Sv: Collie?

Men varför sa du inte det från början då??Det enda du har sagt är typ bara att Collie är mentalt kassa mm.
Min mamma föder upp collie och har 27 år erfarenhet av collie. Så jag tycker inte du som knappt kan ngt om rasen ska komma och säga ngt som är ovanligt i rasen, natuligtvis finns det och det ros på hur man låter den växa upp, och så är det med alla raser. Vi har snart fött upp collie i 10 år och vi har inte fått en enda hund som är dålig i mentaliteten. Vi har två st korade hundar. En som vi korade förra året, och jag kan säga att han tog alla momenten med strom. Var inte rädd för ngt tex skramlet,spökerna osv. Han var snarare förbannad på spökerna och overallen som far upp. Han var den bästa av alla den dagen. Så visst fan finns det mod idem som du sa att dem saknade.
Och jag har sett massor av bla rottwailer som är asrädda, står med svansen mellan benen och skakar. Likaså med shäfer. Men fan pratar jag inte "skit" om rasen för det. För jag vet att alla hundar inom rasen beter sig inte så. Och samma är det med Collien. Så jag tycker att du ska hålla dig till dem trådarna om raserna som du kan, för du verka ju inte kunna ett piss om collien!!

Wow måste jag säga 2 korade hundar på snart 3 decenier uppföddning. o ta sig igenom en korning det ser jag som en bagatell men det kanske inte alla gör?
Varför ska en hund visa aggression mot spöken som står 5m bort???
det är ju också ett sätt och visa rädsla på. Om hunden inte blir berörd då tar den inte till aggression heller.

Wow måste jag säga 2 korade hundar på snart 3 decenier uppföddning. o ta sig igenom en korning det ser jag som en bagatell men det kanske inte alla gör?
Varför ska en hund visa aggression mot spöken som står 5m bort???
det är ju också ett sätt och visa rädsla på. Om hunden inte blir berörd då tar den inte till aggression heller.

Ett sett att visa rädsla på?? Hallå snälla. Jag kan ju säga att han var inte rädd för det var jag som gick med hnm. Och dem ledarna(vet ej vad det heter)tyckte det var jättebra att han visade att han var lite arg genom att stå framför mig med svansen i vädret och skällde med morr i mellan. Tycker du att det visa rädsla?

Chihuahua var visst famavlad som sällskap från början.
Detta är citerat ur en faktabok med olika hundraser:
Ursprungsland: Mexico
Uppkomstid: 1800-talet?
Första använding: Sällskap
Nutida användning: Sällskap

Nu får du fan ge dig varför visar hunden då aggression???

Alla hundar som tar till nån form av aggression utan o vara lärda det mot hot blir ju berörda det är ju just därför dom tar till det.

Jisses säger ja :rofl: :rofl:

Fast min Border Collie har en satans jakt och kamplust... Känner nog inte en enda bc eller t ex belgare utan jakt och kamplust... :smirk:

:bow: :bow: :bow:

satt precis o skulle skriva det jag har kört upp en BC till IPO med så satans stor jaktkamp och kamplust.
Man måste ha det för hunden ska en drivande motor. annars blir det som ex Collie de går där när det är okej förhållanden men inte när det tar i mot.

Jaja. Du sa ju att det inte fanns mod i collien. Och jag berättade en händelse där just våran hund var modig. Men det dög ju inte eller det. Så du menar att varje hund som visar lite ilska är rädda då eller? Men du behöver inte svara för jag kan gissa mig svaret är JA.
Nähä. Jag orka inte föklara mer för dig om rasen så jag tackar för mig här. Du är bara ytligare en okunnig person om rasen:cool:

Senast ändrad:

Jo, fast en Vallhund utan driv (klös, motor, jaktlust, you name it) kan ju inte heller lyckats strålande som just vallhund.

Man kan inte begära att dom ska flytta en himlans massa får på bara "nyfikenhet" och välvilja mot ägaren?

Grymt! Haha, du kan få göra det med mitt djur :) :bow:

Som sagt, en vallhund utan klös är nog ingen vidare vallhund så att säga...

Jaja. Du sa ju att det inte fanns mod i collien. Och jag berättade en händelse där just våran hund var modig. Men det dög ju inte eller det. Så du menar att varje hund som visar lite ilska är rädda då eller? Men du behöver inte svara för jag kan gissa mig svaret är JA.
Nähä. Jag orka inte föklara mer för dig om rasen så jag tackar för mig här. Du är bara ytligare en okunnig person om rasen:cool:

NEJ blir mitt svar men är inte hunden tränad o tar till lite skärpa eller försvar så blir mitt svar ja för annars skulle den inte bli förbannad om den inte blev berörd av situationen.

En hund som är modig är när spökena står där och du släpper kopplet och den rusar på direkt utan hjälp och är nyfiken för och få vad det är för nåt skumt, få se den collie som klarar det istället. Och bjäffa på håll går då inte under stapeln modig det är ett som är säkert.

En hund som är modig är när spökena står där och du släpper kopplet och den rusar på direkt utan hjälp och är nyfiken för och få vad det är för nåt skumt, få se den collie som klarar det istället. Och bjäffa på håll går då inte under stapeln modig det är ett som är säkert.

Förlåt att jag gör dig besviken men det var exakt så han gjorde:rofl:
Om jag får tillägga så har dem flesta av våra collies gjort så, inte bara på korning utan oxå på MH;)
Lång näsa:D

Senast ändrad:

Vallar man med collies nuförtiden? Är det vanligt eller förekommer det inte alls?

Kan i stort sett ingenting om rasen... ;)

KL
Jag ska snart köpa en ny valp och funderar mkt starkt på collie (långhårig). Har satt mig in i rasen och känner att den passar bra för mig.

Är det någon som kan rekommendera några bra uppfödare, helst i Västra Götalands regionen? det viktigaste för mig är en sund och frisk hund, utställningsmeriter är inte viktiga (isolerat sätt, såklart är en korrekt hund friskare än en med fel benställning etc, men ni fattar väl) då jag inte är intresserad av att ställa ut.

Varför tog man då bort kravet på MH på collie?
För visst gjordes det för några år sedan.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag sitter och gottar mig i allt som är hund tillsammans med en vän som också planerar valp inom kort. I min familj har planerna...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 557
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·
R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 274
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hundavel & Ras Jag har börjat fundera på att skaffa en till hund. Bor i generationsboende på vår hästgård med skog och hagar där vi har en nättare...
2
Svar
25
· Visningar
2 649
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar