Sv: Collie?

Våren 93 hade jag, mamma & pappa beslutat att köpa ny valp, så vår lilla Yorkshireterrier Molly (13 år) skulle få sällskap. Vi hade bestämt oss för Leonberger och pratat med en uppfödare som hade nyfödda valpar, dock hade vi inte tingat någon valp.

Några dagar senare läste mamma tidningen och där fanns leveransklara Collievalpar (mamma's drömras som liten) hon kunde inte låta bli och ringde. Det fanns två hanar kvar, en sobel & en trefärgad. Mamma's äldre syster (som haft Collie tidigare) blev också intresserad och kommande helg åkte vi för att "titta" :angel:

Mamma ville absolut köpa den trefärgade, som följde med oss hem och min moster köpte den sobelfärgade.

Collie var inte direkt "min" ras men vad roligt jag hade tillsammans med honom. Vi åkte på utställningar, gjorde ett karaktärsprov, som han klara galant, även ett MH - som han klarade perfekt!

Han var mycket stabli i psyket, inte ett dugg skotträdd, men däremot tjutande raketer & bomber gillade han inte alls.

Tyvärr blev han dålig i sina ben över en natt och kunde varken stå eller gå utan att ramla ihop och avlivades i mars -06 13 år gammal :cry: Hans bror togs bort vid 10 års ålder då han blev mycket aggressiv, opålitlig & kunde gå till attack, vilket berodde på någon slags hjärntumör.

Jag tycker Collie är en helt underbar & vacker ras. /Linda

Svar till Varmblodlover:Utav folk som har collie och dessutom står det i deras rasstandard.Är i v fall ingen soffhund om man säger så.

Jag är lite nyfiken: var i standarden står det att collien är en krävande hund? Du kanske tänker på korthårig collie som kanske är lite livligare än långhårig?

MH med 10 hundar...:angel:

Missförstå mig rätt, det finns säkerligen collies med dåligt psyke, MEN det finns det inom alla raser. jag har t.ex. sett skotträdsla hos andra raser så det är ju faktiskt inget unikt för just collie. Av de 5 collies som jag har ägt har EN varit (är) skotträdd.

Att säga att de flesta collies är kassa i psyket är lika dumt som om jag skulle säga att de flesta rottweilers är blodtörstiga bestar typ Baskervilles hund, bara för att jag sett ett antal rottisar som betett sig illa.....

Jag måste ha haft en otrolig tur för jag har träffat många collies de senaste 20 åren och de allra flesta har varit fantastiskt trevliga hundar, MH-test eller ej. ;)

jag skrev att jag såg ca 10st på ett Mh, ingen var ens lite tag i riktiga meshundar. Sen efter det åkte jag hem o började kolla på SKK hundata över massor med Collies o de hade likvärdiga Mh de flesta av dom.

Ja trevliga är dom säkert inte sagt nåt om det men klena i skallen och saknar det mesta som ska vara i en hund så som mod, jaktkamplust, kamplust. Några av hundarna var ju till och med reserverade mot andra och det vill man ju ändå inte ha i en
sällskapshund eller hur. Sen har jag sett Collies några få förrutom dessa 10 och dom har heller inte varit mycket o ha.

Jag vet mycket väl hur en Collie ska vara min Far hade en på 80talet som var en lika bra hund som en bra schäfer var, så jag vet att dom har varit betydligt bättre. Men som med många raser så kärringar som tycker en ras är fin tar med den till utställning och är det för mycket hund kan dom inte styra upp den ordentligt och då vill man ha en hund som ser likadan ut men timidare psyke sen är hjulet i rullning och man avlar på dessa lugnare idivider istället för den som sitter hemma med en bra motor, och man får det man har i dag ´klena individer med alla sköns fel. Du har många fler raser Dobermann, Rottweiler,schäfer, labbe o.s.v. alla dessa är fallet för att dom är fina och endra har det gått med en dyk rakt i backen eller så finns det kämpar folk som vill bevara det gammla i hundarna.

Kan ju bara titta på mina egna raser Schäfer uppdelad jag har en bruksmodell som slår de flesta utställningschäfrar när det gäller menatalt och motor, redan i dag då bara 16mån gammal.

Rottweilern jag har är en kanon hund som få, har gjort L-test, IPOIII med vettiga poäng,Bra MH bra korning,UHP-prov,BH-prov kärnfrisk aldrig varit hos vetrinären för nåt mer än vaccinering. Tror du telefonen går varm nej du fan inte ett enda samtal, han är för liten o det funkar inte i ringen. Hur jäkla snett är hunderiet då?

Nej,men nu får du väl ändå hejda dej och tänka till lite!
Alla raser har väl sin egen rasstandard,att påstå att collien är en kass hund för den saknar jaktkamplust är ju verkligen korkat!Det kan ju möjligen bero på att den aldrig varit någon jakthund utan en vallhund.
Det är ju som att jämföra äpplen och päron när du likställer deras egenskaper med ex.din Rottweiller.
Det är väl det som är det fina med att det finns olika raser med sina speciella egenskaper,alla vill inte ha jättetuffa jakt/kamphundar....

Vad är då mallen, schäfern, holländarna då? de är vallare med fan så mycket bättre mentala egenskaper än Collien. Min fars Collie kunde lätt bli TJH på den tiden.
Du kan ju gå och ta dig en kopp kaffe io vakna till innan du kallar mig dum för du är ju fan inte läskunnig. Jag har väl aldrig jämnfört rottweiler med Collie berätta att det finns fler raser som råkat ut för utställningsfolk som sabbat raser.

Ska man kunna träna med en hund så lär det finnas en förutsättning men den saknar Collie totalt i dag genom sin dåliga jakt och kamplust som dom hade mer av på 70-80talet

Svar till Varmblodlover:Utav folk som har collie och dessutom står det i deras rasstandard.Är i v fall ingen soffhund om man säger så.

Ingen soffhund???:crazy: Vi har 9 st collie som kämpa att får var sin plats i våran soffa. Och varje gång vi ska titta på tv på kvällarna så ska en ligga i mitt knä och ngr knökar ner sig i soffan där det finns plats. Så det beror ju på ägaren ifall dem tillåter hunden ligga i soffan/sängen. Vill dem inte att hunden ska ligga i möbler så bli hunden automatiskt ingen soffhund.
Tro nu inte att våra hundar bara ligger i soffan utan dem är ute flera timmar om dygnet och följer med mig när rider. Dem älskar att valla och spåra. (Hunden bli ju vad man gör den till):smirk:

Ska man kunna träna med en hund så lär det finnas en förutsättning men den saknar Collie totalt i dag genom sin dåliga jakt och kamplust som dom hade mer av på 70-80talet

Collien är fortfarande INGEN jakthund. Dem ska inte jaga djur utan VALLA!!! Och kamplust, då ska du se våran hane. Han är helt galen i våran lektrasa. Och det är ju dem flesta. Men detta är ju träning. Man fostrar sin hund till vad man vill ha den till.

Läskunnig är jag,har dock lite svårt att tolka dina ordvändningar.
Dum har jag inte heller kallat dej,däremot tycker jag att din diskussion är dum ,men jag har förmåga att skilja på sak och person.

Vad du än tycker så hävdar jag fortfarande att det ska och bör finnas hundar med olika egenskaper och varierande grader av jakt och kamplust.Det ena är väl inte sämre eller bättre än det andra?
Collien är en vallare med låg kamp och jaktlust.

Dina uttalanden gör mig väldigt fundersam....:confused: Du är väldigt pigg på att generalisera.

Min colliepojke t.ex. har ingen större kamplust, MEN han är ändå en jättetrevlig hund att träna med. Sedan beror det väl på vad man vill ha hunden till, man skaffar t.ex. inte en collie om man vill ha en hangarhund. Men beträffande träning (vet inte vilken sorts träning du menar förstås, lydnad, sök?) borde det väl snarast bero på hur kontakten är mellan hund och förare. Eller? Nyfikna frågor: måste verkligen hunden ha stor kamplust för att kunna träna? Varför då? Anser du att hunden måste ha bra psyke för att kunna träna?

Idealet för collie är en hund som är både vacker OCH arbetsvillig. Om man BARA fokuserar på arbetsviljan så riskerar man att förstöra hela rasen då man helt tappar bort rasens karaktär. Det finns människor (bl.a. uppfödare) idag som rent ut säger att de inte bryr sig om hur hunden ser ut bara den är framåt och tuff. Då tycker jag att man håller på att hamna helt fel. T.ex. förstör ett okarakteristiskt huvud hela helhetsintrycket. Det gör å andra sidan också ett vekt psyke. Collien är en väldigt mild hund som inte ska gå till överdrift åt något håll, d.v.s den ska ta kontakt men inte vara överexalterad.

Jag tycker det är synd att du fått så oerhört dåliga erfarenheter av rasen. Skulle tipsa dig om att ta kontakt med några av de äldre erfarna uppfödarna som verkligen värnar om rasen.

Collien är fortfarande INGEN jakthund. Dem ska inte jaga djur utan VALLA!!! Och kamplust, då ska du se våran hane. Han är helt galen i våran lektrasa. Och det är ju dem flesta. Men detta är ju träning. Man fostrar sin hund till vad man vill ha den till.

åh vilket geni du är som listat ut att Collie inte är en jakthund men Jakt ska finnas om man ska komma nånstans med en hund i dressyr lika kamplust. bara för dte inte är en jakthund ska dom ändå ha lite av det i sig alla hundar har det mer eller mindre.

Vill bara tillägga att om din pappas collie betedde sig likadant som en schäfer så var det ingen särskilt bra collie.... :crazy:
Ta gärna reda på lite mer om rasen collie, deras egenskaper. Och, snälla, sluta jämföra collien med schäfer, rottweiler mm. Det är hundar med HELT olika egenskaper och ska så vara också.

Vill bara tillägga att om din pappas collie betedde sig likadant som en schäfer så var det ingen särskilt bra collie.... :crazy:
Ta gärna reda på lite mer om rasen collie, deras egenskaper. Och, snälla, sluta jämföra collien med schäfer, rottweiler mm. Det är hundar med HELT olika egenskaper och ska så vara också.

Jag har inte jämfört den hunden med varken schäfer eller rottweiler men jag sa att han kunde lätt blivit TJH minst lika bra som vilken schäfer som helst i tjänst.

Tack för alla svar av er! :)
Det är min mamma som ska ha hunden, och hon hade väl en collie som liten också tror jag :) Collien är hennes favorithundras.

JAG vet inte mkt om rasen så det var därför ja frågade.

Lånar...

Jag får en känsla av att alla som har en ras som de skrivs om kan inte se rasens brister. Kanske man inte ens kan se det på sin egen hund.
Jag menar att bara för man har en hund som är go och snäll på alla vis, så kan de ha sina brister. Ser inte ägarna det själva? Eller har de mer överseende med vissa brister för de är vana att se dom och blir hemmablind?

En kompis till mig har 2 collie. Visst är det trevliga hundar, men för det så finns det brister i det mentala. Den ena är tex golvrädd, vilket jag läst om på flera ställen att det är vanligt på collie.
När jag hade den hunden här för ett tag sedan fick jag helt enkelt lägga ut filtar mm på golven för han skulle kunna koppla av och inte stappla och halka omkring. Är en jättego hund, men är ändå inte helt fullt bra mentalt.
Den andra hunden hon har är också trevlig, men en hund med också mentala brister.
Vill ägare inte se de mentala bristerna på sin hund eller ras. För varför försvarar man med näbbar och klor så fort ens ras får lite negativitet?
Just på collie är det faktiskt inte helt fel att diksutera det mentala och inte bara säga att mina hundar är såå trevliga.

Mycker bra skrivet!!!

Exakt så jag menar också. Mina är bra hundar det vet ja men bägge har brister och det utifrån dom sen jag tränar dom. det som är bra behöver jag ju inte förbättra nåt mer än kanske lite finputs.

Men varför sa du inte det från början då??Det enda du har sagt är typ bara att Collie är mentalt kassa mm.
Min mamma föder upp collie och har 27 år erfarenhet av collie. Så jag tycker inte du som knappt kan ngt om rasen ska komma och säga ngt som är ovanligt i rasen, natuligtvis finns det och det ros på hur man låter den växa upp, och så är det med alla raser. Vi har snart fött upp collie i 10 år och vi har inte fått en enda hund som är dålig i mentaliteten. Vi har två st korade hundar. En som vi korade förra året, och jag kan säga att han tog alla momenten med strom. Var inte rädd för ngt tex skramlet,spökerna osv. Han var snarare förbannad på spökerna och overallen som far upp. Han var den bästa av alla den dagen. Så visst fan finns det mod idem som du sa att dem saknade.
Och jag har sett massor av bla rottwailer som är asrädda, står med svansen mellan benen och skakar. Likaså med shäfer. Men fan pratar jag inte "skit" om rasen för det. För jag vet att alla hundar inom rasen beter sig inte så. Och samma är det med Collien. Så jag tycker att du ska hålla dig till dem trådarna om raserna som du kan, för du verka ju inte kunna ett piss om collien!!

åh vilket geni du är som listat ut att Collie inte är en jakthund men Jakt ska finnas om man ska komma nånstans med en hund i dressyr lika kamplust. bara för dte inte är en jakthund ska dom ändå ha lite av det i sig alla hundar har det mer eller mindre.

Var tusan ska man har jakten till ifall man ska träna dressyr?? Idressyren ska hunden var nyfiken och vilja jobba. Inte kunna jakt.
Så alla dem som är framavlade till sällskap kan man inte träna dressyr med då eller? För dem har ju ingen jakt in sig.
Det måste inte finnas jakt i alla hundar. Det ros ju på vad den är framavlad till. Tex chihuhua är framavlad som sällskap. Collien/border collie framavlades till att valla. Så alla hundar har inte jakt i sig och det kommer inte heller finnas!

Var tusan ska man har jakten till ifall man ska träna dressyr?? Idressyren ska hunden var nyfiken och vilja jobba. Inte kunna jakt.
Så alla dem som är framavlade till sällskap kan man inte träna dressyr med då eller? För dem har ju ingen jakt in sig.
Det måste inte finnas jakt i alla hundar. Det ros ju på vad den är framavlad till. Tex chihuhua är framavlad som sällskap. Collien/border collie framavlades till att valla. Så alla hundar har inte jakt i sig och det kommer inte heller finnas!

Nej vad vet jag om dressyr ;)

Ett som är säkert är att kamplust och jakt är mer eller mindre måste du ha för o få en bra lydmad som ska funka i alla lägen.Det måste finnas en drivkraft i en hund och saknar du både jakt o kamp vad ska vara den drivande faktorn när det är 30 grader varmt ute?. Varför tror du inte en enda Collie var med på SM i lydnad för jo för dom saknar drivkraften och motorn för o hålla på i lydnad en längre stund.

Schäfer,belgarna, holländarna är också vallare o dom har jakt.

Chihuahua är inte avlad från början som sällskap.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag sitter och gottar mig i allt som är hund tillsammans med en vän som också planerar valp inom kort. I min familj har planerna...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 557
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·
R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 274
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hundavel & Ras Jag har börjat fundera på att skaffa en till hund. Bor i generationsboende på vår hästgård med skog och hagar där vi har en nättare...
2
Svar
25
· Visningar
2 649
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar