Covid-19 del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har inte läst de senaste fem trådarna tror jag. Men en sak jag har märkt med att folk stannar hemma vid symptom är att jag har varit frisk hela våren. Jag hade lite känningar av förkylning i påsk, i övrigt har jag varit frisk sen i januari. Och jag blir fan förkyld HELA tiden. Så mitt immunförsvar suger uppenbarligen, men nu, när folk inte hostar på allmän plats, då får jag vara frisk. Någon mer som upplevt samma sak?
Jag är mycket friskare!

Jag har dock helt plötsligt blivit allergisk mot något och har hosta ibland. Halvkul när man är i affären 😅 😅

Tror inte att det har att göra med att det är så få nya fall utan att testkapaciteten ökat? I Västra Götaland har har alla med milda symptom kunnat testa sig på VC sen en dryg vecka tillbaka och där ökar det ju mest just nu (antagligen är ju just detta bidragande till det). Och där har det ju alltid varit många fler nya fall än Skåne

Stämmer inte riktigt. I min stad, inte samma som Dobbis, så får man bara testa om man har luftvägsbekymmer ihop med förkylningssymtom. Jag som var förkyld i nästan 4 veckor fick endast komma in om mina luftvägsbekymmer fanns kvar just den dagen jag skulle ringa om tid.

Har däremot sett på Instagram och Facebook att vissa städer i Västra Götaland
testar alla även utom sympton.

Min mor som hållit sig hemma, inte handlat på affärer osv mer en i nödfall, Och egentligen hela familjen har hållit sig hemma har lyckats genom att träffa två närstående få Covid 19. Kan inte vara så mycket annat tyvärr. Hon är inne på dygn 10 med feber. Lite ledsamt är de för i tisdags skulle vi firat lillebror som tog studenten nu är de uppskjutet på obestämd framtid. De visar också hur smittsamt de kan vara tyvärr. De träffade dem en gång och två dagar senare låg min mammas man i feber och sen nu hon. Som tur är har min lillebror hittills klarat sig men återstår väl och se han kan lika väl bli sjuk han med vad de lider.

Stämmer inte riktigt. I min stad, inte samma som Dobbis, så får man bara testa om man har luftvägsbekymmer ihop med förkylningssymtom. Jag som var förkyld i nästan 4 veckor fick endast komma in om mina luftvägsbekymmer fanns kvar just den dagen jag skulle ringa om tid.

Har däremot sett på Instagram och Facebook att vissa städer i Västra Götaland
testar alla även utom sympton.

Jag menade inte att i Västa Götaland så finns kapaciteten överallt att testa vem som helst som har symptom. Men regionen testar sedan början av juni även alla invånare (som i vem dom helst) med milda symptom på VC. Sen blir det väl såklart efter kapacitet. Skillnaden är att i tex Stockholm gör man det öht inte.

Sist jag kollade var det fyra delstater som hade karantän (Bayern, Mecklenburg-Vorpommern, Bremen och Schledwig-Holstein). Men det ändras ju så snabbt så det är ingen garanti. Kan inte hitta något om att Baden.Württemberg har det just nu i alla fall...

Sist jag kollade var det fyra delstater som hade karantän (Bayern, Mecklenburg-Vorpommern, Bremen och Schledwig-Holstein). Men det ändras ju så snabbt så det är ingen garanti. Kan inte hitta något om att Baden.Württemberg har det just nu i alla fall...

Du har ätt, enligt Landesverordnungen så gäller karantän om man återvänder från ett land som enligt RKI har mer än 50 nya fall per 100.000 invånare 7 dagar i rad. Sverige nämns inte explicit på BW:s hemsida, men i andra sammanhang.

Måste resande nu själva hålla ordning på siffrorna för landet de reser till också?? Det verkar väldigt stökigt.

Min pappas fru bor i Berlin och han behöver inte sitta i karantän när han kommer från Sverige, han sa också att hade han fått för sig att sen åka från Berlin till nåt av områdena med karantän hade han inte heller behövt göra det även om han kommit från Sverige från början så jag vet inte riktigt hur bra dom där reglerna funkar..

Nästan 1 miljon svenskar reste utomlands under sportslovsveckorns (galet!). Hur många andra länder hade nästan 10 % av befolkningen på resande fot när viruset började få fäste? Känns ju inte orimligt att timingen med sportlovet är en anledning till varför Sverige drabbats hårdare.

Vi (Norge) hade vårat sportlov i slutet på februari, och direkt efteråt började en snabb ökning av Covid-19 - typ från 0 till 100 på några dagar.... Ett litet tag där var vi bland de land med flest konstanterade fall per 100.000 invånare.

Men sedan "lockdown" infördes redan 12. mars så bromsades smittan snabbt, och är i dag nästan obefintlig. Nu öppnas det upp för att man kan åka til Danmark och evt andra länder med lika låg smitta, i övrigt är det 10 dagars karantän vid utomlandsresor. (Och 20.000 i bot varje gång om man olagligt lämnar huset under karantänen)

Det verkar inte som att Sverige valde rätt väg i pandemin.
...Eller så valde Svenska politiker fel när de:

*Införde den underfinansierade Ädelreformen, vilket resulterat i att antalet platser på äldreboenden halverats sedan år 2000, och att kvaliteten på äldreomsorgen sjunkit.
*När man de facto lade ner alla former av krisberedskap
*När man började lyssna på företagsekonomer, istället för samhällsekonomer
*När man prioriterade sådant som sänkta skatter, t.ex. jobbskatteavdrag, framför vård, skola omsorg, och krisberedskap

Du kanske ska utveckla din åsikt lite mera?

Sådana där one-liners passar bättre på t.ex. Facebook än på ett diskussionsforum.

...Eller så valde Svenska politiker fel när de:

*Införde den underfinansierade Ädelreformen, vilket resulterat i att antalet platser på äldreboenden halverats sedan år 2000, och att kvaliteten på äldreomsorgen sjunkit.
*När man de facto lade ner alla former av krisberedskap
*När man började lyssna på företagsekonomer, istället för samhällsekonomer
*När man prioriterade sådant som sänkta skatter, t.ex. jobbskatteavdrag, framför vård, skola omsorg, och krisberedskap

Du kanske ska utveckla din åsikt lite mera?

Sådana där one-liners passar bättre på t.ex. Facebook än på ett diskussionsforum.
Tydligen får inte kommuner anställa läkare på äldreboenden? Det känns ju lite sådär när de ska klara av att sköta covidpatienter men måste åka till sjukhus eller vc för att få en läkare? Rätta mig?

Reformen verkar ofärdig?

Generellt så hade Sverige mått dåligt om inte sparsamhet och jobbinriktning, en annan väg, rått under finanskrisen 2008-2009. Övriga länder i världen led mycket hårt av den men svenska offentligt anställda vet knappt att det var en finanskris. Det var en extrem kris.

Senast ändrad:
Tydligen får inte kommuner anställa läkare på äldreboenden? Det känns ju lite sådär när de ska klara av att sköta covidpatienter men måste åka till sjukhus eller vc för att få en läkare? Rätta mig?

Reformen verkar ofärdig?

Generellt så hade Sverige mått dåligt om inte sparsamhet och jobbinriktning, en annan väg, rått under finanskrisen 2008-2009. Övriga länder i världen led mycket hårt av den men svenska offentligt anställda vet knappt att det var en finanskris. Det var en extrem kris.
Det finns läkarbilar som kommer till vårdboenden.

Kort version; läkarna kommer oftast till patienterna för den vanliga vården. Både i planerade ronder men även för akuta bedömningar eller i samband med palliativ vård. Nu har behovet ökat markant plus att många är sjuka.

Längre version; Det normala är att läkare från antingen VC eller en geriatrisk avdelning har ett särskilt boende (SÄBO) som sitt. Då finns det (förhoppningsvis en och samma med kontinuitet) en läkare som regelbundet kommer ut och rondar patienterna med hjälp av sjuksköterskorna som har en närmare koll på sina patienter. Sjuksköterska A går kanske igenom tre av sins patienter på ronden: Asta som fått ett fult liggsår, Bertil som legat högre i blodtryck och Cecilia som bara vill ligga i sängen. Läkaren kanske då skriver ut annan blodtrycksmedicin till Bertil utan att träffa honom eftersom sköterskan håller koll på blodtrycket, föreslår att man kontaktar Cecilias psykiater och att man tar ett gäng blodprov för att se att inget annat är på g och så tittar hen till Astas liggsår för att se om det behövde bedömas på sjukhus.

Problemet här är ju uppenbart, de har tajt om tid i vanliga fall och på vissa ställen är det väldigt svårt med kontinuiteten - både på läkarsidan och på sjuksköterskesidan. När det fungerar bra så kan det vara fullt möjligt att ge adekvat vård medan man minskar de fysiska besöken av läkare. Hen känner ju redan till att Cecilia på rum tre är djupt deprimerad men inte somatiskt sjuk och därför inte behöver skickas till akuten när hon inte vill gå upp eller berättar om hallucinationer. Vikarien för läkaren som ligger hemma med Covid och vikarien för Cecilias sjuksköterska kan däremot bli oroliga och skickar henne till akuten där hon får smitta som hon sedan tar med till boendet. Väl på boendet igen så smittar Cecilia (som får väldigt lite symptom) David som bland annat har KOL och svår hjärtsvikt och inte för allt i världen vill dö på sjukhus. Förhoppningsvis så har ordinarie personal kommit tillbaka och David kan få en anpassad vård på sitt äldreboende fram tills dess att han avlider.

Personligen då kan jag tycka att läkartätheten men framförallt sjukskötersketätheten behöver öka. Samt att vi behöver fler platser alternativt fler boendeformer för de som börjar att få svårt att bo hemma.

Kort version; läkarna kommer oftast till patienterna för den vanliga vården. Både i planerade ronder men även för akuta bedömningar eller i samband med palliativ vård. Nu har behovet ökat markant plus att många är sjuka.

Längre version; Det normala är att läkare från antingen VC eller en geriatrisk avdelning har ett särskilt boende (SÄBO) som sitt. Då finns det (förhoppningsvis en och samma med kontinuitet) en läkare som regelbundet kommer ut och rondar patienterna med hjälp av sjuksköterskorna som har en närmare koll på sina patienter. Sjuksköterska A går kanske igenom tre av sins patienter på ronden: Asta som fått ett fult liggsår, Bertil som legat högre i blodtryck och Cecilia som bara vill ligga i sängen. Läkaren kanske då skriver ut annan blodtrycksmedicin till Bertil utan att träffa honom eftersom sköterskan håller koll på blodtrycket, föreslår att man kontaktar Cecilias psykiater och att man tar ett gäng blodprov för att se att inget annat är på g och så tittar hen till Astas liggsår för att se om det behövde bedömas på sjukhus.

Problemet här är ju uppenbart, de har tajt om tid i vanliga fall och på vissa ställen är det väldigt svårt med kontinuiteten - både på läkarsidan och på sjuksköterskesidan. När det fungerar bra så kan det vara fullt möjligt att ge adekvat vård medan man minskar de fysiska besöken av läkare. Hen känner ju redan till att Cecilia på rum tre är djupt deprimerad men inte somatiskt sjuk och därför inte behöver skickas till akuten när hon inte vill gå upp eller berättar om hallucinationer. Vikarien för läkaren som ligger hemma med Covid och vikarien för Cecilias sjuksköterska kan däremot bli oroliga och skickar henne till akuten där hon får smitta som hon sedan tar med till boendet. Väl på boendet igen så smittar Cecilia (som får väldigt lite symptom) David som bland annat har KOL och svår hjärtsvikt och inte för allt i världen vill dö på sjukhus. Förhoppningsvis så har ordinarie personal kommit tillbaka och David kan få en anpassad vård på sitt äldreboende fram tills dess att han avlider.

Personligen då kan jag tycka att läkartätheten men framförallt sjukskötersketätheten behöver öka. Samt att vi behöver fler platser alternativt fler boendeformer för de som börjar att få svårt att bo hemma.
Fast Cecilia har isolerats 2 veckor på sitt rum om hon kommer från sjukhuset?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka