• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Cindylindy_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 26
  • Visningar Visningar 2 466
C

Cindylindy_

Hej! Jag har en fråga... Är det bra o cykla med sin hund? Är det mer effektivt o cykla med sin hund i 20min än att promenera med sin hund i 20min??

Sv: Cykla

Ehm, ja, om du menar jobbigare för hunden. Den måste ju springa när du cyklar med den och kan inte bara dra nosen i backen. :)

Jag rider/cyklar/inlines med min hund flera gånger per vecka. En vanlig promenad ger inte så mycket motion för själva kroppen, mer för huvudet genom nosningen. Hunden gillar det, men tänkt på att trav sliter mindre än galopp.

:laugh:

Jag intervallcyklar med min grabb emellanåt.. Har med mig cykeln på våra promenader och cyklar de bitar där det finns mjukare underlag att springa på.. Sen tempoväxlar jag också, så han får trava/galoppera och gå. Märkt en klar skillnad på vovven sen vi började med det:)

Ja det ger mer motion att cykla med hunden än att gå. Men tänk på om du har en stor och "tung" hund kan det slita på leder om du cyklar för mkt med den.

Men bästa sättet att få en hund trött är söklekar.

Hej! Jag har en fråga... Är det bra o cykla med sin hund? Är det mer effektivt o cykla med sin hund i 20min än att promenera med sin hund i 20min??

Det brås ju på, tex hur fort man cyklar. Cykling är bra motion, men ska inte vara den enda. Kombinera det med skogspromenader i eländig terräng tex eller på stranden. Det är alltid bäst att variera motionen om man är ute efter den fysiska träningen.

Det är så lustigt...varenda gång någon funderar över motion och fysträning för hund, så är det alltid någon som svarar att nosarbete/sökträning är det bästa för att trötta ut hunden. :D Man kan ju faktiskt vara intresserad av att bättra på hundens kondition och muskler med, inte bara ute efter att trötta ut den. :angel:

Jag cyklar ganska ofta, min hund är väldigt fysisk, han älskar att ta i och han gillar att springa.
Spårar gör han mest för att jag ber honom men det är ingen glädje i det hela. Tar jag däremot fram cykeln blir han överlycklig, ett bra sätt att bränna bort överskottsenergi.

Jag åker inlines också, och ganska ofta så har han ryggsäck när vi "bara" är ute och går.

Jag intervallcyklar med min grabb emellanåt.. Har med mig cykeln på våra promenader och cyklar de bitar där det finns mjukare underlag att springa på.. Sen tempoväxlar jag också, så han får trava/galoppera och gå. Märkt en klar skillnad på vovven sen vi började med det:)

Jag har funderat över det där med mjukare underlag... Jag bor ju i stan och det finns inte nåt mjukt underlag så långt ögat når om jag inte cyklar runt runt på fotbollsplanen... Hur skadligt är det egentligen att cykla med hunden på asfalt om man gör det 1-2 ggr i veckan och ca 15-20 minuter? Någon som har koll? Jag ahde mycket hellre cyklat på grus el. så men det finns ju inget på flera kilometer och man får ju inte ta med cykeln på stadsbussen.

Min vovve behöver nämligen cykla. Han har passat hela sitt liv och travar förvisso lite nu för tiden, men inte på mycket som jag skulle vilja, eftersom han gärna galopperar och cykla är det "enda" sättet att få honom att trava längre sträckor.

Jag cyklar ofta med mina hundar (nu är de lite för varmt) men kvällen morgonen funkar bra nu.

fridha,noomi,happy.jpg

fridha,vittra.jpg

Jag cyklar ofta med min ena Rottweiler. Han älskar det, blir helt stissig o sprallig när man tar fram cyklen. Min andra hund blir lite sliten av det så hon får nöja sig med att jogga lite i koppel på promenad bara.
För att veta om din hund klarar av att springa på asfalten utan att bli sliten av det så finns det egentligen bara ett sätt att ta reda på det: Prova.
Börja med ca 10min ett par gånger o se hur hundens kropp reagerar på det efter en dag eller två.
Som sagt, min ena hund klarar sig perfekt att cykla ca 30 minuter på asfalt, medans den andra inte alls "klarar det". Så det är bara att ta fram cykeln och göra ett försök.

Jag o Min hund har precis börjat, hon e superduktig o tycker att det är kul. Tänkte på det där om mjuka underlag, eftersom jag bor i stan blir det svårt eftersom det är asfalt så långt ögat når...

Jag cyklar oxå mest på asfalt med min hund, det går jättebra. Bara att prova o se

hur gammal ska hunden vara för att börja cykelträna och hur långa "pass" i början?

Jag hakar på frågorna och undrar även vilken storlek hunden bör ha för att få springa bredvid cykeln?

Jag rider/cyklar/inlines med min hund flera gånger per vecka. En vanlig promenad ger inte så mycket motion för själva kroppen, mer för huvudet genom nosningen. Hunden gillar det, men tänkt på att trav sliter mindre än galopp.

:laugh:

*delvis KL*

Det råder delade meningar om huruvida det sliter med underlag/trav/galopp etc.

Det senaste som sagts är att man ska variera underlag och hastighet, det är det bästa. Ha gärna hunden lös om det går.

[Källa: Fysträning för hund, Anna Holmgren, Marie Söderström Lundberg & Stefan Rosén 2008]

På vilket sätt märker du skillnad? Jag har en pinscher på strax över ett år och jag tror han behöver mer fysisk motion. Det mentala är det inga problem med, men jag känner att han behöver få ta i lite mer fysiskt för att kunna känna sig lugn i kroppen också. Cykling känns som ett bra alternativ.
Så på vilket sätt märker du skillnad på din hund? :laugh:

Jag cyklar med hundar då och då. Det är jättetrevligt och både hundarna och jag uppskattar det. :laugh:

Hundarnas ägare (har alltså inte cyklat med egen än) börjar träna dem vid cykel när de är 6 månader gamla. De får då gå bredvid cykeln samtidigt som man själv leder den. Cykel"promenaderna" motsvarar sedan en vanlig promenad.
Jag cyklar så att hundarna får trava i rask takt och alltid på grusväg.

Viktigt att tänka på: Om man cyklar på vägar där det kan komma bilar, ha hunden på sidan som är mot vägkanten. Du syns bättre än hunden och hundmos är nog inte kul... Det är lättare att byta sida på hunden när man går vanliga promenader än när man cyklar.

Okej :) Min hund är 11månader på måndag... Vi har hittills cyklat i max 20 min då med mkt tempoväxling. Hon verkar tycka att det är roligt :) Men är superorolig att det sliter för mkt på henne? Är det okej att cykla regelbundet eller ska man bara cykla då o då??

Liknande trådar

Övr. Hund Kort fråga. Går det bra att cykla med en liten hund (tänk 5kg eller nåt) som springer bredvid? Eller är det helt enkelt för farligt? :o...
Svar
16
· Visningar
790
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Har en bekant som äger en hund. Men när jag söker på ägarens namn på tex mr koll så står det att personen inte äger ngn hund? Kan man...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 856
Senast: Lobelia
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 861
Senast: Maniac123
·
R
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
799
Senast: Raderad medlem 147980
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka