Dagisanmälan - hur funkar det?

Koltinna

Trådstartare
Läste i en annan tråd att i vissa kommuner måste man anmäla om dagis plats när barnet föds. Blev lite orolig på hur det är där jag bor, och där är det 4 månader innan önskad start. Men problemet är ju att vi ska flytta sälja huset mot våren/sommaren och vet inte vart vi ska flytta. Hur gör man då? Vi kan ju inte söka plats förräns vi flyttat då? Och tänk om dom vill veta ca. 6 månader innan dit vi ska flytta?

Sv: Dagisanmälan - hur funkar det?

Då blir det svårt, är det korta svaret tyvärr. :( Vilket är viktigast, att ha en dagisplats i tid eller att flytta till sommaren? Jag hade i värsta fall försökt flytta tidigare eller skjutit upp flytten. Vi hade rejäl tidspress när vi letade hus eftersom vi var tvungna att veta fyra månader innan dagisstart var vi skulle bo.

Vi flyttade oxå mitt i ansökan till förskolan. Vi sökte platsen direkt när vi betalat handpenningen på huset och skrev i ansökan våran nuvarande adress och sen vart vi skulle flytta och vilket datum.

ska ni flytta inom samma kommun? I Umeå söker man på kötiden och kan ändra förstahandsval hela tiden tills man fått plats dvs man är beroende av att HA sökt men inte valt exakt förskola.

här är barnets födelsedatum kötid.

jag föreslår att du går via din kommuns hemsida, barnomsorg... hittar du inte svar där så ring och fråga....

Vet du vilka kommuner som är aktuella?

Jag vet att vi fått in en tjej som ville flytta in till vår kommun. Hon har till och med börjat hos oss, men eftersom de inte hittat någon bostad i vår kommun kommer hon troligtvis att få sluta.

Kanske andra kommuner är så generösa att man kan ställa sig i kö om man är på väg att flytta dit. Det händer ju inget mer än att man går ur kön om man inte flyttar dit. Ring och hör i alla fall.

Vi har många som får placeringar hos oss innan de flyttat in i sina hus så nu när jag tänker efter måste det ju fungera. Kö är kö och sen avgörs det väl när man börjar om man är boende eller ej..?

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 679
Senast: Anonymisten
·
Samhälle Jag funderade på om jag skulle skaffa mig en anonym användare, men jag väljer att skriva från "mitt vanliga konto". Jag har ju...
Svar
5
· Visningar
871
Senast: Görel
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 431
Senast: Thaliaste
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 146
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Barn som inte sover
  • Baka matbröd - enklare än du tror!
  • Headset