https://www.iza.org/publications/dp...n-germany-a-synthetic-control-method-approach
Masker kanske inte hade varit helt dumt ändå.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det hade varit väldigt intressant att veta hur de kommit fram till de nämnda siffrorna.https://www.iza.org/publications/dp...n-germany-a-synthetic-control-method-approach
Återstår väl att se hur smittläget förändras på Gotland när skolorna nu är slut och fastlandsborna börjar invadera ön...Norge har öppnat upp för resor i norden, men till Sverige får man endast resa till Gotland. Detta baserat på smittekriterier, men jag har svårt för att förstå logiken i det. Gotland är ju ett stort turistmål, som borde vara hyfsat komplicerat att komma sig till från Norge.
https://www.regjeringen.no/no/tema/.../korona_info/id2691821/?expand=factbox2704235
Framgår i pdfnDet hade varit väldigt intressant att veta hur de kommit fram till de nämnda siffrorna.
Det är ju inte direkt några medicinska experter där.
Helt seriöst.https://www.iza.org/publications/dp...n-germany-a-synthetic-control-method-approach
Och med den nya kreativa idéen att köra taxfree-färjorna via Mariehamn dit, nu när de inte kan gå till FinlandÅterstår väl att se hur smittläget förändras på Gotland när skolorna nu är slut och fastlandsborna börjar invadera ön...
Det är en jämförelse av antalet fall av covid-19, på några utvalda platser i Tyskland, i synnerhet Jena, före respektive respektive efter att masker blev obligatoriska.https://www.iza.org/publications/dp...n-germany-a-synthetic-control-method-approach
Jag har försökt läsa ganska mycket och det finns info som ev pekar på att de som blir allvarligt sjuka blir det dag 8-9 eller dag 14, med undantag framför allt mot försämring tidigare. Så snart är du förbi det! Håller en tumme för att det förblir lindrigt för dig, vad du nu har.Jag har nu sen i söndags haft feber av och till, som max 38,9 så inte jättehögt, men ändå att det pendlar under dagen. Så jag är såklart hemma från jobbet.
Det är stressigt för jag har mycket att höra på jobbet och fick inte med mig datorn förra fredagen så jag kan inte jobba hemma heller och vågar inte riktigt ta bilen och hämta den. De första dagarna hade jag lite ont i halsen, och det är nu tillbaka. Men alltså jättemilt.
I mitt län skall dom påbörja testning av alla med symptom i nästa vecka så jag hoppas få testa mig då. Om jag fortfarande har symptom.
Innan coronan hade jag knappt noterat att jag var sjuk, vilket gör det hela läskigt för jag hade kunnat råkat vara på jobbet och träffa folk. I söndags när det började kände jag bara av halsen litegrann och hade bara lite förhöjd temp. Då skulle jag åkt och träffat familj men magkänslan sa nej, är glad för det idag.
Förlåt mitt svammel. Pendlar mellan att tänka att det inte är covid, för att sen tänka att det är det och vara glad att det är milt, till att i nästa sekund bli rädd för att det ska bli värre.
Ni som har/har haft Covid, hur har det varit för er?
Jag har aldrig haft såhär långvarig feber tidigare. Även om den inte är konstant.
Norge har öppnat upp för resor i norden, men till Sverige får man endast resa till Gotland. Detta baserat på smittekriterier, men jag har svårt för att förstå logiken i det. Gotland är ju ett stort turistmål, som borde vara hyfsat komplicerat att komma sig till från Norge.
https://www.regjeringen.no/no/tema/.../korona_info/id2691821/?expand=factbox2704235
Jag har försökt läsa ganska mycket och det finns info som ev pekar på att de som blir allvarligt sjuka blir det dag 8-9 eller dag 14, med undantag framför allt mot försämring tidigare. Så snart är du förbi det! Håller en tumme för att det förblir lindrigt för dig, vad du nu har.
Jag har varit sjuk i tre månader, med låg feber större delen av tiden. Inte kunnat jobba mer än enstaka halvdag. Det är säkert inte vad du vill höra, men det verkar relativt ovanligt. Har sett siffror att det rör ca 1/20 smittade, men vet inte hur tillförlitligt. Har plöjt så himla mycket info, så vet inte var jag läst om det, men nyhetsmedia (ej forskningsstudie).
Tanken är ju att smittspåra för att få ner smittspridningen i samhället. För att kunna smittspåra så måste man ju veta o folk bär på viruset eller inteJag funderar lite pa det där med att öka testningen i Sverige, varför gör man det nu när man inte gjort det tidigare (tyckt att det krävs för mkt resurser mot vad det ger?).
Sveriges fall kommer ju öka kraftigt vilket gör att restriktionerna mot Sverige ligger kvar länge (fast det kanske är det man vill?)
För Sverige ser det ju statestiken inte sa bra ut med höga dödstal i förhallande till posetivt testade, är det den statestiken man vill förbättra genom att fler testas posetivt?
Tanken är ju att smittspåra för att få ner smittspridningen i samhället. För att kunna smittspåra så måste man ju veta o folk bär på viruset eller inte
Håller med och det är där jag tror Island till exempel lyckades bättre. Med helt andra förutsättningar, men där gick man in med ambitionen att snabbt öka testkapaciteten och alla inresande anmodades frivillig 2-veckors-karantän. Sedan hade man det lyckliga utfallet att man klarade att hela tiden fortsätta smittspåra, dvs hamnade inte i att den kapaciteten blev uttömd.
Jag har inte konstaterad. 2 negativa nässvabbar, på dag ca 18 och 45 pga inläggning. Både mina läkare och jag utgår från att det är det, men vet ju inte. Ska åka för antikroppstest när jag orkar (mitt hemlandsting erbjuder inte men det där jag jobbar har gratis för anställda i vården).Har läst det också om dag 8 och 14. På måndag är dag 8. Idag har jag fått lite ondare i halsen, men bara feber vid enstaka tillfällen, sen runt 37,7-37,9
Tack!
Usch, tre månader låter slitigt. Stackare! Har du konstaterad covid eller är det bara troligt?
Är det som sagt inte allvarligare än så här är det okej. Är mest rädd att smitta övriga i hushållet. Med en tvååring är det svårt med distansering. Men vi gör vårt bästa för att hålla hygienen.
Och det har man kommit pa först nu att man borde göra? Andra länder har gjort det sen början av mars.Tanken är ju att smittspåra för att få ner smittspridningen i samhället. För att kunna smittspåra så måste man ju veta o folk bär på viruset eller inte
Jag är ledsen men harangen om varför det testats lite tidigare orkar jag inte dra en gång tillOch det har man kommit pa först nu att man borde göra? Andra länder har gjort det sen början av mars.
Det har jag läst om, jag undrar mest bara varför man nu helt plötsligt finns kapacitet att testa mer när det inte har funnits tidigare för det har jag inte läst om.Jag är ledsen men harangen om varför det testats lite tidigare orkar jag inte dra en gång till
väldigt underligt att göra så eftersom dom är rädda för smitta men ”alla” kommer åka till Gotland på semester nu och då kommer öka en hel del där gissar jag på.
Kommunalrådet här ska anmäla Norge på måndag
https://www.expressen.se/gt/politikern-efter-beskedet-jag-tanker-anmala-norge/