Covid-19 (SARS-CoV-2) del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu är det ännu inget problem då min kommun ännu inte tagit ett sådant beslut. Men som du skriver så hoppas jag verkligen inte att det blir några problem ifall det händer. Det beror ju dock helt på hur det tolkas, för ordnad barnomsorg ska man ha, och det är inte bara för jobb utan man ska även vara tillgänglig för intervjuer etc. Klart man blir nojig, särskilt när det är något som inte kommit upp i diskussionerna, utan det är ju bara om de stänger förskolor rakt av jag har läst om ivarjefall. Hoppas det drar ut på tiden i min kommun ivarjefall, börjar jobba i Maj.
Jag förstår nog inte problemet? Har du inget jobb just nu kan ju barnet vara hemma, får du jobb får barnet vara på sin förskola. Vilket väl även innefattar ev intervjuer som väl sällan är akuta utan inplanerade. Som jag förstod det är det de barn som kan vara hemma när och utan att det påverkar. De blir ju inte av med sin plats och du blir inte av med lösning på kravet på barnomsorg.
 
Nu är det ännu inget problem då min kommun ännu inte tagit ett sådant beslut. Men som du skriver så hoppas jag verkligen inte att det blir några problem ifall det händer. Det beror ju dock helt på hur det tolkas, för ordnad barnomsorg ska man ha, och det är inte bara för jobb utan man ska även vara tillgänglig för intervjuer etc. Klart man blir nojig, särskilt när det är något som inte kommit upp i diskussionerna, utan det är ju bara om de stänger förskolor rakt av jag har läst om ivarjefall. Hoppas det drar ut på tiden i min kommun ivarjefall, börjar jobba i Maj.

Oroa dig inte för det. Ordnad barnomsorg har man om man har en plats som man betalar för. Om barnet är hemma tillfälligt pga personalbrist så är platsen fortfarande ordnad. Får den arbetssökande arbete måste förskolan ta emot barnet. Platsen är ordnad. Kan inte se hur det ska tolkas på annat sätt.
 
Förtydligande om skolplikt från Wikipedia:
Från 2018 fick alla sexåringar i Sverige obligatorisk skolgång redan i förskoleklass utan någon större debatt då de flesta partier i Sveriges Riksdag biföll förslaget.
 
Flera förskolor går emot myndigheternas direktiv och skickar hem barn till arbetslösa och föräldralediga från förskolorna. Det går emot barnens rätt men kommunerna hänvisar till arbetsmiljörättigheter

Nu är jag sjukskriven från förskolans värld. På mitt arbete är alla välkomna om man är frisk, syskon till sjuka barn får också stanna hemma. Samtidigt har många barn det bättre hemma än på förskolan (inte alla
Nu är det ännu inget problem då min kommun ännu inte tagit ett sådant beslut. Men som du skriver så hoppas jag verkligen inte att det blir några problem ifall det händer. Det beror ju dock helt på hur det tolkas, för ordnad barnomsorg ska man ha, och det är inte bara för jobb utan man ska även vara tillgänglig för intervjuer etc. Klart man blir nojig, särskilt när det är något som inte kommit upp i diskussionerna, utan det är ju bara om de stänger förskolor rakt av jag har läst om ivarjefall. Hoppas det drar ut på tiden i min kommun ivarjefall, börjar jobba i Maj.

Man har ordnad barnomsorg. Skulle arbetslösas barn skickas hem, men man behöver omsorg så är det bara att ta kontakt med förskolan. Det är ju dock de dagar man inte har intervjuer/möten som barnet får vara hemma.
 
Förtydligande om skolplikt från Wikipedia:
Från 2018 fick alla sexåringar i Sverige obligatorisk skolgång redan i förskoleklass utan någon större debatt då de flesta partier i Sveriges Riksdag biföll förslaget.
Det handlar inte om förskoleklass utan om förskola. Beslut finns på att alla barn från tre års ålder har rätt till 15 timmars förskola och det är det vissa kommuner nu går ifrån och de bryter därmed mot den lag som säger att alla barn har rätt till förskola från tre års ålder även om föräldrarna inte är i behov av barnomsorg pga studier eller arbete.
 
Tror Boris att smittan är luftburen?
Jag tror det framför allt är för att förhindra att folk umgås i grupper och promenera i flock längmed gatorna, särskilt i tätorterna.
Jag tycker att det är rena rama vansinnet, men är det sagt så är det sagt.
Som jag förstår det så beror det främst på att folk helt enkelt inte respekterat de "mjukare" reglerna och rekommendationerna som regeringen kommit med. När vi ombads utöva "social distancing" förra veckan gick folk fortfarande ut på barer och nattklubbar. När de stängde skolorna träffades kidsen i parken eller hos varandra och hade brakfest istället (obs att jag här kritiserar föräldrarna, inte barnen). När de beordrade pubar, restauranger och barer att stänga var det några som lik förbaskat höll öppet, och de var knökfulla av folk. När det var fint väder i söndags satt folk packade som sillar på picknick-filtar i parkerna och lekplatserna var fulla av barn. Många av klädaffärerna har hållit öppet och haft kunder så sent som igår. Och så vidare, och så vidare... Många fortsatte alltså att leva sina liv som om inget hade hänt, och därmed skapa smitthärdar.

Men det är nog lite av ett politiskt drag också, eftersom folk uttryckt mycket missnöje gentemot regeringens hantering av situationen.
 
Det handlar inte om förskoleklass utan om förskola. Beslut finns på att alla barn från tre års ålder har rätt till 15 timmars förskola och det är det vissa kommuner nu går ifrån och de bryter därmed mot den lag som säger att alla barn har rätt till förskola från tre års ålder även om föräldrarna inte är i behov av barnomsorg pga studier eller arbete.
Hos oss fick alla till sej att KAN man ha sina barn hemma i större utsträckning nu när läget är som det är så är det hemskt välkommet.
Man får även reducerad avgift.
Inget tvång men man ser ju gärna att trycket minskar.
Jag tror ingen av 'våra' femtontimmarsbarn går på förskolan just nu.Alla försöker göra sitt bästa.

Senast imorse kl 6 försökte den som öppnade att stressad rodda personal för att kunna täcka hela dagen. Det är ju inget de gör själva annars men läget verkar lite kaos nu med många pedagoger borta.
 
Kommunerna gör en massa neddragningar och omorganiseringar. Dels för att prioritera den viktigaste verksamheten när det är personalbrist, dels för att hindra smitta och skydda riskgrupperna.
Det är flera av de sakerna som de "inte får" om man läser lagen noggrant. Men om man säger att det inte går som det är nu och snälla alla medborgare förstå och hjälp till, så är det inte olagligt att be folk att inte nyttja alla sina rättigheter till det yttersta precis nu.

Besöksförbudet på äldreboendena är inte heller ett "förbud" i egentlig mening för kommunen kan inte hindra boende att ta emot besökare i det som är deras eget hem. Men det följer 99,5% av oss om det inte finns några tungt vägande särskilda skäl.
Likaså kan man böna och be de som kan att ta hem barnen från dagis, och jag tvivlar inte på att det verkligen behövs. Förmodligen förstår nästan alla det och ställer upp. Fullt rimligt, men tekniskt sett kan man inte fattar ett beslut som innebär att man nekar dem att komma dit.
På samma sätt stängs t.ex. daglig verksamhet inom handikappomsorgen som man inte heller "kan" stänga. En del personer kanske sysselsätts på sina boenden istället med något som inte är en lika bra ersättning men tillräckligt ok för en begränsad period. Osv.

Precis som de andra sakerna myndigheterna ber om, som att ställa in resor och hålla avstånd, så ställer vi upp (så mycket vi kan) på det som kommunerna ber oss om - även om vi tekniskt sett har rätten att vägra. (läs det @Mineur skrev ovan!)

Sen har inte alla kommuner formulerat sig juridiskt helt korrekt i alla sina beslut och hur de kommunicerats vid alla tillfällen. Men jag tror det är ganska hårt ansträngda chefer, administratörer m.fl. som pusslar ihop detta. Så jag tycker de kan vara förlåtna för det så länge det fungerar i praktiken och ett 15-timmarbarn som lämnas ändå inte ställs ut på gatan.
 
Förresten, folk är roliga. Jag kom precis ut från infektionsakuten igår kväll och satte mig på en bänk. Helt folktomt, då kommer en medelålders kvinna gåendes och irrar runt och sen går hon fram till mig och frågar var hon ska gå in om hon ska till akuten, hon går närmare och närmare och jag reagerar blixtsnabbt och skriker "Kom inte hit, jag är infekterad" och börjar vifta med armarna.

Kvinnan tittade på mig som att det var jag som var den tokiga men jag kan inte låta bli att tycka att det var ett ytterst konstigt sätt att hantera smittspridningen och att äventyra sin egna och anhörigas hälsa. Visst att man går förbi folk på stan och träffar människor ute och umgås med dom man bor med eller nära vänner. Men att gå fram till en tjej som sitter utanför akuten till en infektionsavdelning känns ju inte helt genomtänkt.
Många av oss är inte så rädda, att vi inte skulle prata med folk, t.ex. fråga om vägen, med "normalt" pratavstånd, alltså ca 1 meter.
 
Digitalt möte via Teams från hemmakontoret . Vi försöker liva upp stämningen så gott det går 👍
A8B5D5E2-0CC3-43ED-8D49-A7AE0DE97C1B.jpeg
 
Jag tycker det är intressant det här med hur olika man funkar (eller tror att man skulle funka) om man skulle sitta i karantän och inte få gå ut.

Som jag sa till min kompis igår så är det nog tur i oturen för mig att jag har det jobb jag har och är behövd där, annars hade jag lätt kunnat bädda ner mig i lägenheten och stanna här ett bra tag 😆. Hälsosamt? Nä :p .

Edit: Kom på att det kanske inte kändes så schysst skrivet mot er som har såna restriktioner, menar inget illa och hoppas ju att detta inte ska behöva bli alltför långdraget självklart!
 
Senast ändrad:
Gick förbi två kinesiska restauranger igår kväll som höll stängt p g a viruset. Restauranger som serverar annan mat höll öppet. Är det vanligt att just kinarestauranger håller stängt eller var det bara en slump?
 
"Vår" förskola har också bett alla som kan att ha barnen hemma med hänvisning till personalbrist. Jag är 100% sjukskriven så för oss är det inte ett större problem än att jag ligger däckad lagom till sambon jobbat färdigt, trotsig 4-åring är kul nästan hela tiden.. :cautious::angel:

Var på möte på jobbet idag och visst är jag varslad. När det blir och hur de löser eventuell permittering får vi se, det var inte ett dugg oväntat men så himla tråkigt att hela min bransch går på knäna och att det drabbar så många av mina vänner och kollegor.
 
Många av oss är inte så rädda, att vi inte skulle prata med folk, t.ex. fråga om vägen, med "normalt" pratavstånd, alltså ca 1 meter.
Nej, det kan ha varit jag som var lite i chock och väldigt rädd också och agerade därefter och så har den tanken och känslan hängt kvar hos mig. Tur att alla inte känner så tycker jag, blev bara så rädd för att smitta henne.
 
Nu lyssnar jag på en intervju med Johan Jureskog där han klagar över att det nu införs förbud mot annan servering än bordsservering. Han tycker att staten inte hjälper restaurangbranschen överhuvudtaget. Han tycker att staten ska stänga alla restauranger i 2 veckor, betala alla anställdas löner samt halva omsättningen under den tiden. Jag blir lite irriterad faktiskt på attityden han hade i intervjun.
 
Med tanke på att folk inte ens kunde gå förbi asiater här hemma i Sverige när viruset började och blev känt i Kina och tom bad dom stiga av spårvagnen så har det nog varit tvärdött på de flesta kinaresturanger ett bra tag!
Och många (långt ifrån alla) har sina största inkomster från turister från Kina, som ju inte rest hit i samma utsträckning på väldigt länge..
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 069
Senast: Gabby_Ossi
·
Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
78 407
Senast: turbofling
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 261
Senast: Niyama
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
24 688
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Kattbilder #9
  • Igelkott

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp