Cesar Millan Hovet, 12/5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Cesar Millan Hovet, 12/5

Jag upplevde det annorlunda. Det kom infarandes en dalmatin med sin husse farandes efter, hunden drog och husse drog i andra änden. Inte bra för husse, inte bra för hunden.

Cesar satte kopplet bakom öronen och gick med hunden, han höll sedan kopplet slakt mellan tummen och pekfingret. Hunden drog inte. Så himla mycket trevligare för både husses armar och hundens hals!

Läs om det jag skrivit. Det är en sak att Cesar som förhoppningsvis har lite känsla utför handlingen, men att sedan säga till publiken att det är där kopplet ska vara...det tycker jag inte alls om.

Men hm va?

Jag tror inte att betraktaren går in för att skada och misshandla sin hund, snarare så att " jag såg på Cesar och det fungerade på TV "och eftersom Cesar den allsmäktige gör så så kan det absolut inte vara till ondo för hunden. :/

Jag tror inte människor som vill misshandla sina hundar ägnar ens en sekund åt att se på hundprogram för att lära sig.

Jag upplevde det annorlunda. Det kom infarandes en dalmatin med sin husse farandes efter, hunden drog och husse drog i andra änden. Inte bra för husse, inte bra för hunden.

Cesar satte kopplet bakom öronen och gick med hunden, han höll sedan kopplet slakt mellan tummen och pekfingret. Hunden drog inte. Så himla mycket trevligare för både husses armar och hundens hals!

Och hur går det för dalmatinern idag? Går den fint utan att dra med halsbandet på normal plats eller har husse det bakom öronen fortfarande för det gick ju så bra när CM gjorde det? Fick husse goda råd om fortsatt träning med sig hem?

"Min" instruktöt kan få de flesta besvärliga hundar att gå som små änglar bara hon tar över kopplet. Ägarna får jobba som attan för att få samma resultat. Det finns ingen quick fix inom djurträning, framför allt när det mest är människorna som behöver lära om-

... eftersom Cesar den allsmäktige gör ...

Är det verkligen nödvändigt med den här formen av uttryck?
I grund och botten visar det ditt förakt för alla som är mer nyanserade än du i synen på CM. Är det vad du ville uppnå?

Och jo, det finns ännu värre exempel i tråden. Jag ska inte kommentera dom. :grin:

LIA

Det är inte min tolkning av honom utan användbart hos många andra som avgudar honom ( ingen nämnd och ingen glömd ).

Jag tycker absolut han gör en del vettigt. Jag höjer honom dock inte till skyarna för allt han gör och jag påstår absolut inte att hans metoder är mjuka utan att åsamka hunden smärta ibland.

Jag visar inget förakt, jag tycker bara att det är rätt löjligt hur vissa försvara honom med hull och hår och ignorerar faktum :)

Jag har då aldrig märkt att någon tillbett "Cesar den allsmäktige" eller i övrigt påstått sig avguda honom. Säkert att det inte är din egen uppfattning om en del andras (CM-positiva) inställning?
Jo, nog är det att visa förakt. Inte heller ger det något bidrag till en seriös diskussion om hans sätt visavi hundar.

Månne du tror att även jag ser upp till CM som vore han en gud?

Hupp, nu kom jag i alla fall från trådens ämne. :)

LIA

Men hm va?

Jag tror inte att betraktaren går in för att skada och misshandla sin hund, snarare så att " jag såg på Cesar och det fungerade på TV "och eftersom Cesar den allsmäktige gör så så kan det absolut inte vara till ondo för hunden. :/Jag tror inte människor som vill misshandla sina hundar ägnar ens en sekund åt att se på hundprogram för att lära sig.

Men det är just de många här tycker att han gör!

Så vad tycker du om dom som använder sig av CM metoder??

"Betraktaren" skulle det vara några fullkomligt okompetenta människor som inte vet när dom skadar sitt djur eller ej då?

För övrigt tycker jag att det fjollas alldeles för mkt med hundar många ggr.
Det är djur med djurinstinkter även om vi människor ibland förmänskligar dom till det extrema!

Jag har själv använt mig av metoden att få en hund att kasta på rygg, när situationen krävde och ja det gjorde säkert ont på hunden men vet ni vad, jag det tycker det är en bagatell mot att sitta på akuten med med ett sönder bitet barn ansikte!
För att vi inte tagit vårat ansvar att tex ta ur ett vaktande beteende. Som många hundar( självklart inte alla )men många hundar har.

Hur pass mycket tilltro du ger CM har jag inte den blekaste om och givetvis är det min tolkning av vissa CM-anhängare. Vore dumt att delge någon annans tolkning utan att hojta till om det.

Jag anser inte att jag för någon oseriös diskussion kring CM.

Dalmas:

Att det var en bagatell tycker jag verkligen inte om situationen du beskrev. Beklagligt och onödigt, men givetvis gör man vad nöden kräver om en människans ansikte håller på att trasas samman. Bättre att förekomma dock!

Nej vissa människor är inte kompetenta att förstå hur/vad som smärtar ..

Hur pass mycket tilltro du ger CM har jag inte den blekaste om och givetvis är det min tolkning av vissa CM-anhängare. Vore dumt att delge någon annans tolkning utan att hojta till om det.

Jag anser inte att jag för någon oseriös diskussion kring CM.

Dalmas:

Att det var en bagatell tycker jag verkligen inte om situationen du beskrev. Beklagligt och onödigt, men givetvis gör man vad nöden kräver om en människans ansikte håller på att trasas samman. Bättre att förekomma dock!

Nej vissa människor är inte kompetenta att förstå hur/vad som smärtar ..

Alltså du väder och vrider på precis allt och vägrar att läsa det som står du kör med dina egna tolkningar och förvränger allt man skriver till din fördel, beklagligt!

Du begriper inte det minsta av vad jag skrivit va!!??

Det är inte situationen som var en bagatell det är det ALDRIG när en hund gör så hur kan du ens tolka det såå!!???

Att en hund får kasta på rygg och får ont DET ÄR EN BAGATELL MOT ETT TRASIGT BARNANSIKTE!!! Som kan bli en följd om inte sådant beteende tas ur dirrekt vi minsta antydan. Fattar du inte vad jag menar nu heller!

Vad var onödigt!!?? Att hundar ja till och med redan när dom är riktigt små testar gränser och vaktar maten och andra "ÄGODELAR" det är ett vanligt fenomen och förekommer hos dom FLESTA raserna, hur du skulle välja att plocka ur din hund en sådan sak är upp till dig men jag använder metoden att bryta kull när en hund nafsar/hugger mot någon i ett sätt att försvara sin mat. Det är en metod som inte skadar hunden och det har funkat hur bra som helst och är inte i närheten av vad hundar använder sig av mot varandra när dom tuktar varann till och med tiken får valparna att kasta på rygg och skrika när dom gått över gränsen det gör hon genom att bita tag över huvudet mellan öronen på valpen och bryter kull den (skriker gör dom för övrigt ej för att det gör så himla ont utan för att dom visar tydligt att dom är underlägsna sin mamma eller jämngammla hund )

Så var vill jag komma då? hm jo just ja det är djur vi hanterar INTE människor även om många tror att det är sina små bebisar och förmänskligar dom till överdrift!

Så jag ser faktiskt inte "problemet" med att använda liknande metoder när vi fostrar hundar som dom själva använder i sin fostran.

Senast ändrad:

Men nu får du väl lugna ner dig, när du skriver och är upprörd är det som bäddat för missförstånd.

Jag läser det du skriver rakt av och svarar utifrån hur jag tolkar dig. Jag förstod nog att du menade att det var ren bagatell att göra illa hunden jämfört med ett söndertrasat barnansikte, jag ser det dock inte som en bagatell vilket jag skrev.

Jag har aldrig behövt ta ur någon sådan vakt ur mina hundar genom att kasta i kull dom på rygg. Jag är inte en hund, jag kommer aldrig bli en hund och jag kommer aldrig att apa efter hur en hund uppfostrar andra hundar. Att försvara sin mat är absolut inget konstigt, om man stör och kastar ner hunden på rygg så skapar man en osäker hund som i värsta fall vaktar ännu mer.

Jag är nog inte den som förmänskligar min hund, men jag skulle aldrig få för mig att agera som en hund eller kasta ner min hund på rygg.

Men nu får du väl lugna ner dig, när du skriver och är upprörd är det som bäddat för missförstånd.

Jag läser det du skriver rakt av och svarar utifrån hur jag tolkar dig. Jag förstod nog att du menade att det var ren bagatell att göra illa hunden jämfört med ett söndertrasat barnansikte, jag ser det dock inte som en bagatell vilket jag skrev.

Jag har aldrig behövt ta ur någon sådan vakt ur mina hundar genom att kasta i kull dom på rygg. Jag är inte en hund, jag kommer aldrig bli en hund och jag kommer aldrig att apa efter hur en hund uppfostrar andra hundar. Att försvara sin mat är absolut inget konstigt, om man stör och kastar ner hunden på rygg så skapar man en osäker hund som i värsta fall vaktar ännu mer.

Jag är nog inte den som förmänskligar min hund, men jag skulle aldrig få för mig att agera som en hund eller kasta ner min hund på rygg.

Nej jag har inte heller kastat ner en hund i backen det är en jäkla skillnad på att kasta ner en hund och att ta i en hund och få den att kasta sig på rygg.
Ne du är ingen hund inte jag heller men hundar uppfostara varandra riktigt hårt speciellt tiken när valparna växt till sig. Om du aldrig haft en hund som vaktat maten/benet eller liknande så är det ju jätte bra men då kan du inte heller säga vilken metod som fungerar eller inte.

Jag har haft en labbe som det ALDRIG behövdes på inte en gång han vakta något.
Sen har jag en jakt blandis som redan väldigt ung bet när hon försvara sin mat, hon har testat att försvara både mat och ben och detta är helt förbjudet får inte finnas och nu är hon 2 år och vem som helst kan gå fram till matskålen eller ta av ett köttben det är en helt fantastisk hund både som familjehund och till jakt eftersom hon inte vaktar fällda älgar heller! Och inte är hon osäker och vaktar ännu mer som du påstår,
en hund ska tåla att bli störd när den äter har man 5 barn så ska man kunna lita på till att hunden inte biter när den tuggar på något, får den vakta sin mat så kan den lika väl vakta kakan som barnet tappar på golvet och vill ta upp, eller matrester under bordet.

Kan ta ett tydligt exempel, när min äldsta son bara var 5 år så var vi till en
bekant som har en beagle hon var lös inne och min pojke gick fram och klappa på hunden som genast hoppar upp och biter mot halsen på pojken men som tur är så var det bara örat hon träffade som hon lyckdes snitta upp med tänderna, jag fatta inte varför hunden gjorde så oj då sa ägaren hon vaktade nog kaksmulorna på golvet.
Om du tycker att dina hundar får vakta sin mat etc så fine men jag tycker inte under några omständigheter att det är ok speciellt inte när det finns barn med i bilden, för övrigt vet jag många som gjort lika och det har funkat alldeles utmärkt med den metoden.

Nu läser du inte vad jag skrev :)

Min hund får inte vakta maten, men hon får alltid äta ifred. Hon ska inte ens behöva vakta sin mat för barn och vuxna! Jag håller dock med dig, min hund måste tåla saker och ting eftersom vi har barn, men med det menar jag inte att hon ska behöva utstå dålig behandling, störande ungar och ignoranta vuxna. Det är en stor skillnad!

Med ditt andra exempel i minne så är det ju så. Man kan känna sin egen hund, men man känner kanske inte andras så väl.

En hund som morrar och resursförsvarar saknar förtroende, den testar inga gränser. Man lär knappas skapa förtroende genom att "slå vält" på hunden.

Har hunden förtroende finns ingen anledning för den att vakta.

Och en tik som slår vält på små valpar ska genast tas ur avel.

En hund som morrar och resursförsvarar saknar förtroende, den testar inga gränser. Man lär knappas skapa förtroende genom att "slå vält" på hunden.

Har hunden förtroende finns ingen anledning för den att vakta.

Och en tik som slår vält på små valpar ska genast tas ur avel.

Då anser du allstå att alla väldigt många hundar inklusive våran inte har förtroende för att hon testat detta med sin mat när hon var yngre?

Och sen talar du mot det jag lärt mig, att det är väldigt många som testar detta speciellt vissa raser och väldigt många jakthundar. Utan att hundarna som du påstår det inte har något förtroende.

Min far är uppvuxen med hundar sen han var bebis och har erfarenheter av flera olika jaktraser han gjorde på samma sätt med sin jämte som han skaffade när vi var små en gång försökte han morra till min mamma när han hade sin matskål sen var det aldrig någon mer gång. En super hund som var helt pålitlig och aldrig vaktade mat eller ben eller älgar heller inte för någon.
Så jag kan inte hålla med dig på något du skrivit inte med de erfarenheter jag har och fått lära mig.
Ang tikar som slår vält på sina valpar jag kanske var otydlig men när valparna blivit så stora att dom gör illa och är hårdhänta varför skulle inte hon få avlas på?
Valpar tuktas av mamman för att dom gör illa och går över gränsen.

Senast ändrad:

Nu läser du inte vad jag skrev :)

Min hund får inte vakta maten, men hon får alltid äta ifred. Hon ska inte ens behöva vakta sin mat för barn och vuxna! Jag håller dock med dig, min hund måste tåla saker och ting eftersom vi har barn, men med det menar jag inte att hon ska behöva utstå dålig behandling, störande ungar och ignoranta vuxna. Det är en stor skillnad!

Med ditt andra exempel i minne så är det ju så. Man kan känna sin egen hund, men man känner kanske inte andras så väl.

Våra hundar utstår inte dålig behandlig av varken oss vuxna eller våra barn som inte är störande på hunden heller och ja dom får äta i fred MEN jag väljer att uppfostra dom till pålitliga individer som kan umgås med hela familjen det ska inte finnas vakt eftersom vem som helst SKA kunna gå fram utan att det blir ett bett, lika så att det kan ju faktiskt ligga mat på andra ställen där barnen vistas eller ett tuggben i soffan som barna sitter i därför ska det beteendet plockas bort genast.

Med våld..

Min hund är helt pålitlig när det kommer till barn och saker/mat, utan att jag behövt dunka i henne det. Jag tror vi får ge oss i diskussionen och låta den åter handla om CM.

Med våld..

Min hund är helt pålitlig när det kommer till barn och saker/mat, utan att jag behövt dunka i henne det. Jag tror vi får ge oss i diskussionen och låta den åter handla om CM.

Ja det tycker jag med, och jag har inte förespråkat våld eller att dunka i någon hund något!
Och det visar återigen på hur olika man uppfattar behandlign uppfostran av hundar(vissa beteenden)

Då anser du allstå att alla väldigt många hundar inklusive våran inte har förtroende för att hon testat detta med sin mat när hon var yngre?

Exakt vad är det som ska testas?

En resursförsvarande hund är rädd för att bli av med det den har.
En morrande hund talar om att den saknar förtroende och vill ha avstånd.

Nej men din behandling av morrande/vaktande hundar är att ta tag i hunden så pass att den slänger sig på rygg vilket i mina ögon är en våldshandling egentligen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Klippa hund

Hästrelaterat

Tillbaka