Sv: Cesar Millan Hovet, 12/5
Jag förstår inte riktigt ditt resonemang.
Jag spyr åt att en person som ofta använder sig av så fula metoder på fel djur o med fel timing skall fara runt som den värsta väckelsepredikant o att folk går i taket för detta o inte ser ngt negativt.
Du ser samma fel men verkar tycka att cirkusen trots detta är ok.
PL
Men det fungerar ju för vissa och inte för andra, uppenbarligen i denna tråden där det finns ett starkt för och ett starkt mot.
Jag tror ju inte att teve har plockat en random person och sagt att nu ska han göra hundtv och hundshower. Det krävs ändå ett självförtroende och ett "jag vet vad jag håller på med" för att ta sig an vissa av de hundar han tar sig an.
Det jag vill komma till är att jag gissar att han har börjat som hundtränare efter att ha tränat egna och antagligen andra närståendes hundar. Jag vet inte om han gått någon utbildning?
Men sedan har det eskalerat och han kanske fått jobb och hållt kurser på någon klubb, haft uppvisningar på shower osv...
Till slut fick han sitt eget tvprogram, alla vet vem han är och antagligen tjänar han en regäl hacka på det han gör.
Den vägen är det ju många som gått, inte minst inom häst där två stora namn är Monty och Parelli. Där finns det också väldigt många för och väldigt många mot båda.
Alla får ju fråga sig vad man gillar bäst. Själv blir jag facinerad över många som uttalat sig i den här tråden hur man nedvärderar en stor mängd människor och förutsätter nästan att alla som gillar eller plockar sånt dom gillar från CM, plockar FEL saker?!!
Man känner väl sitt djur och sin egen magkänsla på vad man tror skulle fungera?!
Jag tror inte majoriteten går runt och sparkar sina hundar efter att ha sett CM. Jag tycker inte att han sparkar hundarna heller. En spark är något som skadar. I den filmen som visades ser jag ingen hund som skadas och stötarna dom får är för att stoppa ett oönskat beteende och få dom att tänka på något annat (CM i fallet).
Finns trådar bland häst nu efter att Ponnyakuten sänts på SVT om hur Tobbe Larsson "piskar in hästarna i släpen". Well, det är ju inte det det handlar om. Det handlar om tryck, timing och eftergift. Precis som med hund. Och jag säger samma här som där, det är inget man lär sig av att titta på teve! Där måste man ha en handler som kan visa IRL.
Och med en gnutta sunt förnuft så fattar nog de flesta det.