Covid-19 del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Reflektion runt det fetstilta: Precis!

Jag är så sjukt djävla less på all kritik från människor, förvisso i men framför allt utanför Sverige! Folk som inte har en djävla aning!

Som så många andra i vårt land är jag ensamstående och bor själv. Jag har inte rört en annan människa på över tre månader. Jag kan peka ut det tillfälle när jag senast hade fysisk kontakt med en annan person, undantaget de enstaka tillfällen när jag råkat komma åt någon eller när någon råkat komma åt mig, varpå vi direkt utbytt ursäkter. Det är alltså mer än tre månader sedan. Att min hund dog när vi var 2-3 veckor in i pandemin (hon var jättegammal och bara föll död ner utan smärta, så inget extra trauma runt det) har väl naturligtvis bidragit till att jag tar ännu hårdare på den totala frånvaron på fysisk kontakt med något levande.

Så till alla som vittnar om att situationen är som vanligt i Sverige och som vill stänga ute svenskar bla bla känner jag mest DRA ÅT HELVETE!

Det är en sak som jag också är så otroligt trött på. Det pratas såklart mkt om Sverige här också och jag är så trött på att folk vetkar tro att man i Sverige lever precis som vanligt. Försöker då förklara att i Sverige lever man som vi gjort bara att i Sverige är det som vi hade rekomendationer och hos är det/ var det lag.

Jag tror att din fråga uppfattades som "varför har Sverige först nu fattat och kovänt till att göra som andra?" och med en felaktig beskrivning om vad som faktiskt gjorts, tänkts och prioriterats som utgångspunkt för alltihopa. Det finns en känsla att man är less på det.

Om du frågat kring vad det nya beslutet innebär, varför det kommer nu och vad som förändrats hade det låtit annorlunda.

Då ber jag om ursäkt om det missuppfattades, det jag skrev menade jag att det är den bild som ges utåt. Det var inte mina åsikter.

Som man ropar får man svar.

Din attityd och sätt att ställa frågorna gär ju att det känns tråkigt att svara. Du har redan bestämt dig för att Sverige har valt fel och gjort fel osv. Om du har följt Sverige någorlunda vet du ju också vad som ligger bakom att det testas mer och att det smittspåras mer. Det är inte jättesvårt att förstå.

Jag trodde att de flesta här är ganska "fasta i tråden" och vet vad jag skrivit innan. Senast för ngt dagar sen skrev jag om att det inte finns ngt rätt och fel och att man nog aldrig heller kommer komma fram till det så ditt antagande om att jag har bestimmt MiG är del.
Men jag ber om ursäkt om mitt inlägg missuppfattades, det var inte mina åsikter utan tankar utifrån hur det förmedlas utāt.

Vad för ”tråkigt” svar gav jag dig innan? Vad jag vet hade jag inte svarat alls innan du skrev det där med ”har man kommit på det först nu”?
Kanske blandar ihop det med ngn annan men jag ska vara tydligare hur jag formulerar mina frågor i fortsättningen. Som jag skrev ovan så förstår jag att svenskar är ganska trötta på den bilden som förmedlas, jag är ganska trött på att vara utlandssvensk när drt gäller coronatemat.

Det är en sak som jag också är så otroligt trött på. Det pratas såklart mkt om Sverige här också och jag är så trött på att folk vetkar tro att man i Sverige lever precis som vanligt. Försöker då förklara att i Sverige lever man som vi gjort bara att i Sverige är det som vi hade rekomendationer och hos är det/ var det lag.

En viktig del i sammanhanget är att det i Sverige inte är möjligt att utförda utegångsförbud och liknande som andra länders lockdown har inneburit. Det hade krävt ändring av grundlagen. Ändring av grundlagen kräver två folkomröstningar med riksdagsval där emellan. Något sådant är ju inte riktigt aktuellt mitt under pågående pandemi. Sverige har inte heller undantagstillståndslagstiftning som förekommer i andra länder.

Det är en jämförelse av antalet fall av covid-19, på några utvalda platser i Tyskland, i synnerhet Jena, före respektive respektive efter att masker blev obligatoriska.

Man införde maskkrav på kommunal nivå före de flesta andra "kommunerna" i Tyskland.

Hur vet "vi" om själva det faktum att man införde maskkrav, samt informerade allmänheten om smittskydd är den verkliga effekten, och inte maskerna i sig?
Folk kanske stannade hemma mer, tvättade händerna, avstod från att gå till jobbet, eller gå och handla med symtom, vilket reducerat smittsamheten.
Man kanske också är extremt duktig på att hantera äldreboenden i just den kommunen, eller har utvisat alla äldre från kommunen.
Jena kanske är en ort, där man sällan reser till/från orten, utan bor, jobbar, studerar och handlar på orten?
I Jena kanske det finns sociala strukturer kvar sedan DDR-tiden, som innebär att vad myndigheterna säger till om åtlyds till punkt och pricka?

Men framförallt, hela den där studien, där man endast jämfört smittfall före och efter införande av obligatoriska masker, är att verkligen en jämförelse mellan äpplen och bananer.

Det är alltså en jämförelse med andra orter, med sina sociala strukturer, åldersammansättning m.m, som gör att slumpen, kan ha mycket stor inverkan.

Falska korrelationer mot allt möjligt är helt enkelt sannolikt, vilka slumpmässiga, eller sociala effekter som helst i stort, inklusive ökad fågelsång, kan ge effekten av att smittspridning avtar sisådär en tio dagar efter "något", t.ex. införandet av obligatoriska skyddsmasker.

Och söker man tillräckligt länge, så kan man alltid hitta ett case, där en ens förutfattade meningar, kan styrkas av just det caset.
https://today.tamu.edu/2020/06/12/t...ks-critical-in-preventing-spread-of-covid-19/

"
Texas A&M Study: Face Masks Critical In Preventing Spread Of COVID-19
Researchers estimate that the measure prevented more than 66,000 infections in New York City in less than a month.
"

https://today.tamu.edu/2020/06/12/t...ks-critical-in-preventing-spread-of-covid-19/

"
Texas A&M Study: Face Masks Critical In Preventing Spread Of COVID-19
Researchers estimate that the measure prevented more than 66,000 infections in New York City in less than a month.
"
Du letar reda på låtsas forskning, som är till för att stödja politiska beslut.

Det är intressant att läsa, men irrelevant.

Vill du ha på dig en ansiktsmask, ta på en i så fall.

Kanske blandar ihop det med ngn annan men jag ska vara tydligare hur jag formulerar mina frågor i fortsättningen. Som jag skrev ovan så förstår jag att svenskar är ganska trötta på den bilden som förmedlas, jag är ganska trött på att vara utlandssvensk när drt gäller coronatemat.

E lite där jag också, folk verkar tro att samhället i Sverige fortsatte som vanligt. Det skrivs lite mer om restiriktonerna man har i Sverige nu den sista tiden, så folk tror att svenskarna typ "vaknat" först nu och ligger efter andra land,.. vilket är tokigt och att folk tror det är så gör mig tokig. 🙄

E lite där jag också, folk verkar tro att samhället i Sverige fortsatte som vanligt. Det skrivs lite mer om restiriktonerna man har i Sverige nu den sista tiden, så folk tror att svenskarna typ "vaknat" först nu och ligger efter andra land,.. vilket är tokigt och att folk tror det är så gör mig tokig. 🙄

Ett sätt att jämföra är att titta på minskningen av koldioxidutsläpp i olika länder.

Genomsnittet för EU under april var 27 %
Sverige 27,6 %
Norge 34,2 %
Danmark 33,9 %
Finland 19,8 %

Observera att siffrorna inte är helt jämförbara eftersom minskningen påverkas av i vilka branscher man har höga utsläpp från början. Men att Sverige ligger över EU-genomsnittet visar iaf att Sverige inte tutade och körde som vanligt medan alla andra hade strikta restriktioner.

Tycker detta är intressant med tanke på att väldigt många är förskräckta över Sveriges dödstal i Corona.

Bifogade filer

• Screenshot_20200613-203905~2.webp
    Screenshot_20200613-203905~2.webp
    13,4 KB · Visningar: 165
Det där tror jag är största orosmomentet inför sommaren. Fler som kommer hit för det är fritt och sedan totalt skiter i att hålla sig till de regler som vi andra följer. Så kommer det bli mer smitta och sen säger alla att Sverige är usla på att hålla styrsel på saker. När det egentligen är andra som varit hit och sabbat det som var ett bra system innan.

Tycker detta är intressant med tanke på att väldigt många är förskräckta över Sveriges dödstal i Corona.

Det är intressant, och ännu mer intressant blir det sen i efterhand när man kan jämföra överdödlighet mellan olika länder.
Om jag skulle ge mig på lite spekulationer skulle jag gissa att det i Sverige beror på detta
- Sverige har haft stor andel döda på SÄBO och en del av de som dog där hade annars dött ändå av annan orsak.
- Säsongsinfluensan tog slut mycket tidigare än ett vanligt år och det har därför varit många färre dödsfall pga den.
- Olycksfall, trafikolyckor osv har varit färre eftersom folk rest och aktiverat sig mindre (gälller alla länder såklart)

Men det går ju inte att komma ifrån att Sverige misslyckades med att skydda framför allt boende på SÄBO från smitta, även om inte totala dödssiffran påverkats så mycket.

Det är intressant, och ännu mer intressant blir det sen i efterhand när man kan jämföra överdödlighet mellan olika länder.
Om jag skulle ge mig på lite spekulationer skulle jag gissa att det i Sverige beror på detta
- Sverige har haft stor andel döda på SÄBO och en del av de som dog där hade annars dött ändå av annan orsak.
- Säsongsinfluensan tog slut mycket tidigare än ett vanligt år och det har därför varit många färre dödsfall pga den.
- Olycksfall, trafikolyckor osv har varit färre eftersom folk rest och aktiverat sig mindre (gälller alla länder såklart)

Men det går ju inte att komma ifrån att Sverige misslyckades med att skydda framför allt boende på SÄBO från smitta, även om inte totala dödssiffran påverkats så mycket.
Håller med om det du skriver.

Ang. det fetade så tillkommer aspekten att just skydda SÄBO endast till mindre del är några direkta brister i coronahanteringen, om det är den som man ska utvärdera. Det ligger mer i förutsättningarna som fanns på plats innan pandemins början.
Delvis för att de inte uppmärksammades direkt och för att man tänkte mer på akutsjukvården i första skedet så parerades de brister som var inte fullt så mycket som man annars kunnat göra.

Precis som juridiska möjligheterna till en hård lockdown inte fanns i de givna förutsättningarna. Men där lyckades man istället optimalt med att arbeta utifrån det man hade. Tror att en hel del tanke ägnades detta, med olika kunniga personer inblandade och det därför blev så bra. Att man så stringent och tydligt kunde hålla en linje och köra den hela vägen.

Håller med om det du skriver.

Ang. det fetade så tillkommer aspekten att just skydda SÄBO endast till mindre del är några direkta brister i coronahanteringen, om det är den som man ska utvärdera. Det ligger mer i förutsättningarna som fanns på plats innan pandemins början.
Delvis för att de inte uppmärksammades direkt och för att man tänkte mer på akutsjukvården i första skedet så parerades de brister som var inte fullt så mycket som man annars kunnat göra.

Precis som juridiska möjligheterna till en hård lockdown inte fanns i de givna förutsättningarna. Men där lyckades man istället optimalt med att arbeta utifrån det man hade. Tror att en hel del tanke ägnades detta, med olika kunniga personer inblandade och det därför blev så bra. Att man så stringent och tydligt kunde hålla en linje och köra den hela vägen.

Att jag skrev det du fetade var mest för att trycka på att SÄBO var ett misslyckande. Att det inte på något sätt var förmildrande att en del skulle dött ändå, som var en av mina punkter :) Håller med dig i dina reflektioner.

+1 På den, vi kan inte åka till Sverige längre för då skal dottern vara i hemkarantän i 14 dagar/ha ett negativt test. Men det är ok att mina föräldrar kommer och hälsar på oss, men min bror får inte komma. :meh:
Tvivlar på att alla danska turister i Skåne går i 14 dagars karantän när de kommer hem.

En viktig del i sammanhanget är att det i Sverige inte är möjligt att utförda utegångsförbud och liknande som andra länders lockdown har inneburit. Det hade krävt ändring av grundlagen. Ändring av grundlagen kräver två folkomröstningar med riksdagsval där emellan. Något sådant är ju inte riktigt aktuellt mitt under pågående pandemi. Sverige har inte heller undantagstillståndslagstiftning som förekommer i andra länder.

Det diskuteras här om det som krävdes av oss var ett brott mot grundlagarna och de personliga grundrättighterna. Många känner att staten har försökt att ta en makt som inte är ok. Oppositionen kommer kräva en utredning så vi får se vad som händer.

Regeringen införde en ny "coronalag" (som godkändes av Oppositionen) men många är kritiska till att man införde den och inte använde sig av den befintliga "panedemilagen", det innebär problem för många företag som var försäkrade för inkomstbortfall inom panedemilagen men nu inte får ersättning eftersom det är coronalagen som gäller och där var företagen inte försäkrade.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Ta bort tandsten med ultraljud
  • Avlivning älskade katt

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka