Cola till barn?

alazzi

Trådstartare
Vid vilken ålder får ditt barn dricka cola? Flera av våra grannar har ett totalt förbud mot cola (p.g.a. koffeinet) till barn. Mitt barn har fått cola på dagtid och hon har även fått smaka på kaffe (ren nyfikenhet) eftersom jag tror att förbud triggar nyfikenheten mer. Naturligtvis så är mycket totaltförbjudet fortfarande, alkohol och cigaretter, men cola är inte förbjudet i vårt hem.

Sv: Cola till barn?

Ludvig har fått dricka läsk någon gång då o då när det har bjudits sedan han började med lördagsgodis, dvs. Sedan han var sisådär 2,5 år. Max ca en gång i veckan o det brukar bli ett litet glas. Läsk dom läsk, cola eller hallonsoda spelar ingen roll.

Min tjej är 12 år, men "får" inte dricka cocacola efter 12 på dan - annars somnar hon inte förrän långt efter midnatt ;-)

Cola dricker inte mina. De får dricka typ päronläsk och fruktläsk på kalas men annars inte. (Äldsta är 6 år) Detta pga att hon har så dåligt försvar så hon får jättelätt hål i tänderna. Så inget saft och läskslask alls utom kalas och bara lite lördagsgodis :)

Vid vilken ålder får ditt barn dricka cola? Flera av våra grannar har ett totalt förbud mot cola (p.g.a. koffeinet) till barn. Mitt barn har fått cola på dagtid och hon har även fått smaka på kaffe (ren nyfikenhet) eftersom jag tror att förbud triggar nyfikenheten mer. Naturligtvis så är mycket totaltförbjudet fortfarande, alkohol och cigaretter, men cola är inte förbjudet i vårt hem.

Alkohol och cigaretter ligger väl knappast ens på jämförelsenivå med cola eller annan läsk?

Hos oss hade säkert 4,5-åringen fått dricka läsk typ någon-några ggr/vecka om han hade velat ha. Vi föräldrar älskar nämligen cola själv. Nu gillar han tack och lov inte kolsyrad dryck alls ännu; han säger att det "sticks" och vi försöker inte ändra på hans åsikt där. Så länge han inte får smak för det så kan vi dricka vår cola (alldeles för ofta) utan att han också "kräver" på att få göra det. 1åringen erbjuds inte ens.

Min 3åring dricker lite läsk någon gång ibland, han gillar bubblet. Cola är han inte så förtjust i, men annars skulle han väl få ett litet glas av det. Han är mest förtjust i bubbelvatten.
4åringen tycker inte om kolsyra så det blir inget där.

Men eftersom de ändå är stora nog att äta lördagsgodis ser jag inget hinder i att de får dricka läsk då och då (blir mer sällan än lördagsgodis då vi vuxna oftast dricker olika varianter av cola om vi dricker läsk.)

Vår 3 åring får ett glas när det är fest, annars är det mjölk, vatten el juice som hon får att dricka.

När det är lite kalas dricker vår 4åring läsk/cola, fast hon brukar välja typ bubbelvatten... Däremot älskar hon kaffe. Om någon lämnar lite (stark!) espresso kvar på bordet, är hon där och dricker upp det. Hon brukar få en liten liten skvätt på morgonen blandat med typ 3 dl mjölk, det gillar hon mer än varm choklad... :). Eftersom hon får så små mängder tror jag inte det är någon fara med koffeinet ( hon får inte varje dag heller) men lite oroar det mig ibland...

Oftast är det bubblorna barnen vill åt. Våra dricker mycket sällan läsk och saft. Men så dricker inte vi läsk. På kalas får de mjölk, juice eller mineralvatten (bubbelvatten).

När mina barn var runt 8-10 år fick jag veta att jag var totalt oansvarig som gav mina barn lite avslagen cola när de var magsjuka och att de borde tas ifrån mig :crazy: Detta var i slutet av nittiotalet och de som menade att jag var oansvarig sa att forskare hade kommit fram till att barn kunde fara så illa av att få lite cola någon gång överhuvudtaget att det borde räknas som barnmisshandel :grin: Dock kunde de aldrig visa mig någon forskning utan de menade att "det visste ju alla" att det var så.

Mina barn har inte varit mycket för kolsyrade drycker så det har jag aldrig sett som något problem. Då var det värre med folk som gav saft i nappflaskan när barnet skulle sova som fortfarande var vanligt när mina var små. Det skulle jag dock aldrig komma på tanken att göra. Lite får man ju använda huvudet.

Jag tror inte att ett glas cola då och då gör skada. Det är skillnad om det börjar handla om varje dag och liter vis. Jag tyckte att colan hjälpte barnen att pigga på sig när de hade maginfluensa så därför fick de cola då och det har jag inte dåligt samvete för.
Min bror började dricka te varje dag som tre-fyraåring och det hade jag väl inte tyckt var okej men han har klarat sig utan större synliga men.
I vissa länder börjar ju barnen dricka kaffe mycket tidigt och det vore intressant att veta om det blir någon skillnad och om de får några men pga det.

Gah vad löjligt, lite cola vid magsjuka liksom...
Allt handlar ju om måtta, känner jag. Dotterns kusiner dricker mycket läsk, så när vi är där vill inte jag säga att just min dotter inte får... Men jag inbillar mig att intresset för läsk avtagit (däremot har saftintresset kommit...). Jag har haft bekanta som förfasat sig över att hon dricker läsk ibland, men det bekymrar mig faktiskt inte, för det sker så sällan. Tror inte det gör varken från eller till!

Koffeinstudier på barn skulle däremot intressera mig. Men jag gissar att det är lite svårt att genomföra :D. Anar att koffein inte direkt rekommenderas till små barn...

1976 när min son var liten fick jag rådet från barnakuten att ge avslagen cocacola när han var dålig i magen och hade diarre. :eek:

Här i Tyskland dricker barnen mycket läsk så det är bara colan som är förbjuden i många hem. Apfelschorle dricks det mycket av, gärna som mellanmålsdryck i skolan. Här får barnen inte skollunch utan man måste skicka med ett mellanmål till barnet. Jag gav dottern enbart kranvatten i flera år innan hon började gnöla om att "alla andra" fick Apfelschorle eller mineralvatten i sin matsäck. Nu tycker jag att lite socker i mellanmålsdrycken kan vara ok, barnen behöver ju energi. Hon är dessutom dålig på att äta fruksost så hon behöver ett mer energirikt mellanmål.

Synen på godis är också helt annorlunda. Läraren i skolan delar ut godis till barnen som belöning:eek:Och även på fritis får barnen godis som belöning. Helt galet men jag kan ju inte ändra på det. Men min dotter får aldrig godis hemma, utom på lördagarna.

1976 när min son var liten fick jag rådet från barnakuten att ge avslagen cocacola när han var dålig i magen och hade diarre. :eek:

Ja, det rådet är ju ganska vanligt. Även jag fick avslagen cola när jag var liten och magsjuk.

När jag va gravid blev det lite läsk. Då fick sonen smaka vid tillfällen. Då va det ju cola som jag va mest beroende av.
Men sonen har aldrig fastnat för det riktigt. (snart 3 år). Han gillar mest bubblet som sticks.

Nu är jag inte gravid längre och har slutat 100% med läsk och andra sockerdrycker:) Därför får inte sonen heller;)

Förbjudet är väl att ta i, men vi vuxna gillar inte läsk, så vi köper aldrig hem det. Sonen ber aldrig om det heller när vi handlar. Te har han fått smaka, och tycker är ganska gott. Kaffe har vi inte erbjudit, inte för koffeinet, utan för att jag inte tror han skulle gilla den bittra smaken.

Jag har två som är 3 och 6 år gamla. De dricker inte cola och knappt läsk över huvud taget. Det händer att de dricker saft, men de föredrar vatten och mjölk själva. Jag brukar inte ge dem juice heller, bättre att äta en frukt i så fall tycker jag.

Jag dricker varken läsk eller saft själv.

Ja, det rådet är ju ganska vanligt. Även jag fick avslagen cola när jag var liten och magsjuk.

Vi har aldrig läsk hemma, ingen i familjen tycker det är särskilt gott, MEN när vi är på väg att ta oss genom en magsjuka så dricker vi cocacola, inte light utan vanlig. och inte avslagen heller! En skolsköterska sa till mig, att bubblorna i läsken faktiskt är bra i magen när man varit sjuk. Vet inte varför, men avslagen cola känns inte så frestande...... Däremot är det den enda gång vi verkligen drömmer om och suktar efter cocacola - i sluttampen av en magsjuka!

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 577
Senast: Liran
·
Gravid - 1år Barnlängtan börjar komma ikapp mig och huvudet börjar snurra… Det som snurrar mest för tillfället är mina rökande svärföräldrar. Som...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
8 488
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 190
Senast: Gunnar
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 448

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka