Fick stresspåslag när grannen ringde och sa att min supersociala häst låg däckad och knappt rörde sig när hon kallade.
Hyresgästerna var hemma dock så jag bad dem att gå ut med en morot och kolla till henne och då flög hon upp minsann när det viftades med godis på håll Diagnos trött unghästsömn...
Min valack skrämde slag på stallägaren i dåvarande stallet en gång. Stor sommarhage som delvis gick längs med vägen. Hästen låg och vilade när jag kom - vilket hände emellanåt men brukade aldrig vara nån big deal. Men dagen till ära hade han noll och inga planer på att kliva upp. Jag gosade en bra stund med honom, men bestämde sen att det var dags att komma igång och tränsade honom. Hans svar? Han rullade ner på sidan och sträckte ut halsen i gräset. Jag fick inte upp honom, hur jag än lirkade. När jag stod med tyglarna sträckta och försökte övertala herrn, körde stallägaren förbi. Hon kastade sig ur bilen med ett oroligt hojtande "Får du inte upp honom??!". Nä, han vill sova ett tag till! Stackaren trodde nog att det var något betydligt allvarligare på gång.