Covid-19 (SARS-CoV-2) del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Efter mitt besök på akuten som jag beskrev här akutbesök så har jag gått från lugn och inte känt av den där hysterin trots att jag mått dåligt och varit sjuk så länge, nu när läkaren bedömde att jag har Corona och lunginflammation och att det är kritiskt och allvarligt särskilt i samband med astma. Att det kan handla om liv och död. Jag får vara hemma men måste åka in vid tvekan eller om det inte vänder eller blir sämre. Nu är jag jätte, jätte rädd.

Att få veta att man har både lunginflammation och Corona och är i en riskgrupp dom fått in många fall av här på vårt sjukhus är läskigt och jag vet inte hur jag ska hantera det riktigt. NU fattar jag grejen med Corona och att det inte bara är 70+ som är riskgrupp. Jag gråter aldrig men jag blev så rädd när läkaren pratat med mig att jag började gråta så fort han lämnat rummet.

:cry:

Krya på dig ❤️
 
Usch, vad jobbigt det känns efter att ha hört Boris Johnsons tal. Jag kritiserar inte beslutet på något vis, jag förstår att det är nödvändigt och jag vill naturligtvis göra mitt för att hjälpa till att förebygga vidare kris så mycket det bara går, men på ett rent själviskt plan känns det tungt att bli såhär begränsad. Gym (och senaste veckan utegym), löprundor, flera promenader om dagen och stallet har varit viktiga andningshål den senaste tiden men nu försvinner ju de till stor del.

Men men, jag har det fortfarande oerhört bra på väldigt många plan och är enormt tacksam för det. Jag lider så otroligt mycket med de som påverkas av detta mer än jag gör. Ville bara skriva av mig lite eftersom det trots allt kom som lite av en chock.
 
@Lillefrun nu är du ju i de bästa händer utifrån läget .
Och dina hundar tar föräldrarna du har hand om.
Försök ta det lugnt nu även om läget är otroligt ledsamt och oroligt för dig .
 
Man får gå ut en gång om dagen för att röra på sig (gå, cykla, springa etc) och en gång till för att köpa mat, medicin etc samt för absolut essentiella ärenden inkl arbete om man ingår i den kategorin. Men det är allt. Hur detta skall kontrolleras är en oklart, men budskapet var iaf solklart. Alla butiker etc måste stängas förutom de absolut mest nödvändiga. Ingen förvarning, utan det gäller fr.o.m. Nu.

Som sagt, se till att få de där ärendena gjorda medan ni kan i Sverige!!
Hur fungerar det om man har hund?
 
Passa på att boka in frisör, tandläkare etc så snart som möjligt... där jag bor i England så har allt detta nu stängts ner. Mina barns tandläkartid har avbokats, liksom ena dotterns fysiobehandlingar (hon är 12 år och har gjort en artroskopi och går fortfarande på kryckor, har inga muskler kvar och behöver verkligen fysio...). Går inte att gå till frisören längre, eller optikern (förutom akutfall).
Folktandvården har stängt i Stockholm. Bara akuta fall tas emot på vissa mottagningar.
Mammografiscreeningen är också pausad.
All icke-akut vård verkar vara inställd.

Jag funderar på att gå till nån annan tandläkare, har inte ont i nån tand men är väl bra att göra den årliga undersökningen.
 
Folktandvården har stängt i Stockholm. Bara akuta fall tas emot på vissa mottagningar.
Mammografiscreeningen är också pausad.
All icke-akut vård verkar vara inställd.

Jag funderar på att gå till nån annan tandläkare, har inte ont i nån tand men är väl bra att göra den årliga undersökningen.
Kan det inte vänta? Och lämna de tillgängliga tiderna till akutbesök-
 
En sak jag verkligen vill göra är att ge en eloge till bemötandet av vården nu i kristiden. Jag har pratat med tre olika personer på 1177 och dom har alla varit jätte snälla. Sjuksköterskorna på akuten var super snälla, fick ta blodprov och träffa läkare snabbt så totalt var jag nog bara 1,5 timme på akuten. Och den tiden hade jag mitt egna rum med den första bekväma sjukhussängen.

Det jag har att klaga på är bemötandet på min vårdcentral där läkaren körde på taktiken att inte försöka behandla min lunginflammation eller ge mig något för allt slem i lungorna utan tyckte vi skulle vänta och se. Ssk på 1177 jag pratade med idag sa att det var helt galet att hon gjorde så.

Men idag såg jag ett system som fungerar. Vid misstänkt infektion fick man gå in i ett uppsatt karantäntält för första bedömning om man skulle slussas vidare till akuten eller om man inte var i behov av akut vård. Lite annorlunda att sitta i ett tält med en usk helt täckt i skyddskläder istället för i den vårdmiljön man är van vid. Allt såg dock väldigt provisoriskt ut och lite sunkigt men det fyllde ju sitt syfte
 
Hur fungerar det om man har hund?
Jag läste om något annat land med lika hårda bestämmelser att man får rasta hundarna flera gånger om dagen, dvs gå utanför dörren tills de gjort sina behov och sen gå in igen. Sen får man gå en längre promenad med hunden om dagen. Borde ju vara något liknande i England nu tänker jag.
 
Jag läste om något annat land med lika hårda bestämmelser att man får rasta hundarna flera gånger om dagen, dvs gå utanför dörren tills de gjort sina behov och sen gå in igen. Sen får man gå en längre promenad med hunden om dagen. Borde ju vara något liknande i England nu tänker jag.

Nej, så hårt är det inte, det är klart att man får gå ut så mycket man vill så länge man inte samlas i grupp.
 
Frisör, allt du behöver från affärer som inte säljer livsmedel (då de stängs), restaurangbesök, Optiker, sjukgymnast, tandläkare, skönhetssalonger osv.

Det enda som är öppet nu är livsmedelsaffärer, post, bank, apotek, foderaffärer, drogerier. Allt annat är stängt på obestämd tid
Drogerier? :eek: 🤪 Bor du i NL?
 
Jag läste om något annat land med lika hårda bestämmelser att man får rasta hundarna flera gånger om dagen, dvs gå utanför dörren tills de gjort sina behov och sen gå in igen. Sen får man gå en längre promenad med hunden om dagen. Borde ju vara något liknande i England nu tänker jag.

Alla länder som har en fungerande basal djurskyddslag för tamdjur tillåter detta . Mao så går det inte att rakt av förkunna restriktioner per se i skrift man läser om utan det finns olika aspekter som väger in i sammanhanget. Oavsett gäller huvudlagen - tvätta händer och ha avstånd till folk .
 
Usch, vad jobbigt det känns efter att ha hört Boris Johnsons tal. Jag kritiserar inte beslutet på något vis, jag förstår att det är nödvändigt och jag vill naturligtvis göra mitt för att hjälpa till att förebygga vidare kris så mycket det bara går, men på ett rent själviskt plan känns det tungt att bli såhär begränsad. Gym (och senaste veckan utegym), löprundor, flera promenader om dagen och stallet har varit viktiga andningshål den senaste tiden men nu försvinner ju de till stor del.

Men men, jag har det fortfarande oerhört bra på väldigt många plan och är enormt tacksam för det. Jag lider så otroligt mycket med de som påverkas av detta mer än jag gör. Ville bara skriva av mig lite eftersom det trots allt kom som lite av en chock.

Löprundorna och vandringar finns kvar i alla fall. :) Ut i vårsolen!
 
Löprundorna och vandringar finns kvar i alla fall. :) Ut i vårsolen!
Ja precis, jag får planera lite bättre än förut bara! Är annars "bortskämd" med ett par promenader om dagen plus ett träningspass utomhus utöver det men det ska nog gå och leva med det här också :) Hoppas på vandring i helgen!
 
Ja precis, jag får planera lite bättre än förut bara! Är annars "bortskämd" med ett par promenader om dagen plus ett träningspass utomhus utöver det men det ska nog gå och leva med det här också :) Hoppas på vandring i helgen!

Fast du får ju promenera hur mycket du vill, och så får ni väl köra egna träningspass ute bara du och sambon. Bara att jaga bort alla som blir inspirerade och eventuellt vill haka på! :D
 
Men är det någon som någonsin tror det kommer bli lika hårda regleringar i Sverige? Alltså det tror inte jag.. Folk samlas fortfarande i skidbackarna eller på utomhusserveringarna i Malmö! Såg en bild därifrån från helgen där folk står packade som sillar 🙄
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 067
Senast: Gabby_Ossi
·
Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
78 403
Senast: turbofling
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 259
Senast: Niyama
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
24 687
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Sadelpadd eller inte?
  • Stötdämpning -sits

Omröstningar

Tillbaka
Upp