Connemara - hingstvalstrÅd infÖr 2009

Sv: Connemara - hingstvalstrÅd infÖr 2009

Ok. Jag kan på sätt och vis förstå om en uppfödare av en ras väljer att avla på en för rasen korrekt exteriör. Sedan behöver det ena säkert inte utesluta det andra. Som jag förstår så finns det gott om hingstar som både tävlat och visats på utställning. Det måste väl vara det bästa?

Frågan var ju (för mig) hurvida en tjock tax är korrekt exteriör.

Haha, jag menade det inte så allvarligt!;)

Har du något exempel på någon connemara (hingst eller sto )som du tycker ser ut som en tjock tax och brukar vinna i utställningsringen? Eller tycker du att alla connemaror som går bra på utställningar och således borde vara av både god exteriör och rastyp ser ut som tjocka taxar?

Kanske dags att byta ras?

Jag skulle också gärna vilja se bild på en sådan taxliknande ponny. :)

Haha, jag menade det inte så allvarligt!;)

Jag var inte sarkastisk eller nåt bara så du inte tar det så.

Jag tycker det är jättebra att du känner igen din ponny i beskrivningen på hur en connemara ska vara :D. Jag känner igen mina också :love:.

Nej, det gjorde jag inte! Menade att min kommentar om att det är en hingstvalstråd inte var så allvarligt menad!:)

För att återgå till hingstval igen.

Vilka hopphingstar har vi i Sverige som inte har bec anlag? Jag letar med ljus och lyckta efter en hingst till Janne. Det är väl rätt stor risk att hon har gulanlaget (vi kollar det nu i samband med ID-koll av smulan). Men tills det är utrett så går att med bec-anlag bort.

Kom igen nu, nu hjälps vi åt att leta fram hopphingstarna i Sverige.

Såhär på rak arm så tänker jag på Grange Flynn Sparrow som vanligt.
Hagens O´chief ?
Gräns roeson är visserligen e. spinway men finns hoppning på mammans sida.

för övrigt står de still i huvet ikväll.. återkommer när jag funderat.

Såhär på rak arm så tänker jag på Grange Flynn Sparrow som vanligt.
Hagens O´chief ?
Gräns roeson är visserligen e. spinway men finns hoppning på mammans sida.

för övrigt står de still i huvet ikväll.. återkommer när jag funderat.

Hur tänker du angående Hagens O'Chief? Har han några tävlingsavkommor i högre klass i hoppning? (Kazmir har ju gått bra i fälttävlan).

SM och NM i fälttävlan
Msv B hoppning
LA dressyr

Men framförallt har hans få avkommor gjort bra på hoppbanan

SM och NM i fälttävlan
Msv B hoppning
LA dressyr

Men framförallt har hans få avkommor gjort bra på hoppbanan

Prestationerna låter helt klart intressant. Jag ska kika lite på honom, hingstar som varit döda ett tag försvinner ju lätt i hingstvalen när man inte vet att de finns. Om du förstår hur jag menar?

Blue Sham kan ju eventuellt vara fri från gulanlag. Hingstarna borde testas nu när det finns möjlighet.

Blue Sham kan ju eventuellt vara fri från gulanlag. Hingstarna borde testas nu när det finns möjlighet.

Håller med att de som är osäkra borde testas. Minus med Blue Sham är ju dock att han väl står väldigt långt upp i landet.

shamen står i Sundsvallområdet.
Börjar poppa upp lite avkommor till honom här har jag för mig.

Har för mig att O´Chief är mer hopp än dressyr, eller misstar jag mig helt ?
Men jag har inte sett så många avkommor till honom..därav frågetecknet;)

Om jag hade haft ett sto så skulle jag nog chansat och inte brytt mej så mycket om färgen om hingsten för övrigt känns helt rätt. :)

shamen står i Sundsvallområdet.
Börjar poppa upp lite avkommor till honom här har jag för mig.

Har för mig att O´Chief är mer hopp än dressyr, eller misstar jag mig helt ?
Men jag har inte sett så många avkommor till honom..därav frågetecknet;)

Jo chiefen är nog mer hoppinriktad tror jag, men det är just det, var är avkommorna? Jag vill ju ha avkommor som presterar på tävlingsbanorna, och den enda efter chiefen jag kan komma på är Kazmir. (Har säkert glömt någon jättekänd... skulle inte förvåna mig)

Hagens O'Chief ligger på 22:a plats på Kvalitetsbedömnings-indexlistan - ungefär i mitten. I tävlingsstatistiken ligger han strax under mitten, av 160 rankade hingstar. Har för mig att han legat högre ffa i index på hoppning på Kb-indexlistan tidigare.

Hlsn Helena

Liknande trådar

Avel Har ett sto som gick in i månad 9 nu. Har känt sparkar sedan någon månad tillbaka och rörelsena blir bara fler och fler. I månad 6 va...
Svar
4
· Visningar
692
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Jag läste tråden där någon efterfrågade tips på en fotobok och då dök denna tanke upp men jag tänkte att den gjorde sig bättre i en egen... 2
Svar
26
· Visningar
1 209
Senast: Iamia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok ... men jag står stilla, fortfarande väntandes på att livet ska börja trots att det nu bara är ett år kvar till 30. Det är på dagar som...
Svar
4
· Visningar
621
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra... 10 11 12
Svar
223
· Visningar
11 390
Senast: lilsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Inkar