Sv: Collie?

Vad jag kan säga så är det en relativt grävande ras,men sen inte mer krävande än vad andra hundar är.
Köper man en collie så ksulle jag vilja se att man gör någon form av tränig med hunden tränar lydnad eller någon form av anna hundsport.
Collien klassas som vallhund och är ganska beroende av att valla får men det går bra att valla människor hästar andra hundar och katter med.

Collie är en väldigt lätt lärd och social hund men den kräver en bestämd hand kan upplevas som (bjäbbiga och skälliga som sagt från hund till hund) KRÄVER oerhört mycket pälsvård(om ni väljer en långhårig) jag kan tycka att dom fäller inte såå jätte mycket men går man en 40 min i skogen så har man hela skogen med sig hem.

Jag kan skriva en hel uppsatts om rasen jag tycker igenteligen inte att dom är så mycket mer krävande än andra raser..Collien är en lite blygg hund (går inte fram till vem osm lite avvaktande) men dom familje medlem världens bästa vän gräver som sagt mycket pälsvård och har ett ganska stort intresse av att valla.
Alla som har sätt Lassie kan väl intyga om deta!

Ingenting av det du har skrivit där stämmer in på de 4a collies min familj har haft:p
Ingen av dem har visat valltendenser, utan har varit lugna familje hundar. Min pappas nuvarande hund är något feg, de andra har varit/är tuffa och framåt. Ingen av dem har varit skälliga, händer någon gång att de skäller till när man busar med dem eller dylikt, men aldrig annars. Alla fyra har varit väldigt glada i människor, och går gärna fram o hälsar dvs är inte reservarade/avaktande.
De "problem" vi har haft med våra collies är att den 1a fick C på sin HD röntgen, opererades och levde till 12 års ålder (var då en grinig gammal gubbe), den andra fick avlivas pga av svår epelepsi vid 2½ års ålder, de två nuvarande 5½ respektive 5 månader är friska, lever och mår bra:)

*KL*

Just eftersom det är svår att varna för specifika uppfödare utan att göra sig skyldig till förtal(det kan ju också vara så att en uppfödare som vanligtvis avlar på bra kombinationer ibland har sämre omdöme) förespråkar jag aktiva och kritiska valpköpare. Vem vill t ex ha en collievalp från denna kombination? :cry: :mad:

Hane:
1a.Kontakt hälsning: 4
1b.Kontakt samarb.: 3
1c.Kontakt hantering: 3
2a.Lek 1 leklust: 2
2b.Lek 1 gripande: 3
2c.Lek 1 grip/dragk: 1
3a 1.Förföljande: 1
3a 2.Förföljande: 1
3b 1.Gripande: 1
3b 2.Gripande: 1
4.Aktivitet: 2
5a.Avst.lek intresse: 2
5b.Avst.lek hot/aggr: 1
5c.Avst.lek nyfiken: 1
5d.Avst.lek leklust: 1
5e.Avst.lek samarb.: 1
6a.Överr. rädsla: 4
6b.Överr. hot/agg: 1
6c.Överr. nyfikenhet: 2
6d.Överr. kv. rädsla: 2
6e.Överr. kv. intr.: 1
7a.Ljud rädsla: 4
7b.Ljud nyfikenhet: 1
7c.Ljud kv. rädsla: 4
7d.Ljud kv. intresse: 1
8a.Spöken hot/agg: 1
8b.Spöken kontroll: 1
8c.Spöken rädsla: 1
8d.Spöken nyfikenhet: 1
8e.Spöken kontakt: 4
9a.Lek 2 leklust: 2
9b.Lek 2 gripande: 1
10.Skott: 4

Tik:
Känd mental status
Beskrivaren avbryter
1a.Kontakt hälsning: 4
1b.Kontakt samarb.: 4
1c.Kontakt hantering: 3
2a.Lek 1 leklust: 4
2b.Lek 1 gripande: 4
2c.Lek 1 grip/dragk: 1
3a 1.Förföljande: 1
3a 2.Förföljande: 1
3b 1.Gripande: 1
3b 2.Gripande: 1
4.Aktivitet: 3
5a.Avst.lek intresse: 2
5b.Avst.lek hot/aggr: 1
5c.Avst.lek nyfiken: 1
5d.Avst.lek leklust: 1
5e.Avst.lek samarb.: 1
6a.Överr. rädsla: 4
6b.Överr. hot/agg: 2
6c.Överr. nyfikenhet: 1
6d.Överr. kv. rädsla: 2
6e.Överr. kv. intr.: 1
7a.Ljud rädsla: 4
7b.Ljud nyfikenhet: 1
7c.Ljud kv. rädsla: 2
7d.Ljud kv. intresse
8a.Spöken hot/agg

Samtidigt vill jag inte avråda någon från att köpa collie eftersom det finns många uppfödare som verkligen anstränger sig för att förbättra rasen. Dessutom är det bara med intresserade och insatta valpköpare det kan bli en förbättring. Själv är jag supernöjd med min collie(kh) - han har f ö fått en smällare kastad bakom rumpan utan att ens klippa med öronen.

Skotträdsla finns i två former, ärftlig och förvärvad. Vid ärftlig skotträdsla är hunden predisponerad för rädslereaktion i samband med höga ljud, exempelvis skott, smällare och ljuddämparknallar. Det handlar alltså inte bara om just skottet utan om reaktioner vid alla höga och skarpa ljud. Allt det faller under begreppet skotträdsla. Ärftlig skotträdsla kan fås hanterbar, i bästa fall, men aldrig raderas.

Förvärvad skotträdsla är som vilken förvärvad rädsla som helst. Hunden blir utsatt för ett trauma, vilket leder till kvarstående rädsla för just det hunden sammankopplade med traumat. Det kan vara raketer, soptunnor eller vad det nu var hunden blev rädd för. Förvärvad rädsla går nästan alltid att träna bort. Undantagen är mycket djupa trauman där hunden i princip känt ordentlig dödsångest. Dock är detta också individberoende. En vek individ blir mer illa däran än en hård.

Er hund som är rädd för raketer är alltså skotträdd. Det är inget att blunda för eller bortförklara. Vilken duktig dressör som hest skulle klassa hunden som skotträdd och träna den därefter. Jag är också tveksam till att en skottfast hund hade reagerat så kraftigt och fått så kvarstående rädsla som er Collie. En hund ska inte behöva vänjas vid smällare eller skott för att räknas som skottfast. Inte heller ska de bli permanent berörda för att det kastas en eller annan smällare runt dem. Som valp fick min särbos hund smällare kastade runt sig vid några tillfällen. Den hunden är och förblir helt oberörd av skott, raketer, smällare osv. Det är en skottfast hund. Min egen är i princip rädd för allt utom skott. Det är resultatet av medveten avel där man bara valt individer som är skottfasta på riktigt.

Tittar man på kullar efter skottfasta föräldrar kan man enkelt se att de avkommorna i högre grad själva blir skottfasta än kullar där man använt föräldradjur som är otestade eller berörda. I det här fallet är statistiken svår att säga emot. Man kan faktiskt också se en högre förekomst av skotträdsla hos avkommor till hundar som har syskon som är skotträdda. Den exakta arvsgången för skotträdsla är inte fastlagd, men det är otroligt dumt att chansa och riskera få fram valpar som pinkar på sig av rädsla varje nyår. Det är rent ut sagt oansvarigt. Man dömer de framtida hundarna till ett liv i lidande. Inte heller är det schysst att sälja hundar där man vet att det finns risk att ägaren måste droga den så fort det finns risk för raketer. Det hela är egentligen inte så mycket ett rasproblem, utan snarare ett djurskyddsproblem. Ingen avel med skottberörda hundar borde vara tillåten.

Jag ser heller ingen mening med att avla på en hane som uppvisat skottberördhet när det finns syskon att tillgå, som enligt dig dessutom är skottfasta. Om linjerna i hunden är värdefulla, använd ett dugligt syskon istället. Man gräver bara en grop åt sig själv om man avlar på veka och berörda hundar. Betänk att Collie är en brukshund. Skulle era Collies klara av att vara tävlingshundar i elit?

Personligen skulle jag inte låta enbart ett genomfört MH styra mitt val av valp. Jag skulle vilja bilda mig en egen uppfattning om föräldradjuren samt titta på vad de tidigare lämnat. Plus bilda mig en uppfattning om uppfödaren utifrån hur andra hundar från kenneln är samt vitsord från andra meriterade uppfödare med många många års erfarenhet. Jag tror stenhårt på att ta vara på dessa uppfödares kunskaper och råd. :)

Jag måste tillägga:
Jag har en valp som snart är 4 månader efter 2 föräldradjur med liknande MH-resultat som ditt "skräckexempel" (fy mig! :o ), jag har faktiskt sneglat på vad de fick för resultat. ;)
Denna lilla valp en är UNDERBAR hund, otroligt framåt och glad. Hon älskar att hälsa på främmande människor:love: . Hon har utsatts för smällande skramlande ljud (bl.a metallbricka ramlar från hög höjd ned på s.k. klickgolv, det blir en skaplig smäll) utan att så mycket som röra på ett öra. :) Hon springer gladeligen runt på alla hala golv, när hon ramlar så är det bara upp igen och full fräs framåt. :D

Jag har träffat föräldrar och helsyskon som alla är jättetrevliga och framåt hundar helt utan kontaktproblem.

Med detta vill jag bara säga att man inte ska lite HELT på genomfört MH för att välja/rata en valp. :idea:

Naturligtvis går inte jag heller enbart efter MH - det finns mycket annat som spelar in, inget MH i värden kan rädda situationen om tiken inte är trevlig när man träffar henne IRL t ex. Men även om genetik i stor utsträckning är ett lotteri är oddsen i det här fallet alldeles för dåliga för att jag skulle chansa. Det är lite som att köpa en valp efter hundar med D- och E-höfter - visst kan man få en frisk hund, men chansen är större om föräldrarna är friröntgade.

Sedan har jag även ytterligare en anledning att inte köpa en valp ur en sådan kull - jag tycker det är så oseriöst att para två hundar med det resultatet att jag inte vill stödja det.

Men det är jättekul att din valp verkar vara en sådan trevlig krabat, jag blir alltid glad när folk är nöjda med sin valp! :)

Fast ibland ska man inte bara titta på hunden heller... Jag har en "jättetrevlig" hund. Åh vad fiiin hon är säger folk. Vad roligt och duktig hon är. Hon får så mycket lovord och många kompisar har frågat om jag inte ska ta valpar på henne osv. Men hon är en ulv i fårakläder och jag skulle ALDRIG ta valpar efter henne. Men någon annan kanske skulle ha haft överseende med mycket hon gör. Skyllt på det ena och det andra. Uppfödaren tycker att hon är skum för att JAG har gjort fel. Det är alltså inget fel på hunden. Men ett MH visade ju att det finns så mycket mer i den hunden som är icke rastypiskt och inget att avla vidare på... Sen är hon självklart underbar som individ på sitt sätt ;) Jag älskar verkligen henne. Men inget för sin ras!! Å där tycker jag att MH spelar in mycket. Men man kan väl säga att ju mer instrument man använder ju fler infallsvinklar och kanske sannare blid får man (??) för trots allt finns det väl ingen bild som är riktigt rättvis ;)

Och jag tycker INTE att man kan jämföra hur ett MH genomförts med att ha dåliga höfter :crazy: Det är som att jämföra neuroser med reumatism....:angel:

Och ja, jag tycker det är synnerligen oseriöst att avla på hundar med D o E höfter. Däremot tycker jag inte det är särskilt oseriöst att avla på hundar som inte har toppresultat på MH, förutsatt att hunden har bra psyke, bra exteriör och linjer som är värda att avla vidare på. Sedan kan MH diskuteras i all oändlighet, vilket jag inte har någon lust med alls. Jag har min klara åsikt, kanske påverkad av erfarna uppfödare, men jag ska ändå faktiskt utsätta min valp senare för MH om hennes höfter blir godkända.

Men en liten jämförelse: min äldsta tik är inte mH-testats MEN hon har fått Cert på utställning. Min första collietik var tvungen att karaktärstestas med godkänt resultat för att få tävla om Cert över huvudtaget.

Jag som har Schäfer letar alltid efter ett perfekt Mh eller i mina ögon ett perfekt Mh helst på film

Momenten som är viktiga är Jakten, Kamplusten, nyfikenheten, modet, sen hur dom beter sig med dumpen och spökena är inte det bra då blir det inget från nån av dom iaf. Schäfern är ju bred så där kan man välja mycket mer o vara kräsen.

Collien var min drömhund som ung, tack vare alla Lassie-filmerna. Fick sen höra att den började bli sönderavlad, nervös och opålitlig. Då blev det en annan ras. Hur dom är mentalt idag vet jag inte, men otroligt vackra är dom i alla fall.

Du som MH-frälst kanske kan svara på lite funderingar:

På vilket sätt speglar MH golvrädsla?

Om föraren avbryter MH så får inte ev valpar registreras, MEN om provledaren avbryter så anses hunden tydligen ha "känd" mental status och valpar får registreras. Varför då?

Hur testas kamplust?

Du som MH-frälst kanske kan svara på lite funderingar:

På vilket sätt speglar MH golvrädsla?

Om föraren avbryter MH så får inte ev valpar registreras, MEN om provledaren avbryter så anses hunden tydligen ha "känd" mental status och valpar får registreras. Varför då?

Hur testas kamplust?

Du testar inte den rädlan på MH men L-test gör man det.

Det är katastrof att man får regga valpar då enligt mig men det är inte upp till mig och bestämma.

Du har massor med moment i MH som kamplusten syns i.

Men du testar det genom óch se hur hunden gör när dne biter i en trasa om den vill dra den mot sig o vinna den samt att den inte bryr sig om saker som händer i kring hunden för stunden i kamp som skott eller liknande.

IMG_7144.jpg

Detta räknas som stor kamplust då Jääkäri skiter i allt annat bara han får sin trasa han hänger på mig gör han o slåss om trasan.

Tack för snabbt svar! :bow:

Mer funderingar: om man tar tag i t.ex. en trasa som vår colliehane håller i så släpper han den genast. Detta kan väl förmodligen tolkas som att hans kamplust inte är särskilt stor? MEN han är otroligt lätt att jobba med, väldigt alert och lyhörd och med ett stabilt psyke (förutom förvärvad skotträdsla som blivit oerhört mycket bättre sedan vi köpte honom för något år sedan). Hur hänger det ihop om man säger att det inte går att jobba med hundar som har svag kamplust? Beror inte det mer på hur kontakten är mellan hund och förare?

Beträffande detta med att avbryta så tycker jag det är fullkomligt ologiskt att hunden har känd status om provledaren avbryter, men inte om föraren avbryter. Jag undrade om du kanske vet vad det beror på? Anser man att föraren är inkompetent? :confused: Det är ju märkligt att hunden kan betraktas som "godkänd" (alltså känd mental status) om MH avbryts, oavsett vem som avbryter, menar jag. :confused:

Mer funderingar så här på lördagseftermiddagen: ska en hund vars enda problem här i livet är golvrädsla ELLER skotträdsla klassas som ett mentalt vrak? Oavsett om den är stabil i övrigt? Och nu tänker jag inte på ev användning som tjänstehund o dyl. Ska en människa med enorm getingfobi klassas som ett vrak? Missförstå mig rätt, jag vill naturligtvis ha stabila trevliga hundar, vilket jag också har. :) och man ska vara medveten om ev problem när man avlar, att inte använda rädda hundar i avlen. Detta är också seriösa uppfödare väl medvetna om.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag sitter och gottar mig i allt som är hund tillsammans med en vän som också planerar valp inom kort. I min familj har planerna...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 557
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·
R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 274
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hundavel & Ras Jag har börjat fundera på att skaffa en till hund. Bor i generationsboende på vår hästgård med skog och hagar där vi har en nättare...
2
Svar
25
· Visningar
2 649
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar