. :D

Tack vare er här i tråden har jag nu massor med grönskande saker (mina grannar är helt förundrade) här finns persilja,dill,sockerärtor,morötter,salladslök.
Ringblommor,borstnejlika och 2 påsar blandade ängsblommor,men dom får vi se om dom överlever,ja och så 5 tomatplantor (har redan dödat 2st )

Hoppas verkligen att mina pumpaplantor repar på sig! Satte ut dem förra helgen, mer eller mindre i gödselstacken... ;) Har vattnat flitigt varje dag när det inte har regnat. Började med 10 frön och fick 8 plantor av dem. Nu har jag förlorat två stycken sedan de planterades ut pga att vinbergssniglarna äter dem (tror jag) :(... Hoppas verkligen att de andra klarar sig!

Så här blev det på balkongen idag.
10402589_10200934808291364_4676902827862268041_n.jpg

Har för första gången gett mig in på att så lite. Vet inte riktigt vad jag gör eller hur jag ska göra. Men än så länge har det kommit lite grönt, så är nöjd. Bonus om det kommer blommor ;)

Igår planterade jag om krassen och luktärt.
DSC_0596_zpsxtrbkjdm.jpg

DSC_0597_zpsy0ewshd0.jpg

DSC_0598_zpsf8hrfjzq.jpg

Babysallad och dill
DSC_0571_zpspls3nurm.jpg

Basilika, lite gräslök och och någon dill. Ska köpa lite krukor så jag kan plantera om dessa, förväntade mig inte att det skulle växa så mkt.
DSC_0573_zpsf2srtqbp.jpg

KL, Alltså vad gör jag för fel med min squash?
Den blir några cm och sen blir den gul och skrumpen i toppen. Varför?!
Behövs bild kan jag lägga in det, men tänkte att någon odlingsguru säkert vet.

KL, Alltså vad gör jag för fel med min squash?
Den blir några cm och sen blir den gul och skrumpen i toppen. Varför?!
Behövs bild kan jag lägga in det, men tänkte att någon odlingsguru säkert vet.
Alltså själva frukten?

Vet inte - det blir så ibland. Jag tror att det bara gäller att optimera förutsättningarna för plantan. Squash är ju en explosiv växt... Bara den växer på sig blir den ostoppbar :)

Mycket vatten och mycket näring. Själv lägger jag lite gödsel i planteringsgropen. Antingen stallgödsel eller pelleterad hönsgödsel. Den kan inte stå för fett.

@Martina_m Vi har likadant nagellack ^^

Jag var bortrest i helgen, mina växter var minst sagt molokna igår kväll när vi kom hem igen. De fick vatten och lite kärlek så hoppas vi att de blir pigga igen!
Börjar få lite knoppar på vad det nu var jag satte i balkonglådorna. Men mina klätterväxter är inte alls sugna på att klättra. De har blivit ungefär 20 cm, sen tog det stopp.

om det är squashfrukten som blir så att den skrumpnar så beror det på att den inte blev befruktad. Då dör fruktämnet. För få pollinerare hos dig? Kan bli så med de första fruktämnena också att de inte blir något men det kommer igång sedan. Du kan testa att pollinera själv också, ta en hanblomma och dutta ihop med en honblomma :)

går långsamt i år tycker jag. Får gräva i omgångar för att min skitkropp ska orka. Maken får gräva en del också. Men n uär gurkorna ute i sin gurklist, men ska så några nya då jag tror några kommer avlida.. Blue hubbardplantorna frodas och i år förgrodde jag bönor i pluggboxar och satte ut igår. Har fått in en hel del sniglar :rage: :arghh: :cry: så jag vill ge plantorna lite tjuvstart. Har slängt ut en hel del järnfosfat också och det verkar fungera bra.

Har för första gången gett mig in på att så lite. Vet inte riktigt vad jag gör eller hur jag ska göra. Men än så länge har det kommit lite grönt, så är nöjd. Bonus om det kommer blommor ;)

Igår planterade jag om krassen och luktärt.
DSC_0596_zpsxtrbkjdm.jpg

DSC_0597_zpsy0ewshd0.jpg

DSC_0598_zpsf8hrfjzq.jpg

Babysallad och dill
DSC_0571_zpspls3nurm.jpg

Basilika, lite gräslök och och någon dill. Ska köpa lite krukor så jag kan plantera om dessa, förväntade mig inte att det skulle växa så mkt.
DSC_0573_zpsf2srtqbp.jpg
Så fin din krasse ser ut!
Min är lite större men inte alls lika grön. Är riktigt besviken då jag fått för mig att det ska vara en snabbväxande sak som snabbt kan klättre upp o blomma över hela spaljen, eller är jag för ivrig? Eller finns det nått bättre anurellt (stavning?) som jag kan byta till nu?

Så fin din krasse ser ut!
Min är lite större men inte alls lika grön. Är riktigt besviken då jag fått för mig att det ska vara en snabbväxande sak som snabbt kan klättre upp o blomma över hela spaljen, eller är jag för ivrig? Eller finns det nått bättre anurellt (stavning?) som jag kan byta till nu?
Tack :)!
Jag tycker att min krasse ser ganska klen ut. Men har nu fått tipset att alltid ha liiite näring i vattnet, vid varje vattning. Ska testa det. Får väl se om det kommer några blommor, men just nu ade jag nog varit nöjd om den bara vill växa till sig lite. Jag har sått buskkrasse, så jag räknar med att den inte ska blir så hög, utan att den ska bli mer busklik. Vi får väl se ;)

Tack :)!
Jag tycker att min krasse ser ganska klen ut. Men har nu fått tipset att alltid ha liiite näring i vattnet, vid varje vattning. Ska testa det. Får väl se om det kommer några blommor, men just nu ade jag nog varit nöjd om den bara vill växa till sig lite. Jag har sått buskkrasse, så jag räknar med att den inte ska blir så hög, utan att den ska bli mer busklik. Vi får väl se ;)
För att etablera den är det bra med näring. Men sen - sen ska den baske mig inte ha något. Alls.

Med näring växer den sig stor med fina fina blad. Men blommar det gör den inte. Den ska ha det fattigt och eländig. I ren sand blommar den överdådigt :D

Tror min fina hagodling är klar nu :d
Zucchini, solros, nån blåklint eller nåt, ringblomma och lite smått och gott. Kommer nog bli bra!

Folk trodde nog jag var lite galen, tydligen är det konstigt att sitta i en hage, gräva i en gödselhög och sjunga who wants to live forever :D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka