Covid-19 del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Men vad skulle alternativet vara till att använda den regionindelning som finns?
Lär inte finnas någon data att analysera utan att det blir ett jätteprojekt om man ska göra en egen indelning. Och krångligt att kommunicera vad olika områden täcker om inte etablerade gränser och namn används för personer som kanske inte är helt välorienterade på Sveriges geografi från början.

Sen får jag känslan att det faktiskt inte är direkt smittorisk som man värderar, utan myndigheternas s.k. "kontroll" över situationen. Vilket delvis är ett annat perspektiv.
Tja, se'n igår rapporterar FoHM statistik ned på kommunnivå - ned till stadsdelsnivå för Sthlm, Gbg och Malmö - så visst finns det idag alternativ till våra lågupplösta regioner.

(sorry, inte först på den här bollen!
note to self: läs ikapp hela tråden innan skjut-från-höft-svar)

Senast ändrad:
Det är en sak som jag också är så otroligt trött på. Det pratas såklart mkt om Sverige här också och jag är så trött på att folk vetkar tro att man i Sverige lever precis som vanligt. Försöker då förklara att i Sverige lever man som vi gjort bara att i Sverige är det som vi hade rekomendationer och hos är det/ var det lag.
I Sverige är rekommendationer från myndigheter inte någon vanlig rekommendation från vem som helst som man kan följa om man vill och har lust utan det ska följas. Det är alltså ingen skillnad på rekommendation från svensk myndighet och lag i många andra länder.

I Sverige är rekommendationer från myndigheter inte någon vanlig rekommendation från vem som helst som man kan följa om man vill och har lust utan det ska följas. Det är alltså ingen skillnad på rekommendation från svensk myndighet och lag i många andra länder.

Va?

Att bryta mot en rekommendation (tex res inte längre hemifrån än 2 timmar) ger ingen påföljd. Ganska väsentlig skillnad från att bryta mot lagen. Allmänna råd från myndighet är inte heller likställda med lagen på det viset.

Tja, se'n igår rapporterar FoHM statistik ned på kommunnivå - ned till stadsdelsnivå för Sthlm, Gbg och Malmö - så visst finns det idag alternativ till våra lågupplösta regioner.

(sorry, inte först på den här bollen!
note to self: läs ikapp hela tråden innan skjut-från-höft-svar)
Iaf min region har gått ner på kommunnivå iallafall minst sen en månad tillbaka.

En viktig del i sammanhanget är att det i Sverige inte är möjligt att utförda utegångsförbud och liknande som andra länders lockdown har inneburit. Det hade krävt ändring av grundlagen. Ändring av grundlagen kräver två folkomröstningar med riksdagsval där emellan. Något sådant är ju inte riktigt aktuellt mitt under pågående pandemi. Sverige har inte heller undantagstillståndslagstiftning som förekommer i andra länder.
Nej, exakt! Vad vill de som tjatar vidare om liknande åtgärder? Statskupp av sittande regering? Men det tycks inte spela någon roll att man upplyser om detta. Sverige gör fel i alla fall, så det så!

Som jag skrev ovan så förstår jag att svenskar är ganska trötta på den bilden som förmedlas, jag är ganska trött på att vara utlandssvensk när drt gäller coronatemat.
Jag också!

Fick senast igår frågan om de svenska myndigheterna ens uppmuntrar till social distansering (alltså i form av den där 2-metersregeln) och fick bita mig i tungan för att inte svara med ett "jamen det är väl för helvete klart att de gör det, hur dumma tror du att de är egentligen?!" :arghh:

Det verkar som att vissa tror att det får gå till precis hur som helst i Sverige bara för att landet inte infört någon slags lockdown 🙄

Suverän satir just nu i Utkantssverige (Godmorgon Världen) om pandemins skrivbordsprodukter...

”Immunas dotter Covidia har just kommit hem. Klockan är två och de sätter sig vid tv:n med var sina koppar Kollodialt Silverte...”

Min besvikelse hade varit tämligen stor om den svenska strategin hade baserats på ett ASAP införande av lockdown i september 2022 (som bara kan genomföras om det finns stöd i riksdagen både före och efter valet) som svar på pandemins utbrott i mars 2020.

Min besvikelse hade varit tämligen stor om den svenska strategin hade baserats på ett ASAP införande av lockdown i september 2022 (som bara kan genomföras om det finns stöd i riksdagen både före och efter valet) som svar på pandemins utbrott i mars 2020.

Det hade blivit lite knassigt 😁 För att ändra en grundlag här i Österrike krävs det "bara" att 3/4 av parlamentet röstar för ändringen. Utgangsförbudet och de andra atgärderna här var ocksa emot grundlagen men parlamentet röstade för att sätta grundlagen at sidan och tillfälligt sätta in "epidemilagen" som ändrades till "coronalagen".

För att svenskar ska få komma in i Norge så måste följande ha uppnåtts:
"Dels ska antalet nya smittofall vara färre än 20 per 100 000 invånare i genomsnitt per vecka de senaste 14 dagarna. Dels måste det vara högst en person per 200 000 invånare som vårdas på intensivvårdsavdelningarna i genomsnitt under samma period. Av alla som testas för sjukdomen ska dessutom färre än fem procent ha testats positivt under de senaste två veckorna."

Så steg 1: sluta testa så många. Och börja testa friska personer... obs! Sarkasm...

Så korkat att ha antalet nya smittfall som kriterier. Det beror ju på hur många man testar och hur urvalskriteriet är för när man blir testad. Det blir ju helt olika siffror om man bara testar de som läggs in på sjukhus än om man testar alla som känner sig det minsta krassliga.

"Dels ska antalet nya smittofall vara färre än 20 per 100 000 invånare i genomsnitt per vecka de senaste 14 dagarna. Dels måste det vara högst en person per 200 000 invånare som vårdas på intensivvårdsavdelningarna i genomsnitt under samma period. Av alla som testas för sjukdomen ska dessutom färre än fem procent ha testats positivt under de senaste två veckorna."

Så steg 1: sluta testa så många. Och börja testa friska personer... obs! Sarkasm...

Så korkat att ha antalet nya smittfall som kriterier. Det beror ju på hur många man testar och hur urvalskriteriet är för när man blir testad. Det blir ju helt olika siffror om man bara testar de som läggs in på sjukhus än om man testar alla som känner sig det minsta krassliga.
Och norrmännen får resa genom övriga Sverige på väg till och från Danmark och Gotland - logiken, logiken

Då tycker jag att den här regionsindelningen är knasigare. Vilket blir ännu mer absurt med svenskar som ska resa in i Norge. Det är alltså helt okej för en gotlänning att efter och ha åkt färja tillsammans med stockholmare och rest genom halva Sverige att besöka Norge. Men inte okej för en Funäsdalsbo att köra 3 mil och in över gränsen.

Nu finns det tydligen ett nytt virus i Peking med.

Hoppas verkligen att det inte stämmer.

Screenshot_20200615_081539_com.android.chrome.webp

Men det är ju inte mycket som varit traditionellt i det här skeendet och hur länder har uppträtt. Demokrati ska vinnas varje stund och varje generation.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Ta bort tandsten med ultraljud
  • Avlivning älskade katt
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka