• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Cindylindy_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 26
  • Visningar Visningar 2 466
Sv: Cykla

Är nyfiken på hur det går att cykla med två hundar? har du dom alltid på varsinn sida? Eller går de på samma någon gång? Undrar om det kanske fungerar med ett koppel till två hundar,. det finns ju ett typ kort koppel med två ändar, så man kan ha två hundar i ett koppel om någon vet vad jag menar, vore det en bra ide' att använda ett sånt?

//Diana

De funkar skit bra..
Jag har som på bilden (midje bälte och expander koppel samt nome sele) sen har min hundar vars en sida för att inte bilda missuppfattning när dom jobbar, dena sida har dom även i barmark och när vi kör i led.

Jag tycker det är bättre med två koppel du har mer koll ett Tvillig koppel kommer i så fall framför hjulet och då tycker jag att hundarna kommer för långt i från mig.
Jag tycker bäst om att ha en på var sida *men så klart* så får ite mina hundar springa i sidan dom ska jobba längre fram som på bilderna där jag cyklar med en kompis hundar..den svart vita tiken på första bilden hon är inte den som ääälskar att jobba precis :D

Okej. :D Ne alltså om jag skulle ha ett "tvilling" koppel skulle de gå på samma sida, alltså bredvid mig som min tik gör när hon är själv. Det är inte meningen att hon ska gå framför så som dina, för jag antar att dina är slädhundar :P

Okej :) Min hund är 11månader på måndag... Vi har hittills cyklat i max 20 min då med mkt tempoväxling. Hon verkar tycka att det är roligt :) Men är superorolig att det sliter för mkt på henne? Är det okej att cykla regelbundet eller ska man bara cykla då o då??

jag frågade vet. om de va okej att cykla med våran som nu är runt ett år och dom sa att de är bäst att vänta med sån ansträngning tills hunden är minst 2 år och helt färdigvuxen.

kl
jag undrar hur de här med att cykla funkar, min hund kan gå hur fint som helst och sen få för sej att lukta och kan tvärnita och vända om han känner för de..de är ju inga problem när man går med honom för då är de bara att säga till och han går bra igen.

hur funkar de då när man cyklar? om hunden vill stanna och lukta eller ser någon annan hund den vill till eller vad som helst..drar den inte omkull cykeln då? eller ska hunden vara "felfri" innan man börjar cykla?

kl
jag undrar hur de här med att cykla funkar, min hund kan gå hur fint som helst och sen få för sej att lukta och kan tvärnita och vända om han känner för de..de är ju inga problem när man går med honom för då är de bara att säga till och han går bra igen.

hur funkar de då när man cyklar? om hunden vill stanna och lukta eller ser någon annan hund den vill till eller vad som helst..drar den inte omkull cykeln då? eller ska hunden vara "felfri" innan man börjar cykla?

Givetvis går det att träna bort, men jag har kört en enkel metod. Jag har haft en nosgimma på min tik när jag cyklat, i alla fall de första gångerna och då sköter hon sig riktigt bra =) Hon är korsning Dobermann/Stövare och alltså ganska stor och relativt stark och ser hon en hare eller liknande är det väldigt svårt att hålla sig kvar på cykeln om man inte har nosgrimman, men nu efter ett tag har jag kunnat ta bort den och hon lyssnar ändå :D

När jag cyklar med henne så är det förbjudet för henne att lukta, jag går med henne först/cyklar väldigt sakta så hon kan få stanna och kissa & Bajsa, men sen cyklar jag lite fortare (Travtempo för henne) så hon inte hinner lukta. Jag ser cyklingen som träning och då luktar man inte. :P

jag frågade vet. om de va okej att cykla med våran som nu är runt ett år och dom sa att de är bäst att vänta med sån ansträngning tills hunden är minst 2 år och helt färdigvuxen.

Okej, tack :)

Liknande trådar

Övr. Hund Kort fråga. Går det bra att cykla med en liten hund (tänk 5kg eller nåt) som springer bredvid? Eller är det helt enkelt för farligt? :o...
Svar
16
· Visningar
790
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Har en bekant som äger en hund. Men när jag söker på ägarens namn på tex mr koll så står det att personen inte äger ngn hund? Kan man...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 856
Senast: Lobelia
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 861
Senast: Maniac123
·
R
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
799
Senast: Raderad medlem 147980
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIX
  • Knäckemacka
  • dubbla efternamn?

Hund, Katt, Andra Djur