Cushing sydrome

Sv: Cushing sydrome

KL

Ni som medicinerar med pergolide, vilket märke ger ni och vad kostar det? Vart köper ni den?

Pratade precis med veterinären och han sa att det hade funnits ett danskt märke som kostade ca 800 kr för 100 styck 1 mg tabletter, men att den nu inte fanns och det enda som gick att få tag på nu var från ett tysk fabrikat och då kostade samma mängd över 2000 kr? Och det var ex moms.

Det blir ju ruskigt dyrt, men kan det hjälpa så är det såklart värt det.

Hejsan!

Har inte läst igenom hela tråden men vill bara säga att min 23 åriga ponny fick diagnosen cushings i januari i år. Han hade extremt höga ACTH-värden (veterinären hade aldrig sett så höga förr) men medicineras nu med Pergolid rathiform (tror jag det heter) och det går inte att beskriva den förändring som skett! Det är helt ofattbart! Har energi som en unghäst, attityd som en tonåring och en livsglädje som jag inte sett på de senaste 10 åren.

Hoppas verkligen att du får uppleva detsamma och att din pålle svarar bra på medicinen (de brukar göra det har jag hört!). Jag trodde att många överdrev när de sa att man får en helt annan häst tillbaka, men så var det inte!

jag betalar ca 1200 för 100 tabletter och min häst väger väl ca 350 så han får en tablett om dagen. det är värt varje öre! Min veterinär beställde det till sin klinik första gången men sen har jag bara ringt henne när det börjat sina och så har jag fått det i brevlådan 3 dagar senare. Väldigt smidigt.

Håller alla mina tummar och tår!:laugh:

Vad bra att din häst blivit bättre. :) Ja, det är ju vad jag läst och hört också, att dom flesta svarar väldigt bra på medicinering med pergolid.

Skulle du kunne fråga din veterinär vid tillfälle om var h*n beställer medicinen ifrån? Det var pergolid ratiopharm som min vet sa att det ej gick att få tag på nu/numera. Det kanske kan vara tillfälligt slut? Den enda pergolid som jag kunde få nu kostade 2500 ex moms! Dvs nästan 3 ggr så dyrt som det du betalat.

Tror inte att det går att få tag i Pergolid längre, tyvärr. När jag skulle beställa ny medicin, har ett recept liggande hos ett apotek, fick jag reda på att Pergolid utgått och att det skulle komma någon annan. Tyckte att de sa Parkotil och om jag kommer ihåg rätt så är det samma som Pergolid men annat handelsnamn bara.

Hej! Jag har samma problem.. Pergolide har utgått.. Det nya heter Prascend o det har jag fått via Stömsholm. Tyvärr så fick man ju en kalldusch, när jag nu får vänta till nästa vecka innan jag får den, jag gav sista pergoliden igår. Är det nån som vet om nån har pergolide eller prascend till sin häst i närheten av avesta???

Den nya medicinen heter Prascend, 2665 kr, 160 tabl.
Strömsholm har fixat åt mig.
Som sagt pergolide har utgått

Ja det är verkligen ett projekt att få tag på medicin nu. :crazy: Enligt apoteket finns perglid ratiopharm fortfarande, och skall kosta ca 1100 kr. Men när det beställer så klarar de inte att få hem den. Nu senast fick jag betala 2600 kr för 100 tabletter. Dyrt, ger 1,5 mg så blir kostbart. Eftersom sjukdomen är progressiv så får man oftast öka dosen också. Tycker det är skitdåligt rent ut sagt att många kanske får avliva sina hästar pga att de tar en sån blodpris för medicinen här i Sverige!!! :mad:

Skall be om Prascend nästa gång, det är ju lite billigare iaf. Men i UK kostar Prascend bara 140 pund för 160 tabl, helt rått att den skall bli 1000 kr dyrare här! :crazy:

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 187
Senast: Kilauea
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 677
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 231
Senast: Inte_Ung
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
10 11 12
Svar
223
· Visningar
10 813
Senast: lilsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hundrelation