Covid-19 del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Precis, jag orkade inte dra hela kriterielistan i går kväll, det är rätt komplicerat med dem "kvalitativa" kriteriarna med. Men i princip så är de "gröna" områden regioner där smittan räknas vara "under kontroll" just för tillfället.

Som ni säger så är det juinte helt logiskt, men det har nog varit rätt svårt att få fram dessa kraven och hur de ska fungera.

(För sammanlikning - mitt "län" i Norge har haft 5 smittotillfällen på 475.000 invånare de senaste 30 dagarna. Och vi testar alla med symptom. Blir spännande hur mkt det kommer öka nu under/efter semestern...)

Ja det blir ju väldigt märkliga resultat. Tex blir ju Gotland okej men inte Öland. Inga pga faktisk risk utan pga att Öland administrativt råkar höra ihop med fastlandet. Och hela Norrbotten får samma bedömning fast riskerna kan variera enormt inom området, samtidigt som Blekinge och Skåne kan få olika restriktioner.

Ja det blir ju väldigt märkliga resultat. Tex blir ju Gotland okej men inte Öland. Inga pga faktisk risk utan pga att Öland administrativt råkar höra ihop med fastlandet. Och hela Norrbotten får samma bedömning fast riskerna kan variera enormt inom området, samtidigt som Blekinge och Skåne kan få olika restriktioner.
Men vad skulle alternativet vara till att använda den regionindelning som finns?
Lär inte finnas någon data att analysera utan att det blir ett jätteprojekt om man ska göra en egen indelning. Och krångligt att kommunicera vad olika områden täcker om inte etablerade gränser och namn används för personer som kanske inte är helt välorienterade på Sveriges geografi från början.

Sen får jag känslan att det faktiskt inte är direkt smittorisk som man värderar, utan myndigheternas s.k. "kontroll" över situationen. Vilket delvis är ett annat perspektiv.

Varför svara mig så kritiskt och aggresivt när jag bara undrade?
Den bilden som iaf jag har fått är att Sveriges hela tiden sagt att testning och smittspårning i stor skala bara kostar resurser och inte ger så mkt när man har en allmän samhällsspridning. Och så förra veckan skulle det (i mina ögon) helt plötsligt testas massor. Men om det har ändrats under tiden så förstår jag och det var det jag undrade över, för mig som följer Svetige "utifrån" kändes det som en plötsligt ändring och jag funderade på tankarna bakom.

Ett enkelt svar och förklaring på det hade räckt.

Den bilden som iaf jag har fått är att Sveriges hela tiden sagt att testning och smittspårning i stor skala bara kostar resurser och inte ger så mkt när man har en allmän samhällsspridning. Och så förra veckan skulle det (i mina ögon) helt plötsligt testas massor. Men om det har ändrats under tiden så förstår jag och det var det jag undrade över, för mig som följer Svetige "utifrån" kändes det som en plötsligt ändring och jag funderade på tankarna bakom.

Det är inte vad tegnell sa fån början men verkligheten har inte motsvarat önskningarna. Fhm ville testa stort från början sa de men det har ju inte fungerat. Verkligheten har trängt sig på.

Det är ett långt skeende. Svårt att veta när fhm sa vad. Men allmänt är skvallret enormt så jag skulle lyssna igenom alla pressträffar om de tär viktigt för dig.

Det är inte vad tegnell sa fån början men verkligheten har inte motsvarat önskningarna. Fhm ville testa stort från början sa de men det har ju inte fungerat. Verkligheten har trängt sig på.

Det är ett långt skeende. Svårt att veta när fhm sa vad. Men allmänt är skvallret enormt så jag skulle lyssna igenom alla pressträffar om de tär viktigt för dig.

Men snälla, får man inte ställa en enkel fråga och få ett enkelt, trevligt svar. Och nej, det är liksom omöjligt för mig att hänga med i precis allt i två länder och just därför frågade jag här.

Men nu har jag fått svar, tack till dom som svarade trevligt och sakligt.

Varför svara mig så kritiskt och aggressivt när jag bara undrade?

I det första skedet så är det inte för att man finner det som en "dålig" åtgärd som det prioriteras bort, utan för att det de facto inte finns resurser. Dels måste man lägga resurser på mer viktiga saker som att vårda de sjuka, typ bygga upp IVA-avdelningar. Del så kommer man inte att kunna testa alla som behövs och då slinker så mycket igenom att det inte är lönt att testa delvis för då mister man poängen.

Sen har det länge funnits ett arbete med att bygga upp testkapaciteten. Det saknades ju testpinnar och reagensmedel och labbkapacitet på olika håll i landet. Så bara av det skälet hade det inte varit möjligt att testa mer oavsett vilja.
Samtidigt så har det funnits en prio-ordning för vilka det ska fokuseras på som ska testas och där man utökar successivt hela tiden. I lite olika takt i olika regioner beroende på hur det sett ut för dem. Både personal och logistik har varit flaskhalsar.

Den nyheten som kom nu senast handlar inte om en omsvängning av målen för vart man vill komma med testningen. Det handlar om att det kommit statlig finansiering för den testning som är utöver vad regionerna har ansvar för i sitt ordinarie uppdrag (dvs. det som behövs av medicinska skäl och för att ge vård) alla med lindriga symptom som bara kan vara hemma och tillfriskna själva. Sen har det varit en massa administrativt och formellt som man hållt på med ett tag som blivit färdigt och kommit på plats.

Och fortfarande så är det pågående arbete innan alla regioner är framme vid att kunna testa "alla" men det är nog klart "överallt" inom närmsta veckorna.

Men snälla, får man inte ställa en enkel fråga och få ett enkelt, trevligt svar. Och nej, det är liksom omöjligt för mig att hänga med i precis allt i två länder och just därför frågade jag här.

Som man ropar får man svar.

Din attityd och sätt att ställa frågorna gär ju att det känns tråkigt att svara. Du har redan bestämt dig för att Sverige har valt fel och gjort fel osv. Om du har följt Sverige någorlunda vet du ju också vad som ligger bakom att det testas mer och att det smittspåras mer. Det är inte jättesvårt att förstå.

Jag tror att din fråga uppfattades som "varför har Sverige först nu fattat och kovänt till att göra som andra?" och med en felaktig beskrivning om vad som faktiskt gjorts, tänkts och prioriterats som utgångspunkt för alltihopa. Det finns en känsla att man är less på det.

Om du frågat kring vad det nya beslutet innebär, varför det kommer nu och vad som förändrats hade det låtit annorlunda.

Men vad skulle alternativet vara till att använda den regionindelning som finns?
Lär inte finnas någon data att analysera utan att det blir ett jätteprojekt om man ska göra en egen indelning. Och krångligt att kommunicera vad olika områden täcker om inte etablerade gränser och namn används för personer som kanske inte är helt välorienterade på Sveriges geografi från början.

Sen får jag känslan att det faktiskt inte är direkt smittorisk som man värderar, utan myndigheternas s.k. "kontroll" över situationen. Vilket delvis är ett annat perspektiv.
Det finns data på komunnivå i Sverige. Och i storstäderna på stadsdelsnivå.

Att man här i Skåne börjar testa mer brett är för att smittspridningen är ganska liten och man ser en möjlighet att smittspåra. Om spridningen ät för stor går det inte att smittspåra. Men Skåne har av någon anledning kommit lindrigt undan. Vi har svensk strategi men i princip danska dödstal. Varför vet man inte riktigt.

Det finns data på komunnivå i Sverige. Och i storstäderna på stadsdelsnivå.
Inte IVA-fall och tagna prover väl? Jag tänkte utifrån användbarhet för det som de ville ha i sin analys. Och verkar inte heller vettigt att göra värderingen kommunvis med tanke på hur slumpartat det kan svänga i mindre kommuner då.

Jag menar verkligen inte att jag skulle ha något bättre förslag. Mer att man ger sig ut lite på djupt vatten när man ska ha en modell när vissa regioner är ok och andra och det kan växla till och från. Framför allt när en region kräver resor genom andra regioner och regioner till stor del befolkas av folk från andra regioner.

Du skrev ”och det har man kommit på först nu? Alla andra har gjort det sen början på mars”.

Det lät väldigt annorlunda än att du funderade över tankarna bakom och ställde en enkel fråga.

Jag tror att din fråga uppfattades som "varför har Sverige först nu fattat och kovänt till att göra som andra?" och med en felaktig beskrivning om vad som faktiskt gjorts, tänkts och prioriterats som utgångspunkt för alltihopa. Det finns en känsla att man är less på det.

Om du frågat kring vad det nya beslutet innebär, varför det kommer nu och vad som förändrats hade det låtit annorlunda.

Reflektion runt det fetstilta: Precis!

Jag är så sjukt djävla less på all kritik från människor, förvisso i men framför allt utanför Sverige! Folk som inte har en djävla aning!

Som så många andra i vårt land är jag ensamstående och bor själv. Jag har inte rört en annan människa på över tre månader. Jag kan peka ut det tillfälle när jag senast hade fysisk kontakt med en annan person, undantaget de enstaka tillfällen när jag råkat komma åt någon eller när någon råkat komma åt mig, varpå vi direkt utbytt ursäkter. Det är alltså mer än tre månader sedan. Att min hund dog när vi var 2-3 veckor in i pandemin (hon var jättegammal och bara föll död ner utan smärta, så inget extra trauma runt det) har väl naturligtvis bidragit till att jag tar ännu hårdare på den totala frånvaron på fysisk kontakt med något levande.

Så till alla som vittnar om att situationen är som vanligt i Sverige och som vill stänga ute svenskar bla bla känner jag mest DRA ÅT HELVETE!

Reflektion runt det fetstilta: Precis!

Jag är så sjukt djävla less på all kritik från människor, förvisso i men framför allt utanför Sverige! Folk som inte har en djävla aning!

Som så många andra i vårt land är jag ensamstående och bor själv. Jag har inte rört en annan människa på över tre månader. Jag kan peka ut det tillfälle när jag senast hade fysisk kontakt med en annan person, undantaget de enstaka tillfällen när jag råkat komma åt någon eller när någon råkat komma åt mig, varpå vi direkt utbytt ursäkter. Det är alltså mer än tre månader sedan. Att min hund dog när vi var 2-3 veckor in i pandemin (hon var jättegammal och bara föll död ner utan smärta, så inget extra trauma runt det) har väl naturligtvis bidragit till att jag tar ännu hårdare på den totala frånvaron på fysisk kontakt med något levande.

Så till alla som vittnar om att situationen är som vanligt i Sverige och som vill stänga ute svenskar bla bla känner jag mest DRA ÅT HELVETE!

Tack. Jag känner också att vi lever i en helt annan verklighet som de allra, allra flesta respekterar och förstår inte de här utifrånrösternas tyckande. Ofta ackompanjerat med någon enstaka vinklad bild om där det gått snett. Vi har tagit ungefär samma åtgärder som de flesta andra länder, så att den ”svenska strategin” skulle avvika stort från andras är ren och skär bullshit.

Inte IVA-fall och tagna prover väl? Jag tänkte utifrån användbarhet för det som de ville ha i sin analys. Och verkar inte heller vettigt att göra värderingen kommunvis med tanke på hur slumpartat det kan svänga i mindre kommuner då.

Det är lite olika vilken nivå vilken data finns men Sverige är mästare på statistik, kolla FHM-sida, där finns länk vidare till bland annat svenska intensivvårdsregistret. Det finns mängder av olika data att gräva ner sig i och exceldokument att ladda ner om du vill analysera.

https://www.folkhalsomyndigheten.se...a-utbrott/covid-19/bekraftade-fall-i-sverige/

Du skrev ”och det har man kommit på först nu? Alla andra har gjort det sen början på mars”.

Det lät väldigt annorlunda än att du funderade över tankarna bakom och ställde en enkel fråga.
Det var ju min följdkommentar efter du gett mig ett tråkigt svar. Men vi släpper det nu.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Ta bort tandsten med ultraljud
  • Avlivning älskade katt

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka