CLXXI Vad gör vi?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Andningsuppehåll? Kan hålla på "länge" eller ta slut samma dag alt. några dagar- jättesvårt att säga. Han vet nog att du var där- även om den döende inte är medveten är hörseln det sista som lämnar oss när det är dags och hörseln förstärks dessutom. Kram till dig/er :heart
Tyvärr så är han gravt hörselskadad sedan tidigare, precis som jag. Så det är inte alls så säkert, han har inte haft hörapparaterna i då (antar jag) han blir irriterad om man håller på lite mycket med honom. Och för min del utan hörapparater så behöver man prata tätt intill örat, och så hör jag om en bomb slår ned intill mig 😅
 
Tror nog hon kan fakturera för den. Drygt att ni får vänta.
Vi gick till slut till receptionen och där stod tandläkaren precis då och sa att han skulle precis hämta oss. Vi såg ut som frågetecken allihop tills det kom fram att de hade tiden 12:20 i sitt system medan både jag och tolken hade fått 11:50 :cautious:
Jag misstänker att det blev någon fördröjning i deras schema och så "råkade" det skjutas upp en halvtimme utan att någon av oss blev informerade.

Fick såklart betala för undersökningen.
Och negativt besked också 😅
 
Sooo... jag har ett hål i tanden. :meh:

Det är på sidan mellan två tänder dock så det är kanske inte så konstigt att jag klarat mig relativt bra hittills med den. Men det var på g förra gången jag var hos tandläkaren och så gick det väl sönder lite till ett riktigt hål förra året.
Tandläkaren gav mig två kostnadsförslag på vad jag kunde göra. Den ena är ta bort den eller rotfyllning etc. Bara det att det är 10.000 kr i kostnadsskillnad 🤯

Frågade om han hade någon rekommendation, men han sa nä det är upp till var och en. Min tand är så långt bak att det inte skulle påverka så mycket att ta bort den.
Men jag vet inte ... tänker långsiktigt också, vill inte att det ska göra att de andra tänderna slits ut mera.
Samtidigt så har jag en visdomstand där bakom (som sticker upp bara lite grann) som skulle kunna dra nytta av det tomma utrymmet, det är lite trångt mellan mina tänder.

Skulle dock kunna kolla på tandpriskollen och gå till en billigare tandläkare och se vad de säger också 🤔
 
Tyvärr så är han gravt hörselskadad sedan tidigare, precis som jag. Så det är inte alls så säkert, han har inte haft hörapparaterna i då (antar jag) han blir irriterad om man håller på lite mycket med honom. Och för min del utan hörapparater så behöver man prata tätt intill örat, och så hör jag om en bomb slår ned intill mig 😅
Åh aha då förstår jag 😔
 
Sooo... jag har ett hål i tanden. :meh:

Det är på sidan mellan två tänder dock så det är kanske inte så konstigt att jag klarat mig relativt bra hittills med den. Men det var på g förra gången jag var hos tandläkaren och så gick det väl sönder lite till ett riktigt hål förra året.
Tandläkaren gav mig två kostnadsförslag på vad jag kunde göra. Den ena är ta bort den eller rotfyllning etc. Bara det att det är 10.000 kr i kostnadsskillnad 🤯

Frågade om han hade någon rekommendation, men han sa nä det är upp till var och en. Min tand är så långt bak att det inte skulle påverka så mycket att ta bort den.
Men jag vet inte ... tänker långsiktigt också, vill inte att det ska göra att de andra tänderna slits ut mera.
Samtidigt så har jag en visdomstand där bakom (som sticker upp bara lite grann) som skulle kunna dra nytta av det tomma utrymmet, det är lite trångt mellan mina tänder.

Skulle dock kunna kolla på tandpriskollen och gå till en billigare tandläkare och se vad de säger också 🤔
Inte alls ovanligt med hål just mellan tänderna. Ja rotfyllningar är dyra, håller några år och riskerar att få dras ut sedan ändå, vad jag fått till mig...Jag har två rotfyllda men inte dragit ut dem ännu (en kindtand långt bak av ett hål) en framsidotand som gick sönder i bilolyckan för nästan exakt 10 år sedan...
 
Sooo... jag har ett hål i tanden. :meh:

Det är på sidan mellan två tänder dock så det är kanske inte så konstigt att jag klarat mig relativt bra hittills med den. Men det var på g förra gången jag var hos tandläkaren och så gick det väl sönder lite till ett riktigt hål förra året.
Tandläkaren gav mig två kostnadsförslag på vad jag kunde göra. Den ena är ta bort den eller rotfyllning etc. Bara det att det är 10.000 kr i kostnadsskillnad 🤯

Frågade om han hade någon rekommendation, men han sa nä det är upp till var och en. Min tand är så långt bak att det inte skulle påverka så mycket att ta bort den.
Men jag vet inte ... tänker långsiktigt också, vill inte att det ska göra att de andra tänderna slits ut mera.
Samtidigt så har jag en visdomstand där bakom (som sticker upp bara lite grann) som skulle kunna dra nytta av det tomma utrymmet, det är lite trångt mellan mina tänder.

Skulle dock kunna kolla på tandpriskollen och gå till en billigare tandläkare och se vad de säger också 🤔
Kolla med flera tandläkare för det kan skilja sig utanför kollen ger
 
Inte alls ovanligt med hål just mellan tänderna. Ja rotfyllningar är dyra, håller några år och riskerar att få dras ut sedan ändå, vad jag fått till mig...Jag har två rotfyllda men inte dragit ut dem ännu (en kindtand långt bak av ett hål) en framsidotand som gick sönder i bilolyckan för nästan exakt 10 år sedan...
Det är ju även såklart skillnad på fram- och baktänder, de fram vill man ju gärna att de ska vara synliga åtminstone. Pratade med min mamma som har en del rotfyllda tänder också, en av hennes har funnits kvar i 50 år typ så de kan ju hålla bra.
Tänkte om jag drog ut den och sedan märkte att det inte funkade, då berättade hon att hon har en krona efter just något sånt som utnyttjar tänderna intill. Satt dock inte bra först och det krävdes lite omjusteringar.
Det krävs ju dock förstås tänder intill, jag har bara en visdomstand bakom den som sticker upp bara lite grann från tandköttet. Men den kanske tittar upp mera då.

Kolla med flera tandläkare för det kan skilja sig utanför kollen ger
Tack för tipset, får kanske göra det!
Någon idé att kolla med folktandvården eller ska jag kolla på någon mindre privat? 🤔
 
Det är ju även såklart skillnad på fram- och baktänder, de fram vill man ju gärna att de ska vara synliga åtminstone. Pratade med min mamma som har en del rotfyllda tänder också, en av hennes har funnits kvar i 50 år typ så de kan ju hålla bra.
Tänkte om jag drog ut den och sedan märkte att det inte funkade, då berättade hon att hon har en krona efter just något sånt som utnyttjar tänderna intill. Satt dock inte bra först och det krävdes lite omjusteringar.
Det krävs ju dock förstås tänder intill, jag har bara en visdomstand bakom den som sticker upp bara lite grann från tandköttet. Men den kanske tittar upp mera då.


Tack för tipset, får kanske göra det!
Någon idé att kolla med folktandvården eller ska jag kolla på någon mindre privat? 🤔

Jag har ocksa flera rotfyllningar som suttit kvar mycket lange, sa det behover inte alls bli sa att den maste dras ut. Men kolla priser for rotfyllning med flera tandlakare.
 
Det är ju även såklart skillnad på fram- och baktänder, de fram vill man ju gärna att de ska vara synliga åtminstone. Pratade med min mamma som har en del rotfyllda tänder också, en av hennes har funnits kvar i 50 år typ så de kan ju hålla bra.
Tänkte om jag drog ut den och sedan märkte att det inte funkade, då berättade hon att hon har en krona efter just något sånt som utnyttjar tänderna intill. Satt dock inte bra först och det krävdes lite omjusteringar.
Det krävs ju dock förstås tänder intill, jag har bara en visdomstand bakom den som sticker upp bara lite grann från tandköttet. Men den kanske tittar upp mera då.


Tack för tipset, får kanske göra det!
Någon idé att kolla med folktandvården eller ska jag kolla på någon mindre privat? 🤔
Ja men precis! Drar ju hellre ut den bakre helt klart. Oj så bra, känns ju hoppfullt att det kan vara så lyckat! :). Vet inte dock om en visdomstand tenderar att komma upp "bara för" mer plats lämnas, men intressant fundering, kolla med tandläkare som borde veta? OM det kan vara ett alternativ?
 
Det är ju även såklart skillnad på fram- och baktänder, de fram vill man ju gärna att de ska vara synliga åtminstone. Pratade med min mamma som har en del rotfyllda tänder också, en av hennes har funnits kvar i 50 år typ så de kan ju hålla bra.
Tänkte om jag drog ut den och sedan märkte att det inte funkade, då berättade hon att hon har en krona efter just något sånt som utnyttjar tänderna intill. Satt dock inte bra först och det krävdes lite omjusteringar.
Det krävs ju dock förstås tänder intill, jag har bara en visdomstand bakom den som sticker upp bara lite grann från tandköttet. Men den kanske tittar upp mera då.


Tack för tipset, får kanske göra det!
Någon idé att kolla med folktandvården eller ska jag kolla på någon mindre privat? 🤔
Kolla så mycket som möjligt. Skulle jag säga.
 
På väg till bibblan för att fördriva lite tid innan första träningspasset på gymmet :) går jag hem innan lär jag aldrig ta mig dit... men blir mysigt sitta och läsa i lugn och ro en stund! Räknar med att de bör ha Min häst där :D
 
På väg till bibblan för att fördriva lite tid innan första träningspasset på gymmet :) går jag hem innan lär jag aldrig ta mig dit... men blir mysigt sitta och läsa i lugn och ro en stund! Räknar med att de bör ha Min häst där :D
Nu blev jag ju nyfiken. Det har aldrig slagit mig att bibliotek kan ha serietidningar men brukade låna seriealbum när jag var liten. Hade varit en utmärkt anledning att besöka ett bibliotek för:idea:
:love1:
 
Ser Burden of Truth och har fått i mig två mackor. Ska värma en mugg soppa. Får hoppas att det gör mig lite mättare iaf men dagen gick katastrofalt med mattider och den äckliga Babybel:en nämnd i den störiga tråden gör sig fortfarande påmind:laugh::mad:
 
Kommer ihåg att jag lånade dvd filmer på biblioteketet när jag studerade. Det var gratis eller nästan gratis.
Jag var nyligen för första gången till mitt stadsdelsbibliotek och de har mängder av dvd:er😃 Även ljudböcker på cd och... på usb? Förstår inte riktigt om det enbart går att lyssna på datorn:D Är 100% på att bibblan hade dataspel när jag var liten. Bibliotek är verkligen guld!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Jag har beställt ett mjukisdjur som kallas kärleksuttern. Det är alltså ett mjukisdjur för vuxna som sover dåligt. Den har flera...
2
Svar
22
· Visningar
2 742
Senast: Zinfernia
·
  • Låst
Hemmet Ett barn har krossat en snäcka på mitt bord med en vaxduk. Föräldern har försökt städa men det är snigelsmet över en stor del av duken...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 088
Senast: Mineur
·
Kläder & Bli fin Ja, ingen har väl missat att Naturskyddsföreningen kommit med den rekommendationen...
15 16 17
Svar
326
· Visningar
8 677
Senast: Enya
·
Tjatter Frost idag... men kisse skulle prompt ut direkt på morgonen ändå. Hon måste ju patrullera ägorna!
65 66 67
Svar
1 330
· Visningar
36 934

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp