Covid-19 (SARS-CoV-2) del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Frisör, allt du behöver från affärer som inte säljer livsmedel (då de stängs), restaurangbesök, Optiker, sjukgymnast, tandläkare, skönhetssalonger osv.

Det enda som är öppet nu är livsmedelsaffärer, post, bank, apotek, foderaffärer, drogerier. Allt annat är stängt på obestämd tid
Jaha, det enda stället jag är på förutom jobbet och stallet är mataffärn, så inga problem för mig. 😅
 
Jag undrar när riktlinjerna kring riskgrupperna uppdateras. På Folkhälsomyndigheten hänvisar dom till en studie av riskgrupper om dom man alltid hör och läser om t.ex. äldre. Men samtidigt så skriver dom så här.

https://www.folkhalsomyndigheten.se...tt/aktuella-utbrott/covid-19/fragor-och-svar/

"Däremot finns personer med astma, allergi eller njursjukdom inte med som riskgrupper i studierna, det är oklart i vilken utsträckning dessa grupper har studerats och därmed är det svårt att helt utesluta att de inte har ökad risk. "

Läkaren jag träffade igår sa att han och flera av hans kollegor fått in många svårt sjuka i Corona med astma med lungor som låter som mina och lunginflammation. Att dom har märkt att Corona slår hårt mot astmatiker. Om den här kunskapen finns i vården så borde det väl snart komma ut så att vi med astma vet att vi tillhör en riskgrupp och att det är viktigt att vara extra vaksam. Studien jag citerade är den som FHM svarat utefter flera veckor nu. Om vården märker en stor andel astmatiker komma in akut så borde väl även vi stå med i riskgruppen för allmänheten också och inte vara känt bara hos sjukvården.

Det är ju inte en stängd dörr och dom säger inte att det inte kan vara en riskgrupp men det vore bra om dom tar med oss i alla kommande studier då läkarna och 1177 allihop räknar astmatiker som en riskgrupp men om man är osäker och bara läser lite på internet men inte har kontakt med vården så blir det tvetydigt och man tar det inte på lika stort allvar.
 
Förresten, folk är roliga. Jag kom precis ut från infektionsakuten igår kväll och satte mig på en bänk. Helt folktomt, då kommer en medelålders kvinna gåendes och irrar runt och sen går hon fram till mig och frågar var hon ska gå in om hon ska till akuten, hon går närmare och närmare och jag reagerar blixtsnabbt och skriker "Kom inte hit, jag är infekterad" och börjar vifta med armarna.

Kvinnan tittade på mig som att det var jag som var den tokiga men jag kan inte låta bli att tycka att det var ett ytterst konstigt sätt att hantera smittspridningen och att äventyra sin egna och anhörigas hälsa. Visst att man går förbi folk på stan och träffar människor ute och umgås med dom man bor med eller nära vänner. Men att gå fram till en tjej som sitter utanför akuten till en infektionsavdelning känns ju inte helt genomtänkt.
 
Haha, här har ni en sjukling som inte kan sova. Nu får fransmän inte vara längre än en kilometer från sin bostad, får bara vistas ute en och en men möjligen tillsammans med sina barn (inte jag som lägger till ordet möjliga utan det är vad nyheterna säger, är ju lite oklart vad det betyder men beror kanske på orsaken)
 
Flera förskolor går emot myndigheternas direktiv och skickar hem barn till arbetslösa och föräldralediga från förskolorna. Det går emot barnens rätt men kommunerna hänvisar till arbetsmiljörättigheter
 
Kan tyvärr inte skicka länkar då allt kommer från SVT´s nyhetssändningar. Har haft mega ångest efter vad läkaren sa igår och hur jag mår så jag har kollat på nyheter sen halv fem. Huvudet är fullspäckat med Corona, Corona, Corona. Ska fortsätta på korsordet jag började med som lite annan input. Går knappt att sätta på TV´n, gå in på internet eller prata med folk utan att höra om Corona och när jag stänger ner allt sånt sitter jag ju här med smärta i bröstet, svårt att andas och feber så då kommer jag inte ifrån det ändå. Blir GALEN. När ska vårt samhälle bli som vanligt? Hur länge ska vi ha det så här? Och rent egoistiskt, när fasiken ska jag bli frisk? Inne på dag 12 med feber över 38 grader.

Tur i oturen att jag hittade en korsodstidning sen december och där vet jag med säkerhet att ordet Corona inte finns med. Men det är som att man dras till en magnet av hela hysterin/det som behövs/ovanligheter osv att det är svårt att sluta skriva, läsa, lyssna, titta på saker om allt som sker.
 
Risken finns ju att det även blir hårdare här när det finns en del som skiter i att visa hänsyn. Såg nyligen på facebook att några bekanta varit i Sälen över helgen :meh: jag tycker inte man skall sluta leva men att åka på skidsemester nu är rätt dumt.. :cautious:

Vi var faktiskt i Sälen över helgen. Vi hade en tydlig handlingsplan innan vi åkte hur vi skulle göra. Vi åkte egen bil, bodde i stuga och lagade all mat hemma, vi hade med oss all mat hemifrån (som vi fått hemlevererad). Vi desinficerade alla handtag och ytor i stugan när vi anlände (och när vi åkte). Vi fick all skidutrustning levererad till stugan innan ankomst. Vi åkte aldrig sittlift, bara ankarlift. Det var mindre folk än vanligt vilket gjorde att vi i princip aldrig behövde stå i någon kölift heller, blev det lite köbildning åkte vi vid sidan av någon minut till det var tomt igen. Vi stod aldrig och vilade eller chillade där det var mycket annat folk och undvek de mest trafikerade backarna. Hittade istället några fantastiskt roliga nedfarter där vi i princip var helt ensamma en hel eftermiddag. Och nu vid hemkomst åkte alla kläder rätt in i tvättmaskinen... plus att vi båda jobbar helt hemifrån nu och inte träffar något annat folk.

Vi pratade en del om huruvida det var idioti av oss att åka eller inte, men detta var vår balansgång. Vi blev dock rätt chockade av att afterskin var fullkomligt fullsmockad...
 
Flera förskolor går emot myndigheternas direktiv och skickar hem barn till arbetslösa och föräldralediga från förskolorna. Det går emot barnens rätt men kommunerna hänvisar till arbetsmiljörättigheter

Jag håller helt med de kommuner som gör så. Med personal som ska sjukskriva sig vid minsta förkylningssymptom så kan deinte ha fler barn där än nödvändigt. Ju färre som träffas desto bättre.
 
Flera förskolor går emot myndigheternas direktiv och skickar hem barn till arbetslösa och föräldralediga från förskolorna. Det går emot barnens rätt men kommunerna hänvisar till arbetsmiljörättigheter

I kristider måste man prioritera, med personal sjuka behöver man välja bort de barn som har ett alternativ. Sen är det kanske inte det bästa alternativet men just nu behöver vi ta oss igenom detta och många får göra uppoffringar.
 
Kan tyvärr inte skicka länkar då allt kommer från SVT´s nyhetssändningar. Har haft mega ångest efter vad läkaren sa igår och hur jag mår så jag har kollat på nyheter sen halv fem. Huvudet är fullspäckat med Corona, Corona, Corona. Ska fortsätta på korsordet jag började med som lite annan input. Går knappt att sätta på TV´n, gå in på internet eller prata med folk utan att höra om Corona och när jag stänger ner allt sånt sitter jag ju här med smärta i bröstet, svårt att andas och feber så då kommer jag inte ifrån det ändå. Blir GALEN. När ska vårt samhälle bli som vanligt? Hur länge ska vi ha det så här? Och rent egoistiskt, när fasiken ska jag bli frisk? Inne på dag 12 med feber över 38 grader.

Tur i oturen att jag hittade en korsodstidning sen december och där vet jag med säkerhet att ordet Corona inte finns med. Men det är som att man dras till en magnet av hela hysterin/det som behövs/ovanligheter osv att det är svårt att sluta skriva, läsa, lyssna, titta på saker om allt som sker.
Jag har beslutat mig att skära ned mycket i min egna "bevakning" om läget. Läser inte alla trådar på ämnet här på bulefalos, undviker kommentarer etc för det hjälper mig absolut ingenting, utan det som händer är att min ångest får frispel. Stänger inte ned helt, men läser kanske 1 max 2 ggr per dag, allt annat är onödigt och påfrestande på min mentala hälsa.
 
I kristider måste man prioritera, med personal sjuka behöver man välja bort de barn som har ett alternativ. Sen är det kanske inte det bästa alternativet men just nu behöver vi ta oss igenom detta och många får göra uppoffringar.
Klart att man förstår att uppoffringar måste göras. Problemet blir när A-kassorna inte betalar ut ersättning för att man inte uppfyller kravet om barnomsorg. Då det inte är ett rikstäckande beslut, som dessutom strider mot skollagen, så känns det rätt nervöst och oroligt om man ska stå helt utan ersättning. Har inte hört/läst ett ord om att regler ska ändras för dessa föräldrar om barn till arbetslösa/föräldralediga portas.
 
Klart att man förstår att uppoffringar måste göras. Problemet blir när A-kassorna inte betalar ut ersättning för att man inte uppfyller kravet om barnomsorg. Då det inte är ett rikstäckande beslut, som dessutom strider mot skollagen, så känns det rätt nervöst och oroligt om man ska stå helt utan ersättning. Har inte hört/läst ett ord om att regler ska ändras för dessa föräldrar om barn till arbetslösa/föräldralediga portas.
Men skollagen/skolplikten gäller ju inte barn som går på dagis?
 
Klart att man förstår att uppoffringar måste göras. Problemet blir när A-kassorna inte betalar ut ersättning för att man inte uppfyller kravet om barnomsorg. Då det inte är ett rikstäckande beslut, som dessutom strider mot skollagen, så känns det rätt nervöst och oroligt om man ska stå helt utan ersättning. Har inte hört/läst ett ord om att regler ska ändras för dessa föräldrar om barn till arbetslösa/föräldralediga portas.

Det borde inte bli ett problem då barnet egentligen har en plats på förskolan som hen för tillfället inte får använda. Barnet förlorar ju inte sin plats och kan återgå till förskolan samma dag som föräldern får ett jobb. Jag antar att det är så det funkar iaf. Och i så fall borde det inte vara nåt problem.
 
Det borde inte bli ett problem då barnet egentligen har en plats på förskolan som hen för tillfället inte får använda. Barnet förlorar ju inte sin plats och kan återgå till förskolan samma dag som föräldern får ett jobb. Jag antar att det är så det funkar iaf. Och i så fall borde det inte vara nåt problem.
Nu är det ännu inget problem då min kommun ännu inte tagit ett sådant beslut. Men som du skriver så hoppas jag verkligen inte att det blir några problem ifall det händer. Det beror ju dock helt på hur det tolkas, för ordnad barnomsorg ska man ha, och det är inte bara för jobb utan man ska även vara tillgänglig för intervjuer etc. Klart man blir nojig, särskilt när det är något som inte kommit upp i diskussionerna, utan det är ju bara om de stänger förskolor rakt av jag har läst om ivarjefall. Hoppas det drar ut på tiden i min kommun ivarjefall, börjar jobba i Maj.
 
Nu är det ännu inget problem då min kommun ännu inte tagit ett sådant beslut. Men som du skriver så hoppas jag verkligen inte att det blir några problem ifall det händer. Det beror ju dock helt på hur det tolkas, för ordnad barnomsorg ska man ha, och det är inte bara för jobb utan man ska även vara tillgänglig för intervjuer etc. Klart man blir nojig, särskilt när det är något som inte kommit upp i diskussionerna, utan det är ju bara om de stänger förskolor rakt av jag har läst om ivarjefall. Hoppas det drar ut på tiden i min kommun ivarjefall, börjar jobba i Maj.

Jag tror inte att det blir nåt problem. Speciellt inte i det här läget vi är i nu. Oroa dig inte för det.
 
Men skollagen/skolplikten gäller ju inte barn som går på dagis?
Jag är verkligen ingen expert men läste detta helt enkelt.
Screenshot_20200324_091831.jpg
 
Jag är verkligen ingen expert men läste detta helt enkelt. Visa bifogad fil 47495
Ah okej, ja man har ju rätt till det. Men så som läget är nu så är de nog tvugna till att göra så. Hellre de barnen är hemma och minskar trycket än att det är tex. 30 barn och bara två i personalen. Blir ju en lite annorlunda situation nu så man får hoppas a-kassa m.m. kan ta hänsyn till det om det är så att de kräver annars att barnen skall vara på förskola.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 069
Senast: Gabby_Ossi
·
Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
78 407
Senast: turbofling
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 261
Senast: Niyama
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
24 688
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Kattbilder #9
  • Igelkott

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp