Covid-19 del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Klart att allt de här är påfrestande inget är som vanligt. Min mor testade positivt för Covid 19 nu när alla i Stockholmsområdet tillåts testas. Hon påpekade att de var smidigt och gick fort, hon har vart sjuk i snart tre veckor men ingen feber längre. Dock trött och rethosta fortfarande. Här i vår lilla bygd firar folk midsommar som vanligt på många håll och de gjorde mig beklämd, så mitt val att uppsöka en sjö med minimalt med folk och bada för att sen avnjuta en bok hemma i solstolen kändes rätt bra. De ända jag faktiskt gör utöver att hålla mig hemma är att sela ut min häst när han tävlar men med tanke på de strikta reglerna så är jag inte få orolig de få gånger i månaden han tävlar. Är rätt less på att folk verkar ha glömt vad som pågår .. de trängs på badstränder och i affärerna så är de helt okej att trängas som vanligt ... Jag som levt och lever i självvald karantän vill att folk fortsätter hålla sig på sin kant, och kommunen uppmanar folk att inte slappna av bara för att de är sommar ..

Det är märkligt att det är så olika. Här var alla midsommarsamlingar inställda, folk håller avstånd både i affärer och ute, det är en helt ny upplevelse att gå ut och äta med mer plats.

Dock larmade Google hårt för att antalet kunder på systemet runt Östergötland var tokhögt i torsdags redan runt lunch, och bekantas vittnesmål är att det blev långa köer utanför. Men köernas längd är just för att de inte släpper in folk i butiken mer än ett visst antal och sedan får man vackert köa på 2m avstånd mellan varje utanför. Själv avstod jag upplevelsen helt....

Det är märkligt att det är så olika. Här var alla midsommarsamlingar inställda, folk håller avstånd både i affärer och ute, det är en helt ny upplevelse att gå ut och äta med mer plats.

Dock larmade Google hårt för att antalet kunder på systemet runt Östergötland var tokhögt i torsdags redan runt lunch, och bekantas vittnesmål är att det blev långa köer utanför. Men köernas längd är just för att de inte släpper in folk i butiken mer än ett visst antal och sedan får man vackert köa på 2m avstånd mellan varje utanför. Själv avstod jag upplevelsen helt....
Det är samma upplevelse jag har, att midsommarfiranden är inställda och folk gör sitt bästa att hålla avstånd.

Svarar er båda, tror pga av att vi haft få fall som vart konstaterade så tycker folk helt enkelt inte att de är någon fara .. du vet de drabbar inte mig osv och sen attityden är inte bra i dagsläget med tanke på hur många som blivit sjuka, har dött osv.. de är smockat med folk på både affärer och på badstränder här..

Svarar er båda, tror pga av att vi haft få fall som vart konstaterade så tycker folk helt enkelt inte att de är någon fara .. du vet de drabbar inte mig osv och sen attityden är inte bra i dagsläget med tanke på hur många som blivit sjuka, har dött osv.. de är smockat med folk på både affärer och på badstränder här..
Hur tätt ligger folk på stranden egentligen? Jag har aldrig varit med om att det inte varit mindre än 1-2 meter mellan sällskapen och oftast betydligt längre även om det varit trångt. Är folk verkligen närmre varandra än rekommenderat?

Hur tätt ligger folk på stranden egentligen? Jag har aldrig varit med om att det inte varit mindre än 1-2 meter mellan sällskapen och oftast betydligt längre även om det varit trångt. Är folk verkligen närmre varandra än rekommenderat?
Ja. Åkte förbi flera gånger igår och reagerade. Liten strand mycket folk.

På min lokala badstrand så var det riktigt fullt igår - dock så hade sällskapen vettigt med utrymme mellan varandra där de satt, även fast det inte såg ut som det på håll. Det var lite trångt i vattenbrynet men min oro ur ett smittspridningsperspektiv är att en del av sällskapen väldigt tydligt inte tillhörde ett och samma hushåll. Såg likadant ut båda gångerna vi gick förbi.

Knappa 1 meter. Anser de för lite bland så mkt folk.

Oj, det är alltid ett för kort avstånd på en badstrand tycker jag! Den personlig sfären är större än så för de flesta. Över 1,2 meter är ett normalt umgängesavstånd. Är du säker på att de inte var en synvilla att de satt så nära varandra? Det låter inte riktigt rimligt att alla skulle sitta så tätt.

Oj, det är alltid ett för kort avstånd på en badstrand tycker jag! Den personlig sfären är större än så för de flesta. Över 1,2 meter är ett normalt umgängesavstånd. Är du säker på att de inte var en synvilla att de satt så nära varandra? Det låter inte riktigt rimligt att alla skulle sitta så tätt.
Jag håller med, och om man bara kör förbi och det inte är riktigt nära så är det svårt att se. Jag har svårt att tänka mig att folk trivs med mindre än typ 1,5-2 meter till grannen. Om inte annat så blir det nästan omöjligt att ta sig fram på stranden med mindre än 1 meters avstånd, då trampar man nästan på folk.

Jag håller med, och om man bara kör förbi och det inte är riktigt nära så är det svårt att se. Jag har svårt att tänka mig att folk trivs med mindre än typ 1,5-2 meter till grannen. Om inte annat så blir det nästan omöjligt att ta sig fram på stranden med mindre än 1 meters avstånd, då trampar man nästan på folk.
Fast det är inte ett dugg ovanligt på stränder i Stockholm. Stränderna är ofta små och det bor väldigt mycket folk i områdena. Ser likadant ut på offentliga poolområden. Folk får helt enkelt inte plats om de inte sitter tätt. Och folk som rör sig upp och ned vid och i vattnet håller definitivt inte två meters avstånd.

Håller med. Hade en person som inte var i mitt sällskap satt sig 1 meter från mig på en strand eller i en park hade jag flyttat på mig även om Corona inte funnits på kartan.

Fast det är inte ett dugg ovanligt på stränder i Stockholm. Stränderna är ofta små och det bor väldigt mycket folk i områdena. Ser likadant ut på offentliga poolområden. Folk får helt enkelt inte plats om de inte sitter tätt. Och folk som rör sig upp och ned vid och i vattnet håller definitivt inte två meters avstånd.

Du får nog precisera vilka stränder i Stockholm. Jag bor i Stockholm och var på stranden senast idag. Ingen sitter så nära, inte ens i närheten.

Lekplatser däremot, där blir avstånden ofta för små eftersom föräldrar följer sina små barn... Finns liknande risker på badstränder men det är inte samma huggsexa om sandkorn som om rutschkanan.

Jag skulle kunna hålla med om vi pratar tex Hornsberg och liknande som dels ligger inne i stan och dels har minimalt med plats att sitta på. (Har inte varit där i år dock så vet inte hur det är där nu). Men såna ställen skulle jag inte heller klassa som badstränder. "Riktiga" stränder kring Stockholm känner jag inte alls igen beskrivningen från.

Har vänner som var vid Rålis igår och de tyckte folk höll avstånden mellan sällskapen bra. Däremot att kanske vissa sällskap var onödigt stora...

Nu har jag dålig koll på innerstaden men har inte sett något i den stilen själv. Det är så pass korta avstånd vi talar om att det för de flesta är obekvämt, innan för det avstånd som folk helst håller till varandra helt utan tanke på sjukdomar.

Jag håller med om vi pratar tex Hornsberg och liknande som dels ligger inne i stan och dels har minimalt med plats att sitta på. (Har inte varit där i år dock så vet inte hur det är där nu). Men såna ställen skulle jag inte heller klassa som badstränder. "Riktiga" stränder kring Stockholm känner jag inte alls igen beskrivningen från.

Har vänner som var vid Rålis igår och de tyckte folk höll avstånden mellan sällskapen bra. Däremot att kanske vissa sällskap var onödigt stora...
Ja, det är den typen av små stränder jag syftar på. Ihop med poolområden som sagt. Det är mycket folk och lite plats, så jag tycker inte det är ett dugg konstigt att det förekommer sämre avståndshållning.

Nu har jag dålig koll på innerstaden men har inte sett något i den stilen själv. Det är så pass korta avstånd vi talar om att det för de flesta är obekvämt, innan för det avstånd som folk helst håller till varandra helt utan tanke på sjukdomar.
Fast det kan ju förekomma även om inte du sett det. Stockholm är ganska stort och jag har varit i områden där folk beter sig helt som vanligt och inte håller avstånd i övrigt heller, så tycker inte att det är förvånande att de inte beter sig annorlunda på en badplats då heller.

Ja, det är den typen av små stränder jag syftar på. Ihop med poolområden som sagt. Det är mycket folk och lite plats, så jag tycker inte det är ett dugg konstigt att det förekommer sämre avståndshållning.

Fast Hornsberg är ju dels inte en strand, och dels snarare extremfallet. Att det kan vara trångt på såna ställen är ju väldigt långt ifrån att det är "inte ett dugg ovanligt" att folk sitter så nära på stränder i Stockholm.

Fast Hornsberg är ju dels inte en strand, och dels snarare extremfallet. Att det kan vara trångt på såna ställen är ju väldigt långt ifrån att det är "inte ett dugg ovanligt" att folk sitter så nära på stränder i Stockholm.
Hur det ser ut vid Hornsberg vet jag inte, men jag har sett mindre badplatser fulla med folk på andra håll. Min poäng är att det inte är så osannolikt som vissa vill antyda, det är vad jag menar med inte ovanligt. Inte att det ser ut så på alla stränder, för det vet jag självklart inte. Det jag har sett är mindre badplatser, i nära anslutning till större bostadsområden med mycket barnfamiljer.

I så fall är problemt inte så överhängande då inte så måmga får plats i vilket fall som helst. De som väljer att bada på dessa platser är förmodligen folk som tar risker i största allmänhet och troligrn gjort det i större utstäckning än andra hela pandemin.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka