Sv: Collie?
Ingenting av det du har skrivit där stämmer in på de 4a collies min familj har haft
Ingen av dem har visat valltendenser, utan har varit lugna familje hundar. Min pappas nuvarande hund är något feg, de andra har varit/är tuffa och framåt. Ingen av dem har varit skälliga, händer någon gång att de skäller till när man busar med dem eller dylikt, men aldrig annars. Alla fyra har varit väldigt glada i människor, och går gärna fram o hälsar dvs är inte reservarade/avaktande.
De "problem" vi har haft med våra collies är att den 1a fick C på sin HD röntgen, opererades och levde till 12 års ålder (var då en grinig gammal gubbe), den andra fick avlivas pga av svår epelepsi vid 2½ års ålder, de två nuvarande 5½ respektive 5 månader är friska, lever och mår bra
Vad jag kan säga så är det en relativt grävande ras,men sen inte mer krävande än vad andra hundar är.
Köper man en collie så ksulle jag vilja se att man gör någon form av tränig med hunden tränar lydnad eller någon form av anna hundsport.
Collien klassas som vallhund och är ganska beroende av att valla får men det går bra att valla människor hästar andra hundar och katter med.
Collie är en väldigt lätt lärd och social hund men den kräver en bestämd hand kan upplevas som (bjäbbiga och skälliga som sagt från hund till hund) KRÄVER oerhört mycket pälsvård(om ni väljer en långhårig) jag kan tycka att dom fäller inte såå jätte mycket men går man en 40 min i skogen så har man hela skogen med sig hem.
Jag kan skriva en hel uppsatts om rasen jag tycker igenteligen inte att dom är så mycket mer krävande än andra raser..Collien är en lite blygg hund (går inte fram till vem osm lite avvaktande) men dom familje medlem världens bästa vän gräver som sagt mycket pälsvård och har ett ganska stort intresse av att valla.
Alla som har sätt Lassie kan väl intyga om deta!
Ingenting av det du har skrivit där stämmer in på de 4a collies min familj har haft
Ingen av dem har visat valltendenser, utan har varit lugna familje hundar. Min pappas nuvarande hund är något feg, de andra har varit/är tuffa och framåt. Ingen av dem har varit skälliga, händer någon gång att de skäller till när man busar med dem eller dylikt, men aldrig annars. Alla fyra har varit väldigt glada i människor, och går gärna fram o hälsar dvs är inte reservarade/avaktande.
De "problem" vi har haft med våra collies är att den 1a fick C på sin HD röntgen, opererades och levde till 12 års ålder (var då en grinig gammal gubbe), den andra fick avlivas pga av svår epelepsi vid 2½ års ålder, de två nuvarande 5½ respektive 5 månader är friska, lever och mår bra