Men vet du? Det är inte säkert att din partner ens säger något även om han märker att du druckit. Det är inte så jäkla lätt att ta den fighten varje gång, och ibland kan det vara skönt att blunda. Även om man ser och förstår, vilket jag säkert tror att din partner gör.
Mitt ex, som jag var gift med i 20 år och som är pappa till min dotter, har såvitt jag kunnat förstå alkoholproblem. Vi har ju inte bott ihop de senaste tio åren, så jag kan ju inte svära på det, men eftersom tendensen till problemen fanns redan när vi var tillsammans och det dessutom hände lite saker som även nu, långt senare, triggar mig, så är jag rätt säker. Jag vet också med 100% säkerhet när han har druckit. Det räcker med ETT ögonkast om vi ses IRL och det räcker att han svarar i telefon för att jag ska veta. Eftersom det hände lite obehagliga saker relaterade till alkohol medan vi levde ihop, så kanske jag är extra känslig, men han kan inte dölja när han druckit. Det handlar inte om doften av vin och vi är ju inte heller så nära varandra att jag skulle känna den, utan det handlar om små, små förändringar i beteendet som efter ett antal år blir ett mönster. Jag kan avgöra på tre sekunder om han druckit. Men jag säger ingenting, så han kan ju mycket väl leva i villfarelsen att han är jätteduktig på att dölja sitt drickande.