Jag har aldrig riktigt fattat det där faktiskt. Jag har ju en relation till mina syskonbarn, och den relationen hänger inte på att de beter sig på rätt sätt. De kan vara gnälliga eller arga eller ledsna och jag kommer inte "lämna tillbaka dem" för det.
Vårt umgänge står inte och faller med att de ska vara glada och snälla hela tiden.
Du missförstod. Naturligtvis lämnar jag inte 'tillbaka' pga att de är kinkiga, gnälliga osv. Men, jag har inte det övergripande ansvaret för dem och kan istället vara den där extra vuxna i deras liv de behöver som hjälper med läxor och lyssnar tålmodigt när tonåringen anser att hens föräldrar är de värsta som någonsin levt i världshistorien. Och som gör roliga saker tillsammans. Ibland, särskilt när det är flera syskon, är det bra med en faster/moster som man kan göra något speciellt med ensam. Jag har ett bra förhållande till samtliga syskonbarn, några närmare än andra beroende på olika omständigheter. Men nej, skulle aldrig falla mig in att inte tex vara barnvakt ibland, och tro mig, då handlar det inte alltid om att de är små änglar. Men vid slutet av dagen så går jag hem och det är mamma/pappa som har ansvar inte jag. Plus då att som barnvakt kan man bli övertygad om att jodå, vi äter glass som efterrätt varje dag.
Jag har inte en massa bilder på syskonbarn jag måste visa alla, faktum är att jag inte har bilder på några i min familj jag någonsin visar någon, däremot bilder på min katt visar jag alla.