Sv: Collie?

Jag som har Schäfer letar alltid efter ett perfekt Mh eller i mina ögon ett perfekt Mh helst på film

Momenten som är viktiga är Jakten, Kamplusten, nyfikenheten, modet, sen hur dom beter sig med dumpen och spökena är inte det bra då blir det inget från nån av dom iaf. Schäfern är ju bred så där kan man välja mycket mer o vara kräsen.

Intressant att läsa lite inlägg om MH-test, har kikat runt en del på internet om mer ingående info om Mh-test, betydelsen av dom, tanken bakom upplägget osv.
Dock har jag inte hittat så mkt :crazy:

Men jag tror att jag bildat mej en liten egen uppfattning...
Min tikvalp är efter en tik där testledaren fick avbryta MH-testet pga att hon inte avreagerade.
Tiken är en Aust. import och har fram tills 2års ålder (då hon kom till Sverige) suttit i hundgård och endast använts som fårvallare.
Jag tror att såna förhållanden och hundens uppväxt har rätt stor betydelse för resultatet.
När jag har tittat på MH-test så tycker jag också att resultatet speglar förarens relation till hunden en hel del.

Sen tror jag inte att man kan titta på 1 individ och "döma ut" den som avelshund.
Eyas mamma har även 2 helsyskon i Sverige, bla en hanhund som lämnat 63 (!!!!) valpar i Sverige, med väldigt bra statistik över MH-test.
Ser man däremot att många hundar som är relaterade till varandra, som visar dåligt på MH tycker jag att man som hundägare själv borde välja bort hunden till avel.

Varför jag ville ha den valp som jag har är för att jag sett tiken i arbete och hon är en femj*vla bra vallhund :)
Nu använder jag i och för sig inte mina hundar i första hand till vallning, men goda vallhundar blir ofta bra arbetande hundar i överlag :D

*KL*

Såg nu något annat intressant angående MH (jag tror jag börjar bli intresserad....:smirk: ). Hunden godkänns också om föraren vägrar utsätta hunden för skottprov! :confused:

Sammanfattning:

Hunden har känd mental status och får ha registrerade valpar efter sig om:
* Skottprov ej utfört (på FÖRARENS begäran)
* PROVLEDAREN avbryter hela provet
* Alla moment är utförda
En hund med golvrädsla kan klara MH på ett strålande sätt och vara helt godkänd för avel.

Godkänt karaktärsprov eller korning räcker INTE för att få använda hunden i avel, den måste genomföra MH. :confused:

Någon som kan ge en logisk förklaring? ;)

Givetvis är det så att du kan jobba med en hund som är total avsaknad av både jakt o kamplust.

Men ska ge dig några ex när mina hundar som har stort av både jakt o kamp trummar vidare med sin motor men din hund slocknar o vill inte vara med mer i matchen. Det är ex när det blir extremt varmt på en tävling,träning eller vad det nu är.

För din hund har inget som den verkligen suktar efter o få medans mina går där o väntar på sin boll trots det är varmt åt dom för de bara älskar denna boll. Just därför är kampen så viktigt. Du kan ju ha en godistokig hund men jag har då iaf aldrig sett en hund som trummar vidare bara för den vill ha en köttbulle men det finns säkert såna också.

Och nu vill jag inte höra en en massa att min är så han gör allt för sin köttbulle för då har ni inte förstått vad jag menar. Utan jag menar hundar med stor kamp och jakt funkar även i extrema miljöer.

Testa så för de flesta vill iaf busa om det är aktivitet.

1 kampa med hunden , sen slutar du vad gör hunden`? kampar den vidare då har den fin kamplust , står dne bara still mindre kamplust släpper den det blir tråkigt dålig kamplust

2 Kampa med hunden sen går du fram till nåt som krammlar högt sparka till på det så det låter högt få se vad hunden går totalt oberörd, mycket kamp, släpper mindre kamp.

3 Kampa på främmande underlag korrigerad stål plåt (takplåt) eller pressenning. Kampar den som inget annat, stor kamp släpper den för dne tycker det är olustigt mindre kamp.

4 Kampa med hunden låt en pressenning rammla över dig och hunden kampar den som vanligt , stor kamp släpper den mindre kamp.

Visst är det så helt klart såna hundar som är uppväxta och varit mycket i olika miljöer klarar oftast MH ganska bra dom är vana med bussar som vrålar förbi folk kommer förbi hörn och dom kan bli skrämmda men med tiden vänjer dom sig.

Sen får man en hundgårdshund som aldrig sett asfalt eller bussar det kan ta jäkligt lång tid och miljöträna dom när dom är vuxna men kan vara bra mentalt och bra avelsdjur.

vet några ex Sollefteå hundskola åkte ner till Östtyskland o hämta 4 hanar som dom tyckte var kanon hundar där nere på träningen. sen kom dom hem de våga knappt gå ur hundgården för allt var så främmande de gick knappt och dressera dom. de hade bara sett sitt där hemma inget annat. Men bra avelsdjur vart dom.

Sen vet jag en Schäfertik som bara suttit i hundgård som gjorde ett okej MH men inte mer och jag vet att hon är en kanon hund för jag har gått åt henne i skyddet o totalt o rädd där, sen efter en tid så har dom miljötränat henne o nu är hon den klockren.

Tittar man på colliens MHs så ser man klart att de har VÄLDIGT mycket rädslor, och för att göra saken värre så har de väldigt lite annat för att kompensera det.

Jag varken tränar eller tävlar på hög nivå, däremot så anser att jag det är mycket viktigt även för en SÄLLSKAPSHUND att INTE ha mycket rädslor. Livet med en rädd hund som behöver ges lugnande innan nyår, som kan riskera att bita ifrån sig av förskräkelse om ett barn trillar på dem, eller som inte vågar gå nära matte efter att hon tappat kastrullerna i golvet är inte roligt.
Många gånger så tycker folk "åhh vad snäll å lydig hunden är" när den i själva verket är för timid och feg för att göra avikelser.. det är lite tragiskt.

För att ta ett exempel, jag hade med mig min rottis till mitt dåvarande jobb, han var bara ett par månader och låg och sov under ett skrivbord, fullt med pärmar, kaffekokare, muggar och annat skräp. Skrivbordet RASAR ihop över hunden. När jag grävt fram valpen, byggt ihop skrivbordet så gick hunden in och la sig där igen.

Hade det hänt min förra, fega och veka hund så hade han ALDRIG gått i närheten av skrivbordet igen, och han hade varit nervös bara av att vara i rummet.

Min hund är inte nån extrem superhund utan en tämligen ordinär "lagom" hund.

OK, är med på hur du menar. Ska testa min hane vid något tillfälle, misstänker att han kan "trötta ur". Å andra sidan är tiken som en "iller" på trasa, hon kämpar verkligen och vägrar släppa. Trots detta så kan hon trötta ur väldigt snabbt. Nu är hon i och för sig som har mycket "om sig och kring sig", hon är enormt trevlig och framåt och social, MEN hon har mycket att "stå i", lite svårt att fokusera på en sak.

Vilka är alla dessa rädslOR som du anser att collien har och som visar sig på MH? :confused:

KL
Jag undrar om inte många lever kvar under den tid då collien avlades sönder (vilket väl är något som nu bl.a golden och chihuahua råkar ut för). Jag har träffat på oerhört många fler trevliga och framåt collies än rädda, och jag tror inte att jag bara haft en enorm tur.... :smirk: Det finns säkerligen en del tydligt oseriös uppfödare, men de flesta är väl medvetna om de problem som finns/har funnits och avlar därefter. Jag undrar dessutom varför skotträdsla ideligen tas upp som ett typiskt fenomen för just collie? Det förekommer ju faktiskt inom alla raser, har själv bl.a. haft en stor och i vanliga fall trygg New Foundland som dock var tvungen att få lugnande vid nyår. Av de collies jag ägt har EN varit (och är) skotträdd, detta är en förvärvad skotträdsla. Men jag kanske haft en osedvanlig tur....:smirk:

Jag tycker inte att man behöver varna folk hela tiden för att köpa collie. I synnerhet inte om själv egentligen har mycket liten erfarenhet av rasen....

Beträffande psyke så är jag faktiskt fundersam över schäfrar, det verkar vara den enda ras som inte ens går att visa normalt på utställning. Nästan varje schäfer behöver minst en och helst flera medhjälpare UTANFÖR ringen för att över huvudtaget kunna visas... Är hundarna svaga menatalt eller är deras handlers inkmpetenta?

För övrigt väntar jag fortfarande på att någon av alla MH-förespråkare ska kunna förklara logiken angående MH! :angel:

Fast även Collieklubben anser att colliens mentalitet kan förbättras. Citat från senaste Colliebladet:

"Vi har fortsatt mycket rädslor i rasen och brister i nyfikenhet, leklust och jaktlust. Detta gäller i första hand långhårens spindeldiagram som ytterligare försämrats bl.a vad det gäller skott. 2,6 i medeltal ska jämföras mot 1,6 för övriga brukshundar. Här har uppfödarna ett stort ansvar för rasen och selekteringen av avelsdjur."

Tja, eftersom du skrev "Vilka är alla dessa rädslOR som du anser att collien har och som visar sig på MH?" till escodobe tyckte jag bara att det var intressant att visa att även Collieklubben anser att colliens spindeldiagram visar på problem med rädslor. Att jag tog med citatets sista mening var faktiskt för att ytterligare trycka på det i min mening tokiga i att avla på hundar med riktigt dåliga MH:n.

Jag har ganska liten erfarenhet av Collie men några har vi haft i familjen och det har ju bidragit med lite erfarenhet från utställningar också osv. De collies som vi haft har båda varit min systers vilket gör att deras beteende kan ha med henne att göra och inte så mycket med själva rasen, trots att hon haft bra andra raser innan.

Min erfarenhet av collie är att det är en vek ras. Inte negativt dock. Det är en ras som hellre backar än biter. Ser man till belgaren som jag annars har haft i familjen en del, så är det en ras som är skarp och snarare går framåt när den möter motstånd eller motgång. Såklart inte alltid, och såklart inte aggressivt. Men det är skillnad på hund om man säger.

Första collien vi hade var otroligt orolig. Men det sa även uppfödaren och hennes syskon blev också oroliga. Den collien som hon har nu är inte lika modig som ex vis min hund, hon hoppar inte upp på höga stenar, tycker inte om när andra hundar blir för våldsamma i sin lek, vill inte bli för trängd av hästarna osv. Men så fort hon har backat så är hon sig själv igen. Glad, livfull. Jag har aldrig träffat på en hund som verkligen alltid är skitglad. Nästan lite korkat glad. ;) Lydig, lättsam, trogen och glad. Snäll mot alla hundar, människor, katter, allt. Men som sagt, möts hon av ngt som skrämmer så backar hon. Och hon litar inte till fullo på sin fysiska kapacitet vilket gör att hon inte heller är speciellt smidig. Hon kan vandra runt i sängen innan hon hoppar ner, tittar en extra gång innan hon gör ngt riskfyllt, etc.

Har upplevt detsamma med andra collies, lite oroliga - eller lätta att göra till oroliga hundar. Jag tror att det har mycket med människan att göra också. Man ska skaffa sig en hund som passar den personen man är. En skarp hund kan o andra sidan bli aggressiva om man inte behandlar dem som man bör så det är egentligen människan som avgör vilken hund som passar.

Collies är bra hundar. Trevliga och vänliga. Lättlärda och otroligt fina.

Själv väljer jag dock inte renrasiga hundar. Jag upplever att blandrashundar i regel är lättsamma, trevliga och hela hundar. Men då ska man veta vilka raser man har i sin hund.

Vilka är alla dessa rädslOR som du anser att collien har och som visar sig på MH? :confused:

KL
Jag undrar om inte många lever kvar under den tid då collien avlades sönder (vilket väl är något som nu bl.a golden och chihuahua råkar ut för). Jag har träffat på oerhört många fler trevliga och framåt collies än rädda, och jag tror inte att jag bara haft en enorm tur.... :smirk: Det finns säkerligen en del tydligt oseriös uppfödare, men de flesta är väl medvetna om de problem som finns/har funnits och avlar därefter. Jag undrar dessutom varför skotträdsla ideligen tas upp som ett typiskt fenomen för just collie? Det förekommer ju faktiskt inom alla raser, har själv bl.a. haft en stor och i vanliga fall trygg New Foundland som dock var tvungen att få lugnande vid nyår. Av de collies jag ägt har EN varit (och är) skotträdd, detta är en förvärvad skotträdsla. Men jag kanske haft en osedvanlig tur....:smirk:

Jag tycker inte att man behöver varna folk hela tiden för att köpa collie. I synnerhet inte om själv egentligen har mycket liten erfarenhet av rasen....

Beträffande psyke så är jag faktiskt fundersam över schäfrar, det verkar vara den enda ras som inte ens går att visa normalt på utställning. Nästan varje schäfer behöver minst en och helst flera medhjälpare UTANFÖR ringen för att över huvudtaget kunna visas... Är hundarna svaga menatalt eller är deras handlers inkmpetenta?

För övrigt väntar jag fortfarande på att någon av alla MH-förespråkare ska kunna förklara logiken angående MH! :angel:
http://www.genetica.se/manuskript/collie langharig.pdf
Vad är det du behöver ha förklarat? Tittar du på diagrammet så ser du. Spindeldiagram är lite svåra att utläsa, men för att förenklat så ju högre stapel desstå mer reaktion.
Det är dessutom intressant att se hur många som avbrutit testen, och varför.
Av 1727 så är det 196 st som avbrutit.

Jag tror också att hunden blir vad man gör den till, såvida den inte har medfödda brister som är svårare att komma till rätta med. Sedan tycker inte jag att det alltid är negativt att backa, det är tvärt om ofta klokt. Är uppväxt med en mindre ras som sällan eller aldrig backar vilket kan leda till fara för livet i vissa situationer.

Ja, collie är urtrevliga hundar. Och man köper den ras man vill ha som passar för det man vill ägna sig åt. :)

För övrigt, så nej jag har inte satt mig in i några MH-diagram eftersom jag fortfarande är skeptist. I ett tidigare inlägg sammanfattade jag det jag "upptäckt" angående MH samt bad någon förklara logiken. Du kanske kan eftersom du studerar diagram? ;)

Min tik är en oerhört stabil hund, helt skottfast samt mycket social. Dock kan hon stundtals vara fjantig när det gäller vissa typer av golv, något som hon får daglig träning för på våra klick-golv. Denna urtrevliga hund skulle nog tyvärr ändå inte öka på collies totala MH-index eftersom hon är så oerhört VÄNLIG och typisk collie. Jag är inte helt säker på att hon skulle vara så särskilt leksugen under ett MH, kanske, kanske inte. Om hon INTE skulle ställa upp okritiskt på alla moment under MH pga sin vänliga och värdiga collienatur så skulle hon av ”bruksfolket” anses som inte helt psykiskt stabil….. :crazy:

Det är att göra det mycket enkelt för sig att utföra MH på alla raser utan att egentligen ta hänsyn till hundarnas naturliga och karaktäristiska egenskaper. En collie är inte jämförbar med en schäfer eller en rottweiler. Collien är en mycket mild och vänlig hund. Detta ska inte förväxlas med att jag skulle anse att olika sorters ”rädslor” skulle vara helt OK, för det gör jag inte. Jag har haft EN collie med kasst psyke (hon bedömdes av ”bruksmänniskor” som mycket lovande….) och det är inget jag vill uppleva igen, tro mig. Collien ska ta kontakt med främmande människor och inte ge ett ”blygt” intryck. Men dessa krav uppfylls även (eller t.o.m. bättre) genom ett godkänt karaktärsprov. :idea:

Tyvärr verkar jag tala för döva öron här, tydligen är jag ensam på hela Buke att ifrågasätta MH och då gäller det att bevisa att jag har FEL. Dessutom så är inte kritiken angående betydelsen av MH BARA min, utan MH ifrågasätts ÄVEN inom collieklubben. Collieklubben består av fler medlemmar än nya collieägare/uppfödare och ”bruksfanatiker”. Så, ja man kan dra upp att collieklubben säger si eller så, MEN det betyder INTE per automatik att ALLA collieklubbens medlemmar tycker samma sak. Vi lever i ett demokratiskt land. Jag är inte ny på collie, jag känner till folk på både ”för –och motsidan” när det gäller MH. ”Mot-sidan” mycket bra psyken på sina hundar samt bedriver en mycket väl genomtänkt avel. :smirk:

Jag ska som sagt låta MH-testa den yngsta hunden, under förutsättning att höfterna är felfria, och det ska bli spännande. Dock ser jag det mer som en ”kul grej”, något byråkratiskt som vi tvingas till. Det är inte säkert att MH-bedömningen kommer att spegla min hunds rätta karaktär. Vad grundar sig skepticismen på? Är jag bara tjurskalligt envis eller har jag någon skälig orsak att vara skeptisk alls? Tja, vår hane har bedömts på MH som att ha halvdålig leklust och inte vara så särskilt aktiv, samt dessutom skotträdd. Verkligheten: han är OTROLIGT lekfull, kan ”sätta sprätt” på en gråsten och har berömts av utställningsdomare för sin stora arbetsvilja. Det är nog den mest aktiva hund jag har ägt under alla år. Skotträdslan är förvärvad och INTE medfödd. Tiken skulle, om hon bara vill leka offentligt, förmodligen kunna få en mycket bra MH-bedömning. Verkligheten: hon är fjantig med golv. :angel:

Att sedan säga att hunden har ”känd mental status” när provledaren har avbrutit är för mig en gåta. Att det dessutom inte skulle räcka att ha hunden KORAD (eller karaktärstestad) för att få registrera valpar utan att ENDAST MH gäller är en annan gåta för mig. Undrar om jag kommer att få någon logisk förklaring? Jag tycker det luktar svensk byråkrati lång väg, och vi är ju så vana vid byråkrati att vi inte ens ifrågasätter varför….. :angel:

Ett förtdligande:

I inlägg 122 efterlyste jag en förklaring till logiken angående MH. Läs gärna. Jag har aldrig bett om en statistisk förklaring.

*KL*

Såg nu något annat intressant angående MH (jag tror jag börjar bli intresserad....:smirk: ). Hunden godkänns också om föraren vägrar utsätta hunden för skottprov! :confused:

Sammanfattning:

Hunden har känd mental status och får ha registrerade valpar efter sig om:
* Skottprov ej utfört (på FÖRARENS begäran)
* PROVLEDAREN avbryter hela provet
* Alla moment är utförda
En hund med golvrädsla kan klara MH på ett strålande sätt och vara helt godkänd för avel.

Godkänt karaktärsprov eller korning räcker INTE för att få använda hunden i avel, den måste genomföra MH. :confused:

Någon som kan ge en logisk förklaring? ;)

Valphänvisning

SCK:s valphänvisning
upplysningsverksamhet om valpkullar och omplaceringshundar

Klicka här för en lista över aktuella kullar som uppfyller SCK:s krav för valphänvisning.

Uppfödare med valpkullar eller collieägare med omplaceringshund, som önskar anmäla till upplysningsverksamheten skall vara medlemmar i Svenska Collieklubben.
Valphänvisningen gäller endast svenskregistrerade valpar.

Regler för valpkullar

Föräldradjuren ska uppfylla nedanstående krav:
*Officiellt höftledsröntgade u.a. alt. A eller B.
* Ögonspeglade både som valpar och efter 1 års ålder med resultat u.a alt. crd. (kontroll av CEA-förekomst). Avelsdjuren får ej heller vara diagnostiserat med annan allvarlig ögonsjukdom t.ex PRA, katarakt eller linsluxation.
*Utställda med lägst andra pris i officiell klass och/eller godkänd exteriörbeskrivning på korning.
*Godkända vid karaktärsprov eller ha genomgången mentalbeskrivning med kryss i ruta 1, 2 eller 3 på skottprovet, alt. vara gk vid korning eller gk bevakningshund/räddningshund.

Om du tittar på collieklubbens sida under knappen "Mentalbeskrivning" så kommer du att hitta en punkt där det står att om hunden är karaktärstestad så måste den ÄNDÅ genomföra MH för att man ska få registrera valpar efter hunden. Detsamma gäller om hunden är KORAD vilket också tydligen bedöms som otillräckligt, hunden MÅSTE MH-bedömas för att få ha registrerade valpar efter sig. Karaktärsprovet försvann 1/1 2002.

Logik?

PROVLEDAREN avbryter = känd mental status
FÖRAREN avbryter = ICKE känd mental status (dock får föraren neka skottprov, då har hunden tydligen ändå känd mental status)

Den så omtalade golvrädslan hos collie visar sig INTE under ett MH

Logik?

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag sitter och gottar mig i allt som är hund tillsammans med en vän som också planerar valp inom kort. I min familj har planerna...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 557
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·
R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 274
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hundavel & Ras Jag har börjat fundera på att skaffa en till hund. Bor i generationsboende på vår hästgård med skog och hagar där vi har en nättare...
2
Svar
25
· Visningar
2 649
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar