Covid-19 del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag försvann maskkravet här (med ngr undantag) men rekomendationen är fortfarande att använda den. Jag var och handlade och det var medelmkt folk, bara en äldre tant bar mask. Skönt att slippa den, äntligen kunde man se folk ordentligt igen och folk verkade allmänt gladare.

Men jag märkte också att ingen höll avstånd, den bakom mig i kassan stog nästan på mig, "råkade" trampa honom på foten:angel:.
Tråkigt att se nu när avstånd faktiskt är ännu viktigare. Ska bli interessant nu om det blir en ökning av sjuka.

Min besvikelse hade varit tämligen stor om den svenska strategin hade baserats på ett ASAP införande av lockdown i september 2022 (som bara kan genomföras om det finns stöd i riksdagen både före och efter valet) som svar på pandemins utbrott i mars 2020.

Haha, suveränt! 😅

Fast, vare sig Danmark eller Norge har haft utegångsförbud eller så, våran "lockdown" innebar endast att verksamheter som kunde leda till ökad smittspridning och inte var "kritiska samhällsfunktioner" blev nerstängda ett tag, och sedan fick starta upp med vissa restriktioner (t. ex. gym, frisörer, bio, pubbar etc). Och skolorna förståss. Skulle man inte kunna göra detta i Sverige med dagens lagstiftning?

Haha, suveränt! 😅

Fast, vare sig Danmark eller Norge har haft utegångsförbud eller så, våran "lockdown" innebar endast att verksamheter som kunde leda till ökad smittspridning och inte var "kritiska samhällsfunktioner" blev nerstängda ett tag, och sedan fick starta upp med vissa restriktioner (t. ex. gym, frisörer, bio, pubbar etc). Och skolorna förståss. Skulle man inte kunna göra detta i Sverige med dagens lagstiftning?

Har det inte varit tvingande förbud att inte resa till sina hytter och tvingande att sitta i karantän om man kommer över gränsen från andra länder? Det är två saker som inte skulle gått att göra i Sverige. Att stänga verksamheter av smittskyddsskäl finns vissa möjligheter.

I Sverige finns inte möjlighet att med lag/tvång belägga stora grupper med hinder att förflytta sig själva inom landet.

Senast ändrad:
Det gjorde det ju inte? Coronavirus är bara en typ av virus, det betyder inte att alla coronavirus är samma virus.
Tog en bild på din bild och strök under infon:

6D390589-2371-4FF3-81D9-B8990353622F.webp

:meh:
Varför måste det vara så knivig att boka tid för coronaprovtagning i Stockholm - först ska man ladda ned en app som ska ge en kod som ska användas på vårdguidens hemsida. Varför inte bara vårdguidens hemsida?

Känns inte riktigt konstruerat för att nå riskgrupperna - snarare som en service till diverse brommabor

Med tanke på vilket tryck det blev på appen så är väl skälet antagligen att folk som har andra problem ska ha åtminstone en liten chans att kunna kontakta vårdguiden.

Idag försvann maskkravet här (med ngr undantag) men rekomendationen är fortfarande att använda den. Jag var och handlade och det var medelmkt folk, bara en äldre tant bar mask. Skönt att slippa den, äntligen kunde man se folk ordentligt igen och folk verkade allmänt gladare.

Men jag märkte också att ingen höll avstånd, den bakom mig i kassan stog nästan på mig, "råkade" trampa honom på foten:angel:.
Tråkigt att se nu när avstånd faktiskt är ännu viktigare. Ska bli interessant nu om det blir en ökning av sjuka.
Här håller i stort sett alla avståndet i affärer men även utomhus. De är ett så. Pass befäst beteende att det lär sitta i länge.

Relaterat, det står inte att det är samma. Så nej, det står fortfarande inte där.
Det är underförstått. Jag upplever det som det är så självklart att det handlar om COVID-19 att man inte precisera vilket Coronavirus vilket går helt i linje med många andra artiklar. Corona syftar i stort sett alltid på COVID-1.

Det är underförstått. Jag upplever det som det är så självklart att det handlar om COVID-19 att man inte precisera vilket Coronavirus vilket går helt i linje med många andra artiklar. Corona syftar i stort sett alltid på COVID-1.
Jösses så otydlig kommunikation de kör med om det stämmer.

Det var ju mycket snack efter att Sverige införde bidrag för korttidsarbete, om att vissa företag verkade nyttja det trots att de nog borde ha haft ekonomi att rida ut krisen ändå. Då känns det rätt häftigt att ett stort internationellt bolag baserat i Nederländerna väljer att försöka betala tillbaka de stöd de fått i flera länder, då nu ser att "oj, det blev inte så dystert som vi trodde". https://www.ft.com/content/36580711-054c-4bbf-8191-41988f8380f9

Jag åker t-bana för första gången sedan pandemin och folk tycks tränga ihop sig som vanligt.
Jag har åkt pga jobb några dagar under maj och juni samt någon enstaka dag i april. Tidigt så höll ingen avstånd i mitt område (och man blev hostad på) sen blev det betydligt bättre och nu verkar det bli trängre för varje vecka på t-banan. På bussen så har antalet passagerare som åker vad som är gångavstånd ökat markant senaste tiden vilket irriterar mig oerhört.

Jag har åkt pga jobb några dagar under maj och juni samt någon enstaka dag i april. Tidigt så höll ingen avstånd i mitt område (och man blev hostad på) sen blev det betydligt bättre och nu verkar det bli trängre för varje vecka på t-banan. På bussen så har antalet passagerare som åker vad som är gångavstånd ökat markant senaste tiden vilket irriterar mig oerhört.

Jag tog faktiskt bilen till t-banan. Egentligen tänkte jag ha cyklat in till stan, men hot om regn och åska gjorde att jag ändrade planerna, så nu när jag ändå tar bilen passar jag på och veckohandlar på vägen hem.

Jag tog faktiskt bilen till t-banan. Egentligen tänkte jag ha cyklat in till stan, men hot om regn och åska gjorde att jag ändrade planerna, så nu när jag ändå tar bilen passar jag på och veckohandlar på vägen hem.
Smidigt med möjligheten att ta bilen och att kunna koordinera! Själv brukar jag hoppa in på den bättre mataffären på förmiddagen när jag är påväg till jobbet och det är folktomt. Självklart finns det en gräns för vad som är rimligt att gå eller cykla både vad gäller distans och väder. "Min" buss går genom innerstaden och jag har hittills främst åkt när det varit bra väder och åker mellan ändhållplatserna. Mitt irritationsmoment är folk (i ett ganska stort antal, bussen fyller på ganska rejält vid ett par av hållplatserna) som åker exempelvis St Eriksplan till Torsplan, Hornstull till Marievik osv och då har jag även gjort valet att åka efter rusningstrafiken. Det är förhållandevis få som åker längre sträckor så många hade kunnat undvika bussen med 10 till 20 minuters promenad.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Ta bort tandsten med ultraljud
  • Avlivning älskade katt
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka