Covid-19 (SARS-CoV-2) del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag får aldrig SMS, jag måste gå in och kolla. Det är nog olika från region till region.
I min region får patienten sms
Om man själv valt den inställningen och
Om vården skickar ett meddelande i 1177 att receptet är klart. Läkaren skriver ut recept i ett annat system, och det kan vara annan vårdpersonal som sköter administrationen i 1177 (jag till exempel 😊). Beror lite på mottagningens rutiner.

Man bör kunna se i 1177 om det finns ett recept, det kan man också se via apoteket.se
 
I min region får patienten sms
Om man själv valt den inställningen och
Om vården skickar ett meddelande i 1177 att receptet är klart. Läkaren skriver ut recept i ett annat system, och det kan vara annan vårdpersonal som sköter administrationen i 1177 (jag till exempel 😊). Beror lite på mottagningens rutiner.

Man bör kunna se i 1177 om det finns ett recept, det kan man också se via apoteket.se
Jag har Kronans app. Där finns alla recept och jag ser enkelt om jag fått något nytt.

1177 är duktiga på att svara när jag skickat meddelande via nätet. Får notiser på både mobilen och mailen.
 
Jag har Kronans app. Där finns alla recept och jag ser enkelt om jag fått något nytt.

1177 är duktiga på att svara när jag skickat meddelande via nätet. Får notiser på både mobilen och mailen.

Ja precis -man får sms/Mail via 1177 ang receptet när man förnyar recept på nätet hos den VC det gäller - förutsatt att man då kryssat i under sin profil att man vill ha det😄 Men som du säger - sen behöver man kolla när receptet finns att hämta - jag gör alltid det via nätet precis som du .
 
Fast alla vårdcentraler som använder samma plattform har det valet att kryssa i meddelande på Mail och/eller sms. Du reglerar detta i din profil :)

Har aldrig orkat logga in mig och kolla helt ärligt men jag kommer inte ihåg att jag sett någon sådan inställning (har loggat in för att ändra undersökningstid). Det är inte så kinkigt, jag beställer oftast på nätet och är rätt noga med att alltid ha recept på det jag tar regelbundet
 
Har aldrig orkat logga in mig och kolla helt ärligt men jag kommer inte ihåg att jag sett någon sådan inställning (har loggat in för att ändra undersökningstid). Det är inte så kinkigt, jag beställer oftast på nätet och är rätt noga med att alltid ha recept på det jag tar regelbundet

Det är superenkelt och väldigt smidigt. Rekommenderas 👍
 
Det är superenkelt och väldigt smidigt. Rekommenderas 👍

Loggade faktiskt in nyss men det fanns ingen inställning för att få sms (delar all min info med vården). Jag försökte förnya mina recept via inloggning en gång och aldrig mer, det blev för mycket fel eftersom läkaren kopierade fel tidigare utskrivningar. Jag har inte råd att sponsra regionen med mer än ett receptarvode... och jag fick betala för det korrigerade.
 
Två meter var det? :D
1584992548633.png
 
Loggade faktiskt in nyss men det fanns ingen inställning för att få sms (delar all min info med vården). Jag försökte förnya mina recept via inloggning en gång och aldrig mer, det blev för mycket fel eftersom läkaren kopierade fel tidigare utskrivningar. Jag har inte råd att sponsra regionen med mer än ett receptarvode... och jag fick betala för det korrigerade.

jo - du loggar först in via 1177 och sen därinne klickar du in dig på din VC. Där kan du sen förnya recepten och justera din profil om du vill ha sms/Mail . Det är supersmidigt och enkelt.
 
jo - du loggar först in via 1177 och sen därinne klickar du in dig på din VC. Där kan du sen förnya recepten och justera din profil om du vill ha sms/Mail . Det är supersmidigt och enkelt.

Det finns iaf inte som grundinställning när jag loggar in (jag har som jag sa tidigare delat all kontaktinformation med alla vårdinstanser). Sedan är det inte VC som skriver ut min medicin. Men det kvittar som sagt, de har klantat mina recept för många gånger så då får de leva med att jag förnyar per telefon.
 
Nu går BoJo ut med fler och strängare förhållningar. Alla butiker utöver "the essentials" stängs och alla folksamlingar fler än två (utöver familjegrupper) ska skringras. Parkerna förblir öppna än så länge men utomhuslekparker stängs. Places of worship också, och det borde väl gjorts redan innan skolorna kan jag tycka. Bröllop ställs in men begravningar är undantaget.

Nu går jag ut med hundarna.....
 
Man får gå ut en gång om dagen för att röra på sig (gå, cykla, springa etc) och en gång till för att köpa mat, medicin etc samt för absolut essentiella ärenden inkl arbete om man ingår i den kategorin. Men det är allt. Hur detta skall kontrolleras är en oklart, men budskapet var iaf solklart. Alla butiker etc måste stängas förutom de absolut mest nödvändiga. Ingen förvarning, utan det gäller fr.o.m. Nu.

Som sagt, se till att få de där ärendena gjorda medan ni kan i Sverige!!
 
Såg på nyheterna förut att just nu sitter 1 miljard människor i karantän i 50 länder. Hur exakt den siffran är går väl inte att veta men det ger ju ett hum i alla fall
 
Efter mitt besök på akuten som jag beskrev här akutbesök så har jag gått från lugn och inte känt av den där hysterin trots att jag mått dåligt och varit sjuk så länge, nu när läkaren bedömde att jag har Corona och lunginflammation och att det är kritiskt och allvarligt särskilt i samband med astma. Att det kan handla om liv och död. Jag får vara hemma men måste åka in vid tvekan eller om det inte vänder eller blir sämre. Nu är jag jätte, jätte rädd.

Att få veta att man har både lunginflammation och Corona och är i en riskgrupp dom fått in många fall av här på vårt sjukhus är läskigt och jag vet inte hur jag ska hantera det riktigt. NU fattar jag grejen med Corona och att det inte bara är 70+ som är riskgrupp. Jag gråter aldrig men jag blev så rädd när läkaren pratat med mig att jag började gråta så fort han lämnat rummet.

:cry:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 062
Senast: Gabby_Ossi
·
Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
78 400
Senast: turbofling
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 253
Senast: Niyama
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
24 685
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Sadelpadd eller inte?
  • Stötdämpning -sits

Omröstningar

Tillbaka
Upp