Covid-19 del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Här håller i stort sett alla avståndet i affärer men även utomhus. De är ett så. Pass befäst beteende att det lär sitta i länge.
Här i min del av Skåne har jag inte märkt av att folk håller avstånd, varken nu eller tidigare. Så det beror nog mkt på var i Sverige man bor.

Jag åker t-bana för första gången sedan pandemin och folk tycks tränga ihop sig som vanligt.
Jag tycker folk har försökt att hålla avstånd både på t-banan och bussen (pratar nu om stadsbussarna i sthlm). Sen har dock fler och fler börjat åka kollektivt igen under de senaste 2-3 veckorna och då blir det av naturliga skäl mkt svårare att hålla avstånd då platsen inte längre finns. Nu försöker jag ju dock bara åka kollektivt om det behövs men jag kan ju inte klaga på att andra åker när jag själv åker.

Jag tycker folk har försökt att hålla avstånd både på t-banan och bussen (pratar nu om stadsbussarna i sthlm). Sen har dock fler och fler börjat åka kollektivt igen under de senaste 2-3 veckorna och då blir det av naturliga skäl mkt svårare att hålla avstånd då platsen inte längre finns. Nu försöker jag ju dock bara åka kollektivt om det behövs men jag kan ju inte klaga på att andra åker när jag själv åker.

Jag jlagar inte på att andra åker, utan att man trängs när det finns plats.

Smidigt med möjligheten att ta bilen och att kunna koordinera! Själv brukar jag hoppa in på den bättre mataffären på förmiddagen när jag är påväg till jobbet och det är folktomt. Självklart finns det en gräns för vad som är rimligt att gå eller cykla både vad gäller distans och väder. "Min" buss går genom innerstaden och jag har hittills främst åkt när det varit bra väder och åker mellan ändhållplatserna. Mitt irritationsmoment är folk (i ett ganska stort antal, bussen fyller på ganska rejält vid ett par av hållplatserna) som åker exempelvis St Eriksplan till Torsplan, Hornstull till Marievik osv och då har jag även gjort valet att åka efter rusningstrafiken. Det är förhållandevis få som åker längre sträckor så många hade kunnat undvika bussen med 10 till 20 minuters promenad.

Hälften av Stockholmsregionens invånare skulle (avståndsmässigt) kunna cykla till jobbet på under 30 minuter. Sen finns det självklart massa folk som tex fysiskt inte kan det. Men gissningsvis finns det ganska många i den där gruppen som "måste bara" och faktiskt skulle kunna cykla...

Med det sagt så stör jag mig dels på folk som trängs på bussen i onödan. Men jag stör mig också ofantligt på folk som bor utanför stan som klagar på att folk trängs i stan.

Det är så himla enkelt att förfaras över människor som trängs i parker eller på uteserveringar när man sitter där och äter sin middag på sin altan i sin villaträdgård medans barnen leker och hoppar studsmatta. Efter att tidigare på dagen varit på utflykt i skogen, ridit en sväng eller tagit bilen till annan valri folktom plats.

Det är inte lika enkelt om man bor med tre barn i stan i lägenhet utan balkong utan tillgång till bil. När det varit 25 grader och sol i flera dagar och det enda barnvänliga stället man når utan att använda kollektivtrafiken är den där parken dit alla andra också går. Klart att det blir mycket folk.

Hälften av Stockholmsregionens invånare skulle (avståndsmässigt) kunna cykla till jobbet på under 30 minuter. Sen finns det självklart massa folk som tex fysiskt inte kan det. Men gissningsvis finns det ganska många i den där gruppen som "måste bara" och faktiskt skulle kunna cykla...

Med det sagt så stör jag mig dels på folk som trängs på bussen i onödan. Men jag stör mig också ofantligt på folk som bor utanför stan som klagar på att folk trängs i stan.

Det är så himla enkelt att förfaras över människor som trängs i parker eller på uteserveringar när man sitter där och äter sin middag på sin altan i sin villaträdgård medans barnen leker och hoppar studsmatta. Efter att tidigare på dagen varit på utflykt i skogen, ridit en sväng eller tagit bilen till annan valri folktom plats.

Det är inte lika enkelt om man bor med tre barn i stan i lägenhet utan balkong utan tillgång till bil. När det varit 25 grader och sol i flera dagar och det enda barnvänliga stället man når utan att använda kollektivtrafiken är den där parken dit alla andra också går. Klart att det blir mycket folk.

Håller med. Jag tex bor mitt i stan i en etta med två meter stort fönster och söderläge mot vatten utan ngn som helst skugga. Trots persienner och markis kan jag liksom rent fysiskt inte hålla mig inne en solig sommardag.... Då blir det ju att typ hela kvarteret går till parken runt hörnet. Även om man tar sig en promenad till tex Djurgården så är det tjockt med folk överallt. Skulle man ta skärgårdsbåtarna är de också fulla med folk.

Vad grundar du det på? Att hälften har ett sådant avstånd? Det är i vart fall långt ifrån sanningen på mitt jobb. Och sen är det inte bara avståndet som måste stämma, alla platser är inte vettiga att cykla på.

Håller med om att det är knepigt med folk som bor på ett mer pandemipraktiskt sätt kritiserar och sparkar nedåt så att säga.

Jag bor själv i en väldigt betongig förort som visserligen har en del grönområden men där det finns ett par pizzerior men inga andra restauranger eller uteserveringar. Jag förstår att folk blir uttråkade och frustrerade. Jag är uttråkad och frustrerad. Jag förstår att folk släpar ut sina ungar i parker eller sitter på uteserveringar. Om jag hade möjlighet att sitta på en uteservering med vettigt avstånd så hade jag gjort det om det. Av det jag sett i stan så håller folk bättre avstånd än vad jag ser här (där vi haft många sjuka och döda). Jag misstänker att det vore en betydligt större risk för mig att bli sjuk i den lokala affären än på en uteservering i innerstan.

Rekommendationerna från FHM är dock att vi ska undvika att åka kollektivt om vi inte måste och då blir det svårmotiverat att hoppa på bussar med mycket folk för att slippa en 10 minuters promenad. Jag har svårt att se att de återkommande korta bussresorna är essentiella. Jag har bara sett någon enstaka person som rest med barn, jag har inte sett en endaste med tydliga svårigheter att gå.

:meh:
Varför måste det vara så knivig att boka tid för coronaprovtagning i Stockholm - först ska man ladda ned en app som ska ge en kod som ska användas på vårdguidens hemsida. Varför inte bara vårdguidens hemsida?

Känns inte riktigt konstruerat för att nå riskgrupperna - snarare som en service till diverse brommabor
Spelar ändå ingen roll för finns inga lediga tider att boka 🙃

Jag börjar på riktigt bli orolig, här tror verkligen folk att det är över nu.
Idag behövde jag köpa en födelsedagspresent (spontant inbjuden) och körde snabbt förbi köpcentrumet. Var inne max 10 min och fick nästan panik, helt fullproppat med folk, helt omöligt att hålla ngn form av avstånd. Sen snappt in i mataffären för att köpa mjölk (den var slut igår), även idag stog personen bakom MiG nästan på mig och kassörskan hostade i handen.

Får inte coronan fart nu igen så är det iaf inte för att folk håller sig till rekomendationerna. Jag är nu också helt övertygat om att Sveriges strategi inte hade fungerat här.

Hur ser det på köpcentrum i Sverige, mkt folk?

Vad grundar du det på? Att hälften har ett sådant avstånd? Det är i vart fall långt ifrån sanningen på mitt jobb. Och sen är det inte bara avståndet som måste stämma, alla platser är inte vettiga att cykla på.

Tror det var Trivector som gjorde studie på uppdrag av regionen. Men observera nu att jag bara pratar om avstånd! Det finns sen ju en massa faktorer som gör att man inte kan ta cykeln. Att det inte finns cykelväg är ett sådant. Och såklart stora skillnader inom regionen.

Min poäng var att apropå att folk tar bussen mellan St Eriksplan och Torsplan så kommer det alltid finnas massa folk som "inte kan" cykla hur bra förutsättningarna än blir. Utöver de som verkligen inte kan cykla.

https://sll.maps.arcgis.com/apps/MapSeries/index.html?appid=6d0733c7ed6b431a921ff792f4c772fe

:meh:
Varför måste det vara så knivig att boka tid för coronaprovtagning i Stockholm - först ska man ladda ned en app som ska ge en kod som ska användas på vårdguidens hemsida. Varför inte bara vårdguidens hemsida?

Känns inte riktigt konstruerat för att nå riskgrupperna - snarare som en service till diverse brommabor

Det var ju första dagen igår och med tanke hur mycket problem det var och att 30 000 ändå lyckades boka en tid så säger det ju ganska mycket om hur högt tryck det var.

Men jag håller med om tillgängligheten för de som inte är så appvana! Jag har inte satt mig in i det alls, är via appen enda sättet att boka tid?

Jag börjar på riktigt bli orolig, här tror verkligen folk att det är över nu.
Idag behövde jag köpa en födelsedagspresent (spontant inbjuden) och körde snabbt förbi köpcentrumet. Var inne max 10 min och fick nästan panik, helt fullproppat med folk, helt omöligt att hålla ngn form av avstånd. Sen snappt in i mataffären för att köpa mjölk (den var slut igår), även idag stog personen bakom MiG nästan på mig och kassörskan hostade i handen.

Får inte coronan fart nu igen så är det iaf inte för att folk håller sig till rekomendationerna. Jag är nu också helt övertygat om att Sveriges strategi inte hade fungerat här.

Hur ser det på köpcentrum i Sverige, mkt folk?

Jag har inte varit på just köpcentrum sen början på mars, men igår var jag på Hornbach (stort byggvaruhus). Ganska mycket folk ändå och inte en enda gång tyckte jag att någon kom för nära. Folk håller avstånd, kassapersonalen jobbar bakom plexiglas osv. Iofs hjälpde det mig rätt mycket att jag köpte 2,5 meter långa lister :D

Det var ju första dagen igår och med tanke hur mycket problem det var och att 30 000 ändå lyckades boka en tid så säger det ju ganska mycket om hur högt tryck det var.

Men jag håller med om tillgängligheten för de som inte är så appvana! Jag har inte satt mig in i det alls, är via appen enda sättet att boka tid?

Nej man kan ringa, minns inte om det var 1177 eller sin vårdcentral.

Haha, suveränt! 😅

Fast, vare sig Danmark eller Norge har haft utegångsförbud eller så, våran "lockdown" innebar endast att verksamheter som kunde leda till ökad smittspridning och inte var "kritiska samhällsfunktioner" blev nerstängda ett tag, och sedan fick starta upp med vissa restriktioner (t. ex. gym, frisörer, bio, pubbar etc). Och skolorna förståss. Skulle man inte kunna göra detta i Sverige med dagens lagstiftning?

Men oavsett lagkrav eller inte så mycket stängde ju faktiskt även i Sverige. En del gymkedjor, biografer, lekland o.s.v. Och så klart större verksamheter, som nöjesfält, som ju helt enkelt inte klarar att leva upp till restriktionen vad gäller maxantal för folksamlingar. Och så gymnasium och universitet.

En del öppnade väl igen ganska snart, annat är på sina håll fortfarande nedstängt såvitt jag vet, men på väg att öppna med restriktioner. Inte så strikt som att annat än livsmedelsbutiker, pubar och frisörer tvingades att stänga, men det är ju inte som om precis alla verksamheter har rullat på helt som vanligt i hela landet heller.

Här håller i stort sett alla avståndet i affärer men även utomhus. De är ett så. Pass befäst beteende att det lär sitta i länge.

Jag tycker också att de flesta är bra på att hålla avståndet faktiskt. Kanske delvis för att jag mestadels handlar på udda tider som
kanske andra likasinnade som gärna undviker rusning och trängsel. Jag vet inte. Men överlag tycker jag nog nästan att de flesta visar större hänsyn nu än i början när avståndsmarkeringar först dök upp. Jag tänkte framför allt på det när jag stod i mataffären på mors dag och det bildades en spontan kö fram till blommorna. Verkligen ingen som trängde sig fram!

Fast inte alla bryr sig förstås. Eller verkar tänka så långt ... I eftermiddags stod jag i en blomsterbutik och velade lite framför ett ställ med blommor när en kvinna, som uppenbarligen ändå ansett det mödan värt att ta på sig handskar innan hon gick in i butiken, prompt skulle fram och trängde sig närmare mig än jag ens var nära personen jag kom dit i sällskap med. Då blir man bara ... så trött. VÄNTA lite, vafan.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka