Sv: Collie?

Tack, dem är så söta. Dem fyllde 6 veckor idag:love:
Vart bor du? Vet du vart Växjö ligger så bor vi ca 4 mil därifrån

Nä det gör det inte.
För att använda collien i avel så måste dem vara MH testade annars så får man inte reg. valparna.

Ok. Jag har bara för mig det var diskussion ang collie och mh eller dyligt för några år sedan. Men är ju inte säker på vad det var.

Åh! :love:

Jag har alltid velat ha en collie,
mamma går ut skolan nu till Juli.
Och då ska vi köpa en :)
Längtar galet!!!! :rofl:

Ps: New fouland är också super fina ;)

Men varför sa du inte det från början då??Det enda du har sagt är typ bara att Collie är mentalt kassa mm.
Min mamma föder upp collie och har 27 år erfarenhet av collie. Så jag tycker inte du som knappt kan ngt om rasen ska komma och säga ngt som är ovanligt i rasen, natuligtvis finns det och det ros på hur man låter den växa upp, och så är det med alla raser. Vi har snart fött upp collie i 10 år och vi har inte fått en enda hund som är dålig i mentaliteten. Vi har två st korade hundar. En som vi korade förra året, och jag kan säga att han tog alla momenten med strom. Var inte rädd för ngt tex skramlet,spökerna osv. Han var snarare förbannad på spökerna och overallen som far upp. Han var den bästa av alla den dagen. Så visst fan finns det mod idem som du sa att dem saknade.
Och jag har sett massor av bla rottwailer som är asrädda, står med svansen mellan benen och skakar. Likaså med shäfer. Men fan pratar jag inte "skit" om rasen för det. För jag vet att alla hundar inom rasen beter sig inte så. Och samma är det med Collien. Så jag tycker att du ska hålla dig till dem trådarna om raserna som du kan, för du verka ju inte kunna ett piss om collien!!

Nu la du ut din mammas hemsida, och då var jag ju tvungen att gå in och kika. På alla står det tex MH med skott och sen vilken siffra de fått. Men sen stod det bara MH på en hane, och då blev jag nyfiken för jag förstod varför.
Den hunden hade 5 a på skott. Och ändå står den till förfogande för avel...

Nu la du ut din mammas hemsida, och då var jag ju tvungen att gå in och kika. På alla står det tex MH med skott och sen vilken siffra de fått. Men sen stod det bara MH på en hane, och då blev jag nyfiken för jag förstod varför.

åH HERREGUD :crazy: :eek:
Inte knepigt att aveln går utför värre än Super G.

Collien/border collie framavlades till att valla. Så alla hundar har inte jakt i sig och det kommer inte heller finnas!

Här höjer jag min hand lite lagom försynt i protest :angel:

Våran renrasiga vallande bc är förutom en duktig vallhund även en fena på viltspår och jagar aktivt och rätt effektivt: älg, fågel, mård, grävling, räv och bäver :cool:

Vallningen bygger ju på att där finns en del jakt i hundarna.

Senast ändrad:

Kikade igen. Iofs står det inte att den hanen står till förfogande. Men kollar man hunddata så har den avkommor.

Kanske bäst att rätta mig själv.

Angående vilket av inläggen??

Nu är det i alla fall så att Collie ska ha gjort MH och ha känd status innan parning, för att valparna ska få registreras. Hur det var tidigare har jag ingen aning om, då det inte är en ras jag är speciellt intresserad av..

Skulle citerat ju :)

Jag har för mig jag hört och läst att collieklubben ville ha bort MH på collie? Eller om det var något annat. Men vet det var något med Collie....

Grana som heller inte är insatt i rasen, men läst har hon gjort....tror hon :crazy:

Ingen soffhund???:crazy: Vi har 9 st collie som kämpa att får var sin plats i våran soffa. Och varje gång vi ska titta på tv på kvällarna så ska en ligga i mitt knä och ngr knökar ner sig i soffan där det finns plats. Så det beror ju på ägaren ifall dem tillåter hunden ligga i soffan/sängen. Vill dem inte att hunden ska ligga i möbler så bli hunden automatiskt ingen soffhund.

:o :D :angel:

Lite off-topic men jag har fött upp en tik som fick 5:a på skottet på MH - den hunden är idag viltspårchampion och bedöms av alla domare som helt skottfast! Jag var med när hon MH:ades och hon försökte inte alls fly utan blev bara totalt distraherad av skottet, ska hon då ha 5:a? Tilläggas kan att hon bara ett par månader tidigare hade varit på rymmen en hel natt p.g.a att några ungar kastat smällare PÅ henne och hon då slet sig.
lite off topic men...

En 4:a skulle hon då ha utifrån din beksrivning. Men en del domare dömer kanske intensitet och glömmer bort vad de dömer..? (Ingen är ju perfekt så...) Sen är det ju känt att hundar i arbete när de dragit på sin lust klarar sådant bättre. Många hundar kan vara skottfasta vid apporteringsarbete t.ex. men inte när de är "avslappnade". Samma sak när hunder jobbar med ett spår.

Alltså, dem måste gå MH. Det kvittar ifall dem få en 5a eller en 1a. Dem får gå i avel ändå. Han är en helt underbar hund. Och detta är inte medfött. Mamman och pappan till hnm är båda korade;)

åH HERREGUD :crazy: :eek:
Inte knepigt att aveln går utför värre än Super G.

Hallå. Sånt är inte medfött som jag sa innan. Båda hans föräldrar är korade med höga poäng. Han är pappa till underbara valpar som inte är rädda för skott eller ngt sånt. Och hur vet jag då det. Därför att hon som äger tiken är min kusin och hon behöll 3 st ur kullen för att hon tyckte dem blev så bra. Så bara för att han fick en 5:a på skottet (som han egentligen inte både fått)så betyder inte det att valparna efter hnm får det oxå:smirk:

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag sitter och gottar mig i allt som är hund tillsammans med en vän som också planerar valp inom kort. I min familj har planerna...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 557
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·
R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 274
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hundavel & Ras Jag har börjat fundera på att skaffa en till hund. Bor i generationsboende på vår hästgård med skog och hagar där vi har en nättare...
2
Svar
25
· Visningar
2 649
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar