Cesar Millan Hovet, 12/5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Cesar Millan Hovet, 12/5

KL
Jag såg inte showen, men jag undrar om han jobbade med någon hund IRL. Det hade ju faktiskt varit intressant att se hur han skulle få en hundägare att klara av sin hund IRL, utan strategist urval, utan kameraklipp och utan att själv hålla i kopplet

Fast nu måste jag nog ändå säga att du ser lite i risa dimma. Cesar sparkar hundarna i solar plexus, det krävs inte en hård stöt på det stället för att man fullständigt ska tappa andan, många av hundarna går dessutom ner sig en del av sparken (inte så konstigt). Man kan få tycka vad man vill om Cesar, men han ÄR hård många gånger.

KL
Jag såg inte showen, men jag undrar om han jobbade med någon hund IRL. Det hade ju faktiskt varit intressant att se hur han skulle få en hundägare att klara av sin hund IRL, utan strategist urval, utan kameraklipp och utan att själv hålla i kopplet

Han hjälpte någon med en dalmatiner, den klassiska "koppel bakom öronen metoden". Fick precis reda på att han hade sagt att det är där kopplet ska vara till publiken. Det tyckte jag väl inte sådär jättemycket om att han sa....

Någon mer som var och såg Cesar Millan igår på Hovet i Stockholm??
Någon mer som var där? Vad tyckte ni?

Ni som inte gillar Cesar behöver inte göra er besvär att kommentera, jag vet att ni finns ändå, tack

, ffa när det kommer upp en tråd där man skall applådera eller hålla käft.
PL

Är detta vad du kallar en applådera eller hålla käft tråd? Ooooookeeeeeeeej.
Tycker du ska hålla käft här och starta din egen CM tråd istället så att jag kan börja applådera.
DET FINNS ANDRA TRÅDAR FÖR ER SOM VILL SPY LITE GALLA ÖVER CM, FATTA DET! :mad:

Det ärt väl bland annat detta som skapar sådana stora diskussioner gång på gång. Många hängivna CM-fans vägrar erkänna att han inte kör med snuttmetoder. Det är stackel, el och småsparkar som tar illa ibland.

Jag tycker ändå att det finns bra saker som han praktiserar, men att bortse och ignorera hans hårda metoder känns bara jättelustigt att "ni"gör.

Det ärt väl bland annat detta som skapar sådana stora diskussioner gång på gång. Många hängivna CM-fans vägrar erkänna att han inte kör med snuttmetoder. Det är stackel, el och småsparkar som tar illa ibland.

Jag tycker ändå att det finns bra saker som han praktiserar, men att bortse och ignorera hans hårda metoder känns bara jättelustigt att "ni"gör.

Jag ber er återigen att hålla er till ämnet som tråden skapades för, annars är det ingen mening med att låta den här tråden vara igång, vi behöver inte ha två allmänna CM-trådar.

Jag ber er återigen att hålla er till ämnet som tråden skapades för, annars är det ingen mening med att låta den här tråden vara igång, vi behöver inte ha två allmänna CM-trådar.

Tyvärr så kan man inte på förhand sätta regler för vad en tråd ska handla om, så du får räkna med att diskussionen fortsätter här. Den har trots allt med ämnet att göra.

Tyvärr så kan man inte på förhand sätta regler för vad en tråd ska handla om, så du får räkna med att diskussionen fortsätter här. Den har trots allt med ämnet att göra.

Det är bara himla trist att folk inte kan respektera trådens ämne. Det finns ju redan en CM tråd!? Om jag nu frågar om vad folk tycket om showen, varför kan man inte bara acceptera det då och så kan jag få ha en tråd som handlar om just CM showen i stockholm?!

Det är ju inte precis som att det inte finns andra ställen att diskutera CM.

Jag har inte begärt några regler, jag tycker bara det är otroligt trist med bristen på respekt....Min tråd ligger på 6 sidor, varav kanske 1 handlar om showen.
Jag är så förbannat trött på att höra alla anti-CM människor hävda sig i tid och otid. gah.

Jag kan ju gå in i Arab-showtråden och skriva "ååååååh vad jag hatar araber!!". Men det känns ju jävligt onödigt.
(Jag hatar för övrigt inte araber, bara ett exempel)

Min gissning är att ämnet är "färdigdiskuterat" (alltså showen). Jag tror inte det var så många från Buke som var där, även om flera hade velat trotts sitt misstycke av (vissa av) hans metoder. För hade fler haft mer att säga så hade dom säkert gjort det :)

Ace (?) har ju skrivit lite om showen, men inte fått svar tex.

Fast hela diskussionen utgår ju från hans show, det har riktats kritik för och emot faktumet att han har föredrag världen över. Att det blir lite diskussioner kring honom utöver det är ganska naturligt. Dessuom är det väldigt få som bara diskuterat själva showen, eller rättare sagt "berättat om".

Jag förstår att det kan vara frustrerande ibland, men de flesta trådar utvecklas oftast en bit från ursprungsinlägget.

En spark är en spark. :) En kraftig rörelse framåt/bakåt/sidledes/uppåt med foten.

I fallet CM får ordet en för stark värdering eftersom han inte använder kraft. En "dutt", "puff" eller liknande motsvarar väl bättre vad det handlar om.

Jag vill passa på att tacka dom som beskrivit vad som skedde på Hovet. Finns det mer att berätta så komplettera gärna!

LIA

Fast nu måste jag nog ändå säga att du ser lite i risa dimma. Cesar sparkar hundarna i solar plexus, det krävs inte en hård stöt på det stället för att man fullständigt ska tappa andan, många av hundarna går dessutom ner sig en del av sparken (inte så konstigt). Man kan få tycka vad man vill om Cesar, men han ÄR hård många gånger.

Ja, en del verkar helt klart bara se vad de vill se. Bara för att CM aldrig säger att han korrigerar eller bestraffar så tror folk att en spark i magen bara är nån sorts liten påminnelse "snap him out of it" :confused: Hallå, det skulle inte vara så effektivt om hundar inte tyckte att det var smärtsamt..... Samma med kopplet bakom öronen, det funkar för att det gör ONT.

För mig är det helt otänkbart att låta CM-fans ha egna trådar där de oemotsagda kan hylla idolen ;) Man hör ibland såna önskemål även på t ex Allt om Hundar, mitt tips är att ni startar ett eget CM-forum om ni inte vill ha med någon kritik i trådarna på allmänna hundforum. Han är en kontroversiell person och det är klart att folk vill tycka till. Sen är det ju så på allmänna forum att trådar byter lite inriktning, här har vi väl inte kommit speciellt långt ifrån ämnet.

En dutt eller puff är inte smärtsam enligt min uppfattning.

Men visst, CM utdelar en dutt som säkerligen känns obehaglig och smärtsam för hunden.

Någon mer som var och såg Cesar Millan igår på Hovet i Stockholm??
Någon mer som var där? Vad tyckte ni?

Ni som inte gillar Cesar behöver inte göra er besvär att kommentera, jag vet att ni finns ändå, tack

Är detta vad du kallar en applådera eller hålla käft tråd? Ooooookeeeeeeeej.
Tycker du ska hålla käft här och starta din egen CM tråd istället så att jag kan börja applådera.
DET FINNS ANDRA TRÅDAR FÖR ER SOM VILL SPY LITE GALLA ÖVER CM, FATTA DET! :mad:
Ja om man inte håller med så skall man hålla käft. Kan inte tolkas på annat sätt.
CM gör vad han kan för att föra synen på hundhantering 40-50 år tillbaka!
Okunnigt folk som inte ser, fattar eller bryr sig höjer honom till skyarna.
CM har en enorm pondus gentemot hundar vilket gör att han men synbart små medel tex kan tvinga en skiträdd hund att inte våga visa rädsla, visst ägarna fattar inget o blir jättenöjda en rejäl del av publiken fattar inte heller ngt o tycker han är världsbäst.
PL

Verkligen. Skulle gärna se ett längre klipp men lyckas inte hitta det. Jag är mycket nyfiken på vad karln tror sig pyssla med där.

En dutt eller puff är inte smärtsam enligt min uppfattning.

Men visst, CM utdelar en dutt som säkerligen känns obehaglig och smärtsam för hunden.
Inte enligt min heller.

Jag tror att det är ytterligt få, om ens någon av hans duttar, som verkligen är smärtsamma för hunden. Däremot obehaglig, i alla fall mentalt, då hundens fokus bryts och den istället måste ta in vad CM vill uppnå i st f att göra som den själv vill.

Vi har en allmän inställning att fötter är till för att gå med och inte att använda som vapen. Därför blir vi ofta mer upprörda när någon sparkar på sitt offer än då endast knytnävar används. Kanske orsak till somliga reaktioner i tråden? Man sätter likhetstecken mellan att använda fötterna och att sparka.

LIA

Hittade avsnittet och har kollat på det nu. Sparken är en korrigering för att hunden inte backade undan från grejen han petar med. Hunden är fruktansvärt osäker och explosiv och han går rätt på och sätter hårt mot hårt.

Inte enligt min heller.

Jag tror att det är ytterligt få, om ens någon av hans duttar, som verkligen är smärtsamma för hunden. Däremot obehaglig, i alla fall mentalt, då hundens fokus bryts och den istället måste ta in vad CM vill uppnå i st f att göra som den själv vill.

Vi har en allmän inställning att fötter är till för att gå med och inte att använda som vapen. Därför blir vi ofta mer upprörda när någon sparkar på sitt offer än då endast knytnävar används. Kanske orsak till somliga reaktioner i tråden? Man sätter likhetstecken mellan att använda fötterna och att sparka.

LIA

Oavsett om det handlar om 'ytterligt få' kickar som orsakar smärta, eller om alla gör det, borde det väl vara nog för att de flesta hundgare ska haja till? Att resonera:
'hoppsan! Det tog visst illa den här gången!'
känns helt enkelt inte okej i min bok trots att det 'bara' orsakade obehag vid alla andra försök.

En spark med foten riktad emot t.ex en dvärgpincher som väger sisådr 4-6 kg, utförd utav en man på kanske 70 kg kan inte bli annat än oblanserad och, ja, med största sannoliket ganska smärtsam, trots att/oavsett om mannen i fråga upplever det som en 'putt'.

Nej, jag 'hatar' (starkt ord om en karl man inte känner) inte CM, men jag väljer att aktivt ta avstånd ifrån en människa som med media i ryggen väljer att AKTIVT LäRA UT ett sätt att umgås med/träna/uppfostra hundar som inte är förenligt med vare sig modern forskning eller (mitt) samvete.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka