Jag vet inte, vilka länder då? Jag vill se o höra, det är jätteintressant med virusets arvsmassa tycker jag.Jag tänker att de flesta länder (utom de som leds av galningar) gjort det?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag vet inte, vilka länder då? Jag vill se o höra, det är jätteintressant med virusets arvsmassa tycker jag.Jag tänker att de flesta länder (utom de som leds av galningar) gjort det?
Nu skulle hon bli testad innan hon åkte från sjukhuset och isolerad till testresultat kommit (eller försökt isolera pga får inte använda begränsningsåtgärder som @TinyWiny skrev). I början var det inte helt klart att även multisjuka äldre kan ha väldigt diskreta symptom och testningen var mycket begränsad.Fast Cecilia har isolerats 2 veckor på sitt rum om hon kommer från sjukhuset?
Det verkar inte som att Sverige valde rätt väg i pandemin.
Jag vet inte, vilka länder då? Jag vill se o höra, det är jätteintressant med virusets arvsmassa tycker jag.
Jag tycker istället att det ser ut som att väldigt många av de vägval som gjorts har varit mycket väl avvägda och ”rätta”.
Och så finns det några saker som gnager hos mig när man ser på andra länder. Som äldreomsorgens sårbarhet, som att vi inte satte personer i karantän som kom från hårt virusdrabbade länder när det väl blev uppenbart, att vi inte testade tillräckligt i starten.
Vilken väg menar du var fel?
Det fanns inget enskilt vägskäl där man valde en väg. Det finns många dimensioner. Det är väldigt få länder som införde stopp för resor i februari och mars när det kom stora mängder virus från Italien och Österrike hem med svenskar.
Det jag är helt övertygad om är att en stängning av skolan och en total lockdown (som aldrig fanns på kartan utan att göra en grundlagsändring för övrigt) inte hade varit bra alls.
Men jag tycker att det är alldeles för tidigt att dra långtgående slutsatser. Tyvärr tror jag det är lite förmätet att tro att de små skillnaderna i de enorma restriktioner som använts världen över är det som utgör skillnaden mellan utfallet i olika länder. Alla länder fick inte in viruset i samma mängd och vid samma tidpunkt.
Men nu har det ju visat sig att smittan som spridits i samhället inte kom främst från de länder vi kände till hade mycket smitta (Italien, Kina, Iran osv) utan att smittan snarare kom från Storbrittannien, östra USA och Frankrike. Kapaciteten att testa alla som reste fanns inte så därför testade man de som kom från de länder där man kände till att det fanns stora utbrott. Och det verkar ju som att den smittspårningen funkade. Det som inte funkade var att man inte visste om att även resande från Storbrittannien, östra USA och Frankrike var en så stor risk.
Mitt jobb som varit ganska snabba med att vidta åtgärder för att skydda personal och verksamhet satte snabbt in regler om att anställda som varit på besök i Italien, Kina, Iran osv inte skulle få komma in till jobbet på två veckor efter att de kommit hem från resan. Men ingen visste ju att det även fanns stora utbrott i Storbrittannien, östra USA och Frankrike.
I övrgit håller jag med dig. Men det verkar som att smittspårningen från de värst drabbade länderna och de resandes isolering har funkat då det inte är främst virus från Italien som är spritt i Sverige.
Håller med och det är där jag tror Island till exempel lyckades bättre. Med helt andra förutsättningar, men där gick man in med ambitionen att snabbt öka testkapaciteten och alla inresande anmodades frivillig 2-veckors-karantän. Sedan hade man det lyckliga utfallet att man klarade att hela tiden fortsätta smittspåra, dvs hamnade inte i att den kapaciteten blev uttömd.
Det är ju betydligt lättare för en liten ö med få innevånare och få inreseplatser.
Jag vet inte, vilka länder då? Jag vill se o höra, det är jätteintressant med virusets arvsmassa tycker jag.
Det jag är helt övertygad om är att en stängning av skolan och en total lockdown (som aldrig fanns på kartan utan att göra en grundlagsändring för övrigt) inte hade varit bra alls.
Men jag tycker att det är alldeles för tidigt att dra långtgående slutsatser. Tyvärr tror jag det är lite förmätet att tro att de små skillnaderna i de enorma restriktioner som använts världen över är det som utgör skillnaden mellan utfallet i olika länder. Alla länder fick inte in viruset i samma mängd och vid samma tidpunkt.
Jag menade inte att i Västa Götaland så finns kapaciteten överallt att testa vem som helst som har symptom. Men regionen testar sedan början av juni även alla invånare (som i vem dom helst) med milda symptom på VC. Sen blir det väl såklart efter kapacitet. Skillnaden är att i tex Stockholm gör man det öht inte.
Skulle tro största orsaken är att slumpfaktorn får stor betydelse på en så liten kommun?Spännande och oväntad data i dagens excelfil från FoHM.
De flaggade igår att de skulle addera kommundata (och för våra tre största kommuner, stadsdelsdata) på antal fall.
Och det ser ut som högst smittspridning i Sverige just nu är... ...Munkfors.
Hoppas att de just där är Sverigebäst på testning, och att det inte beror på andra orsaker.
Munkfors är också den kommun som har flest fall per capita totalt sett, 158 fall/10000 inv.
Här står också lite om olika mottaglighet (kanske är det den du har läst?). Intressant läsning. Och ett lite annat sätt att se på covid-19 och hur det sprids.Läste om en intressant teori att "mörk materia" är en orsak till att det skiljer sig så i smittspridning i olika länder. De menar att det då beror på att en del som aldrig träffat på viruset har t-celler som gör att deras immunsystem svara på viruset och då inte smittas. Det skulle då tex vara så att en tysk inte är lika mottaglig som en britt och det kan förklara varför Belgien är hårdare drabbat än Nederländerna.
Jag har nu sen i söndags haft feber av och till, som max 38,9 så inte jättehögt, men ändå att det pendlar under dagen. Så jag är såklart hemma från jobbet.
Det är stressigt för jag har mycket att höra på jobbet och fick inte med mig datorn förra fredagen så jag kan inte jobba hemma heller och vågar inte riktigt ta bilen och hämta den. De första dagarna hade jag lite ont i halsen, och det är nu tillbaka. Men alltså jättemilt.
I mitt län skall dom påbörja testning av alla med symptom i nästa vecka så jag hoppas få testa mig då. Om jag fortfarande har symptom.
Innan coronan hade jag knappt noterat att jag var sjuk, vilket gör det hela läskigt för jag hade kunnat råkat vara på jobbet och träffa folk. I söndags när det började kände jag bara av halsen litegrann och hade bara lite förhöjd temp. Då skulle jag åkt och träffat familj men magkänslan sa nej, är glad för det idag.
Förlåt mitt svammel. Pendlar mellan att tänka att det inte är covid, för att sen tänka att det är det och vara glad att det är milt, till att i nästa sekund bli rädd för att det ska bli värre.
Ni som har/har haft Covid, hur har det varit för er?
Jag har aldrig haft såhär långvarig feber tidigare. Även om den inte är konstant.
Hoppas det håller sig på den nivån (om det nu är Covid)
Du har ingen kollega som kan åka förbi dig och lämna din dator? Så har vi gjort när folk har varit hemma med milda symptom och velat jobba men inte fått med sig saker hem. (Och kollegorna har då fått köra på arbetstid om det inte ändå är precis på vägen).