Klart att allt de här är påfrestande inget är som vanligt. Min mor testade positivt för Covid 19 nu när alla i Stockholmsområdet tillåts testas. Hon påpekade att de var smidigt och gick fort, hon har vart sjuk i snart tre veckor men ingen feber längre. Dock trött och rethosta fortfarande. Här i vår lilla bygd firar folk midsommar som vanligt på många håll och de gjorde mig beklämd, så mitt val att uppsöka en sjö med minimalt med folk och bada för att sen avnjuta en bok hemma i solstolen kändes rätt bra. De ända jag faktiskt gör utöver att hålla mig hemma är att sela ut min häst när han tävlar men med tanke på de strikta reglerna så är jag inte få orolig de få gånger i månaden han tävlar. Är rätt less på att folk verkar ha glömt vad som pågår .. de trängs på badstränder och i affärerna så är de helt okej att trängas som vanligt ... Jag som levt och lever i självvald karantän vill att folk fortsätter hålla sig på sin kant, och kommunen uppmanar folk att inte slappna av bara för att de är sommar ..
Det är märkligt att det är så olika. Här var alla midsommarsamlingar inställda, folk håller avstånd både i affärer och ute, det är en helt ny upplevelse att gå ut och äta med mer plats.
Dock larmade Google hårt för att antalet kunder på systemet runt Östergötland var tokhögt i torsdags redan runt lunch, och bekantas vittnesmål är att det blev långa köer utanför. Men köernas längd är just för att de inte släpper in folk i butiken mer än ett visst antal och sedan får man vackert köa på 2m avstånd mellan varje utanför. Själv avstod jag upplevelsen helt....