Covid-19 del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Och det har man kommit pa först nu att man borde göra? Andra länder har gjort det sen början av mars.

Tror du att Sverige först nu har "kommit på" att testning och smittspårning är en god idé? I början av mars testade för övrigt även Sverige samtliga med symptom.

Det har jag läst om, jag undrar mest bara varför man nu helt plötsligt finns kapacitet att testa mer när det inte har funnits tidigare för det har jag inte läst om.

Det är ju inte så att man precis nu helt plötsligt har gått från noll till hundra. Det har gradvis skalats upp och takten har sett lite olika ut i olika regioner.

Fast vad jag förstår handlar det inte om någon oro för Gotland utan ett värmlänskt kommunalråd som ska anmäla Norge för att norrmän inte får åka över gränsen och handla?

Jo, det är väl i stort sett därför han anmäler, men det är enligt honom också en anledning till att anmäla, för det att deras beslut saknar underlag. Så relaterar väl lite till att det är ett ologiskt beslut om Gotland tänker jag?

Beslutet om att Norrmänn får åka till Gotland er baserat på smittotalen - vi får i princip åka fritt i hela Norden, med undantag av områden där smittan är över ett visst nivå. Dvs hela resterande Sverige har just nu för mkt smitta - men det kan givetvis ändra sig så att andra län blir ok eller Gotland inte blir ok längre beroende på hur det utvecklas.

Beslutet om att Norrmänn får åka till Gotland er baserat på smittotalen - vi får i princip åka fritt i hela Norden, med undantag av områden där smittan är över ett visst nivå. Dvs hela resterande Sverige har just nu för mkt smitta - men det kan givetvis ändra sig så att andra län blir ok eller Gotland inte blir ok längre beroende på hur det utvecklas.

Antar denna kartan stämmer,

https://www.coronakartan.se

Blekinge har lägre smittotal än Gotland enligt den. I sitt presstal igår nämnde norska regeringen att även andra kriterier än just smittotal spelar in, tex hur man reser till destinationen, vad man gör på resemålet etc. Tycker som sagt Gotland känns ologiskt.

Sen kan ju norrmän även åka till Kbh, och Skåne kryllar av danskar. Jag hoppas ju på att Skåne kan öppnas upp för resa från Norge snart :)

Känner själv att dom med sommarhus och dom från Norge som vill handla i Strömstad kunde fått göra det. En dagstur med handling för att sen åka hem igen känns kanske lika "riskfyllt" som att ha semester i Oslo.

Blir intressant och se hur det utvecklar sig, hoppas ju på att spridningen hålls moderat 🤞

Jag har inte konstaterad. 2 negativa nässvabbar, på dag ca 18 och 45 pga inläggning. Både mina läkare och jag utgår från att det är det, men vet ju inte. Ska åka för antikroppstest när jag orkar (mitt hemlandsting erbjuder inte men det där jag jobbar har gratis för anställda i vården).

Kryakrya
Aha! Ja, det verkar som att det inte alltid syns på testen?
Kan man ta blodprov istället?

Hoppas du får svar på antikroppstestet om att du har antikroppar så du får nån slags kvitto vad det är :)

Jag är kluven. Kan ju vara vad som helst. Men jag har som sagt aldrig haft feber så länge utan att vara sjukare, om ens då.

Men men, vi får se. Hoppas det inte blir värre i alla fall :)

Kan man ta sig från Norge till Gotland utan att passera övriga Sverige?

Tänker att de borde vägt in i beslutet att på Gotland om sommaren är väl chansen betydligt större att träffa på en stockholmare än en gotlänning?

Om man nu ska göra ett differentierat beslut känns ju det här väldigt ologiskt. Känns ju betydligt säkrare för norrmän att åka bil över gränsen till en stuga i Sälen- eller Härjedalsfjällen (= inte okej) jämfört med att åka flyg eller båt till Gotland och vara där med massa fastlandssvenskar (=okej)

Men de får ju åka genom Sverige för att komma till Danmark och Gotland. Det här är ju bara populism.

Fast Gotland är inte det område som har minst smitta och stora delar av Sverige har ungefär samma eller mindre smitta. Och många områden kommer inte få besök av särskilt många potentiellt smittsamma Stockholmare. Då känns det ologiskt.

Jag hittade kriterierna som de gör sin bedömning efter.
Kriterier for vurdering av hvilke områder i Norden som har tilstrekkelig lav smitteforekomst til at innreise tillates uten pålegg om innreisekarantene
Kvantitative kriterier
  1. Insidensrate siste 14 dager (gjennomsnitt siste to uker) <20/100 000 per uke
  2. Innleggelser på intensivavdeling siste 14 dager (gjennomsnitt siste to uker) (< 0.5/100 000)
  3. Andel positive prøver siste 14 dager < 5%
Kvalitative kriterier
  1. Alle med mistenkt covid19 uavhengig av alvorlighetsgrad oppfordres til å bli testet
  2. Det er etablert et system for smittesporing rundt alle bekreftede tilfeller
  3. Det er tilgjengelig informasjonsmateriale for de som reiser
Det skal gjøres en helhetsvurdering av kriteriene, og ytterligere informasjon kan tillegges vekt ved vurderingene. Det avholdes regelmessige møter mellom folkehelseinstituttene i de nordiske landene for å diskutere utviklingen.
Måste vara det där med att ha igång total testning på alla som ställer till det, för siffrorna är det väl fler än Gotland som klarar?

Norges val av Gotland är lite annorlunda. De enda som har sommarstuga på Gotlands är väl stockholmare? Stockholmare måste ju vara typ 70% av turisterna i vanliga fall?

Detta måste ju vara regional stöttning. Norge är duktiga på att stödja regionala områden i sitt eget land så nu hjälper de till lite i Sverige tydligen. En variant är att det är söndra, härska att försöka dela upp Sverige. Att norska staten inte gillar köpladorna vid gränsen är nog troligt. Mycket skatteintäkter försvinner från Norge där.

Då kanske inte färjan är ett godkänt alternativ? (så länge inte fastlandshamnen också ligger i grönt område)

Det gör de inte, men det hade väl spelat mindre roll eftersom absoluta majoriteten som åker på den kommer från Stockholm.

Och flyg via Stockholm kan väl knappast vara bättre?

Egen båt visst, men de som i praktiken tar sig dit på det sättet måste ju vara väldigt få. Och då snackar vi ju verkligen signalpolitik...

Det gör de inte, men det hade väl spelat mindre roll eftersom absoluta majoriteten som åker på den kommer från Stockholm.

Och flyg via Stockholm kan väl knappast vara bättre?

Egen båt visst, men de som i praktiken tar sig dit på det sättet måste ju vara väldigt få. Och då snackar vi ju verkligen signalpolitik...
Nej, men vid nästa tvåveckorsomprövning av vilka områden som är röda/gröna så hamnar de kanske där, och då kan det ju fungera?

Jag antar att hela det här systemet med röda och gröna regioner är anpassat efter att de ska kunna växla färg oberoende av varandra fram och tillbaka (i hela Norden, inte bara Sverige). Då kommer resmöjligheterna också att variera.
Norska FHM struntar förmodligen i vilka de praktiska förutsättningarna är för någon att i realiteten nyttja möjligheten att resa till olika gröna områden. Och då har Gotland helt enkelt geografiska förutsättningar som lätt gör att det blir knepigt på det här sättet utan att man behöver läsa in några särskilda signaler i det.

Jag hittade kriterierna som de gör sin bedömning efter.

Måste vara det där med att ha igång total testning på alla som ställer till det, för siffrorna är det väl fler än Gotland som klarar?

Precis, jag orkade inte dra hela kriterielistan i går kväll, det är rätt komplicerat med dem "kvalitativa" kriteriarna med. Men i princip så är de "gröna" områden regioner där smittan räknas vara "under kontroll" just för tillfället.

Som ni säger så är det juinte helt logiskt, men det har nog varit rätt svårt att få fram dessa kraven och hur de ska fungera.

(För sammanlikning - mitt "län" i Norge har haft 5 smittotillfällen på 475.000 invånare de senaste 30 dagarna. Och vi testar alla med symptom. Blir spännande hur mkt det kommer öka nu under/efter semestern...)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka