Covid-19 del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fast det verkar ju vara lite si och så med kommunikationen där. Kommunen skriver ut att de har en okontrollerade smitta på hemsidan. Kommunalrådet och regionens smittskyddsläkare är frågande och vet inte var den beskrivningen kommer ifrån, vad är tex. definitionen på okontrollerad?

Fast det betyder ju inte att vi ska vara väldigt försiktiga vid ev resor.
Såg presskonferensen med regionens smittskyddsläkare i morse. Och han var inte så nöjd med hur folk har skött sig under stoppet i gruvan. De har inte följt bolagets regler och det har gett det vi ser nu.
Med både Gällivare och Kalix med kraftigt ökade siffror som inte bara kan förklaras av ökade tester och studenten förra veckan så kan det dra i gång ordentligt här i norr igen.
Är inte avundsjuk på de som jobbar i vården.

Ja, jag har inte satt mig in specifikt i Gällivare men ”okontrollerad” smitta kan man väl nästan säga att vi haft ett bra tag i hela landet, om än på olika nivåer i olika regioner? Det vill säga den allmänna smittspridningen. Att det har ökat i regioner som tidigare har haft ett lågt antal konstaterade fall var väl ändå ganska väntat att det skulle komma att göra på sikt. Smittan finns ju redan i hela landet. Sen kanske det har skett något exceptionellt i Gällivare just, det vet jag som sagt inte, men rent allmänt ...

Sen gällande resande är jag helt öppen för att man kan ha åsikter, men jag tycker att det är tråkigt när jag snabbscrollar på sociala medier (även bland en del journalister) och tycker mig se en ganska onyanserad bild av vad Folkhälsomyndigheten egentligen har gått ut med. Som att de har varit otydliga med vad som gäller, rentav som att de har släppt allt. Sommaren är här, res och bete er hur ni vill!

Men det ÄR ju inte ”fritt” att bete sig hur som helst, de HAR inte släppt alla restriktioner i och med detta. Tvärtom har det väl varit väldigt tydligt ända från början att alla andra restriktioner och rekommendationer ligger kvar. Men även att de delvis ansett det vara det bästa att häva reserestrektionerna eftersom det ger en större chans att bibehålla kontrollen och kunna stötta särskilt utsatta regioner med många inresande, istället för att folk ”smygåker” kors och tvärs. Jag kan nog också tänka mig att det vore naivt att tro att det inte skulle ske något resande under sommaren och semestern, även om reserestriktionerna låg kvar ...

Men jag förstår inte riktigt vad man menar att regeringen eller FHM har varit så himla otydliga med. Förflytta sig inom landet - OK. Även: Reserestriktionen kan åter komma att ändras om behovet anses uppstå. Också: Håll avstånd, undvik nya fysiska sociala kontakter, undvik kollektivtrafik utan platsbokning, var noga med handhygienen, stanna hemma om du är sjuk, skydda särskilt de äldre ... Som har upprepats på dagliga presskonferenser.

Okej om man är av åsikten att vi fortfarande borde införa fullständig lockdown och stänga allt och tvinga folk att hålla sig inomhus eller vad det nu är folk önskar, men hur kan man dra det så långt som till att regeringen och myndigheterna har lämnat fullständig walkover? Det oroar mig att många tycks anse att den expertis som ändå finns inom FHM inte alls är att lita på eller lyssna till. Vem/vilka ska vi då lyssna på?
Håller med. Det är medierapporteringen kring det beslutet som varit riktigt dålig. Typ "nu hävs reserestriktionerna" punkt slut.

Men absolut inget av det som FHM sade sjutioelva gånger på sin presskonferens - under förutsättning att... fortsatt hålla avstånd, inte träffa många nya, ansvarsfull bedömning av vilka resor som är lämpliga och hur de bör genomföras osv.

Har man sett vad de verkligen sade så kan man inte säga att det är FHMs fel att folk gör oansvariga saker och hanterar resandet på ett sätt som inte stämmer med vad de gett instruktioner om.

Nu säger Danmark att svenskar från vissa delar av landet får åka till DK. Bl.a. skåningar. Frågan är ju bara: hur bevisar jag att jag bor i Skåne? Undrar om min skånska dialekt räcker? :D
Det räcker inte, förrän Sverige har puttat in Danmark på sin lista för tillåtna länder.
Och det händer inte förrän inresa i Danmark är problemfri för alla svenskar.

Det räcker inte, förrän Sverige har puttat in Danmark på sin lista för tillåtna länder.
Och det händer inte förrän inresa i Danmark är problemfri för alla svenskar.

Vi har inget reseförbud. Vi får resa vart vi vill. Det har vi fått hela tiden. Det har däremot funnits en avrådan. Vilket inte är samma sak.

Vi har inget reseförbud. Vi får resa vart vi vill. Det har vi fått hela tiden. Det har däremot funnits en avrådan. Vilket inte är samma sak.
Ja, du har rätt att jag skulle använt uttrycket "UD's avrådan från icke nödvändiga resor till dessa länder".
Men samtidigt tycker jag att du är rätt liberal i vad "avrådan av icke nödvändiga resor" betyder i semestersammanhang.

Ja, du har rätt att jag skulle använt uttrycket "UD's avrådan från icke nödvändiga resor till dessa länder".
Men samtidigt tycker jag att du är rätt liberal i vad "avrådan av icke nödvändiga resor" betyder i semestersammanhang.

Jag planerar ju inte att resa till DK. Det blir en sommar på hemmaplan. Men en dag i Köpenhamn hade inte varit fel. Jag har ju ca 1 timme till Köpenhamn bara så jag skulle inte ens bryta mot den tidigare reserekommendationen vi hade.

Jag planerar ju inte att resa till DK. Det blir en sommar på hemmaplan. Men en dag i Köpenhamn hade inte varit fel. Jag har ju ca 1 timme till Köpenhamn bara så jag skulle inte ens bryta mot den tidigare reserekommendationen vi hade.
Den tidigare reserekommendationen (innan 13/6) var "avrådan av icke nödvändiga resor till ALLA länder".

Den tidigare reserekommendationen (innan 13/6) var "avrådan av icke nödvändiga resor till ALLA länder".

Den sa också att man kunde resa 1-2 timmar hemifrån med bil. På den tiden kommer jag till Köpenhamn... Men jag avstår nog ändå. Kan vara svårt att hålla avstånd i en storstad. Åker jag dit vill jag ju gå på museum och äta på restauranger och det känns onödigt just nu.

En annan sommar :)

Den sa också att man kunde resa 1-2 timmar hemifrån med bil. På den tiden kommer jag till Köpenhamn... Men jag avstår nog ändå. Kan vara svårt att hålla avstånd i en storstad. Åker jag dit vill jag ju gå på museum och äta på restauranger och det känns onödigt just nu.

En annan sommar :)

Om det finns en rekommendation om att inte resa längre än 1-2 timmar med bil, och en avrådan från att åka utomlands. Då är det väl självklart att avrådan gäller även om man hinner utomlands på under två timmar?

Nu säger Danmark att svenskar från vissa delar av landet får åka till DK. Bl.a. skåningar. Frågan är ju bara: hur bevisar jag att jag bor i Skåne? Undrar om min skånska dialekt räcker? :D

Du hyllar snapphanar och Kristian Tyrann och anser att han ska stå staty i Malmö eller Lund? Det var faktiskt ett förslag i Skåne i modern tid att man skulle resa en staty av honom. Det mottogs inte med alltför stor entusiasm i Stockholm och resten av landet :D

Iofs är han mer beskedlig än många andra statyer vi har här i Sverige. Han nackade ju mest svenska adelsmän och importerade en massa tyska fogdar.

Du hyllar snapphanar och Kristian Tyrann och anser att han ska stå staty i Malmö eller Lund? Det var faktiskt ett förslag i Skåne i modern tid att man skulle resa en staty av honom. Det mottogs inte med alltför stor entusiasm i Stockholm och resten av landet :D

Iofs är han mer beskedlig än många andra statyer vi har här i Sverige. Han nackade ju mest svenska adelsmän och importerade en massa tyska fogdar.

:laugh: Jag får väl göra det!

Va?? Nu får du förklara dig. Varför drar du in historiska händelser och statyer när jag bara skriver att DK nu bestämt att bl.a. skåningar får resa in i DK. Det gäller även den svenskar som bor i Hallnd, Blekinge, Sörmland och Västerbotten också.

Det var nog ett svar på hur man bevisar att man är skåning... med glimten i ögat ;)

Kanske ladda ner Göingehövdingen på telefonen och visa upp? :D Det var alltså en serie som gick på SVT för sådär en hundra år sedan (när jag var ung) där snapphanarna var hjältarna.

Jag måste vara lite dum men jag fattar inte.

Det ska alltså vara ok att resa till Danmark om regionen har mindre än 20 fall per vecka, och exemplen som tas upp utöver Skåne, Halland Blekinge är Västerbotten och Sörmland. Men enligt FHM hade Sörmland 41 fall senaste veckan?

De senaste två veckorna har antalet inlagda på sjukhus i region Stockholm minskat med 32 %. Andelen intensivvårdade har under samma tid minskat med 39 %. Hoppas verkligen att denna trend kan hålla i sig trots skolavslutningar och midsommar och allt vad det är...

Det var nog ett svar på hur man bevisar att man är skåning... med glimten i ögat ;)

Kanske ladda ner Göingehövdingen på telefonen och visa upp? :D Det var alltså en serie som gick på SVT för sådär en hundra år sedan (när jag var ung) där snapphanarna var hjältarna.
Å andra sidan danskarna hade livegenskap i en form som inte fanns i Sverige. Så i Danmark var det roligare att var godsherre men mindre roligt att vara bonde

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka