Covid-19 del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fast det verkar finnas viss diskrepans... Nu kan jag tyvärr bara läsa ingressen av denna artikel, men den visar ju på att det ändå verkar vara problematiskt: https://www.dn.se/nyheter/sverige/h...dstal-kan-sla-mot-synen-pa-sveriges-strategi/
Det är som @Breaktown säger,
problemet består i att alla länder rapporterar sin Corona-statistik så olika till WHO och co, så att den inte går att jämföra mellan olika länder.

Det enda sättet att jämföra blir då överdödlighet, som inte är de siffrorna du ser i dagens (för amatörepidemiologer alldeles för) lättillgängliga statistik.

Ja, men om man säger att nu får ni resa men alla regler är som förut så känns det ju fel om resebolagen ska stå för att det efterföljs.
Jag tror att individen i det stora hela skulle skita i reglerna om det vore så att resebolagen gav ut 100% av platserna.

Jag tror absolut att det finns en hel del som skulle strunta i det, och en hel del som skulle avstå att åka till Gotland om det innebar att trängas på en normalfull färja.

Min känsla är också att folk börjar bli mindre och mindre försiktiga jämfört med i mars. Men min uppfattning är verkligen inte heller att alla lever som vanligt.

Jag promenerade förbi en 4h-gård igår i närheten av där jag bor. Min första tanke var "herregud vad mycket folk". Sen kom jag på hur det brukar se ut en vanlig försommarhelg. Även om det var mycket folk på platsen var det jämförelsevis folktomt. Med andra ord jättemånga som avstår att att åka dit.

81 nya bekräftade smittofall rapporteras nu i Oslo för den senaste veckan.

Det är en tredubbling jämfört med förra veckan, rapporterar NRK.

Samtidigt ökar smittsamheten av coronaviruset också i Danmark, har Ekstrabladet rapporterat tidigare idag.

Den senaste uppgiften från danska Sundhedsstyrelsen visar att R-talet, alltså hur många personer som en smittad person i sin tur smittar, stigit till 1,0.

Det betyder att en smittad person beräknas smitta en annan person.

Den 2 juni var talet 0,7.

Från Aftonbladet.
Ojsan, testar de mer nu kanske? Eller sprider sig smittan igen?

Samtidigt ökar smittsamheten av coronaviruset också i Danmark, har Ekstrabladet rapporterat tidigare idag.

Den senaste uppgiften från danska Sundhedsstyrelsen visar att R-talet, alltså hur många personer som en smittad person i sin tur smittar, stigit till 1,0.

Från Aftonbladet.
Andra vågen kanske...

Från Aftonbladet.
Har inte båda länderna lättat på restriktionerna? I så fall blir det nog ett mindre (min amatörmässiga gissning) uppsving i antal fall.

Har inte båda länderna lättat på restriktionerna? I så fall blir det nog ett mindre (min amatörmässiga gissning) uppsving i antal fall.
Det är det jag funderar på, vilket visar antingen på att man lättat på restriktionerna för snabbt eller att det inte hade spelat någon roll om man stängt ned samhället då det kommer sprida sig igen efteråt.

De stater som lattat pa restrictioner i USA har ocksa en (forvantad) okad smitta. Har ar det sjukhus varden som man vill vara saker pa att den racker sa alla som behover har plats och ca fa en vardsang dar de behover.

De tre kommuner som har den storsta okningen sedan vi oppnade fas 1 ar tva kust kommuner och en kommun som har en hel del varma kallor och liknande. Alla andra kommuner (inklusive dar vi bor) har okat, men mycket lite.
Hur fort okningen gar beror pa hur manga nya fall som "blommar upp". Just nu kan 25 personer samlas pa ett stalle, efter July 1 blir det 50 personer.

Från Aftonbladet.
Är det så att det ökar har jag svårt att se det som en andra våg utan det är snarare en fortsättning av den första men inte fått bukt med utan bara fått att stanna av genom restriktioner.

Idag har jag fått lämna blod för att se om jag har några antikroppar mot covid. Förmodligen negativt men är ju ändå kul att få göra. Har inte varit sjuk alls och inte ens det minsta lilla symtomet men har träffat patienter med konstaterad covid, dock undersöker ju inte vi några patienter så det blir ju inte nära på det sättet.

De stater som lattat pa restrictioner i USA har ocksa en (forvantad) okad smitta. Har ar det sjukhus varden som man vill vara saker pa att den racker sa alla som behover har plats och ca fa en vardsang dar de behover.

De tre kommuner som har den storsta okningen sedan vi oppnade fas 1 ar tva kust kommuner och en kommun som har en hel del varma kallor och liknande. Alla andra kommuner (inklusive dar vi bor) har okat, men mycket lite.
Hur fort okningen gar beror pa hur manga nya fall som "blommar upp". Just nu kan 25 personer samlas pa ett stalle, efter July 1 blir det 50 personer.

Vore det inte finurligare att vänta med att lätta restriktionerna upp till 50 personer, till exempel till den 5 juli?

Vore det inte finurligare att vänta med att lätta restriktionerna upp till 50 personer, till exempel till den 5 juli?

Helt klart och jag hade fel nar jag sa forsta Juli ... om allt gar som myndigheterna vill lattas restriktioner upp till 50 personer forsta Augusti. :o Det innebar att alla hinner se vad som hander efter forsta fasen som oppnade forsta Juni.

Det är det jag funderar på, vilket visar antingen på att man lättat på restriktionerna för snabbt eller att det inte hade spelat någon roll om man stängt ned samhället då det kommer sprida sig igen efteråt.
Så länge man inte har något vaccin så är en nedstängning något som funkar bara så länge det är nedstängt.
Sen verkar det där viruset leva ett eget liv......🙄

Från Aftonbladet.
R-talet svänger ganska snabbt också det kan ändras tillbaka på några dagar.

I österrike har man inte sett ngn ökning alls sen man lättade på restriktionerna, det forsätter att minska och r-talet ligger mellan 0,1-0,3. Nu försvinner maskkravet, ska bli "spännande" att se vad som händer nu, om fallen ökar.

Jag upplever att de flesta lever som vanligt nu, träffar vänner och är inte längre så noga med avstånd.

Nästa vecka öppnas gränserna till nästan alla länder inom EU, Italien med resevarning för Lombardei. Till Sverige, Spanien (till 1 Juli), Portugal och Storbrittanien får man åka till men när man kommer hem måste man vara 2 v i karantän.

I österrike har man inte sett ngn ökning alls sen man lättade på restriktionerna, det forsätter att minska och r-talet ligger mellan 0,1-0,3. Nu försvinner maskkravet, ska bli "spännande" att se vad som händer nu, om fallen ökar.

Jag upplever att de flesta lever som vanligt nu, träffar vänner och är inte längre så noga med avstånd.

Nästa vecka öppnas gränserna till nästan alla länder inom EU, Italien med resevarning för Lombardei. Till Sverige, Spanien (till 1 Juli), Portugal och Storbrittanien får man åka till men när man kommer hem måste man vara 2 v i karantän.
I Tyskland har 3 (?) delstater också 2 veckors karantän om man återvänder från Sverige.

I Skåne ska man börja med smittspårning och inom kort ska alla med symptom kunna gå och bli testade på sin VC. Skönt att höra det är så få nya fall att smittspårning är möjlig! Känns som ett steg på vägen mot ett normalt samhälle!

I Tyskland har 3 (?) delstater också 2 veckors karantän om man återvänder från Sverige.

Jag måste vara lite dum som inte riktigt begriper den där berömda kartan från tyska smittskyddet där Sverige lyser ensamt rött just i förhållande till reserekommendationerna. (Menar nu inte att du ska kunna svara på det ;) )

Sverige var rött för att vi hade mer än 50 nya fall per 100 000 invånare. Applicerat på Sveriges befolkning innebär det att Sverige har mer en 5000 fall per vecka. (Faktiska siffran är knappt 6000 nya fall). Rekommendationen var karantän om man reser från ett rött område.

Till exempel Storbritannien är i kategori 3 med 10-25 nya fall senaste veckan. Om vi antar lägsta siffran 10 och applicerar det på Storbritanniens befolkning blir det ca 6600 fall.

Sverige är till ytan nästan dubbelt så stort som Storbritannien. Man måste alltså sitta i karantän om man kommer tillbaka från en dubbel så stor yta med färre antal nya fall.

Får väl tillägga att jag inte försöker argumentera för att fler ska resa till och från Sverige. Tycker utrikesresor i största allmänhet känns dumt i sommar.

Jag måste vara lite dum som inte riktigt begriper den där berömda kartan från tyska smittskyddet där Sverige lyser ensamt rött just i förhållande till reserekommendationerna. (Menar nu inte att du ska kunna svara på det ;) )

Sverige var rött för att vi hade mer än 50 nya fall per 100 000 invånare. Applicerat på Sveriges befolkning innebär det att Sverige har mer en 5000 fall per vecka. (Faktiska siffran är knappt 6000 nya fall).

Till exempel Storbritannien är i kategori 3 med 10-25 nya fall senaste veckan. Om vi antar lägsta siffran 10 och applicerar det på Storbritanniens befolkning blir det ca 6600 fall.

Sverige är till ytan nästan dubbelt så stort som Storbritannien. Man måste alltså sitta i karantän om man kommer tillbaka från en dubbel så stor yta med färre antal nya fall.

Får väl tillägga att jag inte försöker argumentera för att fler ska resa till och från Sverige. Tycker utrikesresor i största allmänhet känns dumt i sommar.

Jag tror att många reagerar känslomässigt på den här situationen. Tyvärr agerar få länder och politiker på fakta och vetenskap utan agerar känlsomässigt och eftersom Sverige sticker ut och inte har gjort det så måste vi vara farligare än alla andra. Danskarna är t.ex.orimligt rädda för Sverige trots att det i Skåne är mindre smitta än i Köpenhamnsområdet.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka