Covid-19 del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag måste vara lite dum men jag fattar inte.

Det ska alltså vara ok att resa till Danmark om regionen har mindre än 20 fall per vecka, och exemplen som tas upp utöver Skåne, Halland Blekinge är Västerbotten och Sörmland. Men enligt FHM hade Sörmland 41 fall senaste veckan?

Jag förstod inte heller det. Läste det på SVT.

Jag förstod inte heller det. Läste det på SVT.

Skåne Blekinge och Halland har ju alla också över 20 senaste veckan. Men där fattade jag det iaf som att de var ok för att de tillhörde Öresundregionen? Jag förstår ju den poängen, samtidigt som Blekinge verkar ju tillhöra de regioner där det ökar mest. Nästan samma tal som Stockholm med skillnaden att Blekinge är på uppgång och Stockholm nedgång. Men jag fattar verkligen problemen med att ha stängt när så många pendlar osv.

Jag måste vara lite dum men jag fattar inte.

Det ska alltså vara ok att resa till Danmark om regionen har mindre än 20 fall per vecka, och exemplen som tas upp utöver Skåne, Halland Blekinge är Västerbotten och Sörmland. Men enligt FHM hade Sörmland 41 fall senaste veckan?

Det är regioner med under 20 nya smittade per vecka per 100 000 invånare :) .

Ja exakt, och det är ju det som inte stämmer med Sörmland?

I rapporter från dansk media (dr.dk) är den enda region som kvalar in Västerbotten.

Annars är det bara turister från Öresundsregionen, med ett negativt test från de senaste 72 timmarna, som får komma in.

Håller med. Det är medierapporteringen kring det beslutet som varit riktigt dålig. Typ "nu hävs reserestriktionerna" punkt slut.

Men absolut inget av det som FHM sade sjutioelva gånger på sin presskonferens - under förutsättning att... fortsatt hålla avstånd, inte träffa många nya, ansvarsfull bedömning av vilka resor som är lämpliga och hur de bör genomföras osv.

Har man sett vad de verkligen sade så kan man inte säga att det är FHMs fel att folk gör oansvariga saker och hanterar resandet på ett sätt som inte stämmer med vad de gett instruktioner om.

Ja, precis. Jag tycker inte att FHM har varit otydliga med vad som gäller, framför allt inte om man går direkt till källan så att säga. Jag tycker också att det är bra om de även kan ha en löpande dialog med befolkningen, allteftersom saker förändras och ny kunskap tillkommer. Det är en ny situation för hela världen och jag kan heller inte se vad deras syfte skulle vara annat än att Sverige ska klara sig ur den här krisen så lindrigt som möjligt (utifrån alla parametrar).

Sedan kan var och en ha olika åsikter och känslor inför vad som sker och sägs och beslut som fattas, såklart. Men den djupt polariserade debatten som förs på sina håll (av mestadels lekmän i sammanhanget) oroar mig, att den till stor del bara bidrar till att urholka förtroendet för myndigheten och deras expertis. Kan inte se hur något skulle kunna bli bättre av det.

Jag tror journalister tittat på gammal data. Fram till kl 14 idag, så var det siffror för vecka 23 som fanns, och då var det Skåne, Gotland, Västerbotten och Södermanland som låg under 20. Denna vecka är det bara Västerbotten. Sedan verkar det som om det finns ett speciellt undantag för Skåne, Blekinge och Halland, om jag tolkar det hela rätt.

Rapport från "nära Öland":
Det är näst intill lika trafiktätt mot Öland idag som det brukar vara inför alla andra midsommarhelger... 🙄 Och extremt mycket mer bilar på vägarna än det varit de senaste 3 månaderna...

//hon som ska svänga vänster ut på riksvägen, med ett lite skymtbackkrön åt vänster och ett skymmande mitträcke åt höger

Rapport från "nära Öland":
Det är näst intill lika trafiktätt mot Öland idag som det brukar vara inför alla andra midsommarhelger... 🙄 Och extremt mycket mer bilar på vägarna än det varit de senaste 3 månaderna...

//hon som ska svänga vänster ut på riksvägen, med ett lite skymtbackkrön åt vänster och ett skymmande mitträcke åt höger

Man får hoppas att det är lika många som det brukar vara för alla ska besöka sina sommarhus "som vanligt" nu när man kan resa längre inom Sverige och att dom som ändå ses gör det i mindre grupper ute i trädgårdar 🤞

Man får hoppas att det är lika många som det brukar vara för alla ska besöka sina sommarhus "som vanligt" nu när man kan resa längre inom Sverige och att dom som ändå ses gör det i mindre grupper ute i trädgårdar 🤞
Med tanke på antalet husvagnar och husbilar på vägen är det nog långt många fler Ölandsbesökare än de som har sommarstugor på ön.
Öland är lite som Gotland, med den stora skillnaden att man inte behöver åka båt för att ta sig dit. Ön svämmar över av turister på sommarhalvåret.
Här i länet har andelen sjuka varit relativt lågt, men har ökat en hel del senaste månaden. Och när då resandet släpptes fritt är ju risken att sjukhusen här i länet - kanske främst då Kalmar, som är det sjukhus man når först från öland - kommer fyllas med covid-patienter.

Med tanke på antalet husvagnar och husbilar på vägen är det nog långt många fler Ölandsbesökare än de som har sommarstugor på ön.
Öland är lite som Gotland, med den stora skillnaden att man inte behöver åka båt för att ta sig dit. Ön svämmar över av turister på sommarhalvåret.
Här i länet har andelen sjuka varit relativt lågt, men har ökat en hel del senaste månaden. Och när då resandet släpptes fritt är ju risken att sjukhusen här i länet - kanske främst då Kalmar, som är det sjukhus man når först från öland - kommer fyllas med covid-patienter.

Det är väldigt olyckligt att det felaktiga påståendet att resandet har ”släppts fritt” fortsätter upprepas gång på gång.

Klart att allt de här är påfrestande inget är som vanligt. Min mor testade positivt för Covid 19 nu när alla i Stockholmsområdet tillåts testas. Hon påpekade att de var smidigt och gick fort, hon har vart sjuk i snart tre veckor men ingen feber längre. Dock trött och rethosta fortfarande. Här i vår lilla bygd firar folk midsommar som vanligt på många håll och de gjorde mig beklämd, så mitt val att uppsöka en sjö med minimalt med folk och bada för att sen avnjuta en bok hemma i solstolen kändes rätt bra. De ända jag faktiskt gör utöver att hålla mig hemma är att sela ut min häst när han tävlar men med tanke på de strikta reglerna så är jag inte få orolig de få gånger i månaden han tävlar. Är rätt less på att folk verkar ha glömt vad som pågår .. de trängs på badstränder och i affärerna så är de helt okej att trängas som vanligt ... Jag som levt och lever i självvald karantän vill att folk fortsätter hålla sig på sin kant, och kommunen uppmanar folk att inte slappna av bara för att de är sommar ..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka