Kommunerna gör en massa neddragningar och omorganiseringar. Dels för att prioritera den viktigaste verksamheten när det är personalbrist, dels för att hindra smitta och skydda riskgrupperna.
Det är flera av de sakerna som de "inte får" om man läser lagen noggrant. Men om man säger att det inte går som det är nu och snälla alla medborgare förstå och hjälp till, så är det inte olagligt att be folk att inte nyttja alla sina rättigheter till det yttersta precis nu.
Besöksförbudet på äldreboendena är inte heller ett "förbud" i egentlig mening för kommunen kan inte hindra boende att ta emot besökare i det som är deras eget hem. Men det följer 99,5% av oss om det inte finns några tungt vägande särskilda skäl.
Likaså kan man böna och be de som kan att ta hem barnen från dagis, och jag tvivlar inte på att det verkligen behövs. Förmodligen förstår nästan alla det och ställer upp. Fullt rimligt, men tekniskt sett kan man inte fattar ett beslut som innebär att man nekar dem att komma dit.
På samma sätt stängs t.ex. daglig verksamhet inom handikappomsorgen som man inte heller "kan" stänga. En del personer kanske sysselsätts på sina boenden istället med något som inte är en lika bra ersättning men tillräckligt ok för en begränsad period. Osv.
Precis som de andra sakerna myndigheterna ber om, som att ställa in resor och hålla avstånd, så ställer vi upp (så mycket vi kan) på det som kommunerna ber oss om - även om vi tekniskt sett har rätten att vägra. (läs det
@Mineur skrev ovan!)
Sen har inte alla kommuner formulerat sig juridiskt helt korrekt i alla sina beslut och hur de kommunicerats vid alla tillfällen. Men jag tror det är ganska hårt ansträngda chefer, administratörer m.fl. som pusslar ihop detta. Så jag tycker de kan vara förlåtna för det så länge det fungerar i praktiken och ett 15-timmarbarn som lämnas ändå inte ställs ut på gatan.