Fast det verkar ju vara lite si och så med kommunikationen där. Kommunen skriver ut att de har en okontrollerade smitta på hemsidan. Kommunalrådet och regionens smittskyddsläkare är frågande och vet inte var den beskrivningen kommer ifrån, vad är tex. definitionen på okontrollerad?
Fast det betyder ju inte att vi ska vara väldigt försiktiga vid ev resor.
Ja, jag har inte satt mig in specifikt i Gällivare men ”okontrollerad” smitta kan man väl nästan säga att vi haft ett bra tag i hela landet, om än på olika nivåer i olika regioner? Det vill säga den allmänna smittspridningen. Att det har ökat i regioner som tidigare har haft ett lågt antal konstaterade fall var väl ändå ganska väntat att det skulle komma att göra på sikt. Smittan finns ju redan i hela landet. Sen kanske det har skett något exceptionellt i Gällivare just, det vet jag som sagt inte, men rent allmänt ...
Sen gällande resande är jag helt öppen för att man kan ha åsikter, men jag tycker att det är tråkigt när jag snabbscrollar på sociala medier (även bland en del journalister) och tycker mig se en ganska onyanserad bild av vad Folkhälsomyndigheten egentligen har gått ut med. Som att de har varit otydliga med vad som gäller, rentav som att de har släppt allt. Sommaren är här, res och bete er hur ni vill!
Men det ÄR ju inte ”fritt” att bete sig hur som helst, de HAR inte släppt alla restriktioner i och med detta. Tvärtom har det väl varit väldigt tydligt ända från början att alla andra restriktioner och rekommendationer ligger kvar. Men även att de delvis ansett det vara det bästa att häva reserestrektionerna eftersom det ger en större chans att bibehålla kontrollen och kunna stötta särskilt utsatta regioner med många inresande, istället för att folk ”smygåker” kors och tvärs. Jag kan nog också tänka mig att det vore naivt att tro att det inte skulle ske något resande under sommaren och semestern, även om reserestriktionerna låg kvar ...
Men jag förstår inte riktigt vad man menar att regeringen eller FHM har varit så himla otydliga med. Förflytta sig inom landet - OK. Även: Reserestriktionen kan åter komma att ändras om behovet anses uppstå. Också: Håll avstånd, undvik nya fysiska sociala kontakter, undvik kollektivtrafik utan platsbokning, var noga med handhygienen, stanna hemma om du är sjuk, skydda särskilt de äldre ... Som har upprepats på dagliga presskonferenser.
Okej om man är av åsikten att vi fortfarande borde införa fullständig lockdown och stänga allt och tvinga folk att hålla sig inomhus eller vad det nu är folk önskar, men hur kan man dra det så långt som till att regeringen och myndigheterna har lämnat fullständig walkover? Det oroar mig att många tycks anse att den expertis som ändå finns inom FHM inte alls är att lita på eller lyssna till. Vem/vilka ska vi då lyssna på?