Charis (Briars mor)

Sv: Charis (Briars mor)

Han har 6 på skritten. Det sägs att det är för att den är så stor att den blir passartad.
 
Sv: Charis (Briars mor)

Okeanos har också 6 på skritten med orden: "Ren och energisk kort skritt. "
 
Sv: Charis (Briars mor)

Han har 6 på skritten. Det sägs att det är för att den är så stor att den blir passartad.

Fast nä, inte med Briar? Hans stöttesten har väl alltid varit att han var kort i skritten när han tävlades?

Film från 2007, när han rider ut från banan ser man hur kort skritten är. Måste tillägga att det var kul att kolla på denna ritten, är nog en av deras absolut bästa!
 
Senast ändrad:
Sv: Charis (Briars mor)

Jag för bara vidare vad jag hört. Själv såg jag Briar i Globen ett antal gånger men tänkte väl inte så mycket på hans skritt. Tror inte att jag sett honom i något annat sammanhang.
 
Sv: Charis (Briars mor)

Ja undrar om det inte är förväxlat med Don Dorn som hade en enorm skritt vid hand men blev passgång när han reds.

Undrar om det är något som är genomgående i stostammen? Vi har två ur den på klubben och bådas skritt är kort och energisk...
 
Sv: Charis (Briars mor)

Fast du ser ju på filmen att den är kort. Kanske har du hört fel? Har heller aldrig hört att Briar skulle passa i skritten, däremot minns jag att jag hört Jan Brink berätta att han jobbade väldigt mycket med skritten på Briar för att få honom att länga på steget och få lite större skritt. Dvs tvärtemot vad du har hört, och exakt vad man ser på Briar själv.
 
Sv: Charis (Briars mor)

Don Dorn såg jag på bruksprovet, han gick i pass så fort ryttaren tog i tyglarna. Jag har inte förväxlat honom med någon annan.
 
Sv: Charis (Briars mor)

Ja då vet jag inte vem du menar för det är ju uppenbart att det är en kort skritt och långt ifrån vad dina källor vill påstå. :D
 
Sv: Charis (Briars mor)

Briars exteriör utlåtande: "Välutvecklad, maskulin och långlinjerad hingst. Lång väl ansatt hals, djup välliggande bog, långt kors. Ngt tåvid fram. Kort skritt. Taktmässig trav. Poäng 109778=41 (4 år)."

Bruksprov: 4 år Gång: 688/8 Hopp: 99/89

Hans omdöme stämmer väldigt väl med hur han sedan har upplevts även som "vuxen".
 
Senast ändrad:
Sv: Charis (Briars mor)

Då måste han ha gått igenom som hopphingst och inte som dubbeltalang? Eller fick man ha 6 på någonting på den tiden?
 
Sv: Charis (Briars mor)

Don Dorn såg jag på bruksprovet, han gick i pass så fort ryttaren tog i tyglarna. Jag har inte förväxlat honom med någon annan.

Vem är det som har sagt till dig att Briar skulle ha en alltför stor skritt då, den personen kanske blandade ihop Briar med någon annan? För om du litar till dina egna ögon, så ser du ju att det inte är sant. Jag har också sett Briar live i Globen flera gånger, och till skillnad från dig så tänkte jag på skritten eftersom han var imponerande skicklig på att gå från en samlad rörelse direkt till ökad skritt på ett enda steg, och skritten var inte jättestor.
 
Sv: Charis (Briars mor)

Jo, han är "helt" godkänd alltså inte som dressyr- eller hopptalang. Det man var hårdare på "förr" var exteriörpoängen.
 
Sv: Charis (Briars mor)

Ja, jag såg att det var en sexa med i den ena bedömningen och raderade då, innan jag sett ditt inlägg.
 
Sv: Charis (Briars mor)

kl

På tal upp Charis-ättlingar så såg jag Diomedes på en tävling för någon vecka sedan. Tyckte han utvecklats väldigt fint från bruksprovet när jag mest tyckte han var blaha.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 292
Hästmänniskan Hej! Snart dags att köpa egen häst efter att ha haft den önskan sedan 7 års ålder. Har nu äntligen en månadslön som tillåter häst och...
Svar
1
· Visningar
818
Senast: Andromedae
·
Relationer Lååångt om min krångliga mor-dotter relation. Har i över ett halvår nu haft paus från min mor. Efter ännu ett storbråk så kände jag att...
Svar
13
· Visningar
2 895
Senast: tanten
·
Relationer Hej! En situation som känns som ett svek för mig men som jag måste få hjälp med att reda ut annars känns det som att vår relation är...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
9 994

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Valet i USA
  • Störiga saker vi stör oss på, del 36.
  • Bästa film

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp