Cirkulationsplats???

P

prallan

Varför har det lätta ordet rondell bytts ut till mer komplicerade ordet cirkulationsplats??

Sv: Cirkulationsplats???

Jag tror att det alltid hetat det, eller i alla fall väldigt länge, fast ingen har använt det.

Cirkulationsplatshund - det hör man ju, det går bara inte.

:D eller hur!! Konstig språkutveckling :cool:

Det är två olika saker.

En cirkulationsplats är en plats där vägar möts och där det finns en rondell i mötesplatsen. Runt rondellen finns en väg för cirkulation, där trafiken kör motsols.

Rondellen är alltså det man kör runt, det som utgör centrum för cirkulationsplatsen.

Ok, men om jag säger rondell så fattar alla vad jag menar. Då kan ju cirkulationsvägen heta rondell, det är nog ingen med körkort som inte förstår vad som menas, om man inte är en envis paragrafryttare dvs :cautious:

Jag ser helst att folk blinkar rätt, men annars så kan de ge fan i att blinka öht om de inte blinkar när de ska svänga av vid rätt avfart. :mad:

Nu skulle det vara intressant om ni började diskutera hur man ska blinka för att blinka rätt. :sneaky: *masar sig ut och poppar pop-corn*

Ska du vänster blinkar du vänster tills det att du ska svänga ut på avfarten och blinkar då höger.
Ska du höger blinkar du höger.
Ska du rakt fram ger du fan i att blinka vänster och blinkar bara höger när du ska ut på avfarten.

Svårare än så är det inte :D

Det är två olika saker.

En cirkulationsplats är en plats där vägar möts och där det finns en rondell i mötesplatsen. Runt rondellen finns en väg för cirkulation, där trafiken kör motsols.

Rondellen är alltså det man kör runt, det som utgör centrum för cirkulationsplatsen.

Ha, jag vet minst en bukefalist som kört rakt fram. Rondellkörning på riktigt, liksom.

Det är lätt, blinka vid rätt avfart. Man blinkar inte två eller tre avfarter innan man ska svänga av oavsett om det är vanliga korsningar eller cirkulationsplatser. :rage:

KL
Helst ska man ju köra åt samma håll som alla andra! Det blir jobbigt när man får möte i en ron..., hrm, cirkulatiosplats ;)

Ska du vänster blinkar du vänster tills det att du ska svänga ut på avfarten och blinkar då höger.
Ska du höger blinkar du höger.
Ska du rakt fram ger du fan i att blinka vänster och blinkar bara höger när du ska ut på avfarten.

Svårare än så är det inte :D

Blinka vänster behöver man aldrig göra när man kör in i rondellen, förlåt cirkulationsplatsen ;). Du är endast skyldig att ge signal när du byter fil/lämnar rondellen.

Irriterar mig mest på dom som blinkar vänster men aldrig blinkar ut. Eller folk som öht inte blinkar ut när man står och väntar på att köra in.

Varför har det lätta ordet rondell bytts ut till mer komplicerade ordet cirkulationsplats??

Om man ska svara på din fråga så har dom inte bytt namn.

Rondeller finns fortfarande men man måste hålla reda på definitionen på rondel och cirkulationsplats.

I en rondell ska man lämna företräde på väg ut och i cirkulationsplatsen lämna företräde på väg in.

Rondeller finns knappt kvar längre då de ofta ger mycket köer eftersom man måste lämna företräde på väg ut.
Cirkulationsplatsen kan svälja mer trafik utan köer.

Liknande trådar

Fordon Efter att maken köpt en helelektrisk city car i kombination med att jag börjat med häst på en lite mer seriös nivå igen och slutat...
2
Svar
34
· Visningar
1 153
Senast: Derivata
·
Hemmet Blev lite inspirerad av min andra tråd här :rofl: Jag är verkligen ingen expert men tycker det är roligt när man går från start och...
2 3
Svar
48
· Visningar
1 287
Senast: Pilot
·
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
5 917
Senast: Mabuse
·
Mat Okej hörni, nu vill jag ha lite tips! :) Jag hade tänkt baka lite nu i sommar. Det kommer bli lite tillfällen för fika och jag har...
2
Svar
22
· Visningar
887
Senast: Trott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar