Cesar Millan Hovet, 12/5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Cesar Millan Hovet, 12/5

En sjukt bra del av showen var då vi i publiken skulle få uppleva upphetsning och lugn. De satte igång värsta discot inne på hovet och ville speeda upp oss (Och publiken från landet lagom klappade i händerna och några böjde lite på knäna :crazy:)

:rofl: Haha, det tänkte jag också på! Cesar och hans son dansade a*slet av sig på scen och vi svenskar försökte åtminstonde klappa händerna ovanför huvudet, hehe. :)

Som sagt, det finns guldkorn att plocka överallt,

Det åter bra, men det beror också på vad den som plockar tycker är guldkorn. Någon uppskattar CM:s kroppsspråk ("energier"), andra tycker alfarullningar eller koppel-bakom-öronen är precis vad deras hund behöver.

Jag förstår inte riktigt ditt resonemang.
Jag spyr åt att en person som ofta använder sig av så fula metoder på fel djur o med fel timing skall fara runt som den värsta väckelsepredikant o att folk går i taket för detta o inte ser ngt negativt.
Du ser samma fel men verkar tycka att cirkusen trots detta är ok.
PL

Jag tror att hästflicka menar att man inte måste korrigera/bestraffa etd för att vara en bra ledare/ ha en bra relation, även om de flesta gör det ( att bero på den andra Cesar tråden är det inte så jag uppfattat henne iaf).

Exact, och tack for att du last och tagit till dig vad jag sagt. Vad jag menar ar att manga har pa Buke "obsess" over ordet ledarskap (liksom energier) och inte ser, eller vill se, att det ar andra nyanser i spraket det kommer fran. I USA fungerar bada orden aldeles utmarkt och alla forstar vad Cecar sager och menar ... vare sig man gillar hans metoder eller ej. Har gar manga "leadership" kurser och ser darfor inte en automatisk korrigering/bestraffning metod pa grund av ordet.

<snip>
Min poäng är att även om man tycker att Cesar är lite "old fashioned" så tycker jag att det har gått lite för långt med denna negativa hysteri kring honom. Bara för att man inte köper diverse av hans bestraffningsmetoder eller koncept betyder det inte att man måste tycka att han är 100 procent dum i huvudet. Som sagt, det finns guldkorn att plocka överallt, och jag personligen tycker att det blir väldigt underligt när man tänker svart på vitt, man måste inte hata honom, och man måste verklige inte älska honom. Ibland kan diskussionerna kring honom bli lite väl onyanserade, åt bägge hållen. Min grundfilosofi är att man aldrig ska köpa något rakt av, men man ska ge det en ärlig chans.

Exact! Igen:p
Dessutom har man en annan kultur med andra tankesatt har i USA och de manniskor han ofta kommer i kontakt med ("problem hundar" med ingen motion eller stimulans) har en helt annan syn pa hundar och hur man umgas med dem. Om de agar sina barn kan man kanske inte tro att de skulle "kopa" clicker och andra mjukare metoder for hunden.

Jag tycker inte att metoderna är okej och avskyr dem lika mycket som du, men grundfilosfin som är den han lär ut på sina shower (åtminstone i norden) tycker jag många gånger kan vara vettig. Han hade dock pratat litegrann om "halsbandet bakom öronen metoden", och det gillade jag inte, men jag har nog aldrig gillat en kurs/seminarium/föreläsning till 100 procent oavsett vart jag vänt mig heller. Jag hade förstått om folk varit upprörda om han kommit hit och pratat om alfarullningar, flooding, el osv, men nu gjorde han inte det utan fokus verkar ha legat på relationsbiten hund och människa emellan. (Det är detta som är lite märkligt, för när han talar om det är det självklart, men sedan gör han tvärtomi praktiken på de videos som postats i förra tråden)

Som jag skrivit tidigare i tråden tycker jag att det är naivt att köpa något till hundra procent utan att våga kritisera, men det gäller åt båda hållen.

Dessutom har man en annan kultur med andra tankesatt har i USA och de manniskor han ofta kommer i kontakt med ("problem hundar" med ingen motion eller stimulans) har en helt annan syn pa hundar och hur man umgas med dem. Om de agar sina barn kan man kanske inte tro att de skulle "kopa" clicker och andra mjukare metoder for hunden.

DET kan jag förstå ;) Vad jag inte förstår är varför han fyller Hovet med en massa svenska fans :confused: De amerikanska hundägare som inte ens rastar sina hundar kan han ju självklart göra en stor insats för men som jag ser det så finns det ingenting bra i hans läror som inte redan typ varenda svensk instruktör redan lär ut (var lugn, konsekvent, tro inte att hunden är en bebis, förstärk inte felaktiga beteenden osv).

Och sen finns det så mkt dåligt i det han lär ut att jag faktiskt tycker att det är beklagligt att han bjuds hit och att hans TV-show visas här. Varenda jävel kollar ju på skiten, och eftersom karlen är ett mediegeni så får han ju ett enormt inflytande med sitt pschh:ande, sparkande och strypande och sin hemmasnickrade etologi :cry:

P.S Om showen och böckerna är bättre än TV-programmen och mindre fyllda med korrigeringar och med mer fokus på relationer och trygghetsskapande så är det ju jättebra, men det är ändå TV-programmen man måste kritisera mest tycker jag eftersom de når ut till flest människor. Och i dem är det otroligt mkt positiva straff och snack om rangklättring hela tiden.

Senast ändrad:

Jag kan acceptera att en tränare kan ha bra o dåliga sidor.
Däremot kan jag inte överhuvudtaget acceptera en väckelserörelse i värsta amerikanska stil o ett jätte- tvjippo med så mkt usla sidor, ffa när det kommer upp en tråd där man skall applådera eller hålla käft.
PL

DET kan jag förstå ;) Vad jag inte förstår är varför han fyller Hovet med en massa svenska fans :confused: De amerikanska hundägare som inte ens rastar sina hundar kan han ju självklart göra en stor insats för men som jag ser det så finns det ingenting bra i hans läror som inte redan typ varenda svensk instruktör redan lär ut (var lugn, konsekvent, tro inte att hunden är en bebis, förstärk inte felaktiga beteenden osv).

Och sen finns det så mkt dåligt i det han lär ut att jag faktiskt tycker att det är beklagligt att han bjuds hit och att hans TV-show visas här. Varenda jävel kollar ju på skiten, och eftersom karlen är ett mediegeni så får han ju ett enormt inflytande med sitt pschh:ande, sparkande och strypande och sin hemmasnickrade etologi :cry:

Fast vi har samma problem med våra svenska tv-hund"gurus". Barbro sysslar med bestraffning och korrigering (kasta strypkedjor, rycka hårt i strypkedjan) , Fredde likaså, Jeppe mfl... Anledningen till att just Cesar fått så mycket publicitet är ju för att han har ett fett amerikanskt tv-bolag bakom sig och att amerikanarna är sjukt bra på att sälja sig+ att Cesar förmodligen är bättre med folk än vad han är med hundar.

Problemet som jag ser det, är att man visar bestraffningsmetoder i tv och att vissa dumpuckon apar efter. Dessutom är det tyvärr så att de flesta som skaffar hund "bara för att" inte har en susning om vart de ska vända sig om de har ett problem+ att hundägande börjar bli så vanligt. Folk ser alltmer sina hundar som "barn" än djur. Plötsligt kommer en massa folk i tv och talar om för dem vad felet är och hur de kan göra för att råda bot på det...inte konstigt att det säljer...

Lösning? Det hade ju inte varit fel om brukshundsklubben hade gjort mer reklam för ´sig och kunnat hjälpa folk med deras vardagsproblem. Då hade folk lärt sig rätt och fel i praktiken från början, och kanske kunnat se mer nyanserat på vad hund-tv's koncept..

Senast ändrad:

Jag kan acceptera att en tränare kan ha bra o dåliga sidor.
Däremot kan jag inte överhuvudtaget acceptera en väckelserörelse i värsta amerikanska stil o ett jätte- tvjippo med så mkt usla sidor, ffa när det kommer upp en tråd där man skall applådera eller hålla käft.
PL

Fast vi är ju en majoritet här inne som faktiskt INTE tycker att man ska applådera eller hålla käft. Tvärtom, att man aldrig ska köpa ett koncept till hundra procent, likaså rata det. De flesta som håller på med bruks (kanske ffa det internationella, men även det svenska) hade förmodligen aldrig kunnat åka på kurs om vi hade varit så konsekventa med att personen man åker till ska vara 100 % ren från "fulmetoder". I mina ögon är det då lite dubbelmoral att å ena sidan helt förkasta en person, men utan problem kunna åka och träna för en annan som man kanske inte samtycker med till fullo. Många tränare gör dessutom skillnad på hur de själva tränar, och vad de lär ut. Vi har massor med "utlänningar" som kommer till Sverige och har föredrag, och de flesta drar ju inte fram verktygslådan det första de gör då, om man ska uttrycka sig så.

Senast ändrad:

Fast vi är ju en majoritet här inne som faktiskt INTE tycker att man ska applådera eller hålla käft. Tvärtom, att man aldrig ska köpa ett koncept till hundra procent, likaså rata det. De flesta som håller på med bruks (kanske ffa det internationella, men även det svenska) hade förmodligen aldrig kunnat åka på kurs om vi hade varit så konsekventa med att personen man åker till ska vara 100 % ren från "fulmetoder". I mina ögon är det då lite dubbelmoral att å ena sidan helt förkasta en person, men utan problem kunna åka och träna för en annan som man kanske inte samtycker med till fullo. Många tränare gör dessutom skillnad på hur de själva tränar, och vad de lär ut. Vi har massor med "utlänningar" som kommer till Sverige och har föredrag, och de flesta drar ju inte fram verktygslådan det första de gör då, om man ska uttrycka sig så.

Det kanske är lätt för mig att säga som kör svenskskydds men jag skulle inte sponsra nån el- och stackelgubbe från kontinenten med mina surt förvärvade slantar...

Men jag tycker ändå att det är ganska stor skillnad mot CM, han når ju ut till miljoner hundägare medan en belgisk IPO-kille med vidriga metoder inte alls influerar så många.

Däremot håller jag helt med dig om de svenska TV-gurusarna BB, FS och Jeppe, ingen av dem är lämplig att visa på TV i mitt tycke.

Senast ändrad:

Men tråden handlade om att applådera eller hålla käft.
Vilket jag naturligtvis inte kunde motstå:devil:
Showen verkade också handla om att applådera eller hålla käft.
Finns klipp.
PL

Men då måste jag väl i princip ge anhängarna av CM-religionen fritt fram här.
O som sagt detta är ett diskussionsforum vilket de religiösa inte vill inse.
PL

Det kanske är lätt för mig att säga som kör svenskskydds men jag skulle inte sponsra nån el- och stackelgubbe från kontinenten med mina surt förvärvade slantar...

Men jag tycker ändå att det är ganska stor skillnad mot CM, han når ju ut till miljoner hundägare medan en belgisk IPO-kille med vidriga metoder inte alls influerar så många.

Däremot håller jag helt med dig om de svenska TV-gurusarna BB, FS och Jeppe, ingen av dem är lämplig att visa på TV i mitt tycke.

Man har inte så mycket att välja på om man kör internationella grenar nej, däremot ska man ju ha klart för sig att trots att många kör el och stackel så är de ofta väldigt duktiga på träning med positiv förstärkning också (och det är i huvudsak denna de tar med sig när de håller kurser här ) , de har bara en förkärlek för "quick fixes". Jag tycker samtidigt att det är kul att man bjuder hit folk och de får tänka till och även se att det går bra att köra hund utan dessa redskap, det har väckt en del reaktioner vilket jag tycker är positivt.

Sedan är ju inte svenskbrukset obefläckat heller från fulmetoder, det beror väl på vem man väljer att åka till..

Jag tror att Cesar är bra för lika många som han är dålig för andra. Jag vet många som jag anser har tagit till sig "rätt" tänk från honom, och fått ett bättre hundägande. Sedan finns det som sagt dessa muppar som apar efter det mindre bra också, men där är frågan. Är det Cesar som persons fel? (tänk nu att han är uppvuxen i ett land där dessa metoder är vardagsmat) . Eller är det medias fel? En del kan man naturligtvis skylla på personen som får välja lite vad som ska offentliggöras, men då tycker jag att Barbro mfl är bra mycket värre som trots våra djurskyddslagar ställer upp på detta, och inte ens har en textruta där det står "denna metoden skall endast utföras av proffessionella hundtränare" när det sätter igång. Det har ändå CM, hjälper det någon är det alltid nåt.

Men fortfarande, bestraffningsmetoder ska inte visas i tv alls.

Men tråden handlade om att applådera eller hålla käft.
PL

Tja peter_lundin, jag förstod det som om TS startade en diskussion om showen, både för och emot det som sades där, tyvärr måste man ju "sponsra idioten" för att få se showen och därmed kunna diskutera den...
Men jag ger nog upp att försöka styra tillbaka tråden till dess ursprungliga syfte då detta blivit helt nertryckt av dig M.fl.

Jag hoppas att jag är en av dem Mrscabtree, som har tagit till sig rätt delar av läran.
Jag kan säga att av hans reklamprylar gillar jag den med "unleash your instincts" bättre än "packleader"

Senast ändrad:

Jag förstår inte riktigt ditt resonemang.
Jag spyr åt att en person som ofta använder sig av så fula metoder på fel djur o med fel timing skall fara runt som den värsta väckelsepredikant o att folk går i taket för detta o inte ser ngt negativt.
Du ser samma fel men verkar tycka att cirkusen trots detta är ok.
PL

Men det fungerar ju för vissa och inte för andra, uppenbarligen i denna tråden där det finns ett starkt för och ett starkt mot.

Jag tror ju inte att teve har plockat en random person och sagt att nu ska han göra hundtv och hundshower. Det krävs ändå ett självförtroende och ett "jag vet vad jag håller på med" för att ta sig an vissa av de hundar han tar sig an.

Det jag vill komma till är att jag gissar att han har börjat som hundtränare efter att ha tränat egna och antagligen andra närståendes hundar. Jag vet inte om han gått någon utbildning?
Men sedan har det eskalerat och han kanske fått jobb och hållt kurser på någon klubb, haft uppvisningar på shower osv...

Till slut fick han sitt eget tvprogram, alla vet vem han är och antagligen tjänar han en regäl hacka på det han gör.

Den vägen är det ju många som gått, inte minst inom häst där två stora namn är Monty och Parelli. Där finns det också väldigt många för och väldigt många mot båda.

Alla får ju fråga sig vad man gillar bäst. Själv blir jag facinerad över många som uttalat sig i den här tråden hur man nedvärderar en stor mängd människor och förutsätter nästan att alla som gillar eller plockar sånt dom gillar från CM, plockar FEL saker?!!

Man känner väl sitt djur och sin egen magkänsla på vad man tror skulle fungera?!

Jag tror inte majoriteten går runt och sparkar sina hundar efter att ha sett CM. Jag tycker inte att han sparkar hundarna heller. En spark är något som skadar. I den filmen som visades ser jag ingen hund som skadas och stötarna dom får är för att stoppa ett oönskat beteende och få dom att tänka på något annat (CM i fallet).

Finns trådar bland häst nu efter att Ponnyakuten sänts på SVT om hur Tobbe Larsson "piskar in hästarna i släpen". Well, det är ju inte det det handlar om. Det handlar om tryck, timing och eftergift. Precis som med hund. Och jag säger samma här som där, det är inget man lär sig av att titta på teve! Där måste man ha en handler som kan visa IRL.
Och med en gnutta sunt förnuft så fattar nog de flesta det.

En spark är något som skadar.

Nej, sparkar är något man gör. En spark kan skada, den kan göra mer eller mindre ont, du kan sparka på en boll och då uppstår ingen skada alls.

Nej, sparkar är något man gör. En spark kan skada, den kan göra mer eller mindre ont, du kan sparka på en boll och då uppstår ingen skada alls.

jämför du din hund med en boll? Skulle man sparka en hund så som man sparkar på en boll så skulle hunden få ont = skada

Du skrev
En spark är något som skadar
. och det var vad jag ifrågasatte. Om jag sparkar dig i ändan, på knäskålen eller missar och bara träffar luft har jag fortfarande sparkat, eller?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka