Cesar Millan Hovet, 12/5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Cesar Millan Hovet, 12/5

Jag tror alltså inte att smärta alls kommer in i bilden.
Jag ser inte varför kroppsvikt på hund resp CM är intressanta.
Nej, CM lär inte aktivt ut det du påstår. Det är inte utbildningsprogram vi ser på.
Vad ditt samvete bjuder är din sak, men det är nog inte fel att ägna en tanke på vad slags hundar CM har att jobba med, situationer, förutsättningar, varje hunds omständigheter plus en hel del annat. "Modern forskning" i det fallet?

Jag har inte tänkt att ge mig in i någon diskussion ang för/emot CM. Det har jag gjort i tidigare både långa och heta trådar. Däremot är jag fortsatt nyfiken på vad som hände i "showen". Något som ju är trådens tema. :angel:

LIA

Jag var på showen, men hade inte för avsikt att delta i den här tråden då det redan från början var självklart att det skulle bli pajkastning, men va fan, lite farligt ska man ju leva.

Jag gillade showen. Cesar bjuder helt på sig själv och är inte blyg för att verka fånig. Mycket bra pedagogik runt hur hundar uppfattar hundälskare som gullegullar i falsett och springer fram. Inte alls svårt att tänka sig hur en försynt eller rädd jycke kommer att reagera på en sån människa.

Den bruna labben var ju dessutom helt gudomlig när han helt plötsligt uppmärksammade publiken och tvärnitade och stirrade ut över havet med människor. Ett solklart fall av "Vaaaaad gör alla NI här?! Ska ni titta på lilla mig häruppe?! Verkligen?! Varför i helaste friden då? Fasen vad märkliga ni är alltså..."

Nej, jag tror inte att Cesars sparkar/duttar gör ont på hundarna. Inte mer än vad det gör ont på mig när min kollega puttar mig på axeln när jag sitter och har råkat drömma mig bort på mötet och missat att någon ställt en fråga till mig. Eller när en annan kollega nyper mig i sidan när jag råkat bli för aggressiv i nåt annat möte och glömmer att andra kanske också vill prata. Men vi människor är ju så skrämmande försiktiga oh oroliga för beröring. Bara att klappa en kollega på axeln (alltså rent fysiskt, inte verbalt) får ju många att bli lite nervösa av sig över vilka intressen man har.

Äsch. Jag gillade showen och jag älskade Southpark-avsnittet som de visade i pausen (har inte sett det förr) där Cesar lär Cartmans mamma att ta kontroll över Cartman genom sina vanliga hundmetoder. :D

Jag tror alltså inte att smärta alls kommer in i bilden.
Jag ser inte varför kroppsvikt på hund resp CM är intressanta.
Nej, CM lär inte aktivt ut det du påstår. Det är inte utbildningsprogram vi ser på.
Vad ditt samvete bjuder är din sak, men det är nog inte fel att ägna en tanke på vad slags hundar CM har att jobba med, situationer, förutsättningar, varje hunds omständigheter plus en hel del annat. "Modern forskning" i det fallet?

Jag har inte tänkt att ge mig in i någon diskussion ang för/emot CM. Det har jag gjort i tidigare både långa och heta trådar. Däremot är jag fortsatt nyfiken på vad som hände i "showen". Något som ju är trådens tema. :angel:

LIA

Hur kan man titta på showen och sedan påstå att det här INTE är någonting mannen aktivt lär ut?
Oavsett om -tvprogrammet- anses utbildning eller underhållning, måste man väl ändå påstå att det han bemöter hundägarna med är just undervisning.
Samma sak om man håller seminarium eller kurs.

Svarar vidare gör jag imorgon. För tillfället måste jag klistra alla g h & ä... blir tidskrävande inlägg. ^^

Men om hunden upplever sparken så obehaglig eller provocerande att den känner sig tvingad att försvara sig genom att anfalla CM är det fortvarande bara en liten dutt???
Sparkarna går genom en vid skala från ok markering till grov provokation.
Jag tycker dock fortvarande att det han gör mot rädda hundar är det värsta!
PL

Jag är övertygad om att CM kan trycka ner nästan vilken hund som helst bara genom att titta på den. En gåva som han kunde utnyttja positivt om han hade vett nog att erkänna att kunskap är ngt positivt o inte vore så jävla macho.
PL

Hur kan man titta på showen och sedan påstå att det här INTE är någonting mannen aktivt lär ut?
Oavsett om -tvprogrammet- anses utbildning eller underhållning, måste man väl ändå påstå att det han bemöter hundägarna med är just undervisning.
Samma sak om man håller seminarium eller kurs.
Vi kanske snackade förbi varandra, men dom "hemska sparkarna" som vissa ondgör sig över och som jag antog du också menade kommer ju från TV. Vad som hände på showen har jag än så länge liten kunskap om. Men du kanske såg sparkar där?

Javisst undervisar han hundägarna, men var lite realistisk nu. Det vi ser på TV är en bråkdel av vad som inträffar mellan CM och resp hundägare. Skulle det vara någon som helst mening med utbildning även för TV-tittarna, skulle programmen alltså vara mycket längre och innehålla alla diskussioner etc som nu förekommer utanför kameran. Dessutom skulle vi behöva informeras om hundägarnas bakgrund mm, mm.
Skulle du sitta och titta på ett 5 timmar långt (delvis tråkigt) program bara för att få samma teoretiska "utbildning" som hundägarna? Tillåter mig tvivla.

Att man i varje program uppmanar tittarna att inte apa efter det man ser, har påpekats oräkneliga gånger i CM-trådarna. Men inte f-n bryr sig anti-CM-nicken om det. :crazy:

Nytt tangentbord kanske? :)

LIA

Men inbillar du dig verkligen att CM fantasterna bryr sig om varningarna?
Det är väl där det stora problemet ligger! Hans eget djurplågeri skiter du väl fullständigt i.
PL

Att man i varje program uppmanar tittarna att inte apa efter det man ser, har påpekats oräkneliga gånger i CM-trådarna. Men inte f-n bryr sig anti-CM-nicken om det.

Gör pro-CM-nicken det? För att inte tala om att många tittare ser programmen som undervisning. Visst, de förstår att de inte är CM, så de ger sig inte på det här med "energier" - men alfarullningar och kickar i ljumsken kan man alltid köra med. Det gör ju Cesar och han är ju jätteduktig...

Senast ändrad:

Jag ser på programmen som delvis underhållning, delvis undervisning men jag tänker precis tvärtom, det där med energier vill jag lära mig om för sådant tror jag inte bara hjälper mig i mitt förhållande till hundar utan även i andra delar av livet. Däremot alfarullningar osv känner jag mig inte tillräckligt kunnig för att utöva. Jag har tryckt ner min hund en gång, då han var valp och bet mig, det gick av bara farten och jag tror att han delvis lade sig ner själv eftersom han ju var valp och säkert inte menade att bli så arg på mig.

KL

Någon frågade, ja han hade tre stycken hundar uppe på scen men "konsultationen" var ju väldigt snabb, det fungerade ungefär som på tv, han frågade lite om problemet, iakktog hunden när den uttövade det och visade hur han skulle ta itu med det. Sedan fick ägarna prova.

Speciellt bra tyckte jag var när han påpekade för ägaren till den leksaksgalna retrievern att hon ryckte och drog honom bort ifrån bollen innan han ens tittat på den. Någon som jag tror många gör, just för att de förväntar sig att hunden ska utöva ett beteende.

Ang sparken/dutten/kicken som ju tydligen måste göra ont eftersom hundarna reagerar, jag har testat att bara nudda hunden på bakpartiet med tån på en gympasko och han flög runt och tittade på mig av förvåning, det hade ingenting med smärta att göra. Väldigt effektivt för att bryta hans fokusering dock. Jag skulle inte ge mig på att praktisera samma sak under gång då jag har mycket sämre kontroll på fötterna då.

Senast ändrad:

Ang sparken/dutten/kicken som ju tydligen måste göra ont eftersom hundarna reagerar, jag har testat att bara nudda hunden på bakpartiet med tån på en gympasko och han flög runt och tittade på mig av förvåning, det hade ingenting med smärta att göra. Väldigt effektivt för att bryta hans fokusering dock. Jag skulle inte ge mig på att praktisera samma sak under gång då jag har mycket sämre kontroll på fötterna då.

Så du menar att bara för att din hund blev överaskad så måste det betyda att hundarna som CM sparkar inte känner smärta?

KL

Jag blir nästan lite full i skratt när folk in i det sista ska försöka försvara en handling han gör som är uppenbar, genom att få den att låta som något helt annat.

"Dutt på axeln, en fot i rumpan och det gör minsann inte ont"...

Prova att be någon slå till er i magens mjukdelar ( alltså under revbenen, och ni får inte spänna magen), där CM kickar hundarna. Gärna i området solar plexus där han oftast träffar...så ska vi se hur kaxiga ni är sen... :grin:

KL

Jag blir nästan lite full i skratt när folk in i det sista ska försöka försvara en handling han gör som är uppenbar, genom att få den att låta som något helt annat.

"Dutt på axeln, en fot i rumpan och det gör minsann inte ont"...

Prova att be någon slå till er i magens mjukdelar ( alltså under revbenen, och ni får inte spänna magen), där CM kickar hundarna. Gärna i området solar plexus där han oftast träffar...så ska vi se hur kaxiga ni är sen... :grin:

Jag har aldrig heller fattat det - varför måste man göra Cesar till någonting han inte är?

Tänk vad olika man kan uppleva saker. Själv tror jag oftast att sparkarna är effektiva därför att det gör ont / är väldigt obehagligt. Strypgrejen är effektiv därför att den gör ont, stryps och så vidare. Om det bara är en "dutt" för att påkalla uppmärksamhet och det går att jämföra med en puff på axeln - skulle han inte lika gärna kunna dutta hunden över skuldran då?

Kl.
Jag blir lite ledsen när folk kallar Cesar "underhållning". Var i ligger nöjet att se en hund bli tilltryckt å det grövsta - vare sig det sker i TV, på IPO-träningen eller i vallningshagen? Att det händer ändå - det köper jag, men ROLIGT?

Ja men det är ju som jag skrev tidigare. Detta är ju vad som egentligen skapar diskussionen.

Man höjer CM till skyarna, helt underbar människa, helt fantastisk, underbar attityd och fixar hundarna som annars är dömda till att dö..

*BINGO BINGO BINGO LALALALALALALALAL* - Han elar inte, han använder inte stackel, han gör aldrig, aldrig aldrig aldrig fel, han gör aldrig illa hundarna !!!!!!!

Han gör visst bra saker enligt mig, men han är ingen mjukis och kommer aldrig att bli. Vissa situationer är fel och han kör med hårda metoder också.

Nej, det skulle inte funka lika bra att dutta på skuldran.

Testa själv på en kompis vad som överraskar denna mest och därmed ger störst fokus på dig själv:
1. Du kommer framifrån och stöter till personen på axeln
2. Du kommer bakifrån och stöter till personen i midjan

Gör pro-CM-nicken det?
:confused: Nu har du väl missuppfattat argumentens gång i diskussionen?

För att inte tala om att många tittare ser programmen som undervisning. Visst, de förstår att de inte är CM, så de ger sig inte på det här med "energier" - men alfarullningar och kickar i ljumsken kan man alltid köra med. Det gör ju Cesar och han är ju jätteduktig...
Analogt, så kan man knappt visa några serier på TV om någonting. Tänk bara på alla om visar olika sätt att ta död på människor. Jag anser för min del att folk ska kunna tänka själva och att man tar ansvar för sin utbildning och förkovran.
Hur kan ni lägga det ansvaret på CM???

LIA

Nej, det skulle inte funka lika bra att dutta på skuldran.

Testa själv på en kompis vad som överraskar denna mest och därmed ger störst fokus på dig själv:
1. Du kommer framifrån och stöter till personen på axeln
2. Du kommer bakifrån och stöter till personen i midjan

Det där resonemanget håller inte riktigt tycker jag; en hund som fokuserar på något annat kan man mycket väl dutta till på skuldran, rumpan etc bakifrån eller från sidan och få en överraskningseffekt.

Detta är ju ett bevis på att allting är ur betraktarens ögon!! Ni som hävdar att han sparkar hunden så den får ont ser det så /Dom som inte tycker att det är en spark ser något helt annat. Alltså kan ingen här som inte varit med när CM gjort så säga vad som är rätt, utan det är fritt fram att tolka det hur man vill och om man tolkar det som en dutt för uppmärksamhet så är det väll inget problem!! Eller? Då efterapar ingen någon spark utan dutt då?
Dom som tycker att hans metoder är bra och inte skadar hunden kommer inte sparka eler skada sin hund heller!

Folk som vill skada sina djur torde ju se på animal cops istället där dom får reda på hur man misshandlar och i vissa fall sparkar sina hundar.

Det ÄR ju en av världens större underhållningscirkusar!
Det är därför man måste reagera så starkt på hans våld o felaktigheter, småskitar som Jeppe är inte lika viktiga.
PL

Han hjälpte någon med en dalmatiner, den klassiska "koppel bakom öronen metoden". Fick precis reda på att han hade sagt att det är där kopplet ska vara till publiken. Det tyckte jag väl inte sådär jättemycket om att han sa....

Jag upplevde det annorlunda. Det kom infarandes en dalmatin med sin husse farandes efter, hunden drog och husse drog i andra änden. Inte bra för husse, inte bra för hunden.

Cesar satte kopplet bakom öronen och gick med hunden, han höll sedan kopplet slakt mellan tummen och pekfingret. Hunden drog inte. Så himla mycket trevligare för både husses armar och hundens hals!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka