Covid-19 del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
I Skåne ska man börja med smittspårning och inom kort ska alla med symptom kunna gå och bli testade på sin VC. Skönt att höra det är så få nya fall att smittspårning är möjlig! Känns som ett steg på vägen mot ett normalt samhälle!

Tror inte att det har att göra med att det är så få nya fall utan att testkapaciteten ökat? I Västra Götaland har har alla med milda symptom kunnat testa sig på VC sen en dryg vecka tillbaka och där ökar det ju mest just nu (antagligen är ju just detta bidragande till det). Och där har det ju alltid varit många fler nya fall än Skåne.

Antal nya fall är ju också beroende på just hur många som testas. Lär ju vara säkrare att titta på hur inläggningar och dödsfall utvecklar sig

edit: Ser nu att det var just smittspårningen du kopplade till antalet nya fall. Det är ju såklart en annan sak

Senast ändrad:
Här är det 50 nya fall per 100.000 invånare dom är gränsen för att tex en kommun går mot lockdown igen (lite grovt sådär). Alltså räknas Sverige nu som riskområde.

I österrike har man inte sett ngn ökning alls sen man lättade på restriktionerna, det forsätter att minska och r-talet ligger mellan 0,1-0,3. Nu försvinner maskkravet, ska bli "spännande" att se vad som händer nu, om fallen ökar.

Jag upplever att de flesta lever som vanligt nu, träffar vänner och är inte längre så noga med avstånd.

Nästa vecka öppnas gränserna till nästan alla länder inom EU, Italien med resevarning för Lombardei. Till Sverige, Spanien (till 1 Juli), Portugal och Storbrittanien får man åka till men när man kommer hem måste man vara 2 v i karantän.
Detta är inte riktat direkt till dig utan är bara en allmän kommentar till spridningen

Det där viruset lever lite sitt egna liv. Men generellt så verkar det trappas av nu oberoende vad man gjort/inte gjort för åtgärder.
På Sahlgrenska där man tagit immuntester på personalen så är det ca 9% som uppvisar immunitet. I samhället tror jag det ligger på runt 7%. Så trots att Sverige inte gjort något (i omvärldens ögon) så är det förhållande få som fått covid-19. Däremot verkar det finnas ”små öar” i samhället där smittospridningen ligger högt. Dock verkar inte viruset spridas jättemycket utanför dessa ”små

Här är det 50 nya fall per 100.000 invånare dom är gränsen för att tex en kommun går mot lockdown igen (lite grovt sådär). Alltså räknas Sverige nu som riskområde.

Jag förstår den riskbedömningen när det gäller hanteringen av utvecklingen lokalt i ett område! Men inte kopplat till internationella reserekommendationer just pga det jag beskrev :)

Tror inte att det har att göra med att det är så få nya fall utan att testkapaciteten ökat? I Västra Götaland har har alla med milda symptom kunnat testa sig på VC sen en dryg vecka tillbaka
Det stämmer inte riktigt med verkligheten, här kan man inte testa sig för våran vc har tydligen inget tester,bara för dom jätte sjuka

Men det blir så konstigt att koppla det till absoluta siffror. När antalet rapporterade fall är väldigt beroende av hur många som testas och inte så är ju inte dessa siffror någon direkt beskrivning av smittrycket. För det krävs ju tolkningar av vad siffrorna egentligen visar på utifrån hur urvalet ser ut?
Då skulle det vara typ ofarligt att åka till Jemen för där finns nästan inga fall som bekräftats med tester?

Tror inte att det har att göra med att det är så få nya fall utan att testkapaciteten ökat?
Snarare att regeringen har avsatt finansiering för att göra mer tester än de som är motiverade för sjukvården att utföra utifrån sina egna medicinska bedömningar och prioriteringar.

Problemet är väl att det inte kommit något formellt uttalat direktiv/uppdrag till Regionerna att de ska prioritera bort vård som de anser angelägnare för att utföra detta. Och då hjälper det inte att bara vifta med pengar när det inte finns personal och andra nödvändiga resurser att tillgå som inte redan är upptagna med att göra annat.

Men det har typ kommunicerats som "nu kommer man att kunna" fast det inte alls var klart när och hur det skulle bli driftsatt i hela landet.

Har i Oregon kan vem som vill testa for att se om vi har haft Corona, men att testa for att se om man har det har vi fortfarande lite for fa tester for att alla som har symptom ska kunna gora. Vi ar namligen en "bla" stat, det vill saga demokratisk och far inte lika mycket som andra stater (plus att var president forolampar var guvernor i stort sett varje gang han namner var stat :cautious:)
Vi har sedan man startade "forsta steget" den forsta Juni 70 nya fall (5097 fall totalt) med 169 doda.

Men det blir så konstigt att koppla det till absoluta siffror. När antalet rapporterade fall är väldigt beroende av hur många som testas och inte så är ju inte dessa siffror någon direkt beskrivning av smittrycket. För det krävs ju tolkningar av vad siffrorna egentligen visar på utifrån hur urvalet ser ut?
Då skulle det vara typ ofarligt att åka till Jemen för där finns nästan inga fall som bekräftats med tester?

Vi har iofs en generell resevarning utanför EU så Jemen verkar olämpligt.

Klart det är svårt med siffror och rapportering, men vad ska man gå på? Sverige har många döda och många nya rapporterade fall (jämfört med Tyskland just nu).

Jag vill gärna åka till Sverige i sommar och avser inte göra några vansinnigt riskanta saker. Men vi kan ju inte riskera att hamna två veckor i karantän när vi kommer hem, så jag hoppas innerligt att reglerna ändras... (Min delstat har inga karantänkrav just nu iofs, men det är väl bara en tidsfråga.)

Jag har inte läst de senaste fem trådarna tror jag. Men en sak jag har märkt med att folk stannar hemma vid symptom är att jag har varit frisk hela våren. Jag hade lite känningar av förkylning i påsk, i övrigt har jag varit frisk sen i januari. Och jag blir fan förkyld HELA tiden. Så mitt immunförsvar suger uppenbarligen, men nu, när folk inte hostar på allmän plats, då får jag vara frisk. Någon mer som upplevt samma sak?

Jag har inte läst de senaste fem trådarna tror jag. Men en sak jag har märkt med att folk stannar hemma vid symptom är att jag har varit frisk hela våren. Jag hade lite känningar av förkylning i påsk, i övrigt har jag varit frisk sen i januari. Och jag blir fan förkyld HELA tiden. Så mitt immunförsvar suger uppenbarligen, men nu, när folk inte hostar på allmän plats, då får jag vara frisk. Någon mer som upplevt samma sak?
Vad gäller förkylningar, så ja!
Även barnen (förskola

Peppar peppar, förstås 🙄😇

Vi har varit mer mer sjuka än förra vintersäsongen.

Vi har varit mer friska denna vår än övriga vårar. Dessutom slapp vi magsjuka som vi Alltid får annars från förskolan.

Dock var jag jätte sjuk i något influensaliknande i vintras innan pandemin kom. Var fruktansvärt faktiskt.

Vi har mindre än 15 bekräftade fall här i stan. Några av de som haft de är bekanta som klarat sig bra hemma i karantän. Det var lite läskigt när det kom så nära.

I Skåne ska man börja med smittspårning och inom kort ska alla med symptom kunna gå och bli testade på sin VC. Skönt att höra det är så få nya fall att smittspårning är möjlig! Känns som ett steg på vägen mot ett normalt samhälle!
På min VC här i Skåne testar man inte om det gått mer än 72 timmar sedan första symtomen. Detta trots att jag ingår i gruppen som ska testas, kan vara bra att veta.

På min VC här i Skåne testar man inte om det gått mer än 72 timmar sedan första symtomen. Detta trots att jag ingår i gruppen som ska testas, kan vara bra att veta.

Nä, det stod inte att det görs just nu men att det skulle göras. Jag är helt frisk än så länge så det är inte aktuellt för mig.

Jag är så himla stolt över mina kollegor på jobbet.

Alla med stanna-hemma-sympton är jäkligt noga med att vara hemma när det händer.
Vi pratar ibland om det med varandra och ingen har varit sjuk än och känner sig inte sjuka heller när de är hemma men lite raspiga i halsen eller lite småont. Vi säger att det känns konstigt eftersom man inte känner sig sjuk alls och hade det varit ett vanligt år hade man jobbat då.

När man varit hemma 2-4 dagar efter symptomen försvunnit så är man ju ganska säker på att det inte var något Heller.

Sedan hör jag andras arbetsplatser och fanimej häpnar över folks totala oförmåga att förstå pandemin Och dess regler.

För att inte outa person och arbetsplats så får ni tro på att det är förstahandsuppgifter och säker källa.
Personen står på jobbet när en kollega kommer in och helt apropå säger att den har ganska ont i halsen och har haft i tre dagar. Personen säger att ”då ska du gå raka vägen hem”. Kollegan viftar bort det hela och personen säger att ”om du inte går upp till sjuksyrran och kollar upp dig så ringer jag chefen”.

Kollegan går dit, pratar med sjuksyrran, kommer ner och säger att det inte var någon fara och att den kan jobba vidare. Nu råkar personen känna sjuksyrran men kan inte ringa den förrän efter arbetsdagen. Då visar det sig att sjuksyrran å det starkaste sagt att kollegan ska gå hem, inte att den kunde jobba vidare.

En annan av kollegorna var inne på sin tredje dag med Ipren och panodil för förkylningssymptom och ont i halsen.

På arbetsplatsen har de Covid-19 kan tilläggas.

Jag säger det igen! Gud vad jag är glad för våra anställda som verkligen tar sitt ansvar!!

Vi har iofs en generell resevarning utanför EU så Jemen verkar olämpligt.

Klart det är svårt med siffror och rapportering, men vad ska man gå på? Sverige har många döda och många nya rapporterade fall (jämfört med Tyskland just nu).

Jag vill gärna åka till Sverige i sommar och avser inte göra några vansinnigt riskanta saker. Men vi kan ju inte riskera att hamna två veckor i karantän när vi kommer hem, så jag hoppas innerligt att reglerna ändras... (Min delstat har inga karantänkrav just nu iofs, men det är väl bara en tidsfråga.)

Jag menade mest att det var minst lika stor risk i andra länder som Sverige och restriktionerna borde gälla fler :)

Men ja det är ju hopplöst att göra klockrena rekommendationer när alla länder rapporterar så olika.

Ett ”kul” exempel är ju Ryssland som har rapporterar anmärkningsvärt låga dödstal och hävdar att det beror på deras braiga system. Samtidigt dog det 58% fler i Moskva i maj jämfört med de senaste tre åren. Wonder why 🙄

https://www.dn.se/nyheter/sverige/j...-kom-in-fran-lander-som-gick-under-var-radar/

Lång intervju med Jonas Carlsson (FHM) i DN som ger en lite ny bild (baserat på FHMs rapport som kom idag) av hur viruset kom till Sverige.

Den typ av viruset som flest i Sverige fått kom hit från bland annat Storbritannien,
Frankrike, och östra USA. Allt fokus i Europa var på Italien och Österrike och i princip alla dom kom därifrån spårades

Nästan 1 miljon svenskar reste utomlands under sportslovsveckorns (galet!). Hur många andra länder hade nästan 10 % av befolkningen på resande fot när viruset började få fäste? Känns ju inte orimligt att timingen med sportlovet är en anledning till varför Sverige drabbats hårdare.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka