Sv: Collie?

Skotträdsla är visst ärftligt.

Det kan säkert Jadzia förklara för dig när hon ser tråden.
vet att detta ämne var uppe runt Nyår också.

Kikade igen. Iofs står det inte att den hanen står till förfogande. Men kollar man hunddata så har den avkommor.

Kanske bäst att rätta mig själv.

Japp det var min kusin som ville ha han som hane. Och det är inte förbjudet! Valparna är helt underbara. Inte skottberöda vad jag har hört. Dem är ju inte valpar längre utan 6 månader eller om dem är äldre.

Skotträdsla är visst ärftligt.

Det kan säkert Jadzia förklara för dig när hon ser tråden.
vet att detta ämne var uppe runt Nyår också.

SKOTTRÄDLSA är för helvete inte ärftligt och för den delen så var han inte skotträdd från början. Det började med att en jävla idiot sköt av en raket precis bredvid hnm sen dess har han varit nervös när dem smäller av nyårsraketer!!:mad: Hur kommer det sig då att föräldrarna är KORADE med höga poäng. Och han är den ända i kullen av 7 st som är lite skottberöd, fel att skriva skottberöd då han inte ens är rädd för skott utan nyårsraketer!!!
Kan ju med en gång förklara varför han fick en 5:a på skottet på MH. Vi hade klarat alla momenten kallant. Vi kom då till skotten. Jag som gick med hnm släppte hnm för att leka med trasan som han älskar. Och han fick ett glädjefnatt efter det andra skottet(om du fattar vad jag menar, men det gör väl inte du)och började springa omkring men sprang för långt bort. Ledarna sa det efteråt att dem var tvunga att sätta en 5:a för att han sprang för långt bort. Och dem såg på han att han inte var berörd efter skotten. Men det var tvunga att sätta en 5:a ändå!!
Som jag sa innan. Du kan väl fan hålla dig till dem trådarna om raserna du kan och förstå dig på. DU kan inte ett smack om collien:mad:

Senast ändrad:

Nej det är tur att en sketen 16åring kan allt då.:smirk:

Det du an om dressyr och hundar bettenden det lägger jag i samma påse som jag lägger mina hundar skit i alltså dina kunskaper för mig är bajsvärda då du inte vet ett skit om varken dressyr det bevisa du ganska tidigt i tråden sen hundar bettenden vet du heller inte ett förbannat skit i kring.

Sen kan du ge dig FAN på att skotträdsla är ärftligt.

Om jag tog bägge mina hundar och åkte till K-9 i kristinehamn som är en artelleriregemente o dom skjuter med en haubits inte fan skulle mina reagera för 5öre för dom är skottfasta med bra nerver och dådkraft. Endra är en hund skottfast eller inte. Sen att dom kan bli skrämda till och bli det är en annan sak. Men då är vi där igen med dina taskiga kunskaper om hundar mentalitet. Om du får en hund som blir rädd av ett fyverkeri pjäs, så är den ju den hunden av modell vek som blir berörd av fyverkeri pjäsen sen har den dålig dådkraft som inte kan övervinna sin rädsla sen dåliga nerver som inte kan sortera ut vad som är farligt och inte farligt, låter det som en bra hund i dina öron. Nej det är en kass hund. Bara för den går igenom ett sketen korning betyder ju inte det för den sakens skull att det är en bra hund. Det finns garanterat folk här som håller med mig i det jag skriver, men de vet säkert inte ett skit dom heller för det är bara snorungar som du som kan allt...

Nej det är tur att en sketen 16åring kan allt då.:smirk:

Det du an om dressyr och hundar bettenden det lägger jag i samma påse som jag lägger mina hundar skit i alltså dina kunskaper för mig är bajsvärda då du inte vet ett skit om varken dressyr det bevisa du ganska tidigt i tråden sen hundar bettenden vet du heller inte ett förbannat skit i kring.

Sen kan du ge dig FAN på att skotträdsla är ärftligt.

Om jag tog bägge mina hundar och åkte till K-9 i kristinehamn som är en artelleriregemente o dom skjuter med en haubits inte fan skulle mina reagera för 5öre för dom är skottfasta med bra nerver och dådkraft. Endra är en hund skottfast eller inte. Sen att dom kan bli skrämda till och bli det är en annan sak. Men då är vi där igen med dina taskiga kunskaper om hundar mentalitet. Om du får en hund som blir rädd av ett fyverkeri pjäs, så är den ju den hunden av modell vek som blir berörd av fyverkeri pjäsen sen har den dålig dådkraft som inte kan övervinna sin rädsla sen dåliga nerver som inte kan sortera ut vad som är farligt och inte farligt, låter det som en bra hund i dina öron. Nej det är en kass hund. Bara för den går igenom ett sketen korning betyder ju inte det för den sakens skull att det är en bra hund. Det finns garanterat folk här som håller med mig i det jag skriver, men de vet säkert inte ett skit dom heller för det är bara snorungar som du som kan allt...

Jag läste det bara det första och sista meningen, resten orkar jag inte läsa. Det är inte jag som kan, utan jag har frågat min mamma som har stått här brevid och förklarat.
Men det är så typsikt er killar. Ni fattar ingenting.

Jag läste det bara det första och sista meningen, resten orkar jag inte läsa. Det är inte jag som kan, utan jag har frågat min mamma som har stått här brevid och förklarat.
Men det är så typsikt er killar. Ni fattar ingenting.

Åh herregud ta då o läs allt för det kan vara nyttigt för din mor också :rofl:

nej det märker jag väl att du inte har några egna kunskaper som du fått helt själv från egen träning och åkt runt i landet o sett lite hundar , utan allt har du snappat upp i från nån annan.

Åh herregud ta då o läs allt för det kan vara nyttigt för din mor också :rofl:

nej det märker jag väl att du inte har några egna kunskaper som du fått helt själv från egen träning och åkt runt i landet o sett lite hundar , utan allt har du snappat upp i från nån annan.

Min mamma har 27 års erfarenhet av collie. Och hon har haft hund sedan hon var 15. Bla schäfrar och border collie.
Jag tycker du är jävligt taskig. Jag har inget intresse för hundar. Jag gillar att åka på utställningar. Men bruks eller ngt annat är jag verkligen inte intresserad av. Jag har lärt mig otroligt mkt av mamma.

Piru: Vill be om ursäkt för det jag sa innan. Men jag var så arg. Vad jag än sa om ngt postivit om collien så var du och hackade ner mig igen. Så det var mest det jag var arg på. Du gillar inte collie och jag gillar inte rottwailer så....

Bara för jag tryckte på en öm tå nu så är jag taskig för att jag har genom skådat dina kunskaper för länge sen. Att du tycker ditten o datten om mig det var okej? att jag inte kan nåt o.s.v.

Sen sitter du ju o skriver en massa och säger åt oss andra att vi har fel vissa här har ju hållt på med hund längre än du levat ändå har dom fel och dom människorna dom bara älskar och jobba med hundar och har ett stort intresse.

Jag ska säga dig att jag åker ca 3000mil bil varje år till tävlingar , träningar och seminarium. Jag åker även runt och kollar MH´n Korningar om jag vet att det är intressanta hundar med men sen är det också sämre hundar med så jag har fått ett brett spektrum på mitt hunderi. Jag var i väg för 3 helger sen ner till Tyskland o tränade med folk där nere hade inte ens med mina egna men fick vara med o ch titta på deras sätt o träna även figga deras skyddshundar o.s.v.

Jag vill inte vara elak eller bli ovän mot dig på nåt vis men visa då hellre att du gillar rasen men dina kunskaper rent allmänt om hundar inte räcker till.
Jag menar heller inte att Collien är en dålig sällskapsras säkert trevliga hemma och mot barn eller va det nu må vara men sen om man bort ser från dom bitarna så fattas det extremt mycket för collie ska kunna räknas som en bra hund.

Senast ändrad:

Bara för jag tryckte på en öm tå nu så är jag taskig för att jag har genom skådat dina kunskaper för länge sen. Att du tycker ditten o datten om mig det var okej? att jag inte kan nåt o.s.v.

Sen sitter du ju o skriver en massa och säger åt oss andra att vi har fel vissa här har ju hållt på med hund längre än du levat ändå har dom fel och dom människorna dom bara älskar och jobba med hundar och har ett stort intresse.

Jag ska säga dig att jag åker ca 3000mil bil varje år till tävlingar , träningar och seminarium. Jag åker även runt och kollar MH´n Korningar om jag vet att det är intressanta hundar med men sen är det också sämre hundar med så jag har fått ett brett spektrum på mitt hunderi. Jag var i väg för 3 helger sen ner till Tyskland o tränade med folk där nere hade inte ens med mina egna men fick vara med o ch titta på deras sätt o träna även figga deras skyddshundar o.s.v.

Jag vill inte vara elak eller bli ovän mot dig på nåt vis men visa då hellre att du gillar rasen men dina kunskaper rent allmänt om hundar inte räcker till.
Jag menar heller inte att Collien är en dålig sällskapsras säkert trevliga hemma och mot barn eller va det nu må vara men sen om man bort ser från dom bitarna så fattas det extremt mycket för collie ska kunna räknas som en bra hund.

Jag frågade mamma hur det va och hon svarade och jag skrev. Jag kan inte så mkt om hundar. Men däreomt kan jag en del om collien. Men jag har mkt kvar att lära. Men jag har inget intresse som sagt. Det var bara det att jag blev mest ledsen när folk tex sa att collien vad mentalt kassa osv eftersom jag eller rättare sagt vi(jag, mamma mm) har inte fött upp en dåligt mentalt hund. Men däremot har jag sett endel. Mamma är ju väldigt mån om vad hon avlar på. Hon kollar bakåt i linjerna för att se så att det inte är ngt skumt osv.
Hur orka du resa runt så mkt:eek: Men i och för sig har man det intresset så gör man nog det. Vad är det du träna med din hund?

Vi avlar ju främst till sällskap då den passa upperligt till det. Passa bra till barn osv. Men jag tro vad du menar när du säger bra hund. Och om det är det så håller jag nog med dig.
Vad menar du med bra hund? Måste bara fråga så att jag förstå exakt vad du menar.

Jag tränar en Gren som heter IPO det är då spår , lydnad och skydd.

http://www.sbkhalmstad.se/Prov/vadaripo.htm
där får du ett litet hum vad det är.

Jag menar en bra hund är en som funkar hemma med min familj, barnen när dom kommer ska kunna vara med hunden utan nåt problem. Sen ska dom funka med mig på en träningsplan o då vara åt det extrema hållet.

en bra hund är frisk hund varken mentala brister eller sjukdomar.

Ingen av mina är perfekta finns alltid o peta på men de är nära nog perfekta för dom funkar just i allt detta jag sagt och är bra i huvudet o kroppen.

Klart det blir jobbigt o sitta i bilen så mycket men det är det värt när man väl tränar eller tävlar eller få se en bra hund.

sånna grenar jag aldrig förstått mig på:rofl: Men det är väldigt roligt att kolla på. Ibland går det program på tv om polishundar, hur dem tränar dem osv. Och då brukar jag titta. Väldigt intressant. Ska kika på sidan du skicka.

Okej du menar en sån bra hund. Men då vart det ungefär så jag med tänkte. Collien trivs ju bara som sagt att bara ligga hemma och gå sina promender i skogen och mysa. Vill ju helst vara där familjen är. Vi har en hane som jag tro du skulle gillat;) Han är det fullt ös i kan jag lova. Ska alltid leka osv. Han hade man kunnat träna lydnad men spåra vet jag inte, för jag kan inte den grenen. Skydd vet jag inte heller, kan inte den grenen eller. Men det är verkligen fart och fläkt på hnm, det är nästan lite jobbigt:p Och man kan säga att han är en bra hund. Han funkar bra i familjen, barn och det man vill göra med hnm tex lydnad. Han är frisk och har inga mentala brister eller sjukdomar.

Kan tänka mig att det är värt det om man är intresserad av det. Mitt intresse är ju mer hästar. Och jag hade kunnat så hade jag åkt runt och sett travtävlingar(är väldigt intresserad av trav) osv.

Jag tränar en Gren som heter IPO det är då spår , lydnad och skydd.

http://www.sbkhalmstad.se/Prov/vadaripo.htm
där får du ett litet hum vad det är.

Jag menar en bra hund är en som funkar hemma med min familj, barnen när dom kommer ska kunna vara med hunden utan nåt problem. Sen ska dom funka med mig på en träningsplan o då vara åt det extrema hållet.

en bra hund är frisk hund varken mentala brister eller sjukdomar.

Ingen av mina är perfekta finns alltid o peta på men de är nära nog perfekta för dom funkar just i allt detta jag sagt och är bra i huvudet o kroppen.

Klart det blir jobbigt o sitta i bilen så mycket men det är det värt när man väl tränar eller tävlar eller få se en bra hund.

Men du kan inte alltid jämföra med vad du håller på med. Mina hundar skulle inte fixa att man behandlade dom som ni gör på era träningar ( nu menar jag den sorts träning ni gör)
Så "hårda" tag är inget för dom.
Men för det tycker jag de är bra mentalt. En är lite osäker precis när det kommer folk och visar det genom att skälla. Men för det tycker jag hon är en bra hund. Man kan inte jämföra alla raser och tycka de ska vara lika i sättet.

Allmänt: Men att collie haft /har problem med mentaliteten är ju allmänt känt och kommer då och då upp i diskussion i hundsammanhang.
Och det är då jag reagerar att folk som har collie direkt försvarar och säger att de är hur bra som helst. Man får inte blunda för problemen bara för sin egna hund är bra, eller för som jag redan skrivit blir hemmablind.

Jag anser mig inte hemmablind bara för att jag inte kan tänka mig att ha någon annan ras än collie.;) Jag är dessutom väl medveten om de problem som finns med skotträdsla och golvrädsla. Skotträdsla är ju dock inte unikt för collies. Dessa problem är också något som jag tror de flesta uppfödare är väl medvetna om. Man ska inte linda in sin valp i "bomull" utan berömma den när den blir nyfiken på tebrickan som ramlade i golvet med ett brak osv. MEN det som gör mig beklämd är att frågor om collie drar till sig ett antal personer som helt saknar kunskaper om rasen men ändå uttalar sig tvärsäkert med floskler som typ "alla collies är kassa i psyket" osv.

Angående MH så, ja, det har debatterats flitigt för collie. Inte för att collies inte skulle klara MH, förr var man tvungen att karaktärstesta sin hund med godkänt resultat för att överhuvudtaget få tävla om Cert. Utan för att många anser att ett MH inte speglar rasen på ett korrekt sätt. Nu kommer jag förmodligen att få MH-entusiasterna på mig igen, men tar den risken....:crazy:

Jag tycker inte att det är vettigt att döma ut en hel ras som kass bara för att man träffat några hundar med dåligt psyke. Det är detsamma som om man skulle säga att alla Rottweilers är hemska och aggressiva bara för att ett antal hundar man sett har varit det. Då tycker jag det är bättre att man skaffar sig mer kunskap om rasen först, BÅDE för -och nackdelar.

Ang Mh håller jag faktiskt med dig. Har tänkt skriva om det, men blev aldrig av.
Jag tycker väl att både MH och Korning inte alltid kan säga hur hunden är. Och jag lägger egentligen inte jättestor vikt på det, men visst kollar jag det.
Men samtidigt så kollar jag resultatet, för är det allt för dåligt eller att hunden avbrutit, då tar jag mig en funderare.

Med hemmablind menar jag inte att man inte kan tänka sig en annan ras. Utan att man kanske inte ser felen som finns.
Kan bara ta ett ex. En hund jag känner är otroligt gapig och gnällig. När jag nämnde det för ägaren i ett sammanhang så ser ägaren helt frågande ut. H*n hör det helt enkelt inte, för hon är så van.

Förstår hur du menar. ;)

Mina föräldrar bedriver uppfödning av en dvärghundsras. När jag för många år sedan flyttade hemifrån började höra hur "gapiga" dessa små hundar faktiskt är, men när jag påtalar det för mina föräldrar så är de tämligen oförstående....:angel:

Jag jämnförde inte mina men sa hur en bra hund ska vara o det står jag för att jag tycker dom ska vara så.

Vad spelar det för roll om hunden är extrem i det den gör men så länge den funkar hemma så gör väl inte det nåt.

Finns ju jakthundar som är extrema på o jaga men funkar perfekt hemma med barn o katter o allt vad det nu må vara.

Jag undrar om du kanske beskriver border collie istället för collie? Dagens collies är inte särskilt benägna att valla får, vallningsinstinkten finns men den är tämligen utspädd.

En collie fäller MYCKET när den väl fäller, så är man rädd för hundhår på fina mattan är eller städfanatiker så kanske collien inte är rätt ras.

Collien behöver INTE en bestämd hand. Det är som sagt en väldigt mild hund. Att den inte är exalterad och översvallande mot främmande människor ska inte tolkas som blyghet, det är hundens normala beteende. Däremot ska den vänligt och villigt TA KONTAKT.

Sedan undrar jag om det är tillåtet att via en tråd varna för någon uppfödare med namn och allt….?

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag sitter och gottar mig i allt som är hund tillsammans med en vän som också planerar valp inom kort. I min familj har planerna...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 557
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·
R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 274
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hundavel & Ras Jag har börjat fundera på att skaffa en till hund. Bor i generationsboende på vår hästgård med skog och hagar där vi har en nättare...
2
Svar
25
· Visningar
2 649
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar